همسایه های ما قابل اعتماد نیستند
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۲    ۱۴۰۰/۴/۲۶ کد خبر: 167703 منبع: پرینت

یکی از دشواری‌های رسیدن ما به صلح این است که کشورهای همسایه ما هیچ‌کدام کشورهای مستقل و قابل اعتماد نیستند. کشورهای همسایه ما بدون شک در امور کشور ما مداخله می‌کنند اما این مداخلات بیشتر دست‌دومی، دزدانه و تابع سیاست‌های کشورهای قدرتمند است.

همسایه‌های شمالی ما نمی‌توانند بدون اذن روسیه یک سیاست همسایگی مستقل و کارا را در قبال افغانستان در پیش گیرند. روسیه به این کشورها می‌گوید که در قبال تحولات افغانستان چه کنند.

ایران بیشتر در غم جان خود است و سیاستش در افغانستان تابع سیاست این کشور با امریکا است. چرخش سیاست ایران بسوی ضررهای امریکا است. هرگروهی که مستعد ضربه زدن به امریکا باشد، مورد حمایت ایران است. به همین دلیل سیاست ایران ثابت و قابل اعتماد نیست.

پاکستان نیز سیاست منطقه‌ای شفاف و قابل اعتماد ندارد. پاکستان نیز بیشتر تحت تاثیر قدرت‌های غربی در افغانستان سیاست می‌کند. به همین دلیل سیاست پاکستان دوگانه است. این کشور قادر به اتخاذ سیاست مستقلانه در قبال افغانستان نیست. اگر پاکستان خلاف میل امریکا و ناتو یک سیاست سازنده در افغانستان را در پیش گیرد، توسط هند و تشدید منازعات داخلی تهدید می‌شود.

چین که در کنار روسیه یکی از دو کشوری است که می‌تواند مستقلانه سیاست کند، حاضر به کنارگذاشتن سیاست «پرهیز از جنگ» نیست و به همین دلیل از ترس مواجه شدن مداخله سازنده نمی‌کند.

اگر ما در اطراف خود چند دولت مستقل میداشتیم که مانع رقابت امریکا و روسیه می‌شدند شاید می‌توانستیم به توانایی آنان در آوردن صلح پایدار و عادلانه در کشور خود امید ببندیم.

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
همسایه افغانستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   نویسنده کاملا حق دارد
فقط آمریکا قابل اعتماد است
دیدید که به قرارداد استراتژیکش چگونه وفادار بود و اصلا افغانستان را تنها نکذاشت
البته متاسفانه به قراردادش با طالبان هم وفادار است
شما دیدید که وقتی اشرف غنی به آمریکا رفت بهترین راننده تاکسی که قابل اعتماد بود را به استقبال رییس جمهور افغانستان فرستاد
کجای دنیا همچین کاری می کنند
بیدار شوید و خودتان از خودتان دفاع کنید
هیچکس دلش به حال شما نمیسوزد
هامانطور که کسی دلش به حال ایران نمیسوزد

>>>   آهای چین
چرا سیساست پرهیز از جنگ کنار نمیگذاری
مگر چه میشود اینکار رو انجام دهی؟
شوروی ده سال در اینجا بود شکشت خورد
آمریکا ابرقدرت جهان بعد از بیست سال شکست خورد
حالا چه میشود چین هم بیاید بعد از سی سال جنگ بی حاصل شکست بخوری بروی؟
فوقش ولایت سینکیانگ کمی نا آرام میشود و روزی ده یا پانزده عدد انتحاری در چین منفجر میشود
پس معلوم میشود چین قابل اعتماد نیست

>>>   مردم ایران تحت تحریم هستند
مردم ایران درگیر بیماری کرونا هستند
مردم ایران درگیر بیکاری هستند
مردم ایران درگیر گرونی و مسکن هستند
مردم ایران درگیر خشکسالی هستند
مردم ایران جنگ نمی خواهند
مردم ایران دیگر ناامنی و انفجار و انتحار در داخل خاکشان نمی خواهند
درگیری ایران و طالبان دام بزرگیست برای ایران پهن شده

