یادی از فهیم دشتی و آنچه نتوانست
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۵    ۱۴۰۰/۶/۲۶ کد خبر: 168392 منبع: پرینت

فهیم دشتی یکی از صدها و شاید هزاران انسانی بود که در جنگ های اخیر جان شان را از دست دادند. سال ها قبل، مدتی از نزدیک با او آشنایی داشتم و همین واقعیت، کشته شدنش را برایم برجسته تر و سنگین تر نمود. یادش گرامی باد!

حالا که فهیم دشتی از میان ما رفته است، یک سوال قدیمی دارد در ذهنم برجسته تر می شود که پاسخ درستی برایش ندارم. چرا آدم های فرهیخته و اهل گپ و دلی چون فهمی دشتی، هرگز نتوانستند احمدشاه مسعود و کارنامه اش را از چشم قربانیان او هم ببینند؟

برای آقای دشتی، نگاه منفی به مسعود و کارنامه اش، در بدترین حالت، حاصل تعصب کور بود و در بهترین حالت، حاصل حسادت و یا ناآگاهی. اما آنهایی که منصفانه تر می نگرند می دانند که داستان پیچیده تر از این حرف ها بود/است.

برداشت من آن است که نپرداختن به اندازه و شیوه لازم به گذشته، درس نگرفتن از آن و تلاش نکردن برای فهم واقعبینانه تر آن، یکی از دلایل شکست های پی در پی ما است. تقدس بخشیدن به آدم ها و کارهای شان، بلایی است که ما را در ارزیابی واقعی کارها و عملکرد گذشته مان ناتوان می سازد و گذشته را تکرار پذیر.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فهیم دشتی
نظرات بینندگان:

>>>   شما جمعیتی ها و شورای نظار،در مقابل شوروی جهاد کردید.با حزب اسلامی و گلبدین که اکثر اعضای آن پشتون ها بودند جنگ کردید و موقف ضد پاکستان گرفتید،زیرا پاکستان از گلبدین دفاع میکرد.
شما ماندید و کشور ایران که کشور ایران نیز از احزاب طرفدار خود در افغانستان،یعنی هزاره ها و اهل تشیع دفاع میکرد و جمعیت اسلامی و شورای نظار یا حزب وحدت هزاره ها و شیعه ها نیز جنگ های فراوانی داشت.
پس شما هیچ کدام تکیه گاه خارجی از منطقه نداشتید و یگانه تکیه گاه شما کشور فرانسه بود که چون احمد شاه مسعود چند وقت در لیسه استقلال درس خوانده بود و به لسان فرانسوی بلد بود و کشور فرانسه در دوران جهاد به او کمک کرد.
نا گفته نماند که کشور فرانسه نیز خیلی محافظه کار است و شرایط و وضعیت جهانی را دیده،شاید کمک های معدودی به شما کند که از مواد خوراکه تجاوز نخواهد کرد.
بنأ شما هیچ پشتوانه یی ندارید که در مقابل طالبان بجنگید.
حتی اگر در آینده هم گروه القاعده و دیگر گروپ ها دوباره در افغانستان جای پا پیدا کند وعلیه کشور های خارجی فعالیت کنند،هیچ کشوری حاضر و آماده نیست که مستقیماً به افغانستان سرباز بفرستد.اگر به شما کمک نظامی هم کنند،باز همان جنگ های داخلی است و باز امریکا به طالبان کمک میکند و طالبان شما را تا آنطرف دریای آمو تعقیب خواهد کرد و جنگ داخل آسیای میانه خواهد شد.
بنأ مقاومت شمل در مقابل طالبان درد سر برای روسیه خواهد بود و از همین خاطر روسیه به شما سلاح نخواهد داد و از شما دفاع نخواهد کرد.
دولت طالبان را نیز برسمیت نخواهد شناخت و روابط روسیه با طالبان،صرف روابط تجارتی خواهد بود و از بندر حیرتان مواد تجارتی رد و بدل خواهد شد و بس.
بنأ دولت داری تنها به جنگ نمیشود.کشور ها باید با یکدیگر روابط سیاسی و دیپلوماتیک داشته باشند،منافع خود را در نظر بگیرند و از عقل کار بگیرند و از احساسات کار نگیرند.
شما یک مرتبه فکر کنید:
اگر همین بمب اتمی را که پاکستان دارد،دولت کرزی و یا اشرف غنی میداشت و یا دولت ربانی و شما میداشتید،چه حال و روز را بالای پاکستان می آوردید؟
شاید صد ها مرتبه از دولت هایتان خواهش میکردید که این دال خور های پاکستانی را همراه بمب اتم برنید که تخم شان در جهان نماند.
اما دولت های افغانستان همیش پاکستان را تهدید کردند و دار و دشنام دادند.اما پاکستان در جواب همیشه گفته است که ما در افغانستان صلح میخواهیم و کار خود را کرده است و بالاخره توسط طالبان شما را اشغال کرد و خط دیورند را از جنوب به شمال به دریای آمو انتقال داد.
حالا نیز کار های زیادی پیشروی پاکستان است تا جامع بین المللی را قانع کند که طالبان را برسمیت بشناسد.این که موضع و قبال ایران و روسیه در قبال افغانستان چگونه خواهد بود و چگونه آنها را قانع کند که تسخیر افغانستان توسط پاکستان را قبول کنند.اینها همه کار هایی است که یک سیاست و استراتیژی دراز مدت پاکستان است،که کار ساده یی نیست و یک استراتیژی دراز مدت میخواهد.
بنأ سیاست به توت و تلخان خوردن و گوز زدن پیش نمیرود.سیاست عقل و کار شبانه روزی و دوامدار سالها و دهه ها و قرن ها ضرورت دارد.

