طالبان در مالستان و اسپین‌بولدک چه کردند؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۶    ۱۴۰۰/۵/۳ کد خبر: 167779 منبع: پرینت

باشندگان ولسوالی‌ مالستان غزنی و اسپین‌بولدک قندهار از رویه و رفتار «ظالمانه» طالبان شکایت دارند و می‌گویند که آنان پس از تسلط بر این ولسوالی‌ها، باشندگان آن مناطق را اذیت‌ و آزار و در بسا موارد تیرباران کرد‌ه‌اند. به گفته آنان، طالبان در ولسوالی مالستان، باشندگان محل را بدون کدام دلیل به رگ‌بار بسته و دکان‌های‌شان را به آتش‌ کشیده‌اند. همین‌طور گزارش‌ها از رویه نادرست طالبان در ولسوالی اسپین‌بولدک قندهار نیز به نشر رسیده است. به گفته منابع محلی، طالبان بیش از ۱۰۰ باشنده این ولسوالی را پس از بیرون کشیدن از خانه‌های‌شان، تیرباران کرده‌اند. دیدبان حقوق بشر نیز با نشر گزارشی، این رویه طالبان با مردم محل را تایید کرده و گفته است که طالبان بیش از ۳۰۰ باشنده ولسوالی اسپین‌بولدک قندهار را از خانه‌های‌شان بیرون کشیده و ده‌ها تن‌شان از جمله وابستگان کارمندان دولتی را تیرباران کرده‌اند. این نهاد کشتار غیرنظامیان و بدرفتاری با آنان را نقض جدی حقوق بشری عنوان کرده و گفته است که این عملکرد در مغایرت با قانون بشردوستانه بین‌المللی است. طالبان اما این ادعاها را رد می‌کنند و می‌گویند که هیچ یکی از غیرنظامیان در این مناطق، از سوی جنگ‌جویان‌شان کشته نشده‌ است. طالبان تنها کشته شدن دو غیرنظامی در اسپین‌بولدک قندهار را تایید می‌کنند و می‌گویند که آن‌ها به دلیل خصومت‌های شخصی کشته شده‌اند.

گروه طالبان در نوزدهم سرطان ماه گذشته، شب‌هنگام از سه جهت بالای ولسوالی مالستان حمله و پس از دو شبانه‌روز جنگ، این ولسوالی را تصرف کرد. ولسوالی مالستان در ۱۱۰ کیلومتری شهر غزنی موقعیت دارد. این ولسوالی با ولسوالی‌های ناهور، ارزگان خاص، اجرستان و جاغوری هم‌مرز است. ولسوالی مالستان پس از سقوط به دست گروه طالبان، تاکنون دو بار میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان دست‌به‌دست شده است. باشندگان محل می‌گویند که طالبان به محض تصرف این ولسوالی، با باشندگان آن بدرفتاری کرده و شماری را نیز به گلوله بسته‌اند.

طالبان بیش از ۳۰ غیرنظامی را در مالستان کشته‌اند.
یک منبع محلی به شرط افشا نشدن نامش، به روزنامه ۸صبح گفت که جنگ‌جویان طالبان با تصرف ولسوالی مالستان، مال و اموال ولسوالی و باشندگان محل را به ولسوالی دایه (اجرستان) انتقال دادند. به گفته او، طالبان چندین موتر باربری نوع کاماز را به ۳۰ هزار کلدار پاکستانی اجاره کرده و اجناس را به این ولسوالی منتقل کردند. علاوه بر این، این منبع افزود که طالبان پس از تصرف این ولسوالی دکان‌های مردم را باز کردند و اجناس این دکان‌ها را «غارت» کردند. او گفت: «قفل دکان‌ها را شکستانده‌ و بعد مال‌هایی که به دردشان می‌خورد را برده و بقیه را آتش زدند.» به همین ترتیب این منبع بیان کرد که طالبان با ورود به مالستان، غیرنظامیان به شمول موتروان، چوکی‌دار و دهقان را به رگ‌بار بستند و کشتند. او گفت: «خودم در صحنه بودم که طالبان چه ترس و وحشت را به راه انداخته بودند. بعضی‌ها را لت‌و‌کوب می‌کردند. حتا به بچه‌های کوچک رحم نمی‌کردند و آن‌ها را با سیلی می‌زدند.»

