درگیری در پنجشیر ادامه دارد
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۲    ۱۴۰۰/۶/۱۲ کد خبر: 168229 منبع: پرینت

طالبان می گویند که نیروهای آنان مرکز ولسوالی شتل ولایت پنجشیر و یازده پاسگاه نیروهای مخالف شان را به اداره شان در آورده اند.
یک عضو کمیسیون فرهنگی طالبان همچنان میگوید که در نتیجه درگیری ها تا کنون سی و چهار نیروی مخالف طالبان جان باخته اند.

منابع محلی تأیید میکنند که از چهارشنبه شب تا اکنون سنگین ترین درگیری ها میان نیروهای طالبان و طرفداران احمد مسعود در پنجشیر رخ داده است.
چنانچه طالبان با نشر یک ویدیو میگویند که نیروهای آنان در ولسوالی شتل این ولایت پیشروی داشته اند.
این عضو کمیسیون فرهنگی طالبان همچنان میگوید که نیروهای طالبان مرکز ولسوالی شتل پنجشیر را تصرف کرده و در درگیری های چارشنبه شب تا اکنون ۳۴ نیروی مخالف آنان کشته شده و یازده پاسگاه آنان را نیز تصرف کرده اند.
انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان، گفت: "در حملاتی که شب گذشته به وقوع پیوسته و همچنان در جنگ هایی که از صبح امروز در ولسوالی شتل پنجشیر جریان دارد، تلفات سنگینی به طرف مقابل ما وارد شده است."

اما نیروهای طرفدار احمد مسعود این ادعای طالبان را نمی پذیرند و از وارد کردن تلفات سنگین به نیروهای طالبان سخن میزنند.
سخنگوی جبهه مخالف طالبان میگوید که در درگیری های چهار روز پسین بیش از ۳۵۰ نیروی طالب کشته شده و نزدیک به ۲۹۰ تن دیگر شان زخم شده اند.اما طالبان وارد شدن تلفات سنگین به نیروهای شان را رد میکنند.
فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مخالف طالبان، گفت: "شب گذشته طالبان بسیار تلاش کردند که از طریق کوه های جبل السراج وارد ولسوالی شتل ولایت پنجشیر شوند که فضل خدا تلاش های شان ناکام ماند، مرده های شان در میدان جنگ باقی مانده بود، حد اقل چهل مرده شان را با خود برده نتوانسته بودند."

در همین حال، رهبرنهضت همبستگی ملی افغانستان ادامه درگیری ها را به سود هیچ طرف نمی داند و خواهان از سر گیری مذاکرات میان طالبان و طرفداران احمد مسعود است.
به گزارش طلوع، اسحاق گیلانی، رهبر نهضت همبستگی ملی افغانستان، گفت: "از طالبان خواهش من این است که یک مقدار از مدارا کار بگیرند، یک مقداری صحبت ها را طولانی بسازند، زود به جنگ اقدام نکنند که متاسفانه حالا جنگ شد و از هر دو طرف هم تلفات دیده شد، جوانان ما در بین خود چرا یکدیگر را بکشند، خارجی ها دیگر دراین مملکت نیست، ما باید برادر وار در این مملکت زندگی کنیم."

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پنجشیر
درگیری
نظرات بینندگان:

>>>   پنجشیر در تاریخ معاص مانند دانه سرطان به افغانستان بوده و متاسفانه وطن فروشان درجه یک از این مرز وبوم برخاسته طوریکه قهرمان مولی با روسها پیمان امضا نموده وباعث بزرگترین خانه جنگی تاریخ و اقوام باهم برادر را به جنگ انداخت و بار دوم مارشال کچالو پیمان فروش افغانستان را با یهود ونصارا عقد نموده و وطن را فروخت و با تاسف جاییکه دزد و کیسه بر است پنجشیری است.

>>>   طالب فقط زبان زور را میفهمد و زبان پنجابی ها را.
مشکل افغانستان باید از ریشه حل شود و این ممکن نیست مگر حل قضایای کثیر القومی و حکومت غیر متمرگز

>>>   جنگ اعلام شده و باید پنجشیر فتح شود هیچ صلحی نخواهد شد مگر تا فتح کامل پنجشیر ، پنجشیر به زودی فتح خواهد شد و تمام کسانی که اسلحه بر دست داشتن به سختی مجازات خواهند شد ، احمد مسعود قاتل و امرالله صالحی بی وجدان دستگیر و مجازات خواهد شد ،
حبیب الله یوسفزی

>>>   کجاست بسم الله وزیر دفاع پشقل تجار پشقل این وقت اش است کی یازده میلیون دالر را پشقل خریداری کند

