طالبان هیچ طرحی برای جلوگیری از گرسنگی ندارند
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۲۰    ۱۴۰۰/۶/۲۵ کد خبر: 168391 منبع: پرینت

فقر و گرسنگی به سرعت در حال گسترش است. چند تن از اقارب نزدیک ما مواشی و درختان خود را فروختند تا غذا تهیه کنند. این‌ها مامورین دولت بودند. این‌ها مشت نمونه خروار هستند. میلیون‌ها انسان به این حال و روز افتاده. این یک چاره موقتی است. با فروش مواشی و درختان فقط می‌توان برای مدت کوتاهی غذا تهیه کرد.

طالبان هیچ طرح و برنامه‌ای برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه خطرناک انسانی از رهگذر گسترش فقر و گرسنگی ارایه نکرده است. این گروه هنوز به شدت مصروف چاره‌سنجی برای تامین مایحتاج نیروهای جنگی خویش است. در سطح بلند به نظر می‌رسد که رهبری طالبان با بحران اختلاف داخلی مواجه است که مدیریت ان به زمان زیادی نیاز دارد.

یک مقدار پول تشویقی در بعضی جاها به مامورین دولتی توزیع شده که کفاف رفع نیازمدی چند روزه را میکند. تمام تمرکز طالبان به فعال‌سازی اداره حکومت است که این کار اگر ممکن هم باشد، برای جلوگیری از وقوع فاجعه بسنده نیست. بخش خصوصی چند برابر دولت در زمینه اشتغال و گردش چرخ اقتصاد نقش داشت که روشن نیست چه زمانی دو باره به فعالیت اغاز خواهد کرد.

تعهد کمک جامعه جهانی به افغانستان بسیار ناچیز (حدود یک میلیارد دالر) است. این در حالی است که تا هنوز میکانیزم جمع‌اوری، توزیع و چگونگی دسترسی گرسنگان به ان روشن نیست. با فرا رسیدن فصل زمستان ابعاد فاجعه بیشتر می‌شود.

نورالله وليزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
فقر گرسنگی
نظرات بینندگان:

>>>   اگر مسئولین امارت پول هائیکه قوماندانان شروفساد از بابت فروش زمین های دولتی مانند تپه نادرخان دشت چمتله ساحه کوتل خیرخانه وزانجا بطرف پروان هزاران جریب فروخته شد همینطور زمین هائیکه چند غارتگر دیگر بنام ملا تره خیل و استاد سیاف و حاجی نبی والله گل مجاهد وامثال این راهزنان مانند میراث پدری فروختند حالا که امارت ومردم افغانستان به پول ضرورت دارند را ازانها بگیرد صد ها ملیون دالر میشود
همینطور تعدادی دزدان طـــرار مانند ایوب سالنگی وامثالش ملیون ها لیتر تیل وزارت داخله را دزدی وفروختند پول آنرا حالا باید برای امارت اسلامی تحویل دهند تا مانند دزدی های امرالله ناصالح تحویل بیت المال گردد

>>>   پاکستان با اینکه تحریم نیست کشور فقیریست و گرسنگانش در مدارس وهابی تربیت و سیر میشوند و به همسایگان پاکستان حمله تروریستی میکنند بارها در هند و ایران عملیات تروریستی انجام دادند اما در افغانستان به لطف پشتونها حجم و ابعاد توحششان بیشتر بود ضمن اینکه بیشتر حکمرانان نالایق افغانستان پشتون بودند آخرین حاکم خائن پشتون غنی بود که فرار کرد و همتباران طالبش به قدرت رساند از یک مشت افراطی بیسواد توقع طرح برای جلوگیری از گرسنگی نیست طالبان خودش عامل جنگ و گرسنگی مردم افغانستان است

>>>   طالبان اگر به حماقت خود ادامه بدهند به زکدی از درون متلاشی میشوند.
طالب با ادعای نظام اسلامی به قدرت رسیده و حال در تعریف نظام اسلامی و ارکان و بنیاد های آن لا جواب مانده و هر طالبی از نژام اسلامی درک شخصی خود را دارد

>>>   طرح طالبان برای رفع گرسنگی قتل عام مردم است زیرا طالبان و پاکستان معادن و زخایر افغانستان را بکارد دارند برای مردم هیچ اهمیتی نمیدهد پس منتظر کشتار گرسنگان باشید در اثر بیماری، سوء تغذیه و توسط مسلسل و تفنگ طالب

>>>   بسیار متاسف هستم که بیشتر مردم در حالت گرسنگی و زیره خط فقر هستند ، حساب های که صد هامیلیون دلار اعتبار دارد از سوی ایلات متحده امریکا مسدود شده مقامات امارت اسلامی در حال گفتگو و رفع این مشکل است ، امارت اسلامی سعی دارد بیجاه شدگان جنگ را قبل از زمستان ساماندهی کند ، کمک های که از سوی کشور های دوست و برادر شده به کشور رسیده و ما سعی کردیم این اقلام را به دست افراد نیازمند برسانیم ، محموله های کمک ها از اقلام مواد غدایی ، دارو ، و سایله بهداشتی که به دست ما رسیده بود تحویل پنجشیر دادیم تا به دست نیازمندان برسند ، در حال رایزنی با کشور ها و سازمان بین الملل هستیم جهت کمک به مردم افغانستان ، امارت اسلامی به زمان نیاز دارد تا مشکلات مردم رفع شود ، دوستان توجه داشته باشید کسانی هستند که از نام من صحبت های نژاد پرستانه قومی و لسانی می کند این شخص من نیستم ،
حبیب الله یوسف زی