این منبع تصریح کرد که طالبان حدود ۳۰ تن از باشندگان محل را به بهانه‌های مختلف کشته‌اند. این آمار اما تاکنون از سوی نهادهای امنیتی تایید یا رد نشده است. با این حال این منبع دلیل کشته شدن غیرنظامیان در مالستان را همکاری نکردن‌شان با طالبان عنوان کرد. او گفت: «بعضی را گفتند که موترتان را بدهید. وقتی موتر نمی‌دهند، آن‌ها را می‌کشند. یک دهقان که بالای زمین‌هایش آبیاری می‌کرده، هم تیرباران کرده‌اند.» این باشنده مالستان تصریح کرد که در حال حاضر هیچ نیروی امنیتی در این ولسوالی حضور ندارد و طالبان به‌طور کلی این ولسوالی را در اختیار دارند. او بیان کرد که مردم به دلیل وحشت طالبان و رفتار خشن‌شان، ساحه را ترک کرده و به شهرهای غزنی و کابل متواری شده‌اند. به گفته او در حال حاضر خانه‌ها خالی از سکنه است و تنها تعدادی از پیر‌مردان در خانه‌ها مانده‌اند. به گفته او، مردم مال و اموال‌شان را رها کرده و خانواده‌های‌شان را به کابل و سایر مناطق امن انتقال داده‌اند.

عباس، باشنده میرادینه مالستان، نیز وضعیت این ولسوالی را تاسف‌بار عنوان کرد. او گفت که طالبان با ورود به مالستان، به دل باشندگان آن ترس و حشت انداختند. هرچند به گفته او در حال حاضر در این ولسوالی جنگ جریان ندارد، اما مردم جرأت نمی‌توانند به خانه‌های‌شان برگردند. عباس افزود که طالبان به محض ورود به این ولسوالی، تعدادی را بدون کدام دلیل به رگ‌بار بستند و این سبب شد که بیش‌تر باشندگان منطقه به جاهای امن متواری شوند.

این باشنده مالستان گفت که در همین چند روز پیش، متنفذان محل نزد مسوولان طالبان رفتند و خواستار وضاحت در‌باره کشتار غیرنظامیان شدند. عباس به نقل از این متنفذان افزود که طالبان استدلال کرده‌اند که وضعیت جنگی است و در چنین وضعیتی هرچیزی ممکن است رخ دهد. به گفته این باشنده محل، طالبان گفته‌اند که در آن هنگام جنگ‌جویان زیاد بود و اداره آن‌ها از دست‌شان خارج شده است. با این حال طالبان به این متنفذان وعده داده‌اند که دیگر چنین رویدادی رخ نخواهد داد، از این رو آنان از مردم خواسته‌اند که به مناطق‌شان برگردند.

به گفته این باشنده مالستان، هرچند طالبان اطمینان داده‌اند که به مردم محل آسیب نمی‌رسانند، اما مردم به آنان اعتماد ندارند. او گفت که هم اکنون نیز روزانه حدود ده موتر کوچ به کابل و غزنی می‌رسند و خانواده‌های‌شان را از این ولسوالی بیرون می‌کنند.

