ترکیه و قطر در افغانستان چه می‌کنند؟!
از همین حالا پاکستان و چین به نمایندگی از محور شرق و ترکیه و قطر به نمایندگی از غرب رقابت خود را در افغانستان شروع کرده‌اند. در این کشمکش‌ها، افغانستان به کدام سمت می‌رود و چگونه فردایی خواهد داشت؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۲۰    ۱۴۰۰/۶/۱۴ کد خبر: 168259 منبع: پرینت

از نخستین روزهای سلطة طالبان بر کابل، فعالیت‌های میدانی و اظهارات مقام‌های طالبان نشان می‌دهد که این گروه با ترکیه و قطر رابطة ویژه‌ای دارد. (البته حساب پاکستان جداست) مثلاً این دو کشور، میدان هوایی کابل را که در جریان فرار آمریکایی‌ها آسیب دیده است با 30 میلیون دالر در دو روز بازسازی می‌کنند.
همچنین طالبان اعلام کرده که برای مدیریت فنّی این میدان، از ترکیه درخواست کمک کرده است.

رابطة طالبان با ترکیه و قطر موضوع تازه‌ای نیست؛ بلکه این رابطه بیش از یک دهه سابقه دارد و چند دور مذاکرات طالبان با ایالات متحده و گروه‌های سیاسی در استانبول و دوحه برگزار شده است.
قطر از چندین سال پیش بدین‌سو میزبان دفتر سیاسی و سران طالبان است. رهبران طالبان با حمایت‌های این کشور، فعالیت‌های سیاسی و حتّی اقتصادی می‌کنند و تعدادی از رهبران طالبان در این کشور خانه و تجارت‌خانه دارند.

بنابراین ترکیه و قطر بیش از کشورهای دیگر از قدرت‌گرفتن طالبان استقبال کرده و گمان می‌رود نزدیک‌ترین‌ رابطه را با حکومت طالبان خواهند داشت.
مهم‌ترین پرسش این است که ترکیه و قطر با ایجاد رابطة گرم با طالبان، به دنبال چه هستند؟
به نظر این قلم، ترکیه و قطر در افغانستان چهار هدف را تعقیب می‌کنند.

1. نیابت از امریکا؛ ایالات متحده امریکا به ظاهر در افغانستان شکست خورده و جول‌وپلاس خود را جمع کرده و رفته است؛ امّا این سخن با ساختارهای بین‌المللی سیاست سازگار نیست؛ ابرقدرتی چون امریکا، کشوری مهمّی مانند افغانستان را هرگز رها نمی‌کند؛ آن‌هم پس از 20 سال حضور و سه تریلیون دالر هزینه و حدود 25000 تن کشته و زخمی، حالا کدام عقل سیاسی باور می‌کند که امریکا، افغانستان را تحویل رقبای خود بدهد؟ امریکا از در رفته و از پنجره باز‌می‌گردد واین پنجره ترکیه و قطر است.
ترکیه و قطر رابطه گرمی با ایالات متحده امریکا دارند؛ ترکیه عضو ناتو است و در لشکرکشی امریکا به افغانستان به عنوان عضو ناتو و با رابطة دیرینه با افغانستان، حضور فعال داشت. قطر نیز با داشتن بزرگ‌ترین پایگاه نظامی امریکا در خاک خود، از عوامل امریکا دانسته می‌شود و هردو کشور از کمک‌های امریکا برخوردار می‌باشند.
در چند دهة اخیر ترکیه و قطر در طرح‌های کلان ایالات متحده امریکا در خاورمیانه و افریقای شمالی حضور جدّی و تأثیرگذار داشته‌اند. به عنوان نمونه از سوریه و لیبی می‌توان نام برد. خلاصه این‌که هرجایی که تیغ خود امریکا کندی کند، این دو کشور به نیابت از امریکا وارد میدان می‌شوند.
بنابراین این دو کشور: 1. جای خالی امریکا را در افغانستان پر می‌کنند؛ 2. از منافع آن کشور در افغانستان حمایت می‌کنند؛ 3. نقش پل ارتباطی بین امریکا و طالبان را بازی می‌کنند؛ 4. مانع سقوط طالبان به کام چین می‌شوند.‌

