توافقنامه دوحه چایگزین پیمان امنیتی...!
توافقنامه های متقابل میان دولت ها منعقد می شود، اگر ریگ بزرگی در کفش نداشتند، خروج آبرومندانه نیروهای‌شان نه از مجرای توافق با طالبان، بلکه از مجرای توافق با دولت ممکن بود 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۱    ۱۴۰۰/۵/۲ کد خبر: 167769 منبع: پرینت

اگر ریگ بزرگی در کفش نداشتند، خروج آبرومندانه نیروهای‌شان نه از مجرای توافق با طالبان، بلکه از مجرای توافق با دولت افغانستان ممکن بود.
برای انجام این امر، امریکا و ناتو به صورت پنهان به دولت افغانستان می‌گفتند؛ ما رفتنی هستیم. شما می‌توانید ضمن تاکید بر دفاع مستقل از کشورتان و بی‌نیازی به نیروهای خارجی از ما بخواهید؛ افغانستان را ترک کنیم.

بحث امنیت نیروهای خارجی در هنگام خروج نیز از طریق یک توافق‌نامه‌ی محدود، ضمانت پاکستان و برقراری آتش‌بس دوجانبه قابل حل بود. به این‌گونه برای همه آبرویی کمایی می‌شد و دولت افغانستان نیز در جایگاه برتری از لحاظ مشروعیت و ظرفیت بقا، قرار می‌گرفت. رهاسازی افغانستان به دست گرگ‌های منطقه‌ای با هر توافق و امتیازی که صورت گرفته باشد، از منظر اخلاق و تعهدات بین‌المللی قابل توجیه نیست.

اما خروج بر بنیاد توافقنامه‌ی دوحه دارای پیامدهای بزرگی است که افغانستان معاصر و بخشی از منطقه قربانی آن است:
۱. محتوای توافقنامه‌ی دوحه و ماهیت تعهدات متقابل مندرج در آن از نوع توافقاتی‌ است که دولت‌ها در میان هم منعقد می‌کنند. دولت افغانستان در این توافقنامه کاملا نادیده انگاشته شده است.

۲. ظاهر توافقنامه یک شرم تاریخی برای یک ابرقدرت و نشانگر بی‌توازنی مطلق است. اما اگر توازان و منافع دوجانبه‌ی حاصل از آن در لایه‌ها و ابعاد نادیده‌ی توافقنامه، پنهان باشد، قربانی اصلی آن مردم افغانستان است.

۳. طالبان مشروعیت بین‌المللی خود را از توافقنامه‌ی دوحه، مذاکرات با دولت افغانستان و روابط با قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی می‌گیرند و توانایی آنها در میدان بیشتر ناشی از همین روابط است.

۴. توافقنامه دوحه در عمل جایگزین پیمان امنیتی کابل - واشنگتن و هر پیمان دیگری از این‌دست شده است. چون با در نظرداشت مفاد متناقض آنها، حفظ هردو در یک زمان ممکن نیست.

۵. خروج پیش از صلح خلایی را به وجود آورده است که هیچ‌یک از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به تنهایی قادر به پر کردن آن نیست.

۶. حضور جامعه‌ی جهانی در افغانستان انتظارات مشروعی در زمینه‌ی امنیت، پاسداری از حقوق‌اساسی مردم و بقای کشور در برابر هجوم دولت‌های آزمند و ترورست‌پرور منطقه‌ای ایجاد کرده بود. از منظر حقوق بین‌الملل هیچ کشوری نمی‌تواند از مسوولیت‌های منبعث از انتظارات مشروعی که ایجاد کرده، شانه خالی کند.

۷. مهمترین پیامد مسؤ‌ولیت‌گریزی بین‌المللی در برابر افغانستان، سقوط این سرمین در گودال‌های تاریک سنت و سیادت در هزاره‌های گذشته، جنگ نافرجام و سلب ارتباط با جهان کنونی است. چیزی‌که معیار‌های عضویت مردم را در جوامع معاصر نابود خواهد کرد.

عزیزالله آریافر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
توافقنامه دوحه
پیمان امنیتی
نظرات بینندگان:

>>>   تاجیکستان حاضر شده با همکاری روسیه و هند به مخالفان طالبان در افغانستان سلاح بفرستد.

>>>   خلیل زاد خائن توافق نامه داعش را امضا کرد دست ارگ نشین ها هم در یک کاسه است آن های که خودشان را در آینه شیر نگاه میکردن امروز خود در به دست خود به قفس های اسلام آباد اسیر میکند به این میگویند تاریخ پنج هزار ساله کجا شد غیرت پنج
هزار ساله افغانی امروز افغانستان مانند پول خود بی ارزش شده . مردم به داد افغانستان برسید که در پرتگاه نزدیک شده واگر قیام نکنیم صوبه پنجم پاکستان میشویم .

