اختلاف میان طالبان؛ پایتخت کابل یا قندهار؟
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۲۶    ۱۴۰۰/۶/۱ کد خبر: 168115 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) اختلافات و دسته بندی های طالبان از جمله گروه های میان قومی و منطقه ای و گروهی به زودی بروز خواهد کرد و درگیری های درونی شان علنی خواهد شد.
برخی از قبیله های معروف پشتون عبارت اند از: ابدالی (دُرّانی)، اَچَکزی، احمدزی، افریدی، اتمان زی، الیکوزی، بارکزایی، بامیزی، بَنگَش، تَرِین، تُورِی، جاجِی، جَدْران، خَطَک، خُوگیانی، سوری، غِلزی، کاکَر، لودی، مُهمَند، وَرْدَک، وزیری، هُوتَک و یوسفزی.

از همین حالا برخی از نشانه های اختلافی میان طالبان خودنمایی می کند، مانند رفتن دختران به مدرسه که در هر ولایت بنابر خواسته فرمانده طالبان آن منطقه دستور صادر شده است بدون اینکه به سخنان کلی و فراگیر سخنگوی طالبان توجهی صورت بگیرد.
یا تلاشی (بازرسی) خانه بخانه طالبان که در هر منطقه بنابر میل و دستور فرمانده آن منطقه بصورت های متفاوتی اجرایی شده است در حالیکه سخنگوی طالبان بازرسی خانه ها را ممنوع اعلام کرده است و...

اینک کابل و اطراف آن دست طالبان غلجایی افتاده و خلیل‌الرحمن حقانی و انس حقانی بسیاری از جنگسالاران جهادی دیگر را هم با خود همراه کرده‌اند، در این میان طالبان درانی زمزمه انتقال پایتخت به قندهار را مطرح کرده‌اند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پشتون ها
اقوام پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   در طول چند قرن این جنگهای خانگی افغانستان را ویران کرد. غنی احمدزی اردوی کلان افغانستان را بخاطر عقده قومی و ذهن فاشیستی و نژادپرستانه به طالبان تسلیم کرد تا این قبیله های جاهل باشند افغانستان میدان جنگ جاهلان تاریک است. کرزی درانی از همان سالهای اول ریاست جمهوری خود جنگ را بشمال افغانستان انتقال داد و زمینه را برای طالبان بدستور امریکا آماده کرد

>>>   ..... حق باد به:
نظام اجتماعی بدویت قبیله٬ قبیله گران و نهاد های چون جرگه های قبیلوی (لویه جرگه) و اسلام تراوش کرده از اذهان باطل و مغزهای پوپنک زده ای بیخردانی برخاسته از قبیله!
بار الها!
به عظمت کبریایی ات این مخلوقات محکوم٬ زجر دیده و مظلومی را که از وحشت هیولاهای قبیله آنهم؛
زیر نام پاک دین اسلام و رهنمود های نجات بخش بشری اش بدنام٬ نام ناجی بشریت را زبون و نام اشرف مخلوقات را به گودال تعفن بیخردی و درنده خویی پرتاب نموده اند؛
و بندگان مظلوم را در شکنجه گاه وحشت و بربریت زیر نام پاک اسلام به گروگان گرفته٬ و از این جهان محشری برپا کرده اند؛
ساکنین این ماتمکده را به لطف و کرم ایزدی و به حرمت رحمان و رحیم بودنت از گیر این دیوان آدم نما رهایی بخش!
آمین یا رب العاملمین!

>>>   از زمان تیمور شاه درانی تا حال هرچه جنگ در افغانستان است بین قبایل پشتون است.
یکی نوکر انگلیس شد و دیگرش از روس و کرزی از امریکا و غنی ....همه

