جنرال جرأت چه نقشی در سقوط پنجشیر داشت؟
امرالله صالح، حمید خراسانی و دین محمد جرات از کسانی هستند که جایگاه مناسبی در بین مردم پنجشیر نداشتند و حضورشان در پنجشیر همیشه با نارضایتی مردم روبرو بوده است 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۱    ۱۴۰۰/۶/۲۲ کد خبر: 168350 منبع: پرینت

جنرال دین محمد جرأت، خراسانی و طالبانِ خود پنجشیر چه نقشی در سقوط پنجشیر داشتند؟
در مورد سقوط پنجشیر، باید به وضعیت درونی پنجشیر تمرکز کرد تا عامل بیرونی. همه، و حتی خود طالب، نیک می‌دانیم که پنجشیر با فشار بیرونی سقوط نکرد؛ این شهر از درون پاشید.‌ چیزی شبیه سقوط دیگر ولایات، با اندکی تفاوت.
امر الله صالح، حمید خراسانی و دین محمد جرات از جمله سه کسانی هستند که جایگاهی مناسبی در بین مردم پنجشیر نداشتند و حضورشان در پنجشیر همیشه با نارضایتی مردم روبرو بوده است.
در کنار این سه نفر، کسانی دیگری چون پسر خود جنرال جرأت، مولوی مسیح الله، قوماندان میرزا رحیم، جنرال خلیل خطاب، قوماندان مهربان، قوماندان ملک و شمس الحق به کمک طالب شتافتند و زمینه‌ی حضور طالب در پنجشیر را فراهم نمودند.

جنرال دین محمد جرات کیست؟
جرات اصالتا از رُخه پنجشیر است، در مدرسه دینی ابوحنیفه(کابل) درس خوانده و دانشکده‌ی شرعیات را ناتمام رها کرد. در دوره‌ی پسا طالبانی وظایفی امنیتی را به‌عهده داشت، در انتخابات از غنی حمایت کرد و چندی مشاور امنیت وی نیز بود. در دوره‌ی بعدی به کمپاین انتخاباتی حنیف اتمر پیوست و...
جرات که مسوولیت روند حفاظت از ارزش‌های جهاد و مقاومت را به دست دارد، از جانب شمالی‌ها متهم به هم‌دستی با پاکستان است. از جمله پولی که از ویزای پاکستان بدست می‌آورد، دعوت از گلبدین حکمتیار به پنجشیر که با نارضایتی مردم منتفی شد، اتهام ماهانه چندین لک افغانی که بنام روند حفاظت از آدرس پاکستان دریافت می‌کند و...

همچنان گفته شده که خانواده‌اش در هماهنگی با پاکستان، در داخل یک موتررکاستر بدون هیچ مزاحمی وارد میدان هوایی شدند و...
جرات از نفوذی‌های طالب و پاکستان است، نخستین بازی و نمایش مسخره‌اش حضور طالبان مسلح در استدیوی تلویزیون وی (تلویزیون افغانستان) بود، برخی می‌گویند طاابان بخاطر امنیت تلویزیون جرات چنین نمایشی اجرا حردند و بعضی می‌گویند بخاطر متهم نشدن وی در تبانی با طالب. جرات در بدل هم‌کاری با طالبان چند امتیاز گرفت، حفظ ثروت و جای‌دادها، امنیت جانی خودش و افراد و خانواده‌اش، امنیت تلویزیون و هم‌چنان مقام ولایت پنجشیر و...

و اما جرات چگونه جبهه‌ی مقاومت پنجشیر را کمربُر(کاری که جبهه‌ی پنجشیر می‌خواست با طالب انجام دهد) زد؟
در مدت یک هفته محاصره‌ی پنجشیر، دو طرف صرفا در حال آماده باش بودند، البته بدون درگیری(تداوم مذاکرات در این مدت). افراد حمید خراسانی قبل از این حرف‌ها، در منطقه تاواخ بیرق‌های سفید را بالا کرده و به سمت جبهات فیر کرده بود. اما قبل از سقوط پنجشیر، جنرال جرات به دنبال هماهنگی با جبهه‌ی پنجشیر بود تا یکسری افراد را برای مقاومت بفرستد که این هماهنگی صورت می‌گیرد.