طالبان کارمندان دولتی تسلیم‌شده را در اسپین‌بولدک کشته‌اند؟
کشتار غیرنظامیان تنها بر باشندگان مالستان تحمیل نشده است. بربنیاد گزارش‌ها، طالبان با تسلط بر ولسوالی اسپین‌بولدک ولایت قندهار، باشندگان این ولسوالی را نیز مورد خشونت و بد‌رفتاری قرار داده‌اند. یک منبع محلی در ولایت قندهار گفت که طالبان با تصرف ولسوالی اسپین‌بولدک، بیش از ۳۰۰ تن از باشندگان محل را از خانه‌های‌شان بیرون کشیدند و شماری را به قتل رساندند. طالبان در بیست‌وسوم سرطان ماه گذشته بر گذرگاه اسپین‌بولدک و این ولسوالی تسلط یافتند. در حال حاضر این ولسوالی در تصرف طالبان است و نیروهای امنیتی تاکنون موفق نشده‌اند این منطقه استراتژیک را از کنترل طالبان آزاد سازند. گذرگاه تجارتی اسپین‌بولدک نیز در این ساحه موقعیت دارد و بیش‎‌تر کالاهای تجارتی از پاکستان از طریق همین گذرگاه وارد کشور می‌شود.

به گفته این منبع، طالبان زمانی که بر بخش‌های دیگر قندهار حمله کرده‌اند، ده‌ها تن را به ظن همکاری با دولت کشته‌اند. در همین حال دیدبان حقوق بشر سازمان ملل نیز با نشر گزارشی گفته است که طالبان با تصرف اسپین‌بولدک قندهار، صدها تن از ساکنان آن را به اتهام همکاری با دولت بازداشت کرده‌اند. این نهاد تعداد بازداشت شده‌گان را ۳۰۰ نفر عنوان کرده و گفته است که طالبان شماری از این بازداشت شده‌گان که از بسته‌گان مقام‌های دولتی بوده‌ را کشته‌اند. دیدبان شفافیت گفته است که ناپدید شدن اجباری و بدرفتاری با بازداشت شدگان بر اساس قوانین بین‌المللی منع است.

جمال‌ناصر بارکزی، سخنگوی پولیس قندهار، نیز می‌گوید که طالبان با تصرف ولسوالی اسپین‌بولدک، به «قتل عام» دست زده‌اند. به گفته او، گروه طالبان غیرنظامیان، نیروهای امنیتی و کارمندان دولتی را که به این گروه تسلیم شده بودند، از خانه‌های‌شان بیرون کرده و به قتل رسانده‌اند.

طالبان با رد این ادعاها می‌گویند که جنگ‌جویان‌ آن‌ها به غیرنظامیان صدمه نرسانده‌اند. قاری یوسف احمدی، از سخنگویان گروه طالبان، گفته است که در اسپین‌بولدک قندهار با نیروهای امنیتی و کارمندان دولتی که به این گروه تسلیم شده‌اند، بدرفتاری نشده است. او هم‌چنان کشتار غیرنظامیان و کارمندان دولتی را رد کرده و خبرهای منتشر شده در‌باره کشتار و بازداشت صدها نفر را شایعه خوانده است. او اما کشته شدن دو غیرنظامی را تایید کرده و گفته است که در پی بازداشت عاملان آن هستند.

از سوی دیگر ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، بدرفتاری جنگ‌جویان این گروه در مالستان را رد کرد. او گفت که از رهبری طالبان به جنگ‌جویانش دستور داده است که در مناطق هزاره‌نشین، به‌ویژه مالستان، با مردم رفتار نیک داشته باشند. به گفته او، در میان مردم هزاره ذهنیت داده شده است که طالبان با آنان رفتار تعصب‌آمیز دارند و به همین دلیل رهبران طالبان گفته‌اند که باید این ذهنیت برطرف شود. او غارت اموال مردم و کشتار غیرنظامیان را نادرست خواند و گفت که تنها افراد مسلح در ولسوالی مالستان کشته شده‌اند.

گفتنی است که گروه طالبان در جریان ماه‌های اخیر به‌شکل بی‌سابقه‌ای حملاتش را افزایش داده‌ است. این گروه در جریان دوونیم ماه گذشته، بیش از ۱۰۰ ولسوالی را تصرف کرده است. وزارت دفاع می‌گوید که به زودی عملیات برای بازپس‌گیری برخی از ولسوالی‌ها و گذرگاه‌های تجاری آغاز می‌شود. پیش‌تر رییس جمهور نیز گفته بود طرحی روی دست دارد که براساس آن وضعیت جنگ سه تا شش ماه آینده تغییر خواهد کرد.