>>>   بیائید برادرها از حرف اضافی و بد گوئی در باره فقط یک قوم گذشته انضاف داشته و عادلانه قضاوت کنیم.
در بیست سال گذشته ظلم و بی انصافی زیادی در حق مردم بیچاره ما روا داشته شد و این ظلم و بی انصافی فقط نه تنها توسط یک قوم بنام پشتون بلکه توسط تعدادی خدا ناترس از همه اقوام افغانستان صورت گرفت، رشوت و غضب اموال شخصی و دولتی توسط سران جهادی و غیر جهادی و مداخله در امور قضات بنفع چند نفر زورمند باعث نارضایتی قاطبه مردم گردید، فساد و رشوه تقریبا توسط نود درصد مامورین دولت رواج داشت و حتی برای پرداخت پول صفایی خانه خود هم به ناحیه و کارمند بانک باید پول میدادید.از حق باید نگذشت که سهم افغانهای که از خارج به افغانستان سرازیر شده بودند در فساد و چور و چپاول از دیگرانی که در وطن بودند کمتر نبوده و آنها که اکثریت در خارج زندگی آرامی داشتند از روی حرص و طمع به وطن سرازیر شده و سهم خود را در فساد و چپاول از دیگرانی که در وطن بودند کمتر اجرا نکردند و به سهم خود بیخ این وطن را سست کردند.
پس باید در قضاوت خود همه کسانی را که به این وطن خیانت کرده اند در نظر بگیریم و نگذاریم که تعصب و قوم پرستی چشمانمان را کور کند و حقیقت را نبینیم. به امید نجات وطن از جهل و فساد.
نوابی

>>>   این تراژیدی سیاه و تاریک و خونین و کثیف و شیطانی در زیر اسم دین و خدا ادامه دارد. در تازگی سخنگوی طالبان با روح شیطانی و بدستور آی اس آی پاکستان اعلان کرده است که طالبان مردم را مجازات نمکنند بلکه خداوند و شریعت مردم را مجازات میکنند. این جاسوس پاکستان اشغال افغانستان، قتل عام مردم، مجازات زنان، مصادره اموال مردم، تجاوز به دختران زیر سن و غیره را اوامر خدا و قرآن میداند و طالبان را نماینده خدا میداند نه ملیشه های پاکستان.

>>>   Sarwar Hussaini
تا فعلاً که سخنان اشرف غنی را شنیده ام، پیام عطا محمد نور را شنیده ام، مصاحبه مسعود اندرابی را گوش کردم، مصاحبه محمد محقق و بسیار کسان دیگر را گوش کردم هنوز این معما برایم حل نشده که چرا ولایتها یکی پس از دیگری سقوط کردند. چرا قل اردوهای تا به دندان مسلح نجنگیدند و تسلیم شدند؟ آن کسانی که از مرکز، نیروهای اردو در ولایات را از جنگ نهی می کردند و تشویق به تسلیم شدن می کردند کیها بودند؟
هم اشرف غنی از توطئه سخن می گوید و هم عطا محمد نور، ولی هیچ کدام نمی گویند این توطئه چی بود؟ چه کسانی طرح توطئه را ریختند؟ چطور و با کدام نقشه اجرا کردند؟ چرا هیچ نیروی مخالف نتوانست این توطئه ها را کشف و خنثی کند؟
عطا محمد نور می گوید دولت به ما سلاح و مهمات نداد. وقتی بسم الله محمدی وزیر دفاع رفیق جانی توست، از کی گله می کنی؟ آیا وزیر دفاع صلاحیت نداشت به تو سلاح بدهد؟ اگر دستش بسته بود و این کار را نمی توانست، چرا استعفا نداد تا در بدنامی شریک نباشد؟
بسم الله محمدی و محمد محقق به عطا محمد نور زنگ می زنند که فرار کن، مقاومت فایده ندارد. گویا اینها قبل از سقوط مزار می دانستند که مقاومت فایده نداشته.
فعلاً من دارم به این نتیجه می رسم که هیچ توطئه سازمان یافته ای وجود نداشته و فقط به علت بی کفایتی، فساد، تعصب قومی و بی تدبیری سران حکومت همه چیز سقوط کرده است.

>>>   وحدت ملی طالبان تروریست از این قرار است
۱- منزل مارشال دوستم را به تاراج بردند اما منزل گلبدین را نه
۲- منزل امیر اسماعیل خان را به تاراج بردند اما منزل ملا ترخیل را نه
۳- منزل دکتور پدرام را به تاراج بردند اما منزل مسلمیار را نه
۴ـ منزل محقق را به تاراج بردند اما منزل سیاف را نه
یحی ابراهیمی

