طالبان پس از تصرف کلدار خانه‌ها را ویران کردند
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۰۷    ۱۴۰۰/۵/۹ کد خبر: 167824 منبع: پرینت

شماری از باشندگان ولسوالی کلدار ولایت بلخ که دو روز پیش به تصرف نیروهای دولتی درآمد، ادعا دارند که طالبان در مدت حضور شان در این بخش، خانه‌های مردم را ویران کرده‌اند.

باشندگان کلدار ادعا دارند که جنگ‌جویان طالبان در نبرد با نیروهای دولتی از خانه‌های مردم هم‌چون سنگر استفاده می‌کردند. اما طالبان این گفته‌ها را رد می‌کنند.
آنان می‌گویند که در درگیری میان نیروهای دولتی و طالبان غیرنظامیان زیانمند شده‌اند و مواشی شان را از دست داده‌اند.
محمد نظر، باشندۀ روستای تزاریغ در هشت کیلومتری مرکز ولسوالی کلدار است: «اینجا (اشاره به یک ویرانه) خانه ما بود. طالبان آمدند مزدوران پاکستان خانه‌ها ما را چپه/ویران کردند. ماین مانده بودند.»

در همین حال، تصویرهایی که از مرکز ولسوالی کلدار به طلوع‌نیوز رسیده‌اند نیز نشان می‌دهند که بخش‌هایی از ساختمان ولسوالی و دیگر بخش‌ها ویران شده‌اند.
ولسوالی کلدار بلخ که در حدود یک ماه پیش بدست طالبان افتاده بود، به روز دوشنبه از سوی نیروهای امنیتی دوباره پس گرفته شد.

دست بدست شدن این ولسوالی میان نیروهای امنیتی و طالبان بر کار و بار مردم نیز اثر گذاشته است. بازار ولسوالی جنب‌وجوش گذشته را ندارد. بیشتر مردان مسلح دیده می‌شوند. باشندگان کلدار به علت آنچه که تهدیدهای امنیتی می‌گویند حاضر به گفت‌وگو در برابر کمره نیستند.
محمدیوسف غلام‌زاده، ولسوال کلدار اظهار داشت: «نی در ولسوالی، نی در قوماندانی، نی در امنیت چیزی نمانده، اونا/طالبان هر طرف انتقال دادند.»

باشندگان کلدار می‌گویند که روزهای دشواری را در یک ماه پسین سپری کردند. آنان می‌گویند که جنگ‌جویان خارجی را نیز در کنار طالبان دیده‌اند.
فضل‌الدین نجم‌زاده، آمر امنیت پولیس بلخ بیان داشت: «طبق آماری که از ریاست امنیت‌ملی به دسترس نیروهای امنیتی قرار گرفته در بین اینها نیروهای خارجی عملا بوده، چچینی‌ها، قزاقی‌ها، در بین طالبان بوده و جسدهای‌شان هم در میدان نبرد باقی مانده.»

سندهایی که در دفترهای نهادهای دولتی در مرکز ولسوالی کلدار پراکنده شده‌اند تا هنوز گردآوری نشده‌اند. مسوولان محلی می‌گویند که به زودی کارهای اداری آغاز خواهند شد.

عارف موسوی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
کلدار
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است