كابينه سرپرستی طالبان
سرپرست بودن وزارت ها كدام چيزي شرين و با مزه اي است كه دولت غني از آن به قيمت جان نمي گذشت و طالبان نيز از اين سرپرست بودن نگذشتند و خواستند مزه را امتحان كنند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۱۵    ۱۴۰۰/۶/۱۹ کد خبر: 168308 منبع: پرینت

سرانجام كابينه طالبان بعد از انتظار شكل گرفت و سرپرستان وزارت خانه ها معرفي شدند، مي دانيد من و خانواده اول خيلي خنديديم براي اينكه:
١- حتما در دامن اين سرپرست بودن وزارت ها كدام چيزي شرين و با مزه اي وجود دارد كه دولت داكتر اشرف غني از آن به قيمت جان نمي گذشت و طالبان نيز از اين سرپرست بودن نگذشتند و خواستند آن مزه را كه ديگران چشيده بودند امتحان كنند.
متوجه باشيد كابينه كاملا پست هاي سياسي اند و قدرت حاكم از اعضاي حزب و با گروپ خود و يا مشتركا با شركاي خود براي اين پست ها آدم مي كارند در تعداد از شرايط تخصص مطرح نيست و شايد مديريت مطرح باشد و با حرف شنويي و يا جلوگيري از جانشين شدن حريف.
در كابينه سازي سه اصل در تمامي جهان بكار مي رود:
١- اصل تخصص
٢- اصل تعهد
٣- اصل تخصص و تعهد
……

١- در آنعده كشور ها كه شرايط عادي اند مانند كشور هاي فارغ از جنگ و پيشرفته و در حال توسعه و انكشاف، كابينه ها اصل تخصص را درنظر مي گيرند، تعداد از وزرا با وجود نا همفكر بودن در پست هاي تخصصي گماشته مي شوند ولي متوجه باشيد در اين گونه اصل كابينه سازي وزارت هاي كليدي چون بانك و ماليه و خارجه كاملا تخصصي اند.

٢- اصل تعهد در تمامي كشور ها بعد از انقلابات و يا بحران هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي به گونه شورش ها و تجزيه طلبي ها صورت مي گيرد.
در اين اصل اصل وابستگي به قدرت حاكم مطرح مي شود، در تمامي كشور هاي كه در آن انقلاب پيروز شده اند، اين اصل صد در صد ديده مي شود(از كيوبا تا انقلاب هاي ٧ و ٨ ثور افغانستان، ايران، بنگله ديش، نيكاراگوا، حبشه، لبيا و كورياي شمالي....)

٣- اصل تعهد و تخصص زياده در كشور هاي پيشرفته كمونيستي چون چين و ويتنام لاوس و كمبوديا و حالا كيوبا و در اتحاد شوروي سابق در ١٥ جمهوريت آن تطبيق مي گرديد و در ضمن در آن كشور هاي كه نشناليزم پايه اولي و اصلي دولت را تشكيل مي دهد چون المان هيتلري و ايتاليا در زمان موسوليني، جاپان و در زمان حاضر در حد بالا اسراييل)
حالا اعلان كابينه افغانستان كه به گفته سخنگوي طالبان خيلي موقتي است و قابل تعويض بر اصل دوم استوار شده است، اين كابينه كاملا تعهدي است و بر اساس تعهدات با تحريك طالبان ايجاد گرديده تا خلاي سياسي و انتقاد بر طالبان را بر طرف نمايد. اينكه مي تواند چنين كند مربوط به عملكرد آنان است.
ولي چنانچه گفتم در تمامي اصل هاي كابينه سازي تعداد از پست هاي است كه كاملا تخصصي اند و شاهرگ نظام را بوجود مي آورد مانند بانك، ماليه، خارجه.

دشواري ها:
اين كابينه بر اساس قوانين گذشته كه با خطوط طالبان همخواني ندارند، بايد امور را پيش بيرند، در پهلوي بيرق ملي سه رنگ بنشينند تا جهان با ايشان مذاكره كنند و با اصول پذيرفته شده بين المللي كه دولت گذشته با آن پا بند بود، خود را اعيار سازند. اين امر براي آنها دشواري رواني ايجاد كرده است.