>>>   حکومت بر اساس سهمیه بندی قومی.....این یک طرح فریبکارانه توسط طالبان است که مقدمه ظلم و ستم و تبعیض و سرکوب ملت و عقب ماندگی افغانستان است.
همه اگاهان میدانند که هیچ حاکمیتی بدون عدالت نمیتواند بری از ظلم باشد و دوام نمیابد.
عدالت این است شایسته ترین فرد ها از نظر توانایی و تعهد در حکومت قرار بگیرند جدا از قوم و مذهب.ترکیب حکومت بر اساس سهمیه بندی هیچ نظرداشتی به شایسته سالاری ندارد و در ان بوی تبعیض و فریب به مشام میرسد.
برای رسیدن به عدالت در حاکمیت تنها مسیر تشکیل دولت موقت و اماده شدن برای قانون اساسی بر اساس عدالت اجتماعی و به ویژه نهادینه سازی انتخابات است.

>>>   پیشروی جبهه مقاومت.چهارولسوالی بدخشان ازتصرف طالبان ازادشد(منبع سپوتنیک).
روشندلان،اگاهان وروشن ضمیران مبارکتان باد.
عاقل

>>>   پنجشیر در طول چهاردهه مرکز وطن فروشان بوده است.
خود مسعود با فرانسوی ها ارتباط قوی داشته و برده ی آنان در افغانستان به حساب می آمده است.
و فعلا نیز احمد مکرون با گرفتن مبلغی پول از فرانسوی ها مغرور شده است.

>>>   خطاب به حبیب الله یوسف زی:
درود خدا و رسولانش بر مجاهدین پنجشیر و .... بر منافقین چرکستانی یعنی طالبان
ان شاء الله یکی یکی استان ها از زیر حکومت دیکتاتور طالبان رهایی پیدا کند و به غارهای خود برگردید و شپش های ریش خود را جدا کنید.

>>>   به طالبان بار پیش هم از این لاف ها زیاد زدید ولی یک وجب پنجشیر را نگرفتید اری پنجشیر عین یک غده سرطانی تمام تن وفغانستان را خواهد گرفت و جان شمارا به گلوگاه میرساند

>>>   راه ساده زندگی.
(همواره ازعقل وهردودست خودکاربگیرید).
اگرکسی گفت( والصلح خیر) باهردودست برایش کف بزنید،امااگرگفت( یک مردوچهارزن)بادست چپ ریشش رامحکم بگیریدوبادست راست یک سلی جانانه نثار روی پندیده وپشم الودش کنید.
عاقل

>>>   جبهه مقاومت ملی افغانستان از کشته شدن بیش از 300 جنگجوی گروه طالبان در هفت منطقه خبر داد. (منبع سپوتنیک).
قهرمانان اصیل وفداکاروطن!ازدیاردورمهاجرت درعالم رویا دست های افتخارافرین همه تان را میبوسم.روح وروان ودعای خیرمیلیونها هموطن اگاه تان باشماست.
بشیربشارت

>>>   غاصبان معادن افغانستان...طالبان تا این زمان با رفتارها و رویکردهایی که در برابر ملت داشته اند به مانند غاصبان منابع طبیعی بیشتر نمود کرده اند تا وارثان.
عدم پذیرش دولت موقت و بعد قانون اساسی جدید بر مبنای عدالت اجتماعی بین ملت و اعتقاد نداشتن به انتخابات انها را به عنوان غاصبان ثروتهای ملت افغانستان جلوه داده است. و همین سبب تشکیل جبهات مقومت علیه این گروه در پنجشیر شده و در دیگر نقاط افغانستان خواهد شد انشاالله.سبب پیروزی های جبهه مقاومت هم همین عملکردهای فریبکارانه و مزورانه و ریاکارانه این گروه با ملت است.