>>>   گروهک ناشایست...طالبان را ملت بزرگ و فهیم افغانستان به دلیل تفاوت مذهبی و یا قومی نیست که نمیخواهند بلکه قطعا به دلیل تفکرات متحجر و سنگ شده و عقب مانده انها است که شایسته ملت بزرگ و با ادب و فرهیخته افغانستان نیست و نمیتواند با ظرفیت عظیم نهفته درون این ملت حقیقی افغانستان سازگار باشد.طالبان فکر میکنند بدلیل قوم و مذهب است که ملت انها را نمیخواهند و بهمین دلیل لجاجت میکنند در حالی که من بعنوان یک هزاره شیعه نه از قوم و نه از مذهب بلکه بدلیل تفکرات عقب مانده و متحجر و ناسازگار این گروهک با ظرفیت عظیم نهفته در این ملت مخالفت دارم.افعانستان تاریخ علمی و فرهنگی و ادبی بسیار عظیمی داشته و تفکر طالبانی نمیتواند احیاگر دوباره ان در افغانستان باشد چون تاریخ عظیم و گرانبهای ان را نساخته و هیچ ارثی هم نبرده است.ملت حقیقی افغانستان وارث اصلی تاریخ گرانبهای افغانستان است.

>>>   خداوند روزی رسان است!!
آتش خاوری

>>>   اگرمن ژورنالست میبودم.
راکتیاردریک مصاحبه باخبرنگارروسی ادعا میکند که ۴۳ سال مبارزه کرده،سوقصدهای زیادی برجان اوشده ولی خداوندهمواره اورا محافظه کرده است.
اگرمن ژورنالست میبودم سوالات ذیل رامطرح میکردم.
-مگرفکرنمیکنیددرهمین ۴۳ سال همواره ادم کشته باشید؟
-مگرفکرنمیکنید زنده ماندن شما یک تصادف منحوس است؟
-دوستم همزمان باشما ویاهم زودترازشما تقریبن همیشه درصف مقابل تان قرارداشت وسوقصدهای متعددی بجان اوهم شدوزنده ماند.ایااوراهم خدانگاه کرد؟
-خداتوراچرانگاه کردولی طفل معصوم یکونیم ساله راکه ازاثرراکت توپارچه پارچه شدنگاه نکرد؟
مگراگرامریکامیخواست نمیتوانست مثل یک موش توراپارچه پارچه کند؟وقتی به غنی تسلیم شدی وازلغمان به کابل باموتر امدی چرخبال های امریکایی بالای سرت مسول امنیت تونبودند؟
-مگروقتی امریکا ازملاقات اخترمنصورباایرانیها ناراضی شدنددرهمان روزوقتی اومیخواست ازایران داخل پاکستان شودعاجل ترورش نکردند؟
وده هاسوال دیگر.شایدهم اگران ژورنالست روسی درقبضه گلونمیبود،به یقین سوالاتی بهترازمن طرح میکرد.
عاقل

>>>   مثل افغانستان ده ها کشور افریقایی و آسیایی و امریکای لاتین و دیگر کشور ها است که هیچ دسترسی به کمک های بین المللی ندارند و از منابع داخلی خود امرار معیشت میکنند.
شما در طی چهل سال گذشته ،مثل لت های سلطان محمود غزنوی،خود را به کمک های خارجی عادت داده اید و خودتان هیچ کار نمی کنید.
در زمان موجودیت قوای شوروی،به کمک شوروی محتاج بودید.در جریان جنگ های داخلی به فقر و گرسنگی مواجه بودید و بعد از حادثه یازدهم سپتامبر،باز به کمک خارجی نیاز داشتید.
تا چه وقت؟
آب فراوان دارید،زمین فراوان دارید،معادن زیر زمینی فراوان دارید.تنها چیزی که کم دارید،عبارت از عقل است.
عقل پیدا کنید و عقل خود را بکار بیاندازید و کار کنید و خود را و مردم خود را اعاشه و اباطه کنید.

>>>   پول ها در حساب بانی صالح، قانونی،فهیم، صلاح الدین ربانی، سیاف، بسم الله خان، احمدضیا، سالنگی، الماس، شیرزوی، حاجی ضاهر،لالی، دوستم، محقق، خللی، کرزی، گلبدین، اشرف غنی، بی بی گل، محیب، فضلی ، سلطان زوی و خانم های شان است

>>>   بلی عاقل صاحب. نمیدانم این اشرار شورای نظار ، گلبدین ، سیاف و در مجموع آنکه بنام مجاهد تنظیمی جمعیتی و طالب است چرا اینها را خداوند در پناه خود محفوظ نگهداشته و هزاران طفل معصوم را سر به نیست کرده است؟؟؟؟
شارون


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است