اسماعیل‌خان: غنی مامور انجام کودتا در افغانستان بود
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۴    ۱۴۰۰/۶/۲۵ کد خبر: 168381 منبع: پرینت

اسماعیل خان از رهبران جهادی و والی پیشین هرات به اسپوتنیک گفته است که هنوز در مورد آینده تصمیمی نگرفته و اگر حکومت همه‌شمول ایجاد شود ممکن به افغانستان برگردد.
امیر اسماعیل خان، والی پیشین هرات و از رهبران ارشد جهادی که پس از تصرف هرات توسط طالبان، چند روزی در اسارت آن گروه بود، در یک مصاحبه به اسپوتنیک می‌گوید که او فعلا در مشهد ایران هست و تاهنوز تصمیم نگرفته جای دیگری برود.

اسماعیل خان گفت: «هنوز زود هست که ما جای برویم واگر حکومت همه‌شمول تحت نام جمهوری اسلامی افغانستان ایجاد شود شاید بر گردیم».
این مقام پیشین حکومتی افغانستان در مورد حکومت جدید طالبان اظهار داشت: درصورتیکه ملت ما از حکومت طالبان راضی نباشند اقدام جدی میکنیم ولی اگر راضی باشند ما هم راضی خواهیم بود.

او گفت در صورتی برمی‌گردیم که حکومت همه‌شمول ایجاد شود و تمام مردم از آن حمایت کنند و امنیت سرتاسری در افغانستان حکمفرما باشد.
به گفته آقای اسماعیل خان، ایجاد حکومت همه‌شمول در شرایط کنونی به نفع مردم و کشورهای همسایه افغانستان می‌باشد.

والی پیشین هرات در مورد تماس با طالبان گفت: هیچگونه تماس و ارتباطی با رهبران و اعضای این گروه ندارد اما با رهبران شمال کشور رابطه‌ای نیک و همچنان مکالمات صوتی و تلفنی شان ادامه دارد.

این رهبر سرشناس جهادی پیشتر نیز در اظهاراتی بیان داشت که مقاومت پنجشیر گسترش می‌یابد.
وی در ادامه تاکید کرد: غنی مامور انجام کودتا در افغانستان بود و دولت قبلی به همین دلیل سقوط کرد.
امیر اسماعیل خان افزود: مقاومت پنجشیر به رهبری احمد مسعود تنها نیست و به مرور زمان در دیگر ولایات افغانستان گسترش می‌یابد و رشد می‌کند.

گفتنی‌ست قبل از فرار اشرف غنی امیر اسماعیل خان برای رهبری مقاومت مردمی علیه طالبان به هرات رفته بود اما از سوی طالبان دستگیر شد و بعد از مدتی روانه ایران گشت.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسماعیل‌خان
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   شما جنگ سالاران خاین و وطنفروش در هر گوشی از جهان نزد باداران تان میروید هر کدام تان از پول ملت برای خود و فامیل تان ارگاه وبارگاه جور کردن ل... بشما

>>>   خجالت نمی کشی که از حکومت همه شمول سخن میزنی هر نفر که از حکومت همه شمول دعاع می کند.تمام انها دزد و رهزن هستن . پول و خان های نان در اففانستان یاقی مانده . مال و جایداد شما نیست . بلکه مال ملت است . تمام پول های که امریکا برای شما تحویل داد که برای افراد تان تقسیم کن . پول و جا یداد میراث برای دولت ماند. و شرم است که از حکومت همه شمول سخن میزنی . اسماعیل خان خودت اکر و اقعا مسلمان هستی . دیکر سخن از مقاومت و همه شمول نزن .

>>>   خورجین ملا نصرالدین را در قریه یی دزدیدند.ملا نصرالدین در مسجدی به مردم گفت:
آی مردم قریه!اگر خورجین من را به من باز نگردانید،هرچیزی از دست ام آمد،دریغ نخواهم کرد!
مردم همه وارخطا شدند و بزودی خورجین ملا نصر الدین را پیدا کردند و به او دادند و بعداً از او پرسیدند که اگر خورجین تو یافت نمی شد،چه میکردی؟
او جواب داد:هیچ.در خانه یک گلیم داشتم و آن را خورجین جور میکردم.

حالا یک کس نیست که از اسمعیل خان بپرسد:
اگر حکومت همه شمول ایجاد نشود،چه خواهید کرد؟
آیا دوباره چهار نفر مسلح را گرفته ،دوباره به طالبان تسلیم میشوی؟

>>>   کاش بجای فرار میجنگیدید همه دنیا شاهد بودند که پشتونها و طالبان دستشان در یک کاسه است اما غنی و خلیلزاد و عبدالله و دوستم خیانت کردند این قوم وحشی و طالبهای صادراتی از پاکستان زبانی جز جنگ ندارند اما شما بجای جنگیدن فرار کردید

>>>   بنظر میرسد مصاحبه با اسماعیل خان از طرف یک رسانه دست راستی یک کار سیاسی هست برای ارسال پیام. البته بگویم تنها اسپوتنیک مصاحبه کننده نبوده است.

>>>   گروهک ناشایست... طالبان را ملت بزرگ و فهیم افغانستان به دلیل تفاوت مذهبی و یا قومی نیست که نمیخواهند بلکه قطعا به دلیل تفکرات متحجر و سنگ شده و عقب مانده انها است که شایسته ملت بزرگ و با ادب و فرهیخته افغانستان نیست و نمیتواند با ظرفیت عظیم نهفته درون این ملت حقیقی افغانستان سازگار باشد. طالبان فکر میکنند بدلیل قوم و مذهب است که ملت انها را نمیخواهند و بهمین دلیل لجاجت میکنند در حالی که من بعنوان یک هزاره شیعه نه از قوم و نه از مذهب بلکه بدلیل تفکرات عقب مانده و متحجر و ناسازگار این گروهک با ظرفیت عظیم نهفته در این ملت مخالفت دارم.افعانستان تاریخ علمی و فرهنگی و ادبی بسیار عظیمی داشته و تفکر طالبانی نمیتواند احیاگر دوباره ان در افغانستان باشد چون تاریخ عظیم و گرانبهای ان را نساخته و هیچ ارثی هم نبرده است.ملت حقیقی افغانستان وارث اصلی تاریخ گرانبهای افغانستان است.

>>>   خورجین یک مسافر نمازگزار را از مسجد دزدیدند، داد وفریاد برآورد. یکی از نیمچه ملاها برایش گفت: سورۀ یسن بخوان تا پیدا شود.
مرد گفت: کلِّ قرآنکریم در خورجینم بود، آنرا بردند. حالا شما میگوئید که سورۀ یسن شریف را بخوانم.
از عبید زاکانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است