>>>   امریکا در طول تاریخ با هیچ کشور و با هیچ کس از روی صداقت و راستی پیمان نبسته است. تاریخ امریکا روی دروغ، فریب و حیله بنا شده است. شرق میانه را تخریب کرد امریکای لاتین را تخریب کرد. افغنستان، عراق و سوریه را تخریب کرد. حالا با استقرار افراطیون به افغانستان میخواهد که به کمک و یاری پاکستان در آسیای میانه و چین نیروی افراطی بفرستد و جنگ را آغاز کند و برای جنگ سوم جهانی از این نیروهای افراطی علیه آسیای میانه و چین استفاده کند. امریکا با کرزی پیمان بست، باغنی پیمان بست و همه را شکست و با طالبان قرارداد اصلی فرستان افراطیون را بست و افغانستان را به طالبان و افراطیون همکار طالبان داد.

>>>   تاریخ باز در افغانستان تکرار خواهد شد.
روس ها به افغانستان حمله کردند،مجاهدین بوجود آمد و مجاهدین در مقابل روس ها جنگیدند و روس ها توافقنامه ژنیو را امضأ کردند و قوای خود را کشیدند و مجاهدین آمدند و جنگ داخلی بمیان آمد و طالبان آمدند و حادثه یازدهم سپتامبر رخ داد و امریکایی ها و ناتو آمدند و طالبان در مقابل شان جنگیدند و امریکایی ها توافقنامه دوحه را امضا کردند و قوای خود را بیرون میکنند و طالبان مبایند و احتمال جنگ در سه نقطه وجود دارد:
یا آسیای میانه،با سنکیانگ چین و یا کشمیر هند.
یا چین و یا روسیه و یا هند،باز مجبور میشوند که قوا به افغانستان بفرستند و باز یک گروپ در مقابل شان جنگ میکند و باز مجبور میشوند یک توافقنامه امضأ کنند و قوای خود را بیرون کنند و جنگ داخلی در افغانستان شروع شود.
خداوند برای دیگر کشور ها روزی حلال شان را از طریق کارشان برایشان مهیا میکند ،در افغانستان روزی شان را از طریق جنگ و میله تفنگ.
شکر خدا که ماشین جوجه کشی در افغانستان فعال است و تراقاص مرده راهی هستند و از آنطرف تولد شده میروند و در عوضی که نفوس کم شده برود،هنوز زیاد شده میرود.
و هر نفری که نو تولد میشود،بخاطر باد از شهدا،نام یکی از شهدا را بالایشان میگذارند و میگویند که مرحومی بابه کلان ات هم نام تو بود که در جنگ اول ویا دوم و یا سوم با انگلیس ها و یا روس ها و یا امریکایی ها و ناتو و یا چینایی ها و یا هندی ها و یا روس ها مرتبه دوم شهید شد و نام مرحومی بابه کلان ات را بالای تو گذاشتیم.خداوند غریق رحمت اش کند،بسیار آدم با غیرت و جنگجو بود و از خورد تره کی مثل تو در کوچه با بچه ها جنگ میکرد.

>>>   سلام به همگی
به اطلاع عموم میرساند که سه شخص هزاره به نام های رضا حیدری مجتبی حیدری و موسی خاوری به محسن خاوری یک خانواده ی هراتی را از ماه محرم گذشته به گروگان گرفته اند و الان دارند آنها را قتل عام می‌کنند آنها را برده اند در ده متری ساختمان مشهد اطراف ریل راه آهن که جایی متروکه است رضا حیدری آنجا خانه ی بزرگی اچاره ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرده که دیوارهایش بلوک سیمانی است و درب بزرگ سفیدی دارد از عزیزانی که میتوانند گروه های تفحص تشکیل داده و این بیگناهان را نجات بدهند درخواست کمک داریم در ضمن عزیزان به پلیس مشهد اطلاع داده و و اجر و ثواب عظیمی را عاید خود نمایند

>>>   تو چگونه از ملت‌شدن گپ می‌زنی وقتی در اداره، رهبری، مدیریت، منابع و سازمان‌دهی‌ات یک فرد را از اقوام دیگر راه نمی‌دهی. ملت‌شدن تنها شعار های دروغین نیست. ملت‌شدن جریان‌ خون خود در پیکر دیگران است تا درد و دستاورد مشترک خلق کند. شرم‌است، خجالت بکش، تو از طالب بدتر هستی!
مخاطب من آنانی‌ هستند که بر کرسی‌های قدرت لمیده‌، به دروغ شعارهای ملی ادا می‌کنند و در باطن نفرت‌پراگنی قومی را هدف قرار داده‌اند. اینان بد تر از طالبان هستند. طالب جمهوریت را نشانه گرفته ولی اینان جامعه را تیرباران می‌کنند.
ملک ستیز

>>>   آن سه شخص جنایت کار هزاره عضو اتحادیه اسلامی دانشگاهیان افغانستان در مشهد هستند