>>>   دیگر جنگ بس است.تلاش برای صلح عادلانه داییمی وامنیت پایدار درافغانستان خواست اکثریت مطلق ملت مومن وجنگزده افغانستان هستند.جنگ ویرانگر وخانمانسوز چهل سال ملت مومن افغانستان را ازنگاه نیروی انسانی ،فرهنگی واقتصادی ضربات شدید وجبران ناپذیر بجا گذاشته اند. درین جنگ ویرانگر وخانمانسوز صدهاهزار انسان کشته ومعیوب ومعلول گردیدند وملیونها آواره ومهاجر درممالک همسایه ودور گردیدند.متاسفانه تاحال چنین وضعیت درافغانستان حاکم است.خداوند متعال درقرآنکریم فرموده والصلح خیر.یعنی صلح یک عمل خیر ونیکو است.پس بیایید که همه باهم صادقانه صلح را برجنگ ترجیح بدهیم وآشتی ملی وشرکت همگانی در یک حکومت وسیع البنیاد سهم فعلانه بیگیریم ونگذاریم که ملت مومن ورنج کشیده افغانستان بیشتر ازین در جنگ داخلی ویران گر، انفجار ،انتحار ووحشت شب وروز راسپری کنند.نیروهای بین المللی درحال ترک کردن افغانستان هستند ودیگر هیچ بهانه برای جنگ باقی نیست.هرکه برای تداوم جنگ تلاش میکند بداند که دشمن ملت مومن ووطن ویران شده افغانستان هستندجنگ بیشتر به هربهانه واهداف که باشد خیانت ملی شمرده میشود.الحمدالله نزدیک به دوسال است که جلسات متعدد برای آشتی ملی ومحو جنگ خانمانسوز ازطرف نمایندگان دولت ومخالفین عمده درخارج ازافغانستان درجریان است. گرچه گاهی مشکلات درمسله صلح وامنیت درین جلسات بوجود میاید اما انشالله دورنمای چنین جلسات مثبت ومفید ارزیابی شده میتواند.ازجنگ ویرانگر وخانمان سوز چهل سال افغانستان ثابت میسازد که مسله سیاسی افغانستان راه حل نظامی ندارد پس جنگ بس است. ملت مومن وجنگ زده افغانستان چشم درانتظارندکه صلح عادلانه پایدار وامنیت داییمی هرچه زود تر درافغانستان حاکم گردد.تبلیغات سوء ومسموم کننده ازهرطریق که باشد باعث اختلاف وپراگندگی وجنگ طولانی تر میشود که خیلی خطرناک است.پس بیایید که دست بدست هم داده وبرای خاتمه جنگ ویرانگر وخانمانسوز تلاش صادقانه نماییم.ازممالک همسایه،منطقه وجوامع بین المللی استدعا مینماییم که برای خاتمه جنگ وصلح عادلانه پایدار وامنیت داییمی درافغانستان تلاش صادقانه وهمه جانبه نمایند ونگذارد که ملت مومن وجنگزده افغانستان بیشتر ازین درآتش جنگ خانمانسوزو ویرانگر بسوزند. تاانشالله زمینه، برای رشد وترقی، همزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برابرافغانستان ، حقوق بشر، حقوق اقوام، حقوق زنان وانکشاف سریع درافغانستان آماده گردد.زنده وجاوید باد نیروی های صلح طلب ،وحدت ملی وآشتی پذیر ،محو ونابود باد نفاق افگنان وانواع ماجراجویان درافغانستان. ومن الله التوفیق.
عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   علمای حوزۀ علمیه قم تازه از خواب سنگین بیدار شده اند اما اصولگرایان و رئیسی رئیس جمهور منتخب در خواب غفلت استند تا حمله طالب و داعش به رهبری سی آی ای به مرزهای ایران و تهران در آینده آنها را از خواب بیدار کند این مرتبه سوریه در مرز ایران آمده است و اصولگرایان سر خود را زیر برف کرده اند:
۲۶ تیر ۱۴۰۰،‏ ۱۸:۲۵
مجمع مدرسین: سکوت در برابر قدرت‌گیری مجدد طالبان جایز نیست
قم –ایرنا - مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از تحولات اخیر افغانستان، با یادآوری جنایات طالبان در این کشور، سکوت در برابر قدرت گیری مجدد طالبان درافغانستان را جایز ندانست.
به گزارش ایرنا، در این بیانیه که روز چهارشنبه نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمده است: اوضاع در افغانستان عزیز بسیار مایه نگرانی شده و چشم‌انداز صلح و امنیت در این کشور را به شدت تیره و نومید کننده ساخته است. مردم ستمدیده و محروم این کشور پس از چند دهه نا آرامی و ستیز، ممکن است بار دیگر در معرض تجربه تلخ حاکمیت کسانی قرار بگیرد که در ایجاد وحشت، ناامنی، کشتار و خونریزی در این کشور نقش اصلی داشته‌اند و چهره‌ای زشت از اسلام در جهان به نمایش گذارده‌اند.
بیانیه افزوده است: چگونه می‌توان بازگشت دوباره جریانی تندرو و افراطی به قدرت را نظاره کرد، که با تفسیری خشن از اسلام و برداشتی گذشته‌گرا و متصلب از شریعت، پیشینه و کارنامه‌ای تاریک در محروم ساختن شهروندان از حقوق و آزادی‌های اساسی و بنیادین داشته و از خشونت، سرکوب و کشتار در دستیابی به اهداف خود هیچ پروایی نداشته است؟