>>>   سه سال پیش در چنین روزی، یک جوان جویای نام که در لندن بازی‌های کامپیوتری آموخته و در انتخابات برای اشرف غنی احمدزی تبلیغ کرده بود، مشاور امنیت ملی غنی شد
نتیجه مشورت‌های حمدالله جو به #غنی_بابا امروز مشخص شده است.
احمدزی که "با ۱۶۹ میلیون دالر پول نقد" به امارات، بهشت مقام‌های فاسد گریخته، از زندگی در ویلای ابوظبی خود لذت می‌برد
حمدالله به لندن بر می‌گردد تا به بازی‌های کمپیوتری ادامه دهد
فضلی به استکهلم می‌رود تا در کنار پول سوسیال دولت سوئد، از ثروتی که در کابل اندوخته لذت ببرد
خلیلزاد برای نوشتن جلد دیگر کتاب "فرستاده" نوت برمی‌دارد
مرتضوی پُست‌های فیسبوکی در حمایت کورکورانه از احمدزی را که از ترس طالب پاک کرده، ضمیمه کیس پناهندگی‌ خود می‌کند
بایدن با اعداد و ارقام مردمی که از کابل، از چنگ متحدان جدید او گریخته‌اند پُز می‌دهد
...
و در نوی طالبستان، ۳۹ میلیون نفر ناخن می‌جوند که این بار کدام کشور به سرنوشت‌شان خواهد &ید.
ستار سعیدی

>>>   Wida Spehri
اعلام عفو طالبان دروغ و یک فریب کلان است!
تروریستان طالب آمر امنیت ولایت فراه را شهید ساختند. طالب دروغ می‌گوید و هیچ حرفی از عفو وجود ندارد و در ولایات تحت تصرف شان به‌کشتار نیروهای امنیتی و اهل رسانه‌ای و فعالان شبکه‌های اجتماعی می‌پردازند. شهید ساختن آمر امنیت فراه یک جنایت جنگی و بشری می‌باشد.
خداوند روح قهرمان نیروی پولیس سابق کشور را شاد داسته باشد و به خانواده شان تسلیت عرض می‌کنم!

>>>   به شهیدان افغان سلام طالب قومی بی رحم وبی فرهنگ است. عفو طالب یک دروغ بیش نیست طالب اقوام غیر پشتون را اگر بتواند ریشه کن میکند. فریب حرفهای مفت طالبها رانخورید. ای اقوام هزاره.تاجیک.ترکن .ازبک وسایر اقوام . میخواهید زنده باشید باید قوی باشید سالم باشید وباهم متحد

>>>   افتتاح پروژه رسمی داعش در امارت طالبان در میدان هوایی کابل!
طالبان یک نیروی جنگی بودند و برای جنگ تربیت شده بودند نه برای حکومت کردن و خدمت کردن برای مردم .
طالبان یک نیروی برانداز نظام است و از ساختار نظام درک ندارند ، در حدود ده روز میشود که کابل را گرفته اند و نمی دانند که با کابل چه کنند ، حمله امروز در میدان هوایی کابل نشان می دهد که پروژه داعش چه در رقابت درون جناحی طالبان و چه در رقابت با سازمانهای استخباراتی منطقه و جهان امروز در میدان هوایی کابل با تلفات ده ها هموطن که قصد فرار از زیستن زیر امارت طالبان را داشتند افتتاح گردید .
حادثه ای ازدحام مردم در میدان هوایی کابل و چگونگی مدیریت آن اگر از یک جانب شرم و ننگ تاریخی برای آمریکایی ها و غربی ها است از جانب دیگر نفرت و بی باوری مردم برای زیستن در زیر شلاق و قمچین طالبان و امارت طالبانی است .
القاعده و داعش جز ای از بدنه طالبان است و بسیار به آسانی در زیر بیرق طالبان رشد و نمو می کنند و فرق آن فقط در تغییر بیرق است .
طالبان ممکن است از تجربه شورای امنیت دوران احمدزی هم برای کشتار مردم و مخالفان خود استفاده نمایند .
عدالت

>>>   برای امریکاه ،ناتو،این وان درمجموع بیگانگان مهم نیست که تو کشته میشوی یامن ماکشته میشویم یا شما اینها دنبال براورده شدن اهداف خوداند!هموطن ما نابود میشود چرا سیل بین هستید چراعقده گشایی میکنید چرادرد دل هم میهنت رانمیفهمید چرا شعورمردم رابه مسخره گرفته اید؟ ای همدستان غیر !!!از غنی بیوجدان کرزی گلبدین سیاف مارشالها معلم ها فراری ها میپرسم ایا این روزها را نمیدانستید؟چرا خاموش هستید خون هموطنان سیلاب غمهای مادر وطن شده کجا هستید؟ای ددمنشان چقدر خوش هستید که درامن میباشید..... بسرتان که همه شما خاینین وطن را خونین نمودید خدا از شما نگذرد این حالت اسفناک برایتان قابل تحمل است؟؟؟؟؟؟؟ای ظالمین ای همدستان جانیان جهانی بکدام پناهگاه منتظر مرگ.هستید بیایید حال زار هموطنت را نگاه کن اگر وجدان دارید .... بسرتان شما نمردوان عصر حاضر درغضب الهی گرفتار شوید..شما خایننین مسول اینهمه بدبختی های این مردم مظلوم وتباهی این میهن زیبا هستید!
شهناز اریایی