حمید خراسانی طالبان را از طریق سالنگ‌ها و خاواک و جرات با فریب دادن جبهه‌ی پنجشیر طالبان را از کاپیسا و دره‌های جنوب(گویا جرات گفته که بخاطر حفظ امنیت افرادش از جانب طالبان، آن‌ها را با لباس طالب ملبس کرده) وارد پنجشیر می‌کنند و در منطقه دشتک و تاواخ (محل کشته شدن فهیم دشتی) بیرق‌های سفید را بالا می‌کنند و عملا نیروهای امنیتی را در بین تاواخ تا شتل کمربُر می‌زنند.

والی کنونی طالبان که از ولسوالی پریان پنجشیر است از بالا و افراد دیگر(که قبلا نام بردم) از داخل دست به‌کار می‌شوند و فشار روی کمربندهای امنیتی را زیاد می‌کنند که در نتیجه فروپاشی پنجشیر از درون آغاز می‌شود.
جبهه‌ی مقاومت دچار سردرگمی و پراکندگی می‌گردد و کمربندهای امینتی(شتل، زمان کور، عنابه، رخه، تاواخ) یکی پس از دیگری سقوط می‌کند و در زد و خوردهایی که صورت می‌گیرد تعدادی از نیروهای مقاومت کشته و زخمی می‌شوند.

پراکندگی در جبهه‌ی مقاومت باعث می‌شود که مدیریت بر نیروهای باقی مانده ارتش در پنجشیر، نیروهای خیزش مردمی جبهه‌ی مقاومت ضعیف شود. در حدود چند ساعت خلاء، خبر به طالب می‌رسد، طالب از دره‌ی شتل وارد می‌شود. طااب با مقاومت زیادی بر نمی‌خورند و زده زده وارد می‌شوند و با زحمات نه چندان زیاد غز کمبندهای امنیتی (با یکسری تلفات از دو جانب) عبور می‌کنند تا به مرکز ولایت برسند. در قسمت بالاتر از بازارک (نرسیده به قبر مسعود) ندرگیری بیشتر می‌شود که سرانجام تمام پنجشیر بغیر از دره و آبشار به تصرف طالبان در می‌آید. کشته‌های مقاومت در جنگ پنجشیر بین ۴۰ تا ۸۰ نفر تخمین زده می‌شود.

این‌گونه شد که پنجشیر نخست توسط افراد خودی(جرات و حمید خراسانی و...) و سپس توسط فشار طالبان پنجشیر، سقوط می‌کند و طالبانِ آماده‌باش برای جنگ در تنگه‌ی ورودی پنجشیر، خود را به ولایت می‌رسانند، والی و معاون از خود پنجشیری‌ها تعیین می‌شود و کرسی مقام ولایت از دست جرات خطا می‌خورد.

یادداشت:
۱_در مورد قبر احمد شاه مسعود دو دیدگاه وجود دارد: ۱_ طالب پس از ورود قبر را تخریب نموده ۲_ قبل از ورود طالب، قبر توسط دیگران، یا ناراضیان پنجشیری و یا پاکستانی‌ها(که می‌گویند توسط جرات راه داده شدند) تخریب شده، حتی بسیاری از ادرات دولتی و به‌ویژه بانک، در این خلاء قدرت، مورد دست‌برد قرار می‌گیرد که نه جبهه‌ی مقومت این مسایل را بدوش می‌گیرد و نه طالب.
۲_در مورد کوچ خانوداگی پنجشیری‌ها اما طالبان متوجه اصل داستان نبودند، گویا خانواده‌های بخاطر آغاز جنگ‌های چریکی توسط بعضی از قومندان‌های محلی در پنجشیری که در کوه‌ها به‌سر می‌برند، به بیرون از پنجشیر سوق داده می‌شدند؛ اکنون طالبان خروج خانواده‌ها را منع کرده‌اند.

