رییس سازمان بهداشت جهانی وارد کابل شد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۹    ۱۴۰۰/۶/۳۰ کد خبر: 168437 منبع: پرینت

تدروس ادهانوم قبریسوس، رییس سازمان بهداشت جهانی، وارد کابل پایتخت افغانستان شده است. انتظار می‌رود او در آنجا در مورد بحران بودجه مراقبت‌های بهداشتی صحبت کند که بحران عمومی را تشدید کرده است.
منابع طالبان گفته‌اند که او با محمد حسن آخوند، سرپرست نخست وزیری دولت طالبان دیدار خواهد کرد.

سیستم درمانی افغانستان بستگی زیادی به کمک‌های خارجی دارد. بنابراین اعلام بانک جهانی، بلافاصله پس از روی کار آمدن طالبان در ماه گذشته، مبنی بر تعلیق بودجه، ضربه شدیدی را وارد کرده است.
به گزارش بی بی سی، این بانک نگرانی‌هایی را درباره چشم‌انداز توسعه افغانستان در زمان طالبان، به ویژه برای زنان ، ذکر کرد. اما در هفته‌های اخیر، هزاران پزشک و پرستار دستمزد دریافت نکرده‌اند و مقامات هشدار می‌دهند که تجهیزات اولیه بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در حال تمام شدن است.
یکی از موسسات خیریه پزشکان بدون مرز، هشدار داده است که اگر حمایت بین‌المللی احیا نشود، آنچه از سیستم مراقبت‌های بهداشتی افغانستان باقی مانده، ناگزیر سقوط می‌کند.

ترس از فروپاشی اقتصادی؛
در همین حال دو روز پیش صندوق بین‌المللی پول نیز نسبت به بروز یک بحران بشری در افغانستان هشدار داد و گفت که وضعیت اقتصادی پیشرو در این کشور عمیقا نگران کننده است. براساس یک گزارش این نهاد در حال حاضر ذخایر دلار بانک‌های افغانستان رو به کاهش است و اگر اداره طالبان نتواند "ارز نقدی" وارد بازار کند ممکن است که بانک‌های این کشور مجبور شوند درهای خود را ببندند.

هفته یش، در اجلاسی که در ژنو سوئیس برای جمع آوری پول به منظور کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان برگزار شده بود؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که شرکت کنندگان در این نشست اضطراری متعهد به کمکهای بشردوستانه‌ای معادل بیش از یک میلیارد دلار شدند.
برنامه توسعه ملل متحد می گوید که انقباض تولید ناخالص داخلی افغانستان می تواند میزان فقر را ۲۵ درصد افزایش بدهد. به قول این سازمان در حال حاضر نیمی از مردم این کشور به حمایت‌های بشردوستانه بین المللی نیاز دارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بهداشت جهانی
کابل
نظرات بینندگان:

>>>   ایکاش عوض تاریخ پنجهزارساله عقل معادل طفل پنجساله میداشتیم.
مکتب رفتم،برای ما تدریس کردندومااموختیم واماانچه اموختیم جالب است.
(سنت موکددراستنجا چنداست؟)
دربگیری ملا.ماراتباه کردی.دنیا به کجارسیدومادرکجاماندیم.
ارواح مقدس تان شاداتاترک وحفیظاله امین.
عاقل

>>>   اولین اظهارات رسمی ملابرادرازحبس خانگی درکابل.
اسلام علیکم ورحمت اله وبرکاته.شرایط اینجا خیلی ها بهترازشرایط حبس درپاکستان است.سیاست درافغانستان همینگونه است.یاتخت است ویاتابوت.گله ندارم،درفکرتخت بودم وبه سوی تابوت روان هستم.
ارش


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است