>>>   هزاره ها دیدند در ایران مردم ایران از احمد مسعود و پدرش حمایت میکنند بر آشفته شدند
زمانی که در ایران برای احمدشاه مسعود قهرمان ملی مراسم میگیرند عصبانی میشوند
حسادت در وجود هزاره ها خیلی زیاد است

>>>   همان پرداختن به گذشته ها باعث وضع امروز کشور ماست

>>>   اوه اوه باند زهیر مجاهد فعال شد
بعد از اسقبال و حمایت ایرانیان از شیر دره پنجشیر و احمد مسعود بعضیا تنگ نظری و حسادتشان را نتوانستند پنهان کنند حال میخواهند احمدشاه مسعود و عرزندش را تخریب کنند
واقعا عجب قبیله ای هستند که به رابطه ایرانیان و تاجیکها حسادت میکنند.قبلا پدرش را تخریب کردندکافی نبود.در رسانه های ایران از احمدشاه مسعود هست افراد یک قبیله بخصوص که چشم دیدن رابطه ایرانیان با سایر اقوام افغانستان ندارند در حال نفرت پراکتی به احمد شاه مسعود هستند.گرچه در محافل ایرانی به این اخلاق اینها میخندند

>>>   هزاره ها و کینه از محبوبیت آمر صاحب

>>>   در زمانی که پشتونها قدرت را در دست گرفته اند و مردم را کشتار میکنند این مطلب که باعث کدورت بین هزاره و تاجیک میشود چه توجیهی دارد؟
چرا شما عالیجنابان دست از سر مردم نمی دارید
تا کی میهواهید افکار پوچ خود را از سرهای بی مغز خود را بهانه تفرقه بین مردم قرار دهید

>>>   آقای وطندار دردتان از جای دیگریست
عجیب نیست که بلافاصله بعد از دعوت اتحادیه اروپا از احمد مسعود ناگهان این متن نوشته میشود
احمدشاه مسعود بهانه است
درد اصلی دعوت اتحادیه اروپا از احمد مسعود و نبودن کسی از هزاره ها در این دعوت است
دردتان حمایت مردم از مسعود است
دردتان این است که در همه جای دنیا صحبت از اوست
این را دیده نمی توانید
بیست سال است علیه مسعود نوشته میکنید ولی باز هم برایتان کافی نیست

>>>   هزاره و طالب هر دوشمن احمد شاه مسعود

>>>   هنوز چهل روز از شهادت فهیم دشتی نگذشته که نویسنده او را کور و حسود میخواند
نویسنده ناگهان یاد چه مطلبی افتاده است
به مرده ها هم رحم نکنید

>>>   آقای وطندار
هیچ کشمشی بی دنبک نیست اما همه کشمش ها با هم برابر نیست.
ملت ما هنوز فرصت پرداختن به تحلیل و تجزیه اعمال را ندارد چون حادثه پشت حادثه است.
مورخین و دانشمندان عزلت گزین باید بدون تعصب به امورات طول و ترازو بپردازند و بعد همه به یک اجماع برسند و نقاط قوت و ضعف گذشتگان را برجسته کنند.
اما ایستادن در مقابل حاکمیت فاشیسم قومی نیازی به طول و ترازوی گذشتگان ندارد.

