جنگ، جنگ قومی است
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۳    ۱۴۰۰/۶/۳۰ کد خبر: 168446 منبع: پرینت

از روزی که بنای این نظام ظالمانه و مستبد قومی در بُن گذاشته شد و تمامی ارگان‌ها و سیستم های سیاسی، نظامی، اقتصادی و اداری آن کرزی نخستین سکان دار حکومت بعد فروپاشی طالبان شد تمامی جریان های ملی گرا از صحنه حذف شدند افراط گرایان قومی به کار گماشته شدند و تا توانستند میان اقوام فاصله انداختند و این مسیر در حکومت اشرف غنی با شدت بیشتر ادامه یافت حتی افراد میانه رو پشتون مانند رحمت الله نبیل از دایره قدرت کناره زده شدند.

مسیری که این دلالان قدرت فاشیست ها با اندیشه های مخرب شان که در پیش گرفته اند جز جامعه ای چند قومی را در مقابل هم قرار دادن چیزی دیگری نیست؛ حذف سیستماتیک تاجیک ها از دایره قدرت و ترور رهبران شان توسط کرزی و غنی نفرت تاجیک ها را برانگیخت-تهدید و تبعید مکرر دوستم، انتقال جنگ از جنوب به شمال، حمله به خانه قیصاری و به اسارت گرفتن آن احساسات قومی را در میان جامعه اوزبیک بر انگیخت-تحریک کوچی ها و حمایت دولت کرزی و غنی از قبیله های پشتون در مناطق هزاره نشین، حمله به علیپور احساسات جامعه هزاره را بر انگیخت و... در کنار تمامی این سرکوب های قومی بر علیه اقوام تاجیک، هزاره و اوزبیک که بسیاری را به بهانه های مختلف به زندان فرستادند حکمتیار را از بند سازمان ملل مبنی بر تروریست بودن آن آزاد کردند درکابل آوردند، رهبران طالبان را از گوانتانامو و زندان های داخلی دسته-دسته آزاد کردند، جنگ و نا امنی را به مناطق غیر پشتون هدایت کردند و هزاران جنایات قومگرایانه دیگر با در نظر داشت تفکرات پشتونیستی انجام دادند که فرصت مجال پرداختن به آنها نیست.

تقلب های انتخاباتی و عدم احترام به اقوام توسط پشتونیست ها فضای جنگ قومی را در جامعه چند قومی پدیدار کرده، صف گیری ها و صف بستن های انتخاباتی از این به بعد قومی شده اگر از این بحران و تنش های قومی کاسته نشود و جلوگیری از ادامه حاکمیت پشتونیست ها نگردد جنگ تمام عيار قومی در این کشور دور از انتظار نیست، شايد باورش دشوار باشد اما وقتي آدمها تبعيض، تهديد، تحقير نا برابري و ناملايمت هاي ظالمانه را مي بينند حس انتقام در آنها برانگيخته مي شود دست به هر فداكاري در مقابل ناگواریها مي زنند.

گل امیری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ قومی
جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   حالا خبر شدید سه صد سال است که جنگ جنگ فومی است و راه حل آن آزادی اقوام غیرپشتون از زیر ستم و اسارت گروه جاهل است

>>>   گل امیری صاحب
شما و دوستان شما در ده سال اخیر بیشترین نفرت پراکنی قومی را به تمام جامعه پشتون کردید و هیچ تفاوتی منحیث مردمان عادی پشتون هم لحاظ نکردید
به جای آنگه بدنه روشنفکر فعالان مدنی زنان و مخالفان طالب در بدنه پشتونها را از پشتیبانی طالب و برتری قومی پشتون خارج کرده و به سمت سایر اقوام روان کنید ولی با شدت زیاد تمام پشتونها را عقب مانده جاهل انتحاری و فاشیست خطاب کردید که نتیجه آن همه تحقیر و توهین همان انتقامی که شما گقتید شد با قرار گرفتن پشت سر طالب
وضعیت الان کشور ما دستپخت شما عالیجنابان است

>>>   تنها راه نجات افغانستان تجزیه است. هرکسی که با این شعار به میدان بیاید، قطعا مورداستقبال گرم اقلیت های کشور قرار می گیرد. از قدیم گفته اند: مرگ یکبار ، شیون یکبار.
امیدوار

>>>   ایران سیاستش در قبال افغانستان را شفاف بیان کرد
رییس جمهور ایران در سخنرانی سازمان ملل گفت:
اگر در افغانستان دولت همه شمول با مشارکت تمام اقوام و مذاهب صورت نگیرد امنیت برقرار نمی شود
حکومت قیم ماآبانه با اشغالگری فرقی ندارد
یعنی ایران به طالبان گفته است حکومت قومی طالبان هیچ فرقی با اشغالگران آمریکایی ندارد
بطور دقیق به طالبان گفته است اگر حکومت انحصاری قومی طالبان تصحیح نشود ایران طالبان را اشغالگر میداند

>>>   حل معضله اقوام کلید حل تمام مشکلات است.

>>>   جناب گل امیری من هم در این سیاست دو بام ودو هوا مانده ام.
اما به گمانم اول آمریکا برای گرفتن بن لادنی که در پاکستان است به افغانستان لشکر کشی می کند. طالبان را سرکوب می کند بسیاری کشته وتعداد زندانی میشوند وحکومت جدید توسط غربی ها شکل می گیرد. اما آمریکا برای داشتن دلیل حضور طولانی مدت خود مخفیانه طالبان را تقویت می کند وبا اینکه توان آن را دارد هیچ وقت جلوی انتحاری ها به راستی وبا تگامی قوا مقابله نکرده وحتی در برخی از پلان ها آنها را به سوی اهداف خود گسیل میدارد.
در صورتی که در بیست سال پیش با یک حمله سراسری آنها را شکست داد