رسول پارسی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنرال جرأت
سقوط پنجشیر
نظرات بینندگان:

>>>   طالب ها خیلی خوب کاری کردند که پنجشیر را تصرف کردند. احمد مسعود با این کار زشت خود، قصد جنگ داخلی بین ما افغان ها و تجزیه وطنمان را دارد. ما ملت افغان از محدود کردن زنان در همه زمینه ها از طالب ها حمایت می کنیم.
حبیب الله یوسف زی

>>>   پایان مقاومت طاغونی بود با تبر چنان بر ریشه مقاومت زدیم که دیگر این مقاومت طاغونی هیچ ثمره ای نخواهد داشت ، خون انسان های که در پنج شیر ریخته شد بر گردن احمد مسعود فریب خورد است ،
حبیب الله یوسف زی

>>>   گردانندگان امارت اسلامی باید ازین شروفساد هابرای از بین بردن سایر شروفساد ها استفاده اعظمی کنند وزمانیکه به هدف رسیدند در آخر چوب کلانی رغا درگوش اینها داخل کنند چون وقتی به قوم خود وفا نکند بشما ووفا میکند؟؟
این افراد مفسد وراهزن سست عنصر چاپلوس وابن الوقت هر ساعت جبهه تبدیل میکنند وبه نرخ روز حرف میزنند فقط منمافع نامشروع شخص خودشانرا به هرقیمتی تعقیب میکنند همین حمید خراسانی تا دیروز بیرق ملی که ننماد از استقلالوتاریخ افغانستان است را اتش میزد حالا طالبشده وبیرق امارت را می بوسد !!!
جرئت مانند دیگران یک دزد و عصب وقانون شکن است
امارت اسلامی ازینها باید طوری استفاده کنند که باران اینها از سک های ماین پال خود استفاده میکردند گرچه سگ وفادار است اما اینمها به پدر ومادر خود هم صادق نیستند
غ

>>>   صالح در بین مردم ریشه ندارد !!آدم بی ریشه است او قبلا زمانیکه رئیس ریاست عمومی امنیت ملی مشهور به ( کمپنی خصوصی امنیتی پنشی وزردک لمتد) بود هم دوملیون دالر را زمانی از پول آن کمپنی با خود بخانه برد که تو.سط کرزی ازان کمپنی سبکدوش گردید

>>>   مار آستین میگزد تا مار دشت

>>>   مقاومت در هیچ دره یا روستا یا شهر نیست در قلب و اراده مردم است که به موقعش شعله ور خواهد شد

>>>   همین جنرال جراْت خاین دین و ملت از گذشته تا امروز مانند زنان فاحشه گاهی در بغل این و گاهی در بغل ان خوابیده تا بخود کسب مقام و پول کند اما دیری نگذشته که دوباره از صف بیرون انداخته شده باز در جستجوی معامله و خیانت دیگر شده زندگی ننگین اش را به پیش میبرد به اصطلاح عام مردم دیگ این خاین به ملت و قوم و دین در هیچ جای سیاه نمیشود وقتیکه از بادرانش رانده میشود بازهم بی شرمانه در دامان قوم و منطقه خود را می اندازد و پنهان میکند اینرا بدانید گه منافق در هیچ جا دوام اورده نمیتواند افشا میشود از صف بیرون انداخته میشود مانند همین شخص بنام جنرال جراْت خاین.

>>>   تا شکست نباشد پیروزی بدست نمیآید جبهه مقاومت افغانستان دوباره با سلاحهای مجهزتر و تجارب بیشتر شکل گرفته است

