هشدار سازمان ملل در خصوص تلفات غیرنظامیان
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۵    ۱۴۰۰/۵/۴ کد خبر: 167786 منبع: پرینت

دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان(یوناما) در گزارش تازه خود، تلفات غیر نظامیان افغان را در نیمه اول سال ۲۰۲۱ بی سابقه خوانده است. به گفته این نهاد، این روند از ماه مه به بعد، با آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان و افزایش عملیات نظامی طالبان سیر صعودی داشته است.
به گزارش بی بی سی، این نهاد هشدار داده در صورتیکه خشونت‌ها در افغانستان کاهش قابل ملاحظه نیابد، این کشور شاهد بیشترین تلفات غیرنظامی از سال ۲۰۰۹ تاکنون خواهد بود. سالی که سازمان ملل ثبت تلفات غیرنظامیان را آغاز کرده است.

در این گزارش آمده که ۳۹ درصد غیرنظامیان توسط طالبان، ۲۳ درصد توسط نیروهای امنیتی افغان، ۱۶ درصد توسط سایر نیروهای مخالف دولت، ۹ درصد توسط گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش)، ۱۱ درصد نیز در تبادل آتش میان طرف‌های درگیر و ۲ درصد نیز توسط نیروهای وابسته به دولت افغانستان کشته شده‌اند.
در این گزارش سازمان ملل، طالبان را عامل اصلی تلفات غیر نظامیان دانسته ولی گروه طالبان با رد این گزارش گفته که افراد آنان در تلفات افراد غیر نظامیان نقش نداشته‌اند.
نیروهای دولتی افغانستان که جایگاه دوم در این گزارش قرار گرفته، گفته که نیروهای امنیتی افغانستان مسئول تلفات غیرنظامیان نیستند و به رعایت قوانین جنگ متعهدند.

در گزارش تازه سازمان ملل که روز(دوشنبه ۴ اسد) نشر شد، آمده که در شش ماه گذشته ۵ هزار و ۱۸۳ نفر در این کشور قربانی خشونت‌ها شده‌اند که از این میان یک هزار و ۶۵۹ نفر کشته و سه هزار و ۲۵۴ نفر زخمی شده‌اند، و این نشان دهنده ۴۷ درصد افزایش در میزان تلفات غیرنظامیان نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۲۰ است.

در گزارش سازمان ملل، میزان تلفات غیر نظامیان از اول ماه مه تا پایان جون(در دو ماه) برابر با میزان تلفات غیرنظامیان در چهار ماه گذشته سال ۲۰۲۱ دانسته شده است.
در این گزارش شمار غیرنظامیانی که دراین دو ماه کشته و زخمی شده‌اند دو هزار ۳۹۲ نفر اعلام شده که از این میان ۷۸۳ نفر کشته و یک هزار و ۶۰۹ نفر زخمی شده‌اند. به گفته سازمان ملل این رقم بیشترین میزان تلفات غیر نظامیان از سال ۲۰۰۹ تاکنون در زمان مشابه است.
این نهاد گفته که از اول جنوری(ژانویه) تا آپریل سال ۲۰۲۱ میلادی دو هزار ۷۹۱ نفر کشته و زخمی شده بودند که از این میان ۸۷۶ نفر کشته و یک هزار ۹۱۵ نفر زخمی شدند.

دبرا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان از طالبان و رهبران افغان خواسته که به روند "وحشتناک و تاثیر مخرب" خشونتها بر غیر نظامیان توجه کنند.
او افزوده که این گزارش به صورت واضح هشدار می‌دهد که اگر خشونتها کاهش نیابد شمار زیادی از غیرنظامیان کشته و یا معلول خواهند شد.
در این گزارش سازمان ملل آمده که بیشترین خشونتها در ماه مه و جون در خارج از شهرها اتفاق افتاده، مناطقی که تراکم جمعیت در آنجا کم است. سازمان ملل ابراز نگرانی کرده که اگر خشونت‌ها در مناطق شهری با تراکم جمعیت بالا اتفاق افتد عواقب آن برای غیر نظامیان افغان می‌تواند فاجعه بار باشد.

در این گزارش خاطر نشان شده که راه حل نظامی فقط رنج مردم افغانستان را بیشتر خواهد کرد.
سازمان ملل گفته که به دو طرف درگیر یادآور می‌شود که براساس قوانین بین‌المللی از غیر نظامیان محافظت کنند. بخصوص که در نشست اخیر هیأت ارشد دو طرف در دوحه تعهد کردند که از آسیب رساندن به غیر نظامیان خودداری کنند.

تلفات زنان و کودکان بیشتر شده است.
بخش شوکه کننده گزارش این است که زنان، دختران و بچه‌ها نزدیک به نصف قربانیان را تشکیل می‌دهند، یعنی ۴۶ درصد کل قربانیان را تشکیل میدهند، از این میان ۳۲ درصد آن کودکان هستند که در مجموع یک هزار و ۶۸۲ نفر کشته و زخمی شدند که از این میان ۴۶۸ نفر کشته و یک هزار و ۲۱۴ نفر زخمی شدند.

این گزارش افزوده که ۱۴ درصد از قربانیان زنان هستند که از مجموع ۷۲۷ قربانی، ۲۱۹ زن کشته و ۵۰۸ نفر زخمی شده‌اند.
سازمان ملل گفته که بخش شوکه کننده گزارش اینجاست که کودکان و زنان بیشتر از هر زمان دیگر از وقتی سازمان ملل تلفات غیرنظامیان را ثبت کرده، کشته شده‌اند.

جنرال اجمل شینواری، سخنگوی نیروهای مسلح افغانستان در یک نشست خبری در کابل گفت که جلوگیری از تلفات غیرنظامیان موضوعی است که نیروهای امنیتی افغانستان در تمام عملیات‌های خود آن را مدنظر می‌گیرند و حتی به این دلیل بسیاری از عملیات‌های آنان زمان‌گیر می‌شود.
او تاکید کرد که نیروهای امنیتی افغانستان مسئول تلفات غیرنظامیان نیستند و به رعایت قوانین جنگ متعهدند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سازمان ملل
تلفات غیرنظامیان
نظرات بینندگان:

>>>   عجب
تلفات داعش از مردم گرفته کمتر از نیروهای اردوی ملی است
آیا بهتر نیست اردوی ملی کاری نکند؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است