در ادامه این بیانیه آمده است: آیا می‌توان نسبت به قدرت یافتن گروهی که با نگاهی فرقه‌گرایانه و تکفیری چونان خوارج، تحمل دیگر مذاهب را ندارد و با پیروان دیگر مذاهب اسلامی به ویژه شیعیان با نهایت خشونت رفتار کرده است، آرام نشست؟ آیا رواست در برابر حاکمیت مجدد این جریان، که بدون هیچ نشانه ای از تغییر در بینش و رفتار گذشته‌اش در پی برقرار ساختن دوره‌ای جدید از وحشت و سرکوب است، سکوت پیشه کرد؟
بیانیه یادآور شده است: هنوز مردم خاطره تلخ و مصیبت‌بار خشونت و سرکوب در دوران حکومت ائتلافی طالبان و القاعده را از یاد نبرده اند. در طول دو دهه گذشته نیز اینان با ایجاد فضای ترور و وحشت، انجام عملیات‌های تروریستی و تحمیل خسارت‌ها و قربانیان زیاد، یادگاری اسفناک برای مردم رنج دیده افغانستان به جای گذاشته‌اند. بمب‌گذاری در مدارس و دانشگاه‌ها و کشتار فاجعه‌آمیز دانش‌آموزان و دانشجویان گوشه‌ای از کارنامه سیاه این جریان است.
در ادامه این بیانیه افزوده شده است: بی‌تردید استراتژی توسعه‌طلبانه نیروهای بیگانه با رهبری آمریکا در اشغال این سرزمین و ناکامی دولت در تامین حقوق و نیازهای معیشتی اولیه مردم و فساد گسترده، زمینه‌ساز گسترش نفوذ این جریان و موفقیت آن در تصرف استان‌ها و ایالت‌ها بوده است. دولت‌هایی که زمانی با حمله به این سرزمین، نوید پایان خشونت و برقراری دموکراسی و آزادی می‌دادند، اینک مردم را بی‌پشتیبان گذارده و به اسلام‌گرایان تندرو و افراطی چراغ سبز نشان می‌دهند.
بیانیه تاکید کرده است که حاکمیت مجدد طالبان نه تنها نقض حقوق و آزادی‌های مردم افغانستان را در پی دارد، بلکه آینده صلح و امنیت در منطقه را در معرض خطر قرار می‌دهد. از این رو لازم است همه نهادهای بین‌المللی، همچون سازمان ملل و شورای امنیت، که نسبت به حمایت از صلح، امنیت و اجرای حقوق بشر تعهد و مسئولیت دارند، تمام تدبیر و توان خود را برای جلوگیری از حاکمیت مجدد این جریان بر افغانستان به کاربرند.
جامعه مدرسین و محققین حوزه علمیه قم خطاب به سازمان کنفرانس اسلامی آورده است: از این سازمان انتظار می‌رود با تشکیل نشست اضطراری و گرد آوردن همه دولت‌های اسلامی برای حل این مشکل تدبیری عاجل بیندیشد.
بیانیه آورده است: جمهوری اسلامی ایران نیز وظیفه دارد در چارچوب منافع ملی و مسئولیت‌های فراملی خود از توان و امکانات خود برای یاری مردم افغانستان بهره ببرد و از تضییع و پایمال شدن حقوق آنان به ویژه شیعیان جلوگیری کند. برای بسیاری این پرسش مطرح است که هزینه کردن آن همه امکانات و شهادت بسیاری از عزیزان ایرانی و افغانستانی برای جلوگیری از خطر داعش در سوریه با سکوت کنونی در برابر شورش مرگبار اقلیت طالبان برای حکومت بر اکثریت مذاهب و اقوام افغانی و روی کار آمدن حکومت این گروه تروریستی در کنار ایران، چگونه قابل جمع است؟
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در ادامه این بیانیه ضمن ابراز نگرانی عمیق و همدردی و اعلام همراهی خود با ملت شریف افغانستان نسبت به حاکمیت مجدد طالبان، افزوده است: از مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که با پیام قاطع و دلسوزانه و امیدبخش خود در برابر تضییع حقوق مردم افغانستان واکنش نشان دادند، به طور ویژه سپاس و تقدیر می‌کند. امید است دیگر مراجع معظم تقلید و علمای بزرگوار نیز در این ستمی که بر مردم شریف افغانستان می‌رود و خطری که منطقه را تهدید می‌کند تذکر لازم را به مسئولان بدهند.
در هفته های اخیر با خروج نیروهای اشغالگر آمریکا پس از ۲ دهه از افغانستان، درگیری های طالبان با دولت افغانستان شدت گرفته است. نیروهای طالبان در این مدت اندک، توانسته اند مراکز ولایت‌ها، بنادر و گذرگاه‌های کلیدی را به تصرف خود در آورند. آنها مدعی اند که کنترل بیشتر از ۱۶۰ ولسوالی(شهرستان) از مجموع ۴۲۱ شهرستان این کشور را گرفته‌اند اما دولت افغانستان تاکنون رسما سقوط ۸۰ ولسوالی(شهرستان) را تایید کرده است.
آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید نیز روز ۲۴ تیرماه جاری، در واکنش به وقایع اخیر کشور افغانستان در بیانیه‌ای ضمن هشدار به دولت ها و مجامعه بین المللی تاکید کرده است که اعتماد به طالبان با سابقه شرارت و آدمکشی، یک اشتباه بزرگ و غیر قابل جبران است./

