دنیا تصمیم گرفته بدی های طالبان را نبیند
امروزه دنیا تصمیم گرفته که در مورد بدی و زشتی طالبان چیزی نشنود. بایدن گفت که دیگر در این مورد نمی‌خواهم چیزی بشنوم. پوتین نیز به همین تصمیم رسیده است 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۴۰۰/۵/۹ کد خبر: 167830 منبع: پرینت

یک زمانی احمدشاه مسعود از سنگر مقاومت در برابر طالبان به جهانیان صدا می‌زد که خطر طالبان را درک کنید اما جهانیان خاموش بودند. گویا این خاموشی ریشه در ناباوری آنان به خطرناکی طالبان داشت. آنان با سکوت شان می‌خواستند بگویند که ما نمی‌دانیم در مورد چه حرف می‌زنید!

بیست و چند سال اما گذشت. دنیا به افغانستان آمد. از نزدیک با طالبان جنگیدند. زوایای تاریک ماهیت این گروه را با زره‌بین‌های مدرن و پیشرفته دیدند. اما حالا هم آنان طوری وانمود می‌کنند که چیزی را ندیده و نشنیده‌اند. آنان اکنون دنبال دلیل و بهانه‌ای هستند که اعلام کنند طالبان خطرناک نه بلکه«شریک مناسب» جامعه جهانی‌اند. برای اعلام چنین چیزی به دلایل مردم افغانستان اعتبار نمی‌دهند. دلیل، باید کاشف امریکایی و چینی و روسی داشته باشد!

راستی ساده ما مردم هستیم که تا هنوز متوجه نشده‌ایم که «خطربرای ما» و «خطربرای امریکا و روس و...» یکی نیست. نفع و ضرر ما و نفع و ضرر امریکا و روسیه یکی نیست. امریکایی‌ها تا حدودی این را واضح گفته‌اند. از سال ۲۰۰۸ به این طرف امریکایی‌ها جنگ امریکا و جنگ افغانستان را از هم جدا کردند. گفتند جنگ با طالبان جنگ داخلی افغانستان است و جنگ امریکا نیست. از آن زمان تا کنون کمکی که امریکا به ما در جنگ با طالبان کرد، در نگاه امریکایی‌ها «صدقه فطر» شهرواندان امریکا به یک خانوداه فقیر بود. اما ما هم‌چنان بر جدایی‌ناپذیری این جنگ تاکید کردیم و گفتیم:بنی آدم اعضای یکدیگرند!

امروزه دنیا تصمیم گرفته که در مورد بدی و زشتی طالبان چیزی نشنود. بایدن گفت که دیگر در این مورد نمی‌خواهم چیزی بشنوم. پوتین نیز به همین تصمیم رسیده است. حفظ نظم موجود جهان و منطقه ایجاب چنین چیزی را می‌کند. زمانی می‌رسد که شما باید به ناله و شیون یک جمع درمانده گوش فرا ندهید! انسان‌ها و دولت‌ها به زمان‌هایی نیاز دارند که وجدان خود را مرده فرض کنند!

ما افغانستانی‌ها نباید زیاد دنبال بدست آوردن دل قدرتمندان جهانی برای رهایی خویش از شر طالبان و گروه‌های شبه‌طالبانی باشیم. ما باید در فهم و درک خویش از ماهیت قدرت، نظم جهانی، اقتصادجهانی، منافع ملی، مناسبات بین‌المللی، ماهیت معضلات داخلی و...تجدید نظر کنیم. فهم احساسی را کنار بگذاریم. به فهم عقلانی رجوع کنیم. مشکلات داخلی خود را حل کنیم. با خود کنار بیاییم و یاد بگیریم که چگونه جهانیان را با خود داشته باشیم. لاغیر، ما خواهیم بود و میدان‌داری جنگ و دیگران خواهند بود و آزمون و خطای لشکرکشی به افغانستان و داستان نافرجام جنگ و شکست و پیروزی‌های ناپایدار!

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بایدن پوتین
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   مثلث شوم خلیلزاد، کرزی و غنی به رهبری سی آی ای امریکا مسئول تمام کشتارها و حمایت مستقیم از طالبان در طول بیست سال گذشته میباشند و پروژۀ تسلیم ولسوالیها و بعد شهرها به طالبان مطابق این پلان شوم امریکا صورت گرفته است که بعد از صلح ننگین امریکا و طالبان با نظارت پاکستان شده است. افغانستان قربانی بیست سال اشغال امریکاست که بعد از بیست سال مردم افغانستان را به تروریستان طالب تسلیم کرد.

