چرا مذاكرات پيروز نمي شود؟
امريكا با طالبان در اين باور شريك اند و ايجاد كننده يك نيروي طالبان با داشتن ساحه وسيع است، افزايش قدرت طالبان از ٣٠ ولسوالي به بيشتر از ١٢٥ ولسوالي بيانگر يك حركت و موافقه پشت پرده است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۸    ۱۴۰۰/۴/۳۱ کد خبر: 167757 منبع: پرینت

پرسش اينكه چرا مذاكرات پيروز نمي شود؟
به فكر من مي توان حد اقل در اين عوامل جستجو كرد:
١-طالبان به اين معادله باور دارند كه يك طرف بايد پيروز شوند و دو طرف داراي قدرت مساوي در يك نظام گنجايش ندارد. حذف كردن جز لاينفك صلح است.

٢- امريكا با طالبان در اين باور شريك اند و ايجاد كننده يك نيروي طالبان با داشتن ساحه وسيع است، افزايش قدرت طالبان از ٣٠ ولسوالي به بيشتر از ١٢٥ ولسوالي آنهم در اكثريت از اين ولسوالي ها بدون جنگ بيانگر يك حركت و موافقه پشت پرده است . (روي پرده چيز هاي ديگري در جريان است)، مسلح كردن طالبان از طريق تسليمي سلاح ولسوالي ها كار سهل و تجربه شده در افغانستان است.

٣- اين معادله قبلًا از جانب دولت افغانستان و قوت هاي بين المللي مورد استفاده بود، حذف اپوزبسيون مسلح هدف اولي اين قوت ها بشمار مي رفت.

٤- مذاكره كنندگان همه متخاصمين چندين دهه اند (تمامي هيات جمهوريت و طالبان كه در هيات مذاكره كننده شامل اند، متخاصمين در تعداد موارد آشتي نا پذير اند كه بدون ميانجيگري براي مذاكرات آمده اند، آنان حتا مارشال دوستم را نيز نمي پذيرند، تكنوكرات ها در مذاكره جا ندارند)كه بعد هر روز مذاكره اين نيروها مسلح تر مي شوند و آماده نبرد خونين تر.

٥- معادله جديد حذف هر دو طرف را پيشكش مي كند؛ صلح بدون طرف هاي در گير راه حل معقول شمرده مي شود؛ گرچه بسيار دشوار است ولي ناممكن نيست، امريكا در ١٥ سال اخير اين سياست را بصورت وسيع بكار برد؛ ولي از درون از جانب مجاهدين و در خارج از جانب طالبان و پاكستان و ايران و روسيه و چين و هند و اعراب، به مخالفت شديد مواجه شد. تكنوكرات ها در طرف اين معادله اند، كه از ديد قدرت توانمندي زياد ندارند.
ستون هاي پنجم مانع اصلي رسيدن به صلح شده اند. اين ستون ها داراي قدرت هاي مسلح و توانايي هاي فراوان مالي و حمايه كننده هاي منطقوي و بين المللي اند.

٦- مجاهدين و طالبان قدرت را بعد از ١٣٧١ جز ميراث هاي مقدس جهاد براي خود مي دانند، از اينرو جنگ روي تقسيم قدرت از سال اول انقلاب اسلامي تا امروز صرف ميان مجاهدين و گونه ي تند آن طالبان جريان دارد، قدرت دولت صرف ميان اين دو حتا با موجوديت امريكا و ناتو به شدت دست بدست مي شود.

مراكز قدرت شمال، مركز، جنوب، شرق و غرب كشور در طول ٣٠ سال، گاه آشكار و گاهي مخفي و پوشيده ولي با تاثيرات بلند قدرت نمايي كرده است.
وزير خارجه پاكستان با اين ديد روي تقسيم قدرت براي صلح حرف مي زند.
ولي تقسيم قدرت صلح كوتاه مدت را نويد مي دهد نمي توان روي آن تاكيد زياد كرد.