>>>   صد آفرین بر قلب رحیم ایت الله گلپایگانی و خجالت بر کسانی که از طالبان خونخوار که به ناموس مردم بیگناه تجاوز کرده و زنان را بزور نکاج جهادی سلفی کرده اند و به پاکستان برده اند. مردم افغانستان از همسایه همزبان و همفرهنگ خود میخواهند که در برابر ظلم و ستم طالبان جنایتکار سکوت نکنند و از مردم مظلوم افغانستان دفاع کنند. مردم آفغانستان صلح و آرامی میخواهند و حق خود میطلبند نه چیز بیشتر. طالب این حق نمیدهند بلکه مردم را قتل عام میکند و زن، مال و خانه مردم تجاوز کرده است.

>>>   از عالم و آدم انتظار دارید
همه غیر قابل اعتمادند و شما قابل اعتماد هستید!!!
همه وابسته اند و شما مستقل هستید!!!
همه به دنبال منافع خود هستند پس وابسته و غیرقابل اعتماد هستند!!!
مردم افغانستان تاوان دو گروه را می دهند
یک : سیاستمدارانی پول دوست که فقط به فکر افزودن به دارایی های خود از مسیر قدرت هستند
دو : روشنفکر نماهایی که کژ اندیش هستند و آدرس غلط با تحلیل های خود می دهند
یک ایرانی

>>>   اقا/خانم :این را بدان ایران مدافع مردم افغنستان است اینقدر همه را وابسته ندان !ایا شما میخواهید ایران به افغانستان لشکر کشی کند! چرامیخواهید خدمات وزحمات ایران رانادیده بگیرید، این رابدانید که ایران ازهمه برای شما بهتر بوده ، وهست ، وخواهد بود اگرشما این را بفهمید/
نادر نادری: ایران

>>>   رئیس جمهورافغانستان درخواب غفلت است که طالبان همه افغانستان راتصرف کرده اند
غفوری مشهد

>>>   شرم بر کسانیکه تمام آبها به طرف پاکستان میرود و هیچ جلوگیری نمی شود
ولی روی آبهایی که به طرف ایران می آید سد زدن
شرم بر کسانیکه دریاچه هریرود که صدها هزار سال است برقرار است را عقده مندانه و کینه توزانه خشک کردن و باعث رنج و آوارگی مردم سیستان شدن
شرم بر کسانیکه هنوز حقابه ایران را نمیدهند ولی راجب همزبان و همفرهنگی حرف می زنند
فرهنگ شما شبیه فرهنگ پاکستان است
حالا فارسی صحبت می کنید که بکنید چکار کنیم؟
کشورمون رو در خطر انتحاری طالبان قرلر بدیم به خاطر شما؟مواد مخدر و آواره های میلیونی که تمامی ندارد