>>>   طالبان پشتون بر سر قدرت
احمد مسعود تاجیک دعوت شده به پارلمان اروپا
هزاره اینطور واکنش نشان میدهد
در حابیکه مردم پنجشیر در محاصره فامیل فهیم عزادار هستند وطندار بر زخم آنها نمک میپاشد با توهین به مردگان

>>>   به اندازه کافی به گذشته پرداخته نشده؟
به نظر شما سطح کینه نفرت مردم ما از یکدیگر به اندازه کافی و رضایت بخش شما نیست؟
به چه مقدار از گذشته باید پرداخته شود تا نفرت مردم یکدیگر بیشتر شود؟
شما خاءنان به این مردم که اینقدر بی اتفاق هستند جواب بدهید آیا اگر گذشته را در مکاتب برای اطفال تعلیم کنیم از همان سن پایین نفرتشان نسبت به هم زیاد میشود یا در پوهنتون هم باید تعلیم شوند؟
این میزان از نفرت را در بین اقوام این سرزمین شما در مدیا به وجود آوردید

>>>   تورا بخدا بس کنید اول برای من بگویید چکسی در افغانستان جنایت نکرد که مسعود کرد؟همه جنایت کردند گلبدین کابل را ویرانه نکرد زنان و کودکان بی گناه را نکشت این مجاهد پشتون ،مجاهد هزاره مگر عبدول علی مزاری نبود که زنان را وادار میکرد وسط خیابان زایمان کنند میخ به سر پشتون میکوبید شرمم میاد شیعه و انقدر قصی القلب ،مگر همین مسعود تاجیک نبودکه هزاره های افشار رو قتل عام کرد ؟ازسیاف و دوستم و قانونی هم چیزی نمیگویم
سوال اینجاست که این اشخاص به تنهایی که این کار هارا کردند یا پشتوانه قوم قبیله خود؟جواب واضح است خوده ما تاجیک ها پشتون ها هزاره ها ازبک ها باعث شدیم رهبران مان دست به جنایت بر علیه هموطن ما بزنند
و تمام این خوی وحشی گری نامتمدن بودن جهل تمامش از فقر است فقر نباشد درس هست کلاس هست اشنایی با دنیا هست مردم بجای اینکه با تفنگ ثابت کنند که قهرمانن با تیم فوتبالشان این را ثابت میکنند جوانان وقتی سر درس و ورزش باشند جذب هر گروهی نمیشوند هرچه فقر بیشتر تروریست بیشتر و تمام کشورهای جهان این دوره را گذرانده اند واین توحشات را در تاریخ خود داشته و دارند اما از یک جایی باید درست کرد ساخت بخشید و عبور کرد ما همه به حق یکدیگر ظلم کردیم اما از روی جهل بوده باید یکدیگر را ببخشیم و تاریخ زشت را به فراموشی بسپاریم و فقط عبرت بگیریم
اما امروز طالب هیچ فرقی نکرده و برای کل کشور مضر است با این جماعت هر روز تفرقه بیشتر نفاق بیشتر عقب مانده گی بیشتر و فقر بسیار بیشتر خواهد شد و ما دوباره ان تاریخ زشت را به تصویر میکشیم صرف نظر از اینکه طالب از چه قومیست باید نابود شوند تمام رهبرانش و دیگران تحت تعلیمات درست دینی قرار بگیرند تا بفهمند دنیای اسلام فراتر از پاکستان است
بیایید یکدیگر را ببخشیم واز نو شروع کنیم بدون طالب اما با همه اقوام و صد البته بدون هر مجاهدی از قوم تاجیک مسعود پرونده سیاهی ندارد از پشتون و هزاره وازبک هم چنین جوانانی لازم است بپاخیزند تا شر طالب کم بشود انشاءالله
بیایید ما مثل پدرانمان نباشیم

>>>   دوستان عزيز هر وقت مردم افغانستان از منيت به ما را رسيدند آنوقت اختلافات رفع خواهد شد. تا زماني كه شماها از هزاره و پشتون و ... حرف مي زنيد منيت اجازه نخواهد داد كه با باهم كنار بياييد. براي يكبار هم شده اين كلمه را بگيد. هزاره هم ادمه. پشتون هم ادمه. تاجيك هم ادمه و ازبك هم ادمه.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است