در هرات؛ جنگ به مرکز شهر نزدیک‌تر شده‌است
 
تاریخ انتشار:   ۰۶:۲۵    ۱۴۰۰/۵/۱۰ کد خبر: 167839 منبع: پرینت

در سومین روز حمله طالبان به شهر هرات، درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و جنگجویان طالبان به مرکز شهر هرات نزدیک‌تر شده‌اند.
نصیر احمد صالحی، خبرنگاران طلوع‌نیوز در هرات، می‌گوید که نبردهای سخت در جنوب شهر هرات جریان دارد.
به‌گفتۀ او خط نخست نبرد نسبت به دو روز گذشته اکنون به شهر هرات نزدیک‌تر شده‌است و شدت درگیری‌ها هم افزایش یافته‌است.

مقام‌های امنیتی هرات اما می‌گویند که طالبان در میان خانه‌های مسکونی و باغ‌های مردم جابه‌جا شده‌اند و بر نیروهای امنیتی و خیزش مردمی شلیک می‌کنند.
به‌گفتۀ این مقام‌ها، جابه‌جا شدن طالبان در خانه‌های مردم، کار را برای نیروهای امنیتی سخت‌ کرده‌است.

عبدالصبور قانع، والی هرات به طلوع‌نیوز می‌گوید که در جنگ هرات، جنگ‌جویان خارجی نیز در کنار طالبان با نیروهای امنیتی می‌جنگند: «جنگ‌جویان پاکستانی در کنار طالبان هرات، فراه و بادغیس در جنگ‌های هرات شرکت دارند. طالبان برنامه حمله بر شهر هرات را طرح‌ریزی کرده‌اند اما در کمربندهای امنیتی شهر با مقاومت مواجه شدند و شکست خورده‌اند.»

محمد اسماعیل خان، از رهبران پیشین جهادی با صدها نیروی زیر امرش مدیریت جنگ را در خط نخست نبرد با طالبان به‌عهده دارد.
او که رهبری جبهه مقاومت مردمی را به‌عهده دارد، حکومت را در عقب‌زدن حمله‌های طالبان در شهر هرات بی‌پروا می‌داند: «دیروز رییس‌جمهور همراه من صحبت کرد و به وزارت دفاع هدایت اعزام نیروی کمکی به هرات را داد و تا دیشب باید این نیروها می‌رسیدند؛ متأسفانه وزارت دفاع غفلت کرده‌است و تاکنون نیروهای کمکی به هرات نرسیده‌اند.»

صدها باشنده بخش‌های جنوب شهر هرات به‌علت افزایش نبردها خانه‌های شان را ترک کرده‌اند.
شامل، یکی از بیجاشدگان هرات بیان داشت: «طالبان نزدیک خانه‌های ما آمدند و جنگ شد. ما مجبور شدیم از خانه‌های خود فرار کردیم.»
نصیراحمد، باشندۀ دیگر هرات نیز افزود: «آیا حق ما است که در این شرایط صدای تفنگ را بشنویم؟ اعضای خانواده ما از خانه فرار کرده‌اند و کمی از همسایه‌ها که مانده در حال فرار استند.»

از هفده ولسوالی هرات اکنون تنها ولسوالی گذره – که روز گذشته به تصرف دولت درآمد – و مرکز شهر هرات بدست نیروهای امنیتی است و دیگر بخش‌ها به تصرف طالبان درآمده‌اند.

طالبان به روز پنج‌شنبه به هدف تصرف شهر هرات بر این شهر حمله کردند؛ اما با مقاومت نیروهای امنیتی و خیزش مردمی روبه‌رو شدند. در این نبردها، دگروال عبدالحمید حمیدی، فرمانده لوای اول قول‌اردوی ۲۰۷ ظفر که مدیریت خط نخست نبرد را در جنوب شهر هرات به‌عهده داشت پس از چاشت روز جمعه در درگیری با طالبان جان باخت.
طالبان در نخست آقای حمیدی را اسیر و پس از آن تیرباران کرده‌اند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هرات
جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   شهادت دگروال حمیدی یک فاجعه است، روح اش شاد باد.
این درسی هم است که نباید تن به تسلیمی داد زیرا این وهابی هایی مفسد بی فرهنگ ترین حیوانات روی زمین هستند و پا بند هیچ قانونی هم نیستند. شما هرچه حیوان اسیر کردید و یا زخمی شان را گرفتید بدون ترحم محاکمه صحرایی کنید.
آتش‌خاوری

>>>   والی که به هرات انتساب شد به همین هدف رفت که هرات را تسلیم دهد مردم هرات هم مانند مردم فریاب این لغمانی را قبول نمیکردند.
عبیدالله.

>>>   یک نفر میتواند وضعیت امنیتی ولایت هرات وغیره ولایات کشور را بهبود بخشد و این شخص یک افسر مسلکی پولیس، دارای مهارت های جنگی و سوق و اداره قوت ها میباشد، این افسر وطن پرست و بااحساس علی وهاب زاده نام دارد، از شخص رئیس جمهور و وزیر صاحب محترم داخله خواهش میکنم که هر چی زودتر موصوف را به خط اول مقاومت و جبهه بفرستد تا که وطن عزیز ما از شر این تروریستان نجات دهد، نا گفته نماند که موصوف یک برادر بسیار خطرناک و شجاع و دلیر مانند شیر هم دارد که درخارج زندگی میکند نامش احمد ضیا وهاب زاده است که میتواند در قلع و قم طالبان نقش بسزایی داشته باشد.

>>>   پهلوان كه خويد مى گه چوتهم تنگ بود!! تا به كى شكست و ناتوانى خودرا به سر پاكستانى و خارجى ها مى اندازيد؟ يك كم شرم كنيد اگر داريد!!
انشالله زود گلم شما نوكران جمعه خواهد شد!!

>>>   بیسج مردمی درهرات تنها علاج قلع وقمع طالبهای مزدور وهابی است وبس //
نادر افشاری -- ایران

>>>   به امید خداوند مردم هرات جلوی این قوم وحشی ایستا خواهندشد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است