جدال والی و فعالان مدنی در غور؛ حق با کی است؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۴    ۱۴۰۰/۵/۷ کد خبر: 167813 منبع: پرینت

به دنبال انتقاد شماری از فعالان مدنی ولایت غور از وضعیت بد امنیتی در این ولایت، والی غور فعالان مدنی را به ترک کردن شهر و «ایجاد وحشت و دهشت» متهم می‌کند. از دید او، نهادهای مدنی در شرایط کنونی باید کنار مردم باقی می‌ماندند و از نیروهای امنیتی حمایت می‌کردند.

والی غور هم‌چنان پافشاری می‌کند که هیچ‌ حادثه تهدید و تروری در برابر فعالان مدنی ولایت غور وجود ندارد، اما برخی فعالان مدنی با ترک این ولایت به کابل سفر کردند تا از آن طریق برای خود «کیس» درست کنند و به نام فعال مدنی بتوانند به خارج از کشور بروند.

از جانب دیگر، برخی کنشگران مدنی در ولایت غور می‌گویند که به دلیل تهدیدهای امنیتی شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی مجبور شده‌اند شهر فیروزکوه را ترک کنند؛ اما ناامنی در مسیر راه‌ها و محدودیت انتقال غیرنظامیان در پروازهای نظامی سبب شد که آن‌ها نتوانند به غور برگردند.

فعالان مدنی غور پافشاری دارند که افزون بر حملات طالبان در ولسوالی‌های این ولایت و افتادن هشت ولسوالی به دست این گروه، حملات هدف‌مند در مرکز شهر فیروزکوه نیز نگرانی شدید مردم را به دنبال داشته و مقام‌های محلی در مهار جرایم ناکام هستند.

هم‌زمان با ابراز نگرانی فعالان مدنی ولایت غور از وخامت اوضاع امنیتی و افزایش حملات هراس‌افگنانه هدف‌مند بر کارمندان دولتی و نیروهای نظامی در شهر فیروزکوه، والی غور فعالان مدنی را به «ایجاد وحشت و دهشت» متهم می‌کند. عبدالظاهر فیض‌زاده، والی غور، در صحبت با روزنامه ۸صبح ادعا می‌کند که برخی فعالان مدنی این ولایت با ترک کردن شهر و وانمود کردن ناامنی، «وحشت و دهشت» را با این حرکات به وجود آورده‌اند. او انتظار دارد که آنان برای حمایت از نیروهای امنیتی به سنگرها بروند.

والی غور در صحبت با روزنامه ۸صبح گفت: «فعالان مدنی هیچ‌گاه نباید احساس کنند که خون آن‌ها از نیروی امنیتی ما، سرباز ما، اردوی ما، پولیس ملی و خیزش ما بهتر است. در شرایطی که نهادهای مدنی شهر را ترک و وانمود کنند که وضعیت ناامن است و وحشت و دهشت را با این حرکات خود به وجود آوردند، قضاوت دست شما که چه می‌کنید.»

والی غور پافشاری دارد که هیچ‌ حادثه تهدید و تروری در برابر فعالان مدنی ولایت غور وجود ندارد و برخی فعالان مدنی این ولایت با ترک غور راهی کابل شدند تا از آن طریق برای خود «کیس» درست کنند و به نام فعال مدنی بتوانند افغانستان را ترک کنند.

او تأکید کرد: «بعضی‌ها کوشش کردند که بروند به کابل و از آن طریق برای خود یک کیس جور کنند که ما مدنی هستیم و بلکه از فرصت استفاده شود و افغانستان را ترک کنند. برای کسانی که در کنار مردم نباشند و در روزهای سخت مردم را یاری نرسانند، من باورم این است که آن‌ها مدنی برای خود هستند، نه برای مردم.»

این مقام ارشد محلی در ولایت غور عقیده دارد که تعدادی از فعالان مدنی حاضر در شهر فیروزکوه عملاً برای تشویق نیروهای امنیتی تلاش می‌کنند و در برخی موارد مانند موضوع خشک‌سالی و بی‌جا شده‌گان از ولسوالی‌ها، هرچه در توان‌شان باشد، برای مردم انجام می‌دهند و دست‌شان قابل بوسیدن است.

برخی کنشگران مدنی ولایت غور در پاسخ به ادعاهای والی این ولایت می‌گویند که وضعیت امنیتی این ولایت نگران‌کننده است و افزون بر فعالیت طالبان در ولسوالی‌ها، حملات هدف‌مند هراس‌افگنانه بر فعالان مدنی‌ و رسانه‌ای و کارمندان دولتی در مرکز شهر نیز افزایش یافته است.

وزیر نورانی، از فعالان مدنی در ولایت غور، عقیده دارد که فعالان مدنی مأموران والی نیستند که زیر نظر او فعالیت کنند و لازمه فعالیت‌های مدنی و رسانه‌ای وجود ضمانت برای تأمین امنیت و مصونیت کاری این افراد است و بستر فعالیت باید فراهم شود.