>>>   آقرین بر گلپایگانی؟و خجالت و شرم بر کی؟
سربازانتان که شهرها را تحویل طالبان میدهند؟
شما بر خودت شرم کن آیت الله بهسودی حکم شرعی جهاد در مقابل طالبان را داده است تو چرا نشستی ؟
در عراق سیستانی حکم جهاد کفایی داد صدها هزار نفر آماده نبرد با داعش شده اند

>>>   افغانستان همسایه پاکستان است نیم از خاک پاکستان را از خود میداند آیااز طرف افغانستان این همسایگی خوب است ؟؟

>>>   روسیه از طالب حمایت میکند کذشته خود را فراموش کرده است که توسط همین افراطیون اتحادجماهیرشوروی متلاشی شد. فردا طالب به کمک القاعده، لشکرطیبه، جیش الاسلام، داعش، النصره، اخوان و ده ها گروه افراطی و ترویستی دیگر آسیای میانه را اشغال و روسیه را متلاشی میکنند.

>>>   Sameer Bedrud
حرف حساب
مردم برای دفاع از عزت خود و مام میهن نیاز به اجازه کسی ندارند. تامین امنیت ملی و تمامیت ارضی کار اصلی دولت است و امروز شرایط ثابت ساخته است که این کار به تنهایی از عهده دولت ساخته نیست. دولت راهی جز حمایت از مقاومت مردمی ندارد و الی هر حرکتی حامی خود را خواهد یافت و در آن صورت این دولت خواهد بود که از دست میدهد، نه مردم!
این حرف زمانی قابل فهم‌ است که "دوستان جمهوری‌خواه ما" اندکی به مفهوم قرارداد اجتماعی دقت کنند یعنی این که مردم حاکمیت دولت را در بدل تامین امنیت جان و مال شان میپذیرند. هرگاه دولت توان تامین امنیت جان و مال مردم را نداشته باشد و حتی از همکاری و همراهی مردم در آن راستا طفره برود، مردم‌ حق خواهند داشت تا قرارداد اجتماعی خود را با طرفی که توان تامین امنیت شان را داشته باشد، عقد کنند!
در نهایت، هرگاه جریان عقب‌گرا، وحشی، افراطی و بی هویتی چون طالب در این کشور یک طرف قضیه شده می‌تواند بناان حق دفاع از خود و میهن برای همه محفوظ است بخصوص در شرایطی که دشمن به پشت در رسیده باشد.

>>>   افغانستان خود همسایه خوبی نیست و در تمام طول تاریخ کوتاه خود با تجاوز و جنگ و قدرت نمایی همسایه های خود را آزار دادند چه در هند در پاکستان و ایران و تاجیکستان و بقیه دنیا خوشنام نیستند. نه مردم افغانستان و نه نام و آوازه کشورشان
از همه هم توقع دارند از همه دنیا توقع دارند

>>>   عزیزالله آریافر
تلخ است، ولی باید اعتراف کرد:
ما چهل سال است که در شعار برای وطن و اسلام و در حقیقت به عنوان سربازان سوسیالیزم، امپریالیزم، عربیزم، پاکستانیزم و منافع کشورهای دیگر می‌کشیم و کشته می‌شویم. از این جنگ هرکسی، هرکشوری سهم خود را برده است: آسیای میانه و اروپای شرقی به استقلال رسیده؛ غرب و امریکا از هیولای کمونیزم نجات یافته؛ عرب در مسیر سرکوب تاریخی این سرزمین، افغانستان را به عنوان پایگاهی برای افراطیت و ارضی برای جهاد جهانی قرار داده است؛ روسیه حالا شراب شکست امریکا در افغانستان را سرمی‌کشد و پاکستان در این گیرودار به قدرتی هست‌یی مبدل شده و حالا دارد سکان سرنوشت ما را در دست می‌گیرد.
اگر نه چنین است، پس سهم مردم افغانستان از این چهل سال جنگ چیست؟
مشکل ما اینست که در سایه‌ی غروری دروغین همواره خود را بزرگ دیده‌ایم، ولی تصویر ما ازجهان واقعی بسیار کوچک و ناواقعبینانه بوده است.
اگر کل تصویر را بتوانیم نگاه کنیم، ما هیچ‌گاه از درجه‌ی سربازی برای دیگران فراتر نرفته‌ایم؛ حقیقت تلخ تاریخ ما، همین است.

