تا کنون پنج و نیم میلیون بیجا شده در کشور
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۳۷    ۱۴۰۰/۶/۲۵ کد خبر: 168375 منبع: پرینت

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد برای پناهجویان می‌گوید که شماری بیجا شدگان داخلی و بازگشت کنندگان در افغانستان به بیش از پنج میلیون و پنج‌صد هزار تن افزایش یافته است.

در تازه‌ترین گزارش کمیشینری سازمان ملل متحد، شمار بیجا شدگان داخلی در افغانستان و بازگشت کنندگان افغان از کشورهای ایران و پاکستان به پنج میلیون و پنج‌صد هزار تن افزایش یافته است، اما وزارت مهاجران و عودت کنندگان می‌گوید که این وزارت در همکاری با نهادهای مسوول می کوشد تا از مهاجرت‌های غیرقانونی جلوگیری کنند.

ارسلان خروتی، تنظیم کننده وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، گفت: «خواست ما این است که اینان به کشورشان بمانند. کشور امنیت است و روی فرصت‌های کاری و اقتصادی هم توجه خواهد شد.»

شماری از شهروندان افغان که به تازگی از مرز ایران به کابل آمده اند، می‌گویند که می‌خواستند از راه نیمروز به ایران بروند اما با بسیار دشواری خود شان را به نزدیک مرز ایران رسانیدند و سپس برگشت داده شدند.
امان الله، باشنده تخار، گفت: «هشت روز است که از خانه برآمدم. شش روز نزدیک مرز ایران بودم. بیش از سه هزار مرد، زن و کودک آن‌جا هستند. وضعیت زیاد خراب است.»

در همین حال شماری از شهروندان کشور می‌گویند که به علت نبود فرصت‌های کاری و نیز ناداری تصمیم گرفته اند که با پذیرفتن خطرهای احتمالی افغانستان را ترک کنند و به کشورهای دیگر پناه ببرند.
سید ولی، باشنده بدخشان به طلوع‌نیوز گفت: «راضی نیستم از کشورم فرار کنم، اما مجبور هستم که بروم و خانواده‌ام را دستگیری کنم. زیاد به تکلیف هستم.»

از سوی دیگر صدها خانواده از ولایت‌های گوناگون کشور در جریان نبردها خانه‌های‌شان را ترک کردند و به کابل آمده اند و می‌گویند که به کمک‌های اولیه نیاز دارند. احسان الله، باشنده زابل گفت: «اینان خانواده دارند، اولاد دارند و همه به کمک‌ نیاز دارند.»

آمارهای کمیشنری سازمان ملل متحده نشان می‌دهد که از آغاز سال میلادی امسال تاکنون بیش از پنج صد هزار تن از پناه‌جویان افغان از پاکستان و ایران به افغانستان برگشته‌اند و این برگشت کنندگان نیازمند کمک‌های بی‌درنگ هستند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بیجا شده
بازگشت کننده
نظرات بینندگان:

>>>   بعد یکسری از آقایان سنگدل در اینجا کمنت گذاشته و از جامعه جهانی می خواهتد تا با طالب کمک نکند
اینها بسیار نامرد استند هیچ به فکر مردم نیستند
اینها حاضر استند مردم از گرسنگی تلف شوند

>>>   طالب باید به امور مهاجرین رسیدگی کند اما طالب و ظلم کفری طالب خود عامل بیجا شدن و فرار مردم از وطن است.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است