>>>   به آقای یوسفزی!!
جناب! شما فراموش کرده آید که طالبان چه برنامه های مخوف را در رابطه به آینده افغانستان به خصوص زنان دارند. این افراد از یک ماه بدینسو توانایی ایجاد یک حکومت سالم را ندارند. زمانیکه از بزرگان ظاهراً باسواد تان در مورد زنان و حقوق شأن پرسش ها صورت می‌گیرد. میگویند علما تصمیم میگیرند شریعت هر چه حکم کند . این چه گونه شریعت است که اطفال و زنان در گرسنگی به سر میبرند و آخوند های شما با شکم های گنده شأن از قطر مصاحبه ها انجام میدهند.
آقای یوسفزی شما با سواد و انسان قرن بیست و یکم استید. لطفا از روی وجدان تان روی وضعیت بد کنونی قضاوت سالم کنید. من نه طرفدار امرالله صالح استم و نه طرفدار دگر تیکه داران سیاسی پنجشیر.من خواهان یک افغانستان دموکراتیک با روحیه انسان‌دوستی و مشارکت همه اقوام و ملیت ها در سرنوشت سیاسی کشور خویش می‌باشم.خود شما میدانید که استفاده از سیاست تک قومی که پشتونها از یک سو و عده از تاجیکها از سوی دگر در زمان کرزی و غنی به آن دست می‌زدند چه فاجعه های اجتماعی و سیاسی را برای مردم افغانستان به بارآورد.
اگر شما هم سیاست تک قومی را دنبال کنید به یقین که مردم افغانستان به شمول زنان افغانستان شما را با سنگ و چماق از قدرت ساقط خواهند کرد. و یک انقلاب بزرگ توده بی صورت خواهد گرفت. آن روز ها چندان دور نیست و مردم افغانستان بیدار و هوشیار اند.از هر خانه و کوچه سنگ و نرمی بر شما خواهد ریخت و شما جز راه فرار به سوی پاکستان که زاد گاه اصلی شماست چاره دگر نخواهید داشت.
ومن الله توفیق
ذاکر قندهاری

>>>   ادامه ندارد خلاص شد، گلیم لنده غران، پنجرمینان، پوک های دوران اشغال و کیسه بران وکونیای خیرخانه جمعی جمع شد ساعت ۹ بجه روز جمعه تسلیمی لنده غران و دزدان شروع شده مع الخیر تا یکی دو روز دیگر سلاح و مهمات از بقایای یهود و نصارا جمع میشود، مردم نگران نباشند بندولک ساعت شش ونیم جر شد.

>>>   ناصالح فرار کرد هر چند بایسکلش پنچر شده، چوچه مولی کدام جایی پت است، گلیم لنده غران، پنجرمینان، پوک های دوران اشغال و کیسه بران وکونیای خیرخانه جمعی جمع شد ساعت ۹ بجه روز جمعه تسلیمی لنده غران و دزدان شروع شد، مردم نگران نباشند بسم الله گک افغانستانه تجزیه می کنه!!!

>>>   او عاقل چقه بیعقل استی آبروی خوده ا ز خاطر دزدان بردی و دروغ گفتگی رایی ستی

>>>   پنجشیریا باید اخلاق وکردار و گفتار خود را دوباره ارزیابی کنند چرا که به سقوط پنجشیر تمام مردم کابل وافغانستان مانند ختم اشغال غربی ها بهمدیگر از سقوط لنده غریزم نیز تبریکی میدهند و نهایت خوشحال استند، متاسفانه دلم برای مردم بی طرف و عاجز پنجشیر میسوزد که بیجا بدنام شدند هرچند در بین پنجشیریا آدم خوب کم است.

>>>   به غلام بچا و غلامان یهود ونصارا؛ به دزدان و کیسه بران پنجشیری و لنده غر؛ بدانید و آگاه باشید، که وقت محاسبه تان فرا رسیده وطن فروشان ملعون، باداران تان شکست خورد و رفت، حالی بادار تان صدای تانرا نمی شنود و خدا را شما نمی شناسید افسوس به حال تان!
با همه خدمت چه بودي گر پذيرفتي ترا
شرم بادت زين غلامي، بي خداوندي هنوز
خنده ات بر خود نيامد پاره اي بر خود بخند
از لب او چشم در راه شکرخندي هنوز

>>>   شلیک های هوایی....طالبان در بیشتر شهرهای افغانستان شلیکهای شبانه هوایی کرده اند.شایع شده که بعلت ورود ملا هبت الله به کابل است.اما به احتمال قوی ناشی از شکستهای سنگین طالبان از جبهه مقاومت است تا با ایجاد رعب و وحشت مبادا خیزشهای مردمی در دیگر نقاط افغانستان شکل بگیرد.

>>>   دیگر این جنگ نه آن جنگ بیست سال پیش است .این جنگ گرچه سخت است ولی عاقبت دارد .پاکستان برای طالبان نیرو فرستاده. طالبان کار به جایی نخواهند برد .اگر کل پاکستان کمکش کند نه یک قوم .

>>>   اگر گوش شنوانباشد میدان جنگ همه خواسته هارا تامین میکند. بنا بگفته یعقوب لیث حرف حرف شمشیراست .