2. افغانستان دارای ثروت‌های کلانی است؛ معادن ارزشمندی چون اورانیوم، لیتیوم، مس، طلا، سنگ‌های قیمتی و نفت و گاز دارد. قیمت معادن کشف‌شده‌ای افغانستان چند هزار تریلیون دالر تخمین زده شده است. ترکیه و قطر به نمایندگی از کشورهای غربی به این ثروت‌ها چشم دوخته‌اند.

3. ایران، ترکیه و عربستان بر سر رهبری جهان اسلام، باهم رقابت می‌کنند؛ هر سه ادّعای حکومت اسلامی، با قرائت‌های خاص خود را دارند. ایران توانسته محور مقاومت را با عضویت کشورهای عراق، سوریه، لبنان، یمن و فلسطین ایجاد کند و با ایستادگی در برابر امریکا، موقعیت خود را تثبیت کرده است. ترکیه تلاش‌های خود را متوجّه آسیای میانه و کشورهای ترک‌زبان کرده است و عربستان کشورهای همسایة خلیج فارس را با خود دارد.
پیوستن افغانستان نوین با حکومت طالبان به یکی از این محورها اهمیت زیادی دارد. ترکیه و قطر از سال‌ها پیش برای چنین روزهایی برنامه‌ریزی کرده‌ بودند و اکنون گام بر فرش قرمز افغانستان می‌گذارند.

4. احتمال دیگر آن است که ترکیه و قطر به دنبال اجرای سناریوی سوریه در افغانستان باشند. این‌که این دو کشور با گسترش داعش در افغانستان کدام اهداف را دنبال می‌کنند بحث مفصلی است که در این نوشته نمی‌گنجد؛ همین قدر اشاره می‌کنم که این موضوع مربوط می‌شود به رقابت‌های ایالات متحده امریکا با چین و روسیه و تهدید ایران. ایالات متحده امریکا با کمک ترکیه و قطر، با گسترش داعش در افغانستان می‌تواند چین، روسیه و ایران را باردیگر با یک معضل بزرگ مواجه ‌کند. بحرانی بزرگ‌تر از بحران سوریه که تمام منطقه را گرفتار کند و حل آن سال‌ها طول بکشد.
داعش، در سوریه و عراق، خواسته یا ناخواسته اهداف امریکا را عملی می‌کرد. ایجاد و گسترش داعش را ترکیه و قطر به عهده گرفته بودند. ترکیه، نفت سوریه را می‌برد و سلاح به داعش می‌رساند و هزاران تروریست اروپایی را از خاک خود به داعش ملحق می‌کرد.

قطر نیز نیازهای مالی داعش را تأمین می‌کرد؛ این کشور میلیاردها دالر را برای جذب نیرو و تهیه وسایل جنگی در اختیار سران داعش قرار می‌داد. یکی از قلم‌های خرید قطر برای داعش تعداد 23000 داتسون تویوتا دو کابینه از ژاپن بود که با کشتی از ژاپن به قطر و از آن‌جا به سوریه انتقال یافت.
بنابراین با توجّه به این‌که طالبان به مردم باور ندارد و نمی‌تواند حکومت مردمی ایجاد کند؛ برای حفظ قدرت خود مجبور است به بیگانگان تکیه کند. از همین حالا پاکستان و چین به نمایندگی از محور شرق و ترکیه و قطر به نمایندگی از غرب رقابت خود را در افغانستان شروع کرده‌اند. در این کشمکش‌ها، افغانستان به کدام سمت می‌رود و چگونه فردایی خواهد داشت؟

سید اسحاق شجاعی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترکیه قطر
پین پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   نه تنهاه ترکیه و قطر حتی با کشور های غربی روابطه احسنه ای داریم ، منافع کشور از نماز شب هم واجب تر است ، ما با جهان تمایل داریم و در حال همکاری هستیم برای باسازی اقتصاد افغانستان ، ترکیه و قطر دوستان مشترک افغانستان هستند ،
حبیب الله یوسف زی

>>>   طالب مانند دانه گندم میان دو سنگ آرد میشود.
طالب فقط در مناطق پشتو زبان و قبیلوی دوام می آورد و بس.