سید مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات
طالبان
جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   عزیزالله آریافر
تلخ است، ولی باید اعتراف کرد:
ما چهل سال است که در شعار برای وطن و اسلام و در حقیقت به عنوان سربازان سوسیالیزم، امپریالیزم، عربیزم، پاکستانیزم و منافع کشورهای دیگر می‌کشیم و کشته می‌شویم. از این جنگ هرکسی، هرکشوری سهم خود را برده است: آسیای میانه و اروپای شرقی به استقلال رسیده؛ غرب و امریکا از هیولای کمونیزم نجات یافته؛ عرب در مسیر سرکوب تاریخی این سرزمین، افغانستان را به عنوان پایگاهی برای افراطیت و ارضی برای جهاد جهانی قرار داده است؛ روسیه حالا شراب شکست امریکا در افغانستان را سرمی‌کشد و پاکستان در این گیرودار به قدرتی هست‌یی مبدل شده و حالا دارد سکان سرنوشت ما را در دست می‌گیرد.
اگر نه چنین است، پس سهم مردم افغانستان از این چهل سال جنگ چیست؟
مشکل ما اینست که در سایه‌ی غروری دروغین همواره خود را بزرگ دیده‌ایم، ولی تصویر ما ازجهان واقعی بسیار کوچک و ناواقعبینانه بوده است.
اگر کل تصویر را بتوانیم نگاه کنیم، ما هیچ‌گاه از درجه‌ی سربازی برای دیگران فراتر نرفته‌ایم؛ حقیقت تلخ تاریخ ما، همین است.

>>>   این سوال بیاد پسر بچه یی افتادم که از پدرش می پرسید:" بابه جان چرا خی ده تابستان برف نمیباره؟"
آتش خاوری

>>>   این مذاکرات یک نقاب است تا مردم چهره اصلی توافق پشت پرده امریکا و طالب و پاکستان را دیده نتوانند. امریکا طالب را به قدرت میآورد تا داعش و همه افراطیون مذهبی جهان را برای تخریب چین به افغانستان بفرستد طالب بهترین زمینه برای انتقال افراطیون به آسیای مرکزی و چین است. روسیه شترمرغ است اگر چین پیروز شد با چین است و اگر امریکا پیروز شد با از امریکا پیروی میکند.روسیه موصع قوی و استوار ندارد.

>>>   مه امروز بیانیه گلبدین را به مناسبت عید بعد از نماز دیدم.
در آغاز چندین مرتبه الله اکبر میکوید.
فقط بگویی که متحاوزین را بزور جهاد خود از خاک افغانستان بیرون کرده است و حالا از طالبان دعوت میکند که بیایید و مرا منحیث زعیم ملت انتخاب کنید تا در دنیا و آخرت سرفراز باشید.
فرق بین تو که به دولت اشرف غنی که دست نشانده متجاوزین بود،تسلیم شدی و در سایه تجاوز خارجی با مصرف پول خارجی رندگی کردی و تسلیم شدن عصمت مسلم به دولت داکتر نجیب چیست؟
زمانی که عسمت مسلم با افراد اش به دولت داکتر نجیب تسلیم شد،او را کافر گفتی و ملحد گفتی و خاین به جهاد گفتی و برایش گفتی که حیف نام عصمت مسلم که بالای خودش نهاده است.
حالا خودت به دولت اشرف غنی تسلیم شدی و منتظر هستی که طالبان برایت کدام چوکی کگ بدهد.
فرق بین تو که تسلیم دولت کفر و اشغال شدی و کرزی و اشرف غنی و دیگران،هیچ وجود ندارد.
تو دیگر نه در افغانستان جای داری و نه هم در پاکستان.
برو یک جای دیگر برای خود پیدا کن.