>>>   Ishäq Quräishi
🔴 آیا باور می‌کنید که چنین حجم از تغییرات گسترده در افغانستان، اینقدر سریع و بدون تصمیمات قبلی صورت گرفته باشد؟
🎥ترجمه بخش‌های مهم سخنان این افسر پنتاگون :
ارقام اقلام نظامی و اطلاعاتی متعلق به آمریکا که به دست امارت اسلامی افتاده‌اند ، نجومی‌اند:
1️⃣ ارزش تسلیحات : ۸۵ میلیارد دلار
2️⃣ ۲۰۰ هواپیما و هلیکوپتر جنگی
3️⃣ ۱۷ هزار خودرو نظامی
4️⃣ ۶۰۰ هزار قبضه انواع سلاح گرم
‼️ تعداد هلیکوپترهای بلک هالک که به دست طالبان افتاده بیشتر از ۸۵٪ از سایر کشورها در کل جهان است!
◀️تمامی اطلاعات بیومتریک ( اثر انگشت ، اسکن چشم و بیوگرافی .... ) تمامی افغان هایی که با نیروهای ناتو همکاری می کرده اند بطور کامل در اختیار طالبان قرار گرفته است...
حالا غنی فراری میگه فرصت نکردم چپلی هایم را تبدیل کنم!

>>>   کیسه پول باشه یا نباشه اگر هم افکارهارو تغییر میده سمت ایران .ایران خودش را درگیر افغانستان وطالبان میکنه وباید عواقبش را بپذیرد بعلاوه وقتی طالبان کاری کنند عواقبش را ما مهاجرین در ایران پس میدهیم انجا که برسد دیگه ایران نمیگه شما اهل شیعه هستید یا ازبک یا تاجیک ولی وقتی ما داخل ایران خودمان را از طالب جدا میدانیم واعتراضمان را به روی کار امدن طالب نشان میدهیم در نطفه خفه میکنند و میگویند ما به صلاح شما کار میکنیم وقتی افراد کنسولگری ایران کشته شد ما در ایران مورد تهدید وکشتن قرار گرفتیم چرا امروز انان را پاک میکنند ومیگویند انها نبودند طراحی امریکا بود اگه ایرانیان نمیدانند ما که میدانیم وطالب را خوب میشناسیم 43 سال میش وقتی پدرانمان به ایران می امدند طالب میگفت کجا میروید ایران انجا بلاد کفر است ما طالبان را از طریق اجدادمان میشناسیم نفرتشان از شیعه را با خونهایی که دادیم وزنهایی که مورد تجاوز قرار گرفتن میشناسیم بازهم انجا امریکا بود...

>>>   فارین‌پالیسی در گزارشی خبر از اختلاف و شکاف بین نحله‌های مختلف طالبان داده و ادعا کرده که شکاف موجود بین رهبری بین‌المللی این گروه با بدنه جنگجویانش هرگز وسیع‌تر از حالا نبوده است.
آنکال وورا، ستون‌نویس و کارشناس سیاسی فارین‌پالیسی گزارش خود را با توصیف شرایط کابل و دیگر شهرهای افغانستان بعد از پیروزی طالبان آغاز کرده است:

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، گزارش‌های زیادی درباره غارت‌ها و اعدام‌های پرشماری در سراسر کشور منتشر شده است. افغان‌های ساکن کابل هم در پیام‌هایی که به دوستان خود در خارج از کشور ارسال کرده‌اند، خبر از جستجوی خانه به خانه نیروهای طالبان برای شکار روزنامه‌نگاران و پزشکان زن داده‌اند.