بايد ها:
١- در تمامي وزارت خانه معينان مسلكي كه داشتند دعوت شوند و اگر از كشور خارج شده اند و قصد برگشت ندارند كادر هاي مجرب مسلكي را بكار گيرند.
٢- در تشكيل مانند گذشته مداخله نكنند و بگذارند حركت خود دروني تشكيل نظم خود را دريابد، طالبان وظيفه كنترول را مي توانند بدوش گيرند نشود كه تمامي رياست ها، مديريت هاي عموي طالبان باشند كه به كار بلد نبودن و هدايت دهنده باشند و چيز فهم ها در پایين ترين رده ها اجرا كننده.
ما در دولت داكتر غني يكي از انتقادات زيادي را كه انجام مي داديم اين بود كه همه پست هاي مهم را آناني تصاحب مي كردند، كه از خارج وارد مي شدند و تمامي كار ها را آناني انجام مي داد كه در افغانستان بودند و حالا نيز هستند.
در اين صورت تفاوت ميان ملا صاحبان و مولوي صاحبان كه از كار هاي تخصصي چيزي نمي دانند و آن برادران كه از بيرون وارد شده بودند و پست هاي وزارت و معينيت و رياست را اشغال نموده بودند و چيزي نمي دانستند، نخواهد بود.

مشكل حل ناشده:
كابينه نمي تواند ارایه كننده نظام باشد، چون اين كابينه يا بر اساس قواعد نظام قبلي كار كند كه طالبان خواهان آن نيستند و يا كابينه فاقد قواعد كاري اند كه دشواري ديگري است.

دشواري هاي جهاني در برابر طالبان:
١-بدون نظام و شكل دولت مردم به بد ترين شكل زندگي رهنمون مي شوند.
٢- طالبان تا هنوز دولت نيستند و تاهنوز خود را بصورت رسمي امارت نيز اعلام نتوانسته اند.
٣- تا هنوز بيرق سه رنگ در مال متحد مانند پرچم كشور در اهتزاز است.
٤- قانون اساسي گذشته نه تعليق و نه قابل تطبيق است.
٥- روابط طالبان با موسسات مالي و پولي در تعليق است.
٦- ٩،٥ مليارد دالر كشور در امريكا مسدود است.
٧- برسميت شناختن آنان مشروط به دولت فراگير و همه شمول شده است.
و….

عشق آباد
سید مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
كابينه سرپرستی
کابینه طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   Niaz Niaz
مگر دبل عبدالا ، بسمالا ، فهيم باسواد تر از مٌلا و مولوي طالبان بودند كه نخست وزير ، مارشال و وزير دفاع شٰدند و كسي چًنگ نميزد ؟
فعلا كه همه وزراُ سرپرست هستند و وعده شٰده كه معينان و معاونينِشان همه كادر هاي مسلكي ، حرفوي و بدونِ سابقه ي كاري با رژيمهاي فاسدِ گذشته باشند .
يعني أنهاييكه استعداد و علاقه ي خدمت به وطن و وطندار را داشتند اما نه بچه ي خاله ي آمر صاحب بودند و نه هم صد ها هزار دالر رشوه داده ميتانستند كه وزير و والي مقرر شوند !
نميدانم مٰشكلِ نٰسخه نويسانِ اروپايي در چيست كه باز هم ناراضي اند !
مگر شما ع و غين گفته گوشهاي ما را كر نكرده بوديد ؟

>>>   کدام کابینه اداره آی اس آی در افغانستان مستعمره پاکستان با پلان امریکا

>>>   برادر طالب ! واقعا و حقیقتا شما سواد دولت داری و حکومت داری ندارید . دلیل : دروس و دوره های که شما در مدارس پاکستان خواندید اکثرا ( علوم حدیث ؛ علوم قرآن ؛ فقه ؛ تاریخ اسلام ؛ کلام ؛ تفسیر ؛ ادبیات عرب و در نهایت آموزش نظامی و حمله و فرار و گریز و انتحار و انفجار) بوده هیچ یک از این رشته ها مربوط به حکومت داری و دولت داری نمی شود. در حکومت داری دانش های تخصصی چون علوم سیاسی ؛ مدیریت ؛ اقتصاد ؛ حقوق ؛ جامعه شناسی ؛ ارتباطات ؛ روان شناسی و... که تا مقطع حداقل کارشناسی ارشد لازم است که شما خوب میدانید که اسم این دانش ها را درست تلفظ نمی توانید و نمیدانید که چه هست ؟ حکومت داری با تیر اندازی و شلیک گلوله و قتل کشتار ؛ زمین تا آسمان فرق دارد .
از این رو شما مجبورید برای اینکه ریشخند دنیا نشوید و به حکومت شما حکومت چوپانان بیابان گفته نشوند ؛ انتخابات آزاد در کشور بر گزار کرده تا دانشمندان و فرهیختگان و متخصصان وارد کار و زار شده و سکان هدایت کشور را بدست گیرند و کشور را از مهلکه نجات داده و به سر منزل مقصود برسانند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است