>>>   طالب ها وحشی های بیفرهنگی بیش نیستند۰ صلح با این گروه وحشی به جایی نمیرسد۰ این بیفرهنگ ها فقط زبان زور و خشونت را میدانند۰ هرچه دارید بفروشید و سلاح بخرید و بسیج و آماده دفاع شوید، و به دولت قومی که در دست برادران قومی طالبان است هم امید نداشته باشید۰ این دولت از بسیج شما تنها برای دفاع موقتی خودش سهو استفاده میکند و در اخیر بازهم شما را به برادران قومی خود میفروشد و قربان میکند۰ طالب ارگی و طالب گرگی هیچ فرقی باهم ندارند۰

>>>   هوشدار به آقای غنی وتمام سردمداران افغانستان بیدار شوید هرچه زود بولدک را از وجود ترورستان طالب پاکسازی ونیروهای که از بولدک مخافظت کند و در آنجا جابجا کنید. واخرین فرصت های نجات وطن را به هدر ندهید..
اگر وضعیت به همی منوال پیش بیرود و حکومت هرچه عاجل سپین بولدک را دوباره بسیار بزودی آزاد نسازد همه روزه بطور اوسط یک هزار ملیشه پاکستانی ودیگر ترورستان خارجی در لباس طالب بگونه آزادانه وارد افغانستان ‌سهمیه وار به ولایت های مختلیف وارد ‌آماده جنگ وتجاوز مستقیم بالای خاک افغانستان میشود..
همین اکنون تمام مراکز جلب وجزب ‌تنظیم این ترورستان تحت نظارت ومدریت مستقیم لشکر طیبه وجیش محمد وحزب المجاهدین و القاعده به سرکردهگی حافظ سعید وصلاح الدین ‌وعبدالرحمن مکی و دیگر سازمانهای ترورستی با همکاری عبدالله گل پسر جنرال حمید گل ریس سابق آی اس آی پاکستان ‌و اعجاز الحق پسر جنرال ضیاالحق و افسر MI پاکستان به اسم ‌شهرت عابد بهای در چندین شهر پاکستان دوباره فعال گردیده اند وجهت تمویل این گروهای ترورستی موسئسه خیریه فلاح انسانیت را دوباره فعال ساخته اند واز تمام کشورهای که در عقب ترویج افراطیت در این منطقه جهت تعقیب اهداف خود هستند پول جمع آوری میکند .
در پهلوی رستورانت رفتن ‌احساسات تویتری که بدون شک حق شهروندی تان است لطفا جلوی مصیبتهای که ازهربندر ‌دیوار وارد افغانستان میشود را با تدبیر بگیرید وطوتئه ها بسیار بزرگ اند و متاسفانه شما بسیار کوچک فکر میکنید.
اگر مدیریت تان از اوضاع به همین گونه دوام یابد مردم افغانستان بالای شماهم شک شریک بودن درتوطئه را خواهد کرد که در آن صورت است بسیار توانای مردم وگردن بسیار نحیف جمهوریت را خواهد فشرد.
بیدار شوید واخرین فرصت های نجات وطن را به هدر ندهید.
ودیگر به امید خارجی ها بیگانه ها ننشنید.
استاد آمیری

>>>   چواین ذاکرات صلح خلق وحشت است تا روشنفکران و اهل علم را بترسانند و طالب را مثل سگ و گرگ بجان مردم بیندازند و مردم را فراری دهند.
مرگ و نفرین بر امریکای چنایتکار که بعد شکست و فرار و اشغال افغانستان تمام مغزهای و تحصیلکردگان افغانستان به بهانه خطر طالب از افغانستان بیرون میکند این جنایتکاران چهل سال است این جنایات را در حق مردم مظلوم افغانستان میکنند و افغانستان از مغزهای روشن خالی میکنند و در عوض از مدارس پاکستان که بپول دالر نفتی و رهبری انگلیس و امریکا جور شده است مغزهای تاریک جاهل و افراطی به افغانستان روان میکنند آدمکش قاتل انتحاری و فاسد طالب داعش و ..........ن امریکا و پاکستان دورغ میگویند.