این کنشگر مدنی در غور گفت: «با این شیوه‌ عملکرد و حکومت‌داری که والی صاحب پیش گرفتند و برخوردشان با اکثریت فعالان مدنی و رسانه‌ای، در داخل بازار فعالان مدنی را ایشان مورد لت‌وکوب قرار دادند. بسیاری از فعالان مدنی که به خاطر تحکیم پایه‌های نظام در ولایت غور نظر می‌دادند، آن‌ها را امنیت ملی بازداشت کرد، اما به ضمانت رها شدند.»

آقای نورانی ادعای والی غور مبنی بر درخواست فعالان مدنی برای دریافت اقامت کشورهای خارجی را رد کرده و می‌افزاید که برخی فعالان مدنی و رسانه‌ای بنا بر تهدیدهای امنیتی و به منظور حفاظت از جان خود مجبور شده‌اند ولایت غور را ترک کنند و این حق آنان است.

حسن حکیمی، یکی دیگر از فعالان مدنی که در ماه حمل سال روان در غور مورد سوءقصد قرار گرفت، به روزنامه ۸صبح می‌گوید که به دلیل تهدیدهای امنیتی شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی مجبور شده‌اند شهر فیروزکوه را ترک کنند؛ اما ناامنی در مسیر راه‌ها و محدودیت انتقال غیرنظامیان در پروازهای نظامی سبب شد که نتوانند دوباره به غور سفر کنند.

آقای حکیمی افزود: «وظیفه فعال مدنی جنگ نیست، اما دیدید که در بزرگ‌ترین گردهمایی‌ها در غور به حمایت از نیروهای امنیتی صدا بلند شد. مشکلاتی که وجود دارد، با رسانه‌ها، دولت و جامعه بین‌المللی شریک کردیم و دادخواهی‌های ما ادامه دارد؛ اما وظیفه فعال مدنی جنگ نیست که سلاح بردارد.»

با این‌همه، در اوضاعی که مردم و فعالان مدنی ولایت غور از وضعیت امنیتی این ولایت نگران هستند و از میان ۱۰ ولسوالی غور هشت ولسوالی در تصرف طالبان است، به نظر می‌رسد چند‌دستگی میان فعالان مدنی و والی اوضاع امنیتی در این ولایت را پیچیده‌تر از گذشته خواهد کرد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هشت صبح
والی غور
نظرات بینندگان:

>>>   به والی احمق غور باید گفت که تمام ولسوالی های غور از بی کفایتی خودت سقوط کرده و هیچ تضمینی برای سقوط نکردن مرکز ولایت وجود ندارد.
تو والی بی کفایت و بی درایت باید دفاع را از آخرین نقطه دورترین ولسولی آغاز میکردی نه از مرکز ولایت.

>>>   سربازان قهرمان افغانستان عزیز که ماهها است که معاش خود را نگرفته و فامیل و او شب سر گشنه بر بالین خود می گذارند یا حتی بی خبری هستند که آنها زنده هستند یا نه ولی این شیران افغانستان برای دفاع از ناموس وطن با غیرت هنوز ایستاد شدند
این غیر فعالین بیچاره ترسو که میخواهد در این اوضاع وطن با آنها تضمین بدهند که صدها سرباز قهرمان افغانستان را فدای جان این چند نفر کنند تا اینها در مدیا و اینستاگرام چند پست نشر کنند؟؟؟؟
می گوید وظیفه ما جنگ نیست آیا این بزدلان تاریخ از آن زن قهرمان افغان که در ایران امنیت داشت ولی حال آماده با سلاح با طالبان بجنگد کمتر هستند؟
درود خدا بر سربازان افغانستان

>>>   این والی انتخاب عبدالله عبدالله عبدالله است همکه9 کگاندید های عبداللاهخ مانند خ0ودش انسان های بی ثمر وبر خاصیت وخالی مغز هستند همه کاندید ها یا نامزد های عبدالله دزد اختلاس گر غاصب جنگ سالار وقومی هستند
ایا دربین تمام مردم غور یک فرد یافت نمیشود که درولایت یا زادگاه خودش والی باشسد؟؟
چرا والی هرات را از غور تعیین نمیکنند؟
مردم فاریاب که غیرت همت دارند نگذاشتند یک فرد بیگانه برآنها ولایت کنداما مردم غور درهمه لانتخابات تنهابه پنشیری ها رای میدهند پنشیری هائیکه بجز خود هیچکس حتیاعضای فامیل خودرا قبول ندارند پنشیریها با استاد ربانی چی کردند که با شما کنند با رهبر شان مرحوم مسعود چی کردند که برای شما کنند با اسمعیل خان ودوستم چی کردند با شهید مزاری چی کردند ، مزاری حتی جرئت نکرد از طریق شمالی به مزار برود اما از طریق چار آسیاب که زیر تسلط طالبان بود رفت ونتیجه اش هم همان ،
حالا مردم غور انتظار دارند عبدالله با تعیین کردن این والی برای شان خدمت میکند!!!

>>>   با ایستادگی در مقابل نیروهای وابسته به بیگانگان افتخار وطن باشید نه اینکه با سرشکستگی از ولسوالی های بزرگ وکوچک با حقارت بگریزید.
الان زمانی است که تاثیر این گروپ های مدنی را شاهد باشیم.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است