عبدالاحمد حسینی
هشت صبح


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
مالستان
اسپین بولدک
نظرات بینندگان:

>>>   طالب ها هدیه ای گرانبهای امریکا وانگلیس وکرزی وغنی به ملت افغان است انها را برادر خواندند ویکملیارد دالر به جابجای وانتقال وتسلیح وتمویل انها از بودیجه ای دولتی به مصرف رسانیدند وانها را افغان خواندند وحق دادند که یک منطقه را تصرف نماید چون افغان اند!!!وتا امروز به شدت از انها حمایت وپشتیبانی مینمایند اما خوشبختانه طالب چهره ای اصلی جناب کرزی را شناخته در مسکو به سردی ازان استقبال نمودند واصلا با این همه خدمات شایانش اورا تسلیم نگرفتند گویا خجالت زده وروسیه از روسیه باز گشت اکنون که طالب اورا مسخره نمود وفریب داده حتی در مذاکرات اخیر هم حاضر نشد به دوحه برود خداوند او وحکمتیار را خوار وذلیل نماید که تروریستهارا تا اینجا رسانیدند
حاجی ولایت خان صافی از کاپیسا مقیم پاریس

>>>   چهره اصلی خود را نشان دادند که قاتل و جنایتکار اند طالب از خوردن خون مردم بیگناه احساس خوشی میکند و طالب بنوشیدن خود عادت کرده است گفته اند که ترک عادت موج مرض است

>>>   پاکستان و ایران میخواهند که پشتون ها را توسط طالبان نابود کنند و موضوع حادثات و اتفاقات یکی از نشانه های تازه جنایات طالبان در سپین بولدک است ولی ایران که حامی سر سخت طالبان است بالای طالبان شرط گذاشته است که هزاره هارا غرض دار نباشند اگر به راستی در مالستان هزاره ها ازطرف طالبان ازبین برده شده باشند یک موضوع خلاف تعهد طالبان با ایران است ویا هم ممکن این هزاره ها به دستورات ایران عمل نکرده باشند گرچه هزاره ها مزدور و غلام حلقه بگوش ایران و اسراییل هستند از قومانده آنها سرپیچی کرده نمیتوانند باز هم گفته میتوانیم که طالبان به هیچ وجه هزاره هارا نمیکشند بخاطریکه این شرط ایران و اسراییل است.
کمال الدین

>>>   کمالیدن هر کس را در آینه خودتان نبینید ژن غلامی و وطن فروشی در سلول و رگ های خون تان میجوشد و شما دد طول تاریخ جز وطن فروشی و غلامی کدام هنری نداشتید حالا زن و دختران شما در هیرامندوی میچلد و از پیسه همو هیرامندوی تو و امثال تو و طالبان امرار معاش میکنید بزرگان و رهبران تان یکی شان غلام حلقخ بگوش روس و امریکاست و دیگرش نوکر و غلام ایران و پاکستان حالا یک سوال شما خو تجربه غلامی و حلقه بگوشی را دارید کدام بادار تان به شما خوب رسیده گی میکند؟؟ پاکستان.ایران امریکاو یا روسیه؟؟ و دیگر این که قوم گم‌گشته یهودی شما کافران وحشی استین برو یک بار تست دی ان ای بکن تا برایت مشخص شود که شما چوچه های یهودی و جهودی استین.....

>>>   اینها همش دروغه و تبلیغات طالبان اعلان کردن که خبرنگاران برن سپین بولدک خودشون تحقیق کنن ۴ خبر نگار رفتن تا برگشتن دولت دستگیرشون کرد که دروغ هاشونو به گوش مردم نرسونه

>>>   به پنجمی دروغگو تویی
اقوام ما در افغانستان زندگی میکنند ک تمام این حرفهارا تایید میکنند حتی موضوع نکاح اجباری حالا تو و دولتت عاشق طالب شدید خدا باهم محشورتان کند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است