>>>   بله: گزارش خوبی بود.. متأسفم برای تاجیک ها.. متأسفم برای هزاره های خودما هم بارهادچار این مشکلات درونی وپوسیدگی بودیم. سالهای جنگ نامتوازن خیانت های خودی که مار دراستین پرورش کردند. وازپشت خبجر زدن واستفاده لذت نام اوری وامتیازهاوقدرت وریاست وکرسی بالارا دیگران گرفتن وخیانت کاران خائن خودفروخته وناموس فروش درهرتاریخ اول کارچه اخرکار مثل کهنه نجس پاک کردن ودورانداختند وبدعت وپست نحس ونجس همیشه درچشم مردم بودند شدن وهستند وخواهدماند: جنگ های داخلی کابل (استادشهیدمزاری ره"وحدت ملی) خائنین. اکبری.محسنی سیدهادی.سیدممدعلی جاویدپسرعموی سیاف.گوبدین کلداردار..وبرادران مسعودوصالح نزاربیاد انروزباش جسدبرادرش بپوسد) وتحولات 22سال پیش مزارشریف. (استادمحقق ومارشال دوستم) خائنین. جنرال ملک و...سیدانوری وسیداسدقومندان حزب حرکت..ومورخان روزو سال ماندگاروپابرجااست.؟
Aliziya..sholgare_mazare_

>>>   کل اشخاص كه دور حمید خراسانی جمع هستند به 8 نفر می‌رسد.
دروغ نگوید، کسانيکه بغیر گپ های فیسبوکی کدام جرات جنگی نداشتند هرگز در مقابل طالبان که بیست سال در جبهه جنگ حضور داشتند مقایسه نمی شود، بزرگان پنجشیر صرف بخاطر ثروت خود می جنگیدند

>>>   جنرال جرأت به همان اندازه در شکست و تسلیمی پنجشیر سهم داشت، به همان اندازه یی که اسمعیل خان در هرات و عطا محمد نور در مزار و دوستم در جوزجان و میمنه و صلاح الدین ربانی در بدخشان و محقق و خلیلی در بامیان داشت.

>>>   خراسان به خیال تبدیل شد و لی وطن در ساخت خراسان ویران شد!
پنشیریها به جزای بی وفاییها و خیانتهای بی شمار با این ملت رسید و ارزوهای سقوی خاک شد! الهی شکر!
پنشیریکه روس نتوانست شکست دهد، طالب در دو روز تسخیر کرد!

>>>   حبیب الله یوسفزی. وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا امارت طالب یک امارت منافقین است نه اسلامی با قوانین قبیله یی و اینکه تو با این شخصیت زشست و بد نمایندگی از طالب و امارت میکنی. شما باطل هستید و همین آیه نشانی باشد که شما از بین میروید. در کجایی قرآن گفته که با مسلمان بجنگ ؟ در کجای قرآن گفته که اسیر را سر ببر ؟ در کجای قرآن گفته که هتک حرمت به قبر بکن؟ تمام اعمال را که طالب در پنجشیر انجام داده برگرفته ازدشمنی گلبدین نمک حرام و قوانین قبیله یی است. همین گلبدین بار اول که طالب همه جارا گرفت از همین پنجشیر نجات داده شد. طالب بدترین جنایت را در پنجشیر انجام داده شما مزدور پاکستان هستید.
وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ ۚ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا

>>>   حبیب الله یوسف زی
توحش شما پشتونها و طالبان باعث شد پنجشیر قیام کند ننگ بر شما مزدوران پاکستان

>>>   شما طالبان فعلا از نوکریتان لذت ببرید تا وقتش دیدیم نوکری پاکستان اخرش به کجا رسید شبکه حقانی پاکستانی بیشتر حکومت را گرفت این چند پست دکوری هم که دارید خواهند گرفت نگران نباشید باز هم ما میجنگیم و عزت را به ملت برمیگردانیم
همانطور که حالا هم چیزی پشتون از خود ندارد نه تاریخ بخصوصی نه دانشمند یا شاعر برجسته ای عقده دارایی های فارس ها اخر شما را دق مرگ میکند
فعلا بروید و به نوکریتان برسید که زوال نزدیک است

>>>   امرالله صالح فکر افغانی داشت و برای افغانستان فکر میکرد نه برای یک ولسوالی پنجشیر. به همو خاطر بعضی مردم پنچشیر که فکر تعفنی تعصب داشتند او را خوش نداشتند.
حقګو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است