>>>   به نویسنده اول .....تاریخ بخوان دوران ابدرحمان کدام پنجشری ما ایده امزاح کرده بود یک قوم است که در مایده امزاخ کردن تیار است به دیگر قوم ها اصلان وقت نمیدهند که مایده امزاح کنند

>>>   کسانیکه پنجشیر هارا توهین کرده اند یک چیز را فراموش کرده اند که همین قهرمانان هستند که حافظ ناموس شما هستند اگرنه شما به خاطر قدرت ناموس خودرا به پنجاب فروخته اید. اگر واقعا اینقدر غور و‌پف و غیرت دارید بروید پشتون های آنطرف سرحد را از دست پاکستان آزاد کنید.

>>>   روز گذشته صحنه درگیری شدید طالبان و مقاومت مردمی بوده؛ جنگی گسترده و سنگین که از دو طرف جان‌های بسیاری را گرفته. حال سوال ترند شده در فضای مجازی این است که چرا ایران در این موضوع ورود نکرده و طرف مقاومت احمد مسعود را همچنان که در سوریه یا یمن حمایت کرده بود، نگرفته است؟

۱. ایران در حد توان خود در این موضوع ورود کرده و طرف میانجی در مذاکرات این دو گروه بوده است. علت اصلی عدم درگیری در هفته‌های اول نیز دقیقاً همین مذاکرات بود که متأسفانه با شکست مواجه شد.

۲. ایران گزینه‌ای برای دخالت نظامی نداشته است؛ یعنی ایران با توجه به قواعد نظامی نمی‌توانسته وارد جنگ در افغانستان یا حمایت از یک طرف (که بازهم معنای ورود به جنگ را دارد) بشود. آمریکا با ۲.۲ هزار میلیارد و قبل از آن شوروی وارد جنگ در افغانستان شدند و نتیجه آن برای همه ما واضح است. اینجا سوالی پیش می‌آید که در پایان به آن پاسخ می‌دهیم؛ پس چرا از فلسطین و سوریه حمایت کردید؟

۳. متأسفانه دولت و ارتشی که آمریکا با هزینه هنگفت ساخته بود در عرض چند روز دود شد و به هوا رفت. ایران در همان زمان حاضر به کمک به ارتش افغانستان بود اما دولت این کشور به جز یک بار هیچ زمان دیگری درخواست کمک نکرد و در همان یک بار نیز با پاسخ عملی سریع ایران و ارسال ادوات نظامی پاسخ داده شد.

۴. باید توجه داشت که نه مقاومت در دره پنجشیر نماینده مردم افغانستان است و نه طالبان؛ بدین معنا حمایت از هر کدام نمی‌تواند به معنای حمایت از افغانستان باشد و اتفاقاً حمایت از یک طرف قومیتی یا مذهبی است و این در افغانستان به معنای شعله ور ساختن یک جنگ بزرگ قومی-مذهبی و ورود به یک دهه درگیری بی‌پایان و کشتار هرروزه مردم است.

با این نکات می‌توان درک کرد که ورود به افغانستان، حمایت از یک گروه و گزینه‌هایی از این قبیل برای ایران ناممکن بوده است. اما سوال مهم دیگری به وجود می‌آید؛ این نکات بر اساس منافع ملی است درحالیکه جمهوری اسلامی همیشه در دفاع از فلسطین و حمایت از نظام سوریه یا گروهی در یمن، مسائلی از حوزه آرمان‌ها مانند دفاع از مظلوم را مطرح ساخته و شعار آن را داده است. چرا اینجا پای آرمان خود نایستاده و از طرف مظلوم حمایت نکرده است؟

۱. در فلسطین موضوع ورود یک گروه بزرگ خارجی و اشغالگری است درحالیکه طالبان از مردم افغانستان هستند گرچه قطعاً نماینده اکثریت نیستند. لذا این دو قابل مقایسه نیستند.

۲. در سوریه دولت مرکزی و در یمن شورای مرکزی (پس از استعفای دولت قبل و ورود سعودی به جنگ) وجود داشته اند که از ایران کمک رسمی خواسته اند. گرچه در هر دو، نمایندگی همه مردم آن کشورها وجود نداشته اما مشخصاً حاکمیتی در پایتخت‌ها بوده که از ایران دعوت به عمل آورده. ایران درباره افغانستان هم اعلام آمادگی برای کمک کرده بود اما اشرف غنی دل به آمریکایی‌ها بسته بود و نتیجه شد آنچه شد. هیچ گروه دیگری در وضعیت کنونی افغانستان نیز نمی‌تواند نماینده مردم یا اکثریت آنان باشد؛ لذا ایران نمی‌تواند از منطق سابق خود برای کمک به یک طرف استفاده کند.

