چین: آمریکا مسوول وضعیت کنونی افغانستان است
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۵۹    ۱۴۰۰/۵/۹ کد خبر: 167829 منبع: پرینت

سخنگوی وزارت دفاع چین گفت آمریکا بزرگترین مسوول آشفتگی‌های کنونی جهان است و مسوولیت گریزناپذیری درباره وضعیت کنونی افغانستان دارد.
به گزارش تسنیم، «وو چیان» سخنگوی وزارت دفاع چین در یک نشست خبری گفت که آمریکا آغازگر بحران افغانستان است و مسوولیت گریزناپذیری در وضعیت کنونی این کشور دارد.
وی افزود که پس از اعلام آمریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان، وضعیت امنیتی این کشور رو به وخیم‌تر شدن بوده است و تاکید کرد: حقایق نشان می‌دهد که آمریکا بزرگترین مسوول آشفتگی‌های کنونی جهان بوده و در اینکه تقصیر را به گردن دیگران بیندازد مشهور است.

براساس بیانیه منتشر شده توسط وزارت دفاع چین، وو چیان ادامه داد: آمریکا به عنوان آغازگر مساله افغانستان باید با جدیت تمام مسوولیت‌های خود را بپذیرد تا از هرج و مرج و جنگ‌های ناشی از خروج جلوگیری کند.
وی همچنین تاکید کرد که چین قاطعانه از دولت افغانستان در حفاظت از حاکمیت ملی، استقلال و تمامیت ارضی حمایت می‌کند و از اصل روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها و بازسازی این کشور نیز حمایت می‌نماید.

پیش از این نیز «ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت خارجه چین گفته بود که اعلام ناگهانی آمریکا درباره خروج کامل نیروهایش از افغانستان دلیل اصلی وخامت شدید اوضاع امنیتی افغانستان است که صلح و ثبات این کشور و منافع امنیتی کشورهای منطقه را در معرض خطر جدی قرار داده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
چین
آمریکا
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   زم زمه ها بگوش می‌رسد که در کشور استرالیا زبان هزاره گی رسمیت پیدا کرده است. سوال اینجاست ایا واقعا زبان هزارگی یک زبان جدا از فارسی است؟
در جواب باید گفت که زبان هزارگی یک گویش از گویش های فارسی دری می‌باشد. اگر ما یک کمی تأمل کنیم و بی اندیشم که چه عامل می‌تواند در پشت این زبان سازی باشد؟. از دیدگاه من در پشت این زبان سازی می‌تواند یک دسیسه وتوطئه استخباراتی نهفته باشد درپشت این مسله. من خاطرات یکی از استادان جامعه شناس که در دوران حکومت جنرال ضیالحق ریس جمهور اسبق پاکستان در آن کشور بوده با شما عزیزان از مغل سازی هزاره های کوته شدیدا انتقاد میکرد و میگفت مغل سازی هزارها در حقیقت یک توطئه استخباراتی وبرای جدا سازی هزاره از دیگر اقوام ترکتبار و در نهایت برای از بین بردن هزاره ها که‌توسط آی اس آی پاکستان واستخبارات انگلیس ساخته شده است. وتمام گفته های او تا امروز مو بمو تحقق یافته است و این در حالی بود که چهل سال قبل اغلب مطلقمردم حرف های او را بی معنی میدانستند و می گفتن این دو نمبر پروفسور غیب گوی میکند
او می‌گفت: ۱ مغل سازی هزاره ها یعنی هزاره هارا مربوط به یک قوم ظالم وادم کش معرفی می کند ۲. مهاجر معرفی کردن آنها راه را برای از بین هزاره ها چی در پاکستان وچی در ایران و افغانستان هموار میسازد ۳. جدا کردن هزارها از دیگر اقوام بزرگ ترکتبار وجدا کردند آنها از دیگر ترکتباران
۴. منزوی کردن واز بین بردن هزارها. او پیش بینی می میکرد در واقع مغل سازی هزارها هموار کردن راه برای نسلکشی و از بین بردن آنها می باشد و او اضافه میکرد که در اینده‌ چند ده بعد آی اس آی پاکستان و آی ام سیکس انگلیس پلان محو هزاره ها را در پاکستان وسایر نقاط جهان را در پلان شان دارد و محو خواهد کرد که آغاز پیش بینی های او در سال۱۹۹۹ شروع شد وتا چند سال قبل بتور منظم و سیستماتیک ادامه داشت تا زمانی که TTP در پشاور پاکستان بالای یک مکتب نظامی که در آن اغلب مطلق شاگردان آن فرزندان افسران عالی رتبه آی اس آی بودند حمله کرد وبیش از ۱۳۲ شاگردان مکتب در آن جان باختند و این حمله نظرات بعض افسران عالی رتبه آی اس آی را تغییر دادند اما پلان‌ نابودی کلی هزاره هارا تغییر کامل ندادند وتا هنوز پلان نابودی هزارها کاملارفع نشده وپلان به قوت خود باقی است وفقط شاید تا زمانی که تمام افسران عالی رتبه آی اس آی دوباره باهم متفق شود این تعلیق شاید ادامه پیداکند. بنظر من همین هزاره گی سازی قسمت از زبان فارسی می‌تواند ادامه همان توطئه و آیسولیشن سازی وجدا سازی هزارها از دیگر اقوام فارسی زبان باشد. اگر‌مشاهده کرده باشید که وقتی که یک درنده شیکارچی بر گله گابها و وگره خر ها حمله میکند اول‌ کاری کی‌میکند تعمه خود را از بقیه گله جدا میکند تا راحت تر بتواند بهدف خود برسد وشکار را بدست آورد. بنظر من زبان هزاره گی فقط یک گویش از گویش های فارسی است نه یک زبان‌ جدا از فارسی دری. گزشته از آن آنچه که برای دولت استرالیا القا شده است لهجه هزاره های کویته است که بیش از نیم آن یا انگلیسی است ویا اردو و یاپشتو یعنی یک لهجه ملال اور و مزخرفی است که وقتی کشش می کند به لهجه کویته صحبت کند ادم‌ ا ملال میگرد و یک حس خیلی بد به آدم رخ میته. وآنها در زیادی از موارد مادران و خواهران شان را یا زوی خطاب میکند و یا یار این در حالی است ما در افغانستان به معشوقه خود یار خطاب میکنیم ‌چیزی بنام زوی در فارسی نداریم..
در پایان باید بگفت که هزارگی سازی قسمت از فارسی هزاره هارا در آینده دور منزوی وناتوان خواهد کرد. بنظر من این زبانسازی باید متوقف شود چون‌ بنفع هزارها نیست.
استاد آمیری