اما در سوی دیگر ماجرا رهبری طالبان در صدد انتقال پیامی متفاوت است. در واقع تلاش آن‌ها این بوده که به نیروهای زمینی خود دستور دهند با خویشتن‌داری عمل کرده و افغان‌ها را در مورد نیت خوب خود متقاعد کنند. به این منظور رهبران طالبان برای کسانی که برای رژیم قبلی کار می‌کردند، عفو عمومی اعلام کرده‌اند و از مقامات دولتی و روزنامه‌نگاران و در آن روزهای اول حتی از زنان نیز خواسته‌اند سر کار خود بازگردند. رهبران طالبان حتی برای رفع نگرانی‌های گروه‌های اقلیت با آن‌ها هم تماس گرفته‌اند.

در رأس سلسله مراتب طالبان، که بسیاری از آن‌ها سال‌های زیادی را طی سال‌هایی که افغانستان درگیر جنگ بوده، در خارج از کشور گذرانده‌اند، تمایل برای معرفی خود به عنوان حاکمانی خوش‌اخلاق و اصلاح‌شده به وضوح آشکار است. گروهی که خواهان مشروعیت و البته محبوبیت در میان افغان‌ها و به رسمیت شناخته شدن از سوی جامعه بین‌المللی هستند. با این حال هنوز روشن نیست که آیا اعضای معمولی‌تر طالبان نیز که در حال حاضر قدرت را در کل افغانستان در دست دارند، خواهان همان چیزها هستند؟ بگذریم از این که این نیز روشن نیست که اگر این دوگانگی باعث بروز تنش شود، این تنش‌ها چگونه قرار است در داخل طالبان حل شود!

یک روز پس از ورود به کابل، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی اصلی این گروه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که طالبان به دنبال انتقام نیست و قرار نیست کسانی را که قبلاً با آن‌ها مخالف بوده اعدام کند. وی همچنین درباره رعایت حقوق زنان در چارچوب اسلام، تشکیل دولت فراگیر و محافظت شبانه‌روزی از سفارتخانه‌های خارجی اطمینان داد.

بسیاری از افغان‌ها و کارشناسانی که از زمان تشکیل این گروه روند حرکت آن‌ها را دنبال کرده‌اند، معتقدند که این ادعاهای اطمینان‌بخش بیش از نوعی تمرین روابط عمومی نیست. این گروه به صحبت‌های مجاهد در همان کنفرانس مطبوعاتی اشاره می‌کنند که در کنار ادعاهای اطمینان‌بخش این را نیز به تاکید گفت که رسانه‌ها در گزارشی که می‌دهند موظف به رعایت قوانین اسلامی هستند و هم‌چنین درباره شغل زنان نیز چیزهایی که گفت به نظر می‌رسد که به این معنی بود که زنان مجوز فعالیت در چند حرفه خاص را خواهند داشت.

در این میان سوالاتی هنوز بی‌پاسخ درباره روند آینده طالبان وجود دارد- که از این جمله می‌توان پرسید که آیا رهبری سیاسی طالبان تمایل دارد- و می‌تواند- امتیازات بیشتری در قیاس با آن‌چه نیروهای معمولی آنها مایل به پذیرش آن هستند، به مردم بدهد؟ به هر حال گزارش‌هایی که در حال حاضر همه روزه درباره تیراندازی طالبان به معترضان و پوشاندن تصاویر عمومی زنان در سطح شهرها منتشر می‌شود چیز دیگری می‌گویند.

چند روز پیش یکی از جنگجویان طالبان در قندهار که نمی‌خواست نامش در گزارش ذکر شود، به فارین‌پالیسی گفت که «طالبان هرگز اجازه برگزاری انتخابات را در افغانستان نخواهد داد». او گفت که «انتخابات در این سرزمین کار نمی‌کند. ما در ۲۰ سال گذشته انتخابات زیادی داشتیم، اما هیچ نتیجه‌ای از آن‌ها حاصل نشد. طالبان راه و روش خود را خواهد داشت».

سهیل شاهین سخنگوی رسمی گروه در دوحه، البته می‌گوید که با این دیدگاه مخالفت است: «ما آماده شنیدن و صحبت کردن درباره همه ایده‌هایی هستیم که روی میز قرار دارد- که برگزاری انتخابات نیز از این جمله است».