>>>   نمی‌دانم چرا ما همه مشکلات را به گردن دیگران می اندازیم؟ کشورهای مستکبر در امور دیگران هم مداخله می‌کنند اما هم دولت و هم مردم متحد هستند وبه دنبال دفع ضرر هستند نه اینکه دنبال متهم کردن باشند. ما خودمان هوشیار باشیم تا جلوی دخالت ها را بگیریم نه اینکه در فکر متهم کردن دیگران باشیم اما خود کاری نکنیم.
باید قوی شویم و متحد تا کسی جرأت مداخله در امور کشور نداشته باشد ...

>>>   1-سیاست دولت اشرف غنی در قبال ایران ، سیاست خصمانه و ریاکارانه هست مثلا به درخواست دولت اشرف غنی ، نماینده دولت و طالبان در تهران با هم مذاکره نمودند و ایران در راستای هم جواری و تاریخ مشترک این مذاکره را پذیرا شد و در فردای این اتفاق دولت غربی اشرف غنی و سیاستمداران غربگرا که همه آمال و آرزوی خود را در کمک آمریکا و همکاری و هماهنگی با سیاستهای خصمانه آمریکا می بینند این پادرمیانی ایران را تحقیر کردند و مسولان ایرانی را به عنوان مداخله گر در امور افغانستان در رسانه هایشان معرفی نمودنددر حالیکه بیشتر کشورها مانند هند،چین، پاکستان و روسیه با طالبان دیدار نمودند و البته مشروعیت سیاسی به طالبان را خود آمریکا داد و با طالبان در قطر دیدار نمود و دیدار ایران با طالبان که بیشتر با هماهنگی وزارت خارجه افغانستان انجام شده را با بدتریت توطئه ها و توهمات پاسخ دادند..
2- عده ای نیز در افغانستان خواستار حضور ایران هستند در حالیکه دولت اشرف غنی هم پیمان نظامی با دولت آمریکاست و باید در تمام حملات به خاک افغانستان در کنار نیروهای نظامی این کشور باشد و براساس مفاد توافق به نیروهای نظامی آموزش های لازم را بدهد ..ایران چون پیمان نامه نظامی با دولت افغانستان ندارد حضورش اشغالگری هست و اگر دولت افغانستان خواستار حضور نظامی ایران هست یک درخواست رسمی مانند دولت عراق و سوریه بدهد تابراساس سازماندهی موفق ایران در سوریه و عراق و آموزشهای چریکی و دفاعی شرایط جنگی را به نفع دولت افغانستان مهیا نماید..
3- حضور ترکیه در افغانستان مساوی با ایجاد تنش بیشتر و درگیری و کشتار مردم بی گناه افغانستان هست بدست گرفتن فرودگاه کابل مساوی با حضور بیشتر گروههای تکفیری و سلفی و ویران شدن بدتر افغانستان و نمونه آن در سوریه و عراق هست...سیاستمداران افغانستان با سیاست دوست و دشمن خود را بشناسند...

>>>     وجه مشترک فاشیزم قومی همان اوغانتوب و تمامیت خواهی قدرت قومی است. لنگی دار و نکتاهی دار یا خلقی و طالب و دیموکرات ندارد، همه یکی هستند. به خلیلزاد زردخرید آمریکایی دموکرات تکنوکرات غربی ببینید که چگونه از طالبان و موقف آنها دفاع میکنید، غنی کوچی فقط یک مثال دیگر خلیلزاد است.
این طایفه سالها منافع علیای کشور را فدای پشتونوالی خود کرده اند. به اعمال کرزی و کوچی احمدزی ببینید که چگونه در جهت احیای مجدد طالبان کوشیدند و چگونه وچانس دموکراسی در کشور را فدای اوغانتوب خود و فدای برادران ناراضی خود کردند و با تقلب قومپرستی و خیانت آنرا بدنام کردند؛ آنهم صرف بخاطر اهداف برتری جویی قومی اوغان، نه اهداف ملی.
غیر اوغان ها بیدار شوید وبا یکدیگر متحد شوید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است