سرزمین اعلامیه های سرگردان
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۲۹    ۱۴۰۰/۵/۳ کد خبر: 167781 منبع: پرینت

یکی از پراکندگی‌های رایج در افغانستان تعدد موضع‌گیری‌ها و واکنش‌هاست که از هرسو فواره می‌کنند.
مثلا معاونین رییس‌جمهو چه نیازی به اعلامیه‌ها و موضع‌گیری ها دارند وقتی ارگ اعلامیه‌ یا واکنشی را مطرح کرده است. یا این‌که رییس‌جمهور سابق در باب سیاست خارجی چرا باید اعلامیه دهد؟
یا رهبران احزاب و تنظیم‌ها چرا در برابر کنش‌های منطقه‌ای، واکنش‌های گرم و سرد و در برخی حالات داغ‌تر از اصل حادثه ارایه دهند؟

زشت‌تر این‌که این اعلامیه‌ها و واکنش‌ها در تناقض جدی با هم‌دیگر پخش می‌شوند. در این میان دولت‌های منطقه از میان طرف‌داران خود مزدورگیری و در برابر مخالفین خود برنامه‌ریزی می‌کنند. حالا شماهایی‌که در اریکه‌ی قدرت نشسته‌اید چگونه اعلامیه‌ای پخش می‌کنید که برخلاف سیاست خارجی و داخلی دولت حاکم است.

من به ماهیت اعلامیه‌های ارگ کاری ندارم. اما از دید روش‌های سیاست و قدرت این کار ناسزایی است. بدتر این‌که همه‌ی این اعلامیه‌ها از منافع ملی داد می‌زنند. این در حالی‌ است که چنین روش، خود ریشه‌ی منافع ملی را می‌خشکاند.

برخی از این سیاسیون فکر می‌کنند که با پخش اعلامیه‌ها پویایی شان‌را به نمایش می‌گذارند. نه چنین نیست. این روش ضعف ادراک شما را از مفاهیم چون سیاست، قدرت و اقتدار به نمایش می‌گذارد. این روش به صورت خاص در موضع‌گیری‌های سیاست خارجی نارواست. شما به جای موضع‌گیری در امور سیاست خارجی تلاش کنید تا تحقیق و تحلیل سیاست خارجی را بهبود بخشید، آن‌گاه از راه نقد بر سیاست ملی در سیاست خارجی تغییر و بهبود فراهم سازید.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
علامیه
معاونین
نظرات بینندگان:

>>>   غبدالله عبدالله جاری شدن سیلاب در یک ایالت هند را با الفاظ شدید محکوم کرذ !

>>>   خاطره یکی از دوستان. که در سال ۱۹۹۰ ملادی و در دوره اول نخست وزیری نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان‌ بود که یک گروه ۱۸ نفره که تمام آنها زن بودند بجز یک پسر ۱۹ سال وپیرترین انها یک زن ۴۰ سال بود وباقی زنان جوان ودختران از شش سال تا بیست ساله بودند با داشتن ویزای حج عمره از اسلام آباد به جده عربستان پرواز کردند و این گروه همراه با ۰ ۳.۷۵ سه کیلو و هفت صدوپنجاه گرم کوکوین یعنی بهترین نوع از هیروین است گرفتار شدند وعکس های شان سرخط اخبار ها قرار گرفتند آنها هیروین هارا در بین خلته های باریک پلاستیکی مانند بادرنگ درست کرده بودند واز نشیمن گاه شان وارد بدن شان کرده وجاسازی کرده بودند. چنگونگی افشای آنها دو طفل شش ‌هفت ساله که در دوبر آنها جاسازی کرده بودند خیلی حرکت های غیر نارمل از خودشان نشان میدادن و در آن ان‌ وقت پلیس عربستان به آنها مشکوک میشود و به کلان شان تماس می‌گیرد وافسران کلان سگ روان میکند وسگ انهارا محکم میگرد وبعد انهارا گرفتار میکند ومی برد در اطاق تفتیش و بادرنگ مانند های زیاده از مقعد آنها در میارد. دوستم گفت در عربستان حکم قاچاق مواد مخدر اعدام است. اما نواز شریف بخاطر خویشاوندی که با السعود داشت آنها را رها کرد اما تمام کار‌مندان فرودگاه اسلام آباد را منفک‌ وبر طرف کرد او میگوید که در بین عب های عربستان مثل است که میگوید الباکستانی حرامی یعنی یک هندی را از صد پاکستانی بهتر میداند ونیز میگوید که وقتی که هر هواپیمای از پاکستان وارد عربستان میشود کمترین وقت که‌ در فرود گاه منتظیر میماند سه ساعت والی شش ساعت معطل میماند تاکه چهر شناس بیاید وچهره پاکستانی را یکی یکی تشخیص کند که مواد مخدر دارد یاخیر اما برعکس وقتی یک هواپیمای که از دیگر کشور ها بلخصوص ‌هندوستان به عربستان می‌رود و در ظرف حد اکثر نیم ساعت از فرودگا بیرون میشود عربها بر این باور هستن که پاکستانی ها مقعد شان جیب مخفی شان است اینست پاکستانی طالبان اینست بادران تان.
حجت‌الاسلام والمسلمین داکتر عادلی