>>>   افغانستان، پاتوق کشورهای پاکستان تورکیه و قطر شده است پا اول پاکستان تو اول تورکیه و ق اول قطر
که همگی در خدمت امریکا هستند به هیچیک اعتماد نکنید و با گفتگو و کنار گذاشتن منیت ها افغانستان را سمت ارامش پی ببرید

>>>   یادتان باشد که دزدان همیشه در شب می آیند چون همه در خواب اند. خوب وقتی همه ما در خواب بهشت خیالی خروپف میزنیم پس دزد بد کند که نیاید.
آتش خاوری

>>>   تحلیل شما واقعا به جای است .
بدبختانه افغانستان دیگ بی سر پوش است.

>>>   ترکیه و قطر دنبال تروریست ارزان قیمت برای انتقال و آموزش به سوریه ،عراق ،لیبی هستند ،چه بهتر افغانهای مزدور.

>>>   از ترویستان القاعده، داعش و طالب حمایت میکنند و مردم افغانستان را در زندان طالبان تروریست تحویل میدهند

>>>   ترکیه و قطر همان کار که در سوریه و عراق و لیبی کردند در افغانستان خواهند کرد یعنی پرورش داعش و جهادیست ها از اخوان المسلمین چه انتظار دارید ؟

>>>   “فهیم دشتی” سخنگوی نیروهای احمد مسعود (خواهرزاده عبدالله عبدالله) و ژنرال “عبدالودود زره” مشاور احمد مسعود (خواهرزاده احمدشاه مسعود) در حمله پهپاد ناشناس (احتمالا متعلق به پاکستان یا ترکیه ) در منطقه دشتک جان باخته‌اند.

>>>   شـرو فسـاد به زور طیاره بی 52 آمده بودند وبه زور بی پیلوت برادر دوقلو تارومار شدند
آمدند غارت کردند چور کردند غصب کردند ظلم کردند ورفتند هرگز ذدوباره برنگردید
غ

>>>   طالب از طریق نظامی از بین نمی‌رود
ولی اگر مردم افغانستان تظاهرات میلیونی در تمام شهرهایی افغانستان برپا کنند خوب است مثل تظاهرات
سال۵۷ مردم ایران که شاه رفت مثل تظاهرات مردم مصر که حسنی مبارک رفت مردم افغانستان هم اگر
میخواهنند از شرر طالب خلاص شونند باید تظاهرات
میلیونی انجام دهند اون موقعی طالب خودش گورش را
گم میکنند اگر این سه کار انجام شود طالب زودتر از
آن چیزی که فکر میکنید محو خواهد شد
۱.تظاهرات میلیونی در تمام شهر ها
۲. فشار جامعه جهانی به طالبان
۳. تحریم پاکستان
اگر میخواهید طالب نابود شود باید روی این سه کار تمرکز کنید

>>>   حبیب الله یوسف زی
شما کشور را به عصر حجر نبرید ...