>>>   در حقیقت طالبان مانند یک کفشی که از جلد خوک ساخته شده باشد می باشد و این کفش نجس است امریکا هر روز آن را یک رنگ میکند ‌پلایش می‌دهد. از دید من هرچند پاکستان و ایران و امریکا این کفش نجس را بهر رنگ که تبدیل کند باز هم نجس است. بحمدالله مردم ما بر بلوغ درک رسیده است که این پدیده نجس را که تحت هر نام و هر رنگ که باشد آن را بشناسد.
طالبان کی ها هستن و چگونه شکل گرفت؟.
در سال ۱۹۸۸ جنرال شهنواز تنی وزیر دفاع وقت داکتر نجیب اله باتعداد زیاد از جنرالان ‌صاحب منصبان کمونست شاخه خلق بر ضد نجیب کودتا کردند و این کودتا شکست خورد ‌شهنواز تنی با جنرالان ‌صاحب منصبان کمونست تحت امرش با یک هواپیما به پاکستان گریخت و هواپیمای افغانستان را تحویل جنایت کاران آی اس آی دادند ودفعه دوم آی اس آی پاکستان همان جنرالان‌وصاحب منصبان کمونستان را تحت یک پلان منظم به طالب تبدیل کردند ریش های بلندی گزاشتن ویک پرچم جعلی سفید رنگ که متاسفانه کلمه لااله‌ الا الله ‌محمد رسول الله را بر آن نویشتن ونام این کمونستان را طالبان و کبوتران صلح گزاشتن واین افراطیون کمونست را بر گرده مردم ما در افغانستان سوار کردند. حلا سوال اینجا است که چرا آی اس آی نام این کمونستان را طالبان گزاشت دلیلش واضح است چون مردم افغانستان مسلمان است و طالب به کسی گفته میشود که تحصیل علم دینی کند ومباشد تا که از نام طالب بعنوان یک اسلحه بر ضد مردم ما استفاده کرده وبر مقاصد ناپاک شان برسد. در حقیقت اغلب مطلق طالبان اصلا خدا را قبول ندارد ویک‌ طبقه پاین رتبه که مسلمان هستن کور کورانه بدنبال این کمونستان روان هستن. در حقیقت نام طالب ‌و اسلام اسلحه خوبی برای پیشبرد اهداف استخباراتی بوده و می‌باشد. طالب سازی کمونستان یکی از چال ونیرنگ وترفند های‌مکارانه آی اس آی بوده و می‌باشد. ولزا مردم ما باید بیدار شود واز تمام ترفند های مکارانه ای استخبارات جهانی بلخصوص استخبارات ‌چرکستان که در حقیقت چشم به معادن و ‌خاک افغانستان دوخته است و همیشه از نام اسلام‌ ودین بعنوان ابزار استفده کرده ‌و میکند آگاه شود و همین بی معلوماتی وبیسوادی وجهل ما افغان ها بایست شده تا که زمینه برای تجاوز استخبارات پاکستان مساعد شود. در قدم اول ما باید مردم خود رابیدار واگاه سازیم از طرفند های مکارانه آی اس آی. بهر نحوی که باشد آگاه شویم واین آگاهی ما مارا نجات خواهد داد. و هر چه سریع افراد نفوذی آی اس آی در درون نظام را شناسای حد اقل از امور دولت پاکسازی کنیم از دید مین این افراد کرزی گلبدین حمد الله محب داودزی می‌باشد وتعدات آنها بهزاران نفر می‌رسد وحتی خود غنی یک آدم مشکوک است. مردم شریف افغانستان آگاه وبیدار باشید فرار راه حل نیست باید مردانه استاد شوید.
استاد امیری

>>>   در مطابقت با تحلیل شما باید تذکر داد که طالبان از با دیدگاه و مفکوره خودشان وارد میدان معادلات سیاسی نیستند، آنچه از پشت میز مذاکرات به زبان میراند همان سیاست مخرب پاکستان که میخواهد طبق هدایت ای اس ای رفتا کندو به طبل آنها میرقصد.
چون اکثرا ً متفکرین جنگ و دوکتورین نظامی طالبان را نظامیان پاکستان رهبری و مدیریت میکند.
و پاکستان به وسیله طالبان حکومت را میخواهد که عمق ستراتیژی شان در افغانستان تطبیق شود.

>>>   تاجیکستان حاضر شده با همکاری روسیه و هند به مخالفان طالبان در افغانستان سلاح بفرستد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است