داگلاس لندن، رییس سابق عملیات ضد تروریسم سیا در جنوب و جنوب غربی آسیا می‌گوید که «طالبان به‌طور خارق‌العاده‌ای به آگاهی در مورد رسانه‌ها رسیده‌اند. این پیچیدگی نویافته می‌تواند این گروه را از ارتکاب نسل‌کشی آشکار مثلا علیه اقلیت هزاره بازدارد. اما این به این معنی نیست که این گروه به بی‌احترامی به حقوق بشر اولیه ادامه نخواهد داد یا از تروریست‌ها حمایت نخواهد کرد». به گفته لندن «طالبان با سرکوب زنان، محدود کردن ارتباط با غرب، سرکوب دموکراسی و بی‌احترامی به حقوق بشر می‌کوشد موجودیت افراط‌گرای خود را در بین هوادارانش حفظ کند. آن‌ها گروه‌های تروریستی را محدود نخواهند کرد، بلکه ممکن است فقط از آنها بخواهند که به طور پنهانی کار کنند. به هر حال فراموش نکرده‌ایم که طالبان پیش از این شماری از جنگجویان مهم القاعده را در شبه قاره هند را که توسط مقامات افغان در بازداشتگاهی در پایگاه هوایی بگرام نگهداری شده بودند، آزاد کرده است».

گفتگوهای فارین‌پالیسی با نمایندگان طالبان در مراحل مختلف سلسله مراتبی این گروه نشان می‌دهد که آنها در حال برنامه‌ریزی برای احیای یک رژیم استبدادی هستند که ظلم و بیرحمی‌اش در قیاس با گذشته تعدیل شده باشد. برخی معتقدند که طالبان قصد دارد نسخه سختگیرانه‌تری از حاکمیتی را که قبلاً در سایر کشورهای اسلامی وجود داشته اتخاذ کند. یا در واقع یک رژیم معتدل‌تر و خویشتن‌دارتر از طالبان بیست سال پیش».

رهبران طالبان در حال حاضر در حال بحث و بررسی در مورد چگونگی و میزان اعطای آزادی‌های فردی و اجتماعی به جمعیت شهری افغانستان هستند- که در قیاس با زمانی که طالبان قدرت را در دست داشت، از نظر اندازه افزایش یافته و البته از نظر عقاید کمتر از آن زمان به ارزش‌های محافظه‌کاری پایبند هستند. هدف رهبران طالبان در اصل این است که منتقدان ساکن در خارج از کشور را ساکت کرده و در عین حال پایگاه حمایتی سختگیرانه گروه را دست‌نخورده باقی گذارند.

حبیب آقا، پسر سید اکبر آقا رهبر ارشد طالبان که ادعا می‌کند با رهبری طالبان در دوحه و کویته و همچنین سربازان پیاده این گروه در کابل ارتباط نزدیک دارد، به فارین‌پالیسی درباره برنامه‌های سیاسی این گروه می‌گوید: «دختران مجاز خواهند بود به مدرسه و حتی دانشگاه بروند. آنها می‌توانند پزشک شوند، زیرا زنان به پزشکان زن نیاز دارند. اما فکر نمی‌کنم به راحتی بتوانند روزنامه‌نگار یا وکیل شوند».

حبیب‌آقا می‌افزاید که «ممکن است زنان محجبه مجبور به پوشیدن حجاب کامل نشوند». به گفته او «طالبان به احتمال زیاد اجرای برنامه‌های سرگرم‌کننده تلویزیونی را متوقف خواهد کرد، زیرا جوانان را از مطالعه منصرف می‌کند و وقت افراد مسن را هم هدر می‌دهد، اما ممکن است جایی برای گوش دادن به موسیقی خوب وجود داشته باشد. با این حال همه این‌ها توسط وزارت ترویج فضیلت تحت نظارت خواهد بود». این چهره نزدیک به طالبان می‌پذیرد که «ممکن است برخی از افراد در جنوب توسط طالبان اعدام شده باشند»، اما به گفته وی «فقط دزدان و برخی از کسانی که سلاح مخفی کرده‌اند یا دارای کالاهای دولتی از جمله وسایل نقلیه دولتی را در اختیار دارند، مورد تفتیش خانه به خانه قرار گرفته‌اند».

احمد رشید روزنامه‌نگار و نویسنده کتاب ایدیولوژی این گروه می‌گوید که «طالبان سعی خواهند کرد سیستم اقتصادی کشور را برای حفظ دسترسی خود به دارایی‌های دولتی در اختیار بگیرند، اما این امر در مورد حقوق بشر صدق نمی‌کند. دلیلش هم این است که آن‌ها به دموکراسی اعتقاد ندارند».