>>>   ترکیه پیشرفته ترین کشور و قوی ترین کشور جهان اسلام است و مایه افتخار برای جهان اسلام است در ضمن اسم خلیج عربی است نه خلیج فارس زیرا بیشتر کشورهای عربی حاشیه خلیج هستند و همه کشورهای اروپایی , امریکا , کشورهای عربی از دم خلیج عربی میگویند ما هم بهتر از قانون ملل استفاده کنیم
جناب آقای هراتی هستم از تجار خوب که با ترکیه تجارت میکنم و اجناس و کالاهای مورد احتیاج کشور را تامین میکنم

>>>   ترکیه و قطر امده اند افغانستان را مانند سوریه و لیبی تروریست زمینی دیگر کنند

>>>   ترکیه و قطر متحدان پاکستانند

>>>   من بعنوان یک اوزبیک افغان میگم زنده باد طالبان چرا که ما مردمان افغانستان مسلمان هستیم و رعایت مسایل اسلامی باید در راس باشد در ضمن ترکیه بخاطر ما اوزبیک و ترکمن ها در افغانستان است زیرا تجار ما با ترکیه کار میکنند - ترکیه پیشرفته ترین کشور اسلامی است و قدرتمندترین کشور جهان اسلام

>>>   حوزه تمدنی ایرانی سالها مورد رشک و حسد حوزه های رقیب مثل ترکها (مغولی) ، اعراب، روسی-غربی و قبل از آنها رومی و یونانی بوده. حوزه های رقیب همیشه از وحدت و همگرایی این اقوام وملل وحشت داشته و دارند و از ابزار نظامی و یا مذهبی و یا قومی برای ایجاد نفاق استفاده کرده و میکنند. این حوزه تمدنی از زمان کورش ثابت کرده که ابزار فرهنگی و تمدنی برای مدارا و تفاهم اقوام مختلف را داراست و به راحتی اقوام و ملل مختلف با مذاهب و زبانهای متفاوت در آن میگنجند و به آن می پیوندند.
مسلم است که عربستان، قطر و ترکیه هرچه در توان دارند انجام میدهند که پیوند تمدنی اقوام وملل این حوزه را از بین ببرند.
پشتون، تاجیک، هزاره، کرد، فارس،لر،گیلکی، بلوچ، آذری، فارس و غیره باید این را بفهمند که با تکیه بر حمایت بیرونی هرگز قدرتشان بیشتر نخواهد شد چون هدف حمایت خارجیها قدرت دادن به این قوم،ملت و یا آن مذهب نیست بلکه تضعیف و یا اضمحلال کل حوزه تمدنیست.
مثلا زبان پشتو و کردی بسیار به هم شبیهند و از زیرشاخه های زبان فارسی هستند ولی حتی خودشان هم خیلی از این موضوع خبر ندارند.
به هر حال این اقوام و ملل میراث تمدنی بسیار ارزشمندی را از پدران خود گرفته اند ولی متاسفانه قدر آن را نمیدانند و مشغول نابود کردن آن در میان نفاق قومی، ملی، مذهبی،زبانی و غیره هستند. وگرنه در صورت اتحاد این تمدن ،ترکیه و عربستان که هیچ، شوروی و آمریکا هم جرأت نگاه چپ به هیچ نقطه ای از این منطقه را نداشتند.
فعلا همه اهالی این حوزه تمدنی فکر میکنند ایران صاحب آن است و وظیفه حفظ آن را دارد فقط چون اسمش ایران است در صورتی که ساکنان این حوزه تمدنی در خارج ازکشور ایران هم از حیث نفوس و هم از حیث مساحت جغرافیایی و معادن و ثروت ازکشور ایران بیشتر و بزرگترند و کشور ایران هم دائما مورد تحریم و تهدید نظامیست تا هوس حمایت ازدیگر ملل و اقوام بسرش نزند.
از ماست که بر ماست...

>>>   نظر دهنده ۱۳ و ۱۶ خلیج فارس اسم تاریخی و همیشگی این آبراهه است نه شما مهاجران .... که مهمان این منطقه هستید و قدمت این آبراهه از وجود شما بیشتر است ،ترکیه دنبال مزدور همنژاد خود میگردد که الحمدالله پیدا کرده اند ،کدام کشور پیشرفته و قدرتمند اسلامی که کشورش شده پایگاه آمریکا و ناتو ،در مسلمانی شما شک باید کرد ،احتمالا اسلام را بهانه قومیت خود میکنید.
اسماعیل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است