>>>   حالا که توافقنامه دوحه امضا شده
حال که قوای آمریکا و ناتو بیرون میشوند
حال که عمل نکردن به تهدات خود
همیش در حال گفتن این هستید که دول خارجی یا جامعه جهانی نمیتواند بیرون شود یا کدام چیز دیگری
آنها رفتند و تمام شد و تا حال شما هنوز درگیر این هستید که جامعه جهانی نمی تواند جامعه جهانی باید بیاید برای ما جنگ کند دیموکراسی ما را برقرار کند امنیت و معاش ما را فراهم کند
تمام شد رفتند آنها شما هم بس کنید در گدشته نمانید
در هر کدام از رسانه میرویم همین ها را همیش می نویسند بخاطریکه سواد و معلومات ندارید که بگویید حال چه کنیم

>>>   خاطره یکی از دوستان. که در سال ۱۹۹۰ ملادی و در دوره اول نخست وزیری نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان‌ بود که یک گروه ۱۸ نفره که تمام آنها زن بودند بجز یک پسر ۱۹ سال وپیرترین انها یک زن ۴۰ سال بود وباقی زنان جوان ودختران از شش سال تا بیست ساله بودند با داشتن ویزای حج عمره از اسلام آباد به جده عربستان پرواز کردند و این گروه همراه با ۰ ۳.۷۵ سه کیلو و هفت صدوپنجاه گرم کوکوین یعنی بهترین نوع از هیروین است گرفتار شدند وعکس های شان سرخط اخبار ها قرار گرفتند آنها هیروین هارا در بین خلته های باریک پلاستیکی مانند بادرنگ درست کرده بودند واز نشیمن گاه شان وارد بدن شان کرده وجاسازی کرده بودند. چنگونگی افشای آنها دو طفل شش ‌هفت ساله که در دوبر آنها جاسازی کرده بودند خیلی حرکت های غیر نارمل از خودشان نشان میدادن و در آن ان‌ وقت پلیس عربستان به آنها مشکوک میشود و به کلان شان تماس می‌گیرد وافسران کلان سگ روان میکند وسگ انهارا محکم میگرد وبعد انهارا گرفتار میکند ومی برد در اطاق تفتیش و بادرنگ مانند های زیاده از مقعد آنها در میارد. دوستم گفت در عربستان حکم قاچاق مواد مخدر اعدام است. اما نواز شریف بخاطر خویشاوندی که با السعود داشت آنها را رها کرد اما تمام کار‌مندان فرودگاه اسلام آباد را منفک‌ وبر طرف کرد او میگوید که در بین عب های عربستان مثل است که میگوید الباکستانی حرامی یعنی یک هندی را از صد پاکستانی بهتر میداند ونیز میگوید که وقتی که هر هواپیمای از پاکستان وارد عربستان میشود کمترین وقت که‌ در فرود گاه منتظیر میماند سه ساعت والی شش ساعت معطل میماند تاکه چهر شناس بیاید وچهره پاکستانی را یکی یکی تشخیص کند که مواد مخدر دارد یاخیر اما برعکس وقتی یک هواپیمای که از دیگر کشور ها بلخصوص ‌هندوستان به عربستان می‌رود و در ظرف حد اکثر نیم ساعت از فرودگا بیرون میشود عربها بر این باور هستن که پاکستانی ها مقعد شان جیب مخفی شان است اینست پاکستانی
حجت‌الاسلام والمسلمین داکتر عادلی

>>>   هم وطنان گرامی سلام. ملت باشهامت وغیور وقهرمان‌ افغانستان آگاه وبیدار باشید که خلیل زاد کسیف افغانستان را باچرکستان معامله کرده ‌فروخته است اخبار درز‌کرده از درون طالبان پاکستان صدها ملییون دالر به خلیل زاد پرداخت کرده است و در این معامله حمد الله محب عمر داود زی گلبدین‌ وبعض حلقات دیگر هم در در داخل نظام افغانستان با تبانی پاکستان مخواهد افغانستان را دو دسته تحویل پاکستان کند. نیروهای قهرمان افغانستان حمد الله محب ‌گلبدین و عمر داود زوی خاینین ملی را با مرمی بر فرق این خاینین ملی بزنید. ملت قهرمان‌ ‌و نجیب افغانستان زن و مرد کوچک وبزرگ در برابر پاکستان مسلح شوید و در کنار قهرمانان نیروهای امنیتی تان افغانستان را به گورستان چرکستان تبدیل کنید. معامله پشت پرده میان خلیل زاد با پاکستان برای هیچ یکی ازما قابل قبول نیست. زنده باد نیروهای قهرمان افغانستان وپاینده باد افغانستان ومرگ بر خلیل زاد مرگ بر وچرکستان.
قاری عبدالصبور

>>>   در رسم اوغان و اوغانتوب چه غنی باشد چه کرزی یا خلیلزی یا هر زی دیگر حاضر هستند قدرت را هزار مرتبه به همان طالب وحشی تسلیم کنند ولی غیر اوغان یا غیر پشتون را نمی‌گذارند قدرت را بگیرد. اوغانتوب همین است و همین بوده است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است