اما گروهی که به دموکراسی اعتقاد ندارد، پس چگونه- مثلا- رهبرشان را انتخاب می‌کنند؟ رشید می‌گوید: «سوالات زیادی وجود دارد که هنوز بی‌پاسخ مانده‌اند. اما در کل فکر می‌کنم طالبان سخت تلاش خواهد کرد تا خود را در جامعه بین‌المللی ادغام کرده و به رسمیت شناخته شود. با این حال همه صحبت‌هایی که درباره حقوق زنان به زبان می‌آورند، تنها و تنها حرف است. و گرنه این نسل جدید غیرت‌پرستان که از زندان‌های افغانستان و حتی گوانتانامو آزاد شده و در واقع تجربیات بدی از غرب دارند، مواضع بسیار سختی درباره چنین مباحثی خواهند گرفت. نسل جوان جنگجویان طالبان که بیشتر نبردها را انجام داده‌اند، قطعا از دادن هرگونه امتیاز به لیبرالیسم و مدرنیسم اجتناب خواهند کرد».

روسیه، چین و البته پاکستان به بازگشت طالبان به قدرت اعتماد کرده‌اند. اما بسیاری در غرب به سختی می‌توانند سیمای جدید این گروه را، بدون یادآوری تاریخ بی‌رحمی و وحشتی که در افغانستان حاکم کرده بود، بپذیرند. در واقع جهان منتظر است بفهمد که آیا طالبان سزاوار فرصتی جدید برای حکومت است یا نه.

>>>   امریکا در یک نمایش افغانستان را تسلیم پاکستان و عربستان وهابی یعنی تسلیم طالبان کرد. همه این کارها از روی نقشه است. چند هزار موتورسایکلت سوار آنقدر زور نداشتند که بتوانند بر یک اردوی مجهز غلبه کنند. از ارگ کابل دائم به ولایات دستور می دادند که در مقابل طالبان مقاومت نکنید و تسلیم بشوید.پس یقینا" توطئه ای در کار است. چه کسی می تواند جلوی این توطئه ایستاد شود؟ مردم. مردم 2 کار می توانند بکنند: 1_ چشم به انتظار بنشینند و تماشا کنند که چه می شود. در این حالت کار افغانستان تمام است و طالب تا 20 یا 30 سال دیگر بر چوکی قدرت نشسته وفق نقشه امریکا و پاکستان. 2_ مردم منفعل نباشند و به سرک ها بریزند و طالب ها را از شهرها بیرون کنند و خود کنتول شهرها را بدست بگیرند و انتخابات برگزار کنند و حکومت تشکیل بدهند. این تنها راه برونرفت از این اوضاع است. اما تجربه نشان داده که مردم کاری نخواهند کرد وهمچو گوسپند به انتظار خواهند نشست که چه میشود و طالبان همه مخالفین را یک به یک به مسلخ خواهند برد و سلاخی خواهند کرد: تاجیک ها را_ هزاره ها را_ ترکمن ها را_ ازبیک ها را ...

>>>   اختلتاف طالبان خحل شدنی است اما شـــــــرو فســــــاد در دوزخ هم اختلافات شان برطرف نخواهد شد
ر

>>>   تنش‌های جدی بین ملا برادر و حقانی‌ها (درانی‌های قندهار و غلجایی‌های مشرقی) بر سر رهبری و اداره کشور به اوج خود رسیده، این تنش‌ها باعث گردیده تا رئیس استخبارات پاکستان هرچه عاجل خود را به کابل برساند تا از فروپاشی درونی طالبان جلوگیری کند. رئیس استخبارات کشوری مثل پاکستان برای فعلا اصلا فرصت خوش‌باشی و مانور دادن ندارد، او برای کارهای مهم‌تری آمده.
سازمان استخباراتی پاکستان با نام رسمی «انٹر سروسز انٹیلی‌جنس»، مشهور است که با سرواژه آی‌اس‌آی( ISI) نام اصلی‌ترین سرویس اطلاعاتی پاکستان است که توسط نیروی زمینی پاکستان اداره می‌شود. تا دیده شود پاکستان می‌توان جلوی فروپاشی طالبان را بگیرد یا نه. تکرار آن‌چه در دهه‌ی هفتاد بین مجاهدین رخ داد، اگر بین طالبان رخ دهد پاکستان ضررهای جبران‌ناپذیری را متحمل خواهد شد.
رسول عبدی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است