>>>   هم وطنان گرامی سلام. رهبران افغان دلسوز به افغانستان هوشیار وبیدار باشید که ستون پنجومی غنی دارد افغانستان به پاکستان تحویل می‌دهد ودلیل نرفتن کرزی به دوحه می‌تواند همین تحویل دهی افغانستان به پاکستان باشد تا جای که من اطلاع دارم کرزی یک پاکستانی است من خبر دارم که او شناخت کارت پاکستانی دارد و حویلی کرزی در ستیلایت تاون کویته پاکستان است طول مهمان خانه کرزی دوازده متر است. کرزی یک خاین ملی است مواظب تحرکات این جنایت کار باشید. نفوذی های آی اس آی برقرار زیل است البته تاجای که من میدانم. ۱ کرزی ۲. محب۳ محمد عمر داودزی۴ گلبدین۵ ولی احمدزی. هرچه عجل باید این خاینین بسیار بطور‌ ماهران وزرکانه‌ بر کنار شود وحتی محمد فضل فضلی مشکوک بنظر می‌رسد. اینها مار های استین هستن که هر لحضه ممکن است کشور را تباه کند این یک نصیحت از من بود
افغان سرخ رو

>>>   ماهراتيان خود را افغان نميدانيم الان اگر با ايران عزيزمان بوديم اين اشرف غني افغان طالبان را بلاي ما قرارنداده بود هراتمان پر شده از پشتون هاي انتحاري ما فارسي زبان و ايراني هستيم اينقدر شما افغانان خودرا به ما نچسبانيد اي ماش دوباره به هراتمان جزوي از ايران ميشد
حفيظ الله هراتي متولد و بزرگ شده ايران عزيزم و ساكت هرات جانم

>>>   مثلث خبیثه کرزی ، غنی احمدزی و خلیلزاد مسبب بربادی افغانستان هستند.

>>>   در طول ۴۰ سال امریکا افغانستان را خراب کردند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است