۳. در سوریه، موضوع ورود یک عنصر خارجی، گروه‌های غیر سوری، مسئله محدود ساختن مقاومت ضداسرائیلی و ورود مستقیم دشمنان جمهوری اسلامی وجود داشت. اینها به معنای تبدیل شدن سوریه به لانه‌ی برای گروه‌های عقیدتی ضد ایران و ضد شیعه بود. اما در افغانستان این احتمال وجود ندارد و برخلاف برخی ادعاها اتفاقاً طالبان با داعش جنگیده است؛ علت آنهم لطف به ایران یا دیگر همسایگان نبوده بلکه خودشان می‌دانسته اند که رشد داعش در افغانستان به معنای تضعیف قدرت طالبان خواهد بود چراکه هر دو طرف مقابل را خارج از دین می‌دانند. لذا این موضوع نیز فرق جدی در دو موضوع است.

۴. در یمن نیز ایران مستشاری نظامی را زمانی شروع کرد که جنگ بیرونی یعنی دخالت نظامی سعودی آغاز شد. لذا یمن نیز قابل مقایسه با افغانستان نیست.

۵. وارد نمودن گروه‌های هم‌پیمان در سوریه نیز با خواست و تأیید دولت سوریه اتفاق افتاد و در واقع کمک به ارتش این کشور بود درحالیکه برخی اظهارات مبنی بر وارد کردن فاطمیون به افغانستان برای جنگ با طالبان با این منطق نمی‌سازد. از طرف دیگر چگونه یک گروه کمتر از ۱۵ هزار نفری را به جنگ گروهی بیش از ۱۰۰ هزار نفر بفرستیم و امید به حداقل پیروزی داشته باشیم؟ و از اینها مهم‌تر اینکه چگونه یک گروه عموماً شیعه و هزاره را به جنگ گروهی عموماً سنی و پشتون بفرستیم و امید داشته باشیم با این کار جنگ قومی-مذهبی در افغانستان اتفاق نیافتد؟

لذا در سوریه، یمن و فلسطین اساساً مسئله ورود یک کشور، گروه یا دولتی خارجی است و ایران طرف دولت یا مردم داخل آن کشورها را گرفته است. درحالیکه در افغانستان جنگ داخلی در حال رخ دادن است و جمهوری اسلامی هیچ زمان در جنگ داخلی کشورها ورود نکرده. همانطور که در کشمیر نیز باوجود همه گزارش‌ها ایران صرفاً به حمایت سیاسی و خبری پرداخته است. در اینجا نیز نمی‌توان انتظار داشت.

اما ممکن است مجدداً سوالی وجود خواهد داشت: دفاع از مظلوم چه می‌شود؟ چرا جمهوری اسلامی با همه ادعاهای خود درباره دفاع از مظلومین جهان و خرج کردن منافع ملی برای آن شعارها، این بار به کمک مظلومین دره پنجشیر نرفت؟

پاسخ همان نکته قبلی است. قطعاً ایران در آرمان‌های خود هیچ زمانی بحث دفاع از یک گروه در جنگی داخلی را نداشته ولو آن گروه مورد ظلم دیگران واقع شده باشد. مثلاً در قضیه بحرین که دولت مرکزی به کشتار مردم پرداخت و مردم هم اعتراضات مفصلی انجام دادند، ایران هیچ زمان از انقلابیون بحرین حمایت نظامی نکرده و برایشان سلاح و… نفرستاد بلکه به صورت رسانه‌ی و سیاسی از آنان حمایت کرد. در اینجا نیز نمی‌توان انتظار حمایت اینچنین داشت. یعنی ایران کاری به جنگ‌های داخلی که وجه داخلی داشته باشند ورود نکرده و در هرجایی که کمک نظامی یا مستشاری داده با خواست دولت مرکزی یا گروهی که نمایندگی یک اکثریت را داشته بوده است.

لذا برخلاف برخی اظهارات ایران از آرمان‌های سابق خود اساساً عدول نکرده و مسیر سابق خود را تغییر ننهاده است؛ بلکه به حمایت رسانه‌ی و سیاسی در موضوع پنجشیر ادامه داده اما از ورود نظامی و یا حمایت نظامی از مقاومت در آن پرهیز نموده است.

اما در نهایت باید مجدداً تاکید کرد که اگر ورود پاکستان به موضوع پنجشیر درست باشد، قضیه به شکل ویژه‌ی تغییر می‌کند و ایران نیز باید با شدت واکنش نشان دهد. گرچه بازهم ورود نظامی نمی‌تواند جز گزینه‌ها باشد، اما همه گزینه‌های سخت دیگر باید مورد پیگیری واقع شود؛ هم نسبت به پاکستان و هم طالبان.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است