>>>   امریکا مردم را به طالب می گیرد تا به غنی راضی گردند!
ولسوالی ها بخاطر مخالفت مردم با حکومت کابل و بدون حمله طالبان سقوط می کند ولی بی بی سی و صدای امریکا آن را در پای طالبان ختم می کنند. سقوط ولسوالی ها بمعنی پیروزی طالبان نیست و پیروزی حکومت به مفهوم شکست طالبان شده نمی تواند.
طالبان در تراژیدی افغانستان نقش مکروب و حکومت پوشالی غنی غلزی بستر مساعد برای نش و نمای طالب است. جلو هر دو در دست امریکاست.
در حالی که بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعال است بزرگنمایی طالبان از طریق بی بی سی و صدای امریکا یک توطیه است.
عبدالحمید

>>>   طلب مناسبترین بستر برای رشد و توسعه تمام گروه های افراطی و تروریستی شرق میانه و کل جهان در افغانستان است امریکا برای این ضرورت به پیروزی طالب دارد و با شصت یا هفتاد هزار طالب پیمان و قرارداد بسته است تا ده ها هزار افراطی و تروریست را از سرتاسر جهان وارد افغانستان کند و خاک چین، آسیان میانه، روسیه ارسال کند. این یک پلان بسیار طولانی است که امریکا بیست سال است که در افغانستان روی آن کار میکند. چین در خواب است و به دروغهای شاخدار چند طالب جاهل و دورغگو و مزدور اعتماد میکند و روسیه چشمان خود را بسته است

>>>   امریکای های همیشه در افغانستان روکرد دوگانه داشته و هیچ وقت با طرف افغانستان صادق نبوده است.

>>>   دالارشیرین است همه دالارمفت میخوردندخوش بودندمگرهمان وقت هم مردم عام گشنه بودندکدام جنابان بامردم عام دلسوختاندنددالارخار جی مثل باران میبارید مر دم نان خشک نداشت مثل ای روزهاطالب آمد ولسوالی هاراگرفت امن امان است نه دوزنه دگه چیزاست خداوندهمان روزهابسرتان دالارمیباراند یک روپیه کمک ندیدیم پا رسال درقرنطین یکدانه نان خشک هم نرسیددیگر همان روزهای دالاری را آرزومیکنندمگرنیست دوباره هرچه چیخ بزن فایده ندارددلارخورهاخو دشان سیرباشند غریب ها بمیرن
صمدسمنگانی

>>>   #رحمت_الله_نبیل
در زمانی که ریس امنیت ملی بودم چندین سند دست داشته خود را به حکومت وحدت ملی پیش نمودم که آشکارا آقای مسلمیار در بخش استخباراتی داعش فعالیت میکرد
اما شخص رئیس جمهوری به بهانه ی سکوت اختیار کرد.
و بالاخره #ستون_پنجم آفتابی شد؛

>>>   #رحمت_الله_نبیل
اگر اسپین‌بولدک آزاد نشود، روزانه یک‌هزار ملیشه‌‌ی پاکستانی وارد خاک افغانستان خواهند شد

>>>   عبدالله پیمان
چند روز قبل از طریق رسانه ها شنیدیم که طالبان در چند ولایت شمال تعدادی از دختران را ربوده و با اجبار به نکاح خویش درآورده اند. دقایقی پیش ویدیویی را دیدم که امیر اسماعیل خان عین حکایت را در مورد هرات بیان کرد و گفت طالبان وحشی ناموس این مردم را به زور با خود برده اند.
با این مفروض، آنهایی که گلو پاره می کردند و شعار می دادند که نزدیکی ما با پاکستان موجب خیر خواهد شد و نیز بهانه می آوردند که علیه طالبان جنگ نمی کنند، زیرا غنی فربه خواهد شد، به جای اشک شوق، عرق شرم باید بریزند.

>>>   مردم دنیا باید علیه دولتهای خود قیام کنند تا قتل عام و جنایات جنگی طالبان را محکوم کنند و به آن خاتمه بخشند. طالب وحشی، قاتل و متجاوز است و مردم افغانستان تا یک نفر باشند طالب را قبول نمکنند

>>>   دنیا وهمه می دانند که این ها کی استند چون دست پروده خود شان است ما نباید خود را فریب بدهیم که دنیا نمی داند آیا کسی که پول مصرف این ها را می دهد از خواص این ها آگاه نیست بلکه برایشان برنامه میدهد که چه عمل را انجام بدهند. استخبارات جهانی شرق و غرب همه آگاه اند.

>>>   دنیا تراژیدی کشتار مردم بیگناه و بی دفاع افغانستان را تماشا میکنند و از آن لذت میبرند این سریال خون آلود را امریکا و پاکستان ساخته اند و شاید سالها دام کند این مفهوم بشریت و جامعه بشری

>>>   از بازی شوخی گونه دولت تا جدی گونه طالب!
متاسفانه هرچند که طالب بازی جنگ و صلح را جدی پیش میبرد اما دولت شوخی می پندارد. دولت مردان را خطاب قرار میدهم که بیدار شوید طالب شوخی ندارد، در کارش جدی است. جنگ افغانستان صحنه تمثیل نیست این صحنه واقعیت و مستند است.
اگر از خواب غفلت بیدار نشوید و خود را تکان ندهید از جا طلبی و غرور بی مورد نگذرید سرنوشت همه ی سیاسیون و رهبران خیلی تلخ و سرنوشت ولایات دیگر مانند ولایت های نیمروز جوزجان، سر پل، قندز رقم زده خواهد شد.
احمد سعیدی

>>>   سنگر نه، بل میدان سیاست شماست که می‌بازد. بچه های‌ما نه تنها در برابر نظام‌های استخباراتی می‌جنگند، بل در برابر وحشی‌ترین درندگان تاریخ و بشریت قاطعانه می‌ستیزند. شما سیاست‌مداران دروغ‌گو در برابر تاریخ و انسانیت باخته‌اید و سیه‌رو می‌شوید.
همه با سرباز ، در سنگر و برای انسانیت!
ملک ستیز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است