>>>   حالا فهمیدید، چهل سال است که ما را با اخبار رنگارنگ بنام جهاد برضد کفر و الحاد مشغول ساخته اند و جنگ بین پیمان ناتو و ورشا و بعد بین امریکا و چین و روسیه ادامه دارد ناتو از افراطیون مذهبی بعنوان سپر و دیوار ایدئولوژیک علیه روسیه و چین و هند استفاده میکند و افغانستان را با اعلامیه ها و اخبار سرگرم میسازد

>>>   خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا میرود بنیان کج
ازان اوان اول که خارجی ها به بهانه های مرموز ومغشوش تحت غطای سازمان ملل لشکر کشی وکشور را اشغال نمودند معلوم بود درینجا نقشه ای در جریان است که هدفش بربادی وتباهی کشور وقتل وغارت ملت افغان است وگر نه در دنیا سازمان به اسم سازمان ملل وجود دارد گرچه انهم بدست زورگو ها ومتجاوزین است ومتاسفانه درین اواخر خصوصا در مورد کشور ویرانه ای ما یک قطبی شده است هیچ منبع ومرجعی نیست که از انها بپرسد چرا لشکر کشی نمودید وچرا ملت افغان را بخاک وخون کشیدید حتی قبول نمایم که کشور را اشغال نمودید از نگاه قانون ملل متحد مسولیت امنیت وکنترول کشور تحت اشغال بدوش اشغالگر است اینکار راهم نکردید ودر ظرف این بیست سالی که شما تماشاگر بودید بیش از پنجصد هزار افغان به قتل رسید وحتی تا امروز این قاتلین را تروریست نخواندید مگر در نزد شما چقدر را به قتل برساند که انگاه تروریست میشود مگر ممکن است هرگاه چهار هزار سرباز شما را کسی کشته باشد انها را ببخشید ؟هزار ها سوال وانتقاد متوجه ای شماطرفداران حقوق بشر ومبارزین ضد مواد مخدر !!! وبنیان گذاران دموکراسی !!! است که باید جواب بدهید ومهترین سوالی که به ملت خود وجهانیان جوابگو باشید اینست که چه وقت قتل وکشتار افغانهارا بس میکنید مگر ممکن است که پاکستان ویاهر چتلستان دیگری بدون اجازه ورضایت شما مخالفین شمارا تمویل وتسلیح نماید؟هرگز ءچنین بر می اید که شما نه خواهان دموکراسی هستید واگر می بودید کرزی وغنی را با ارای تقلب نصب نمیکردید ومواد مخدر هم هزار چندان شده وتروریزم هم امروزه به دروازه های کابل رسیده پس دست اورد بیست سال اشغال چه است؟
حاجی ولایت خان صافی از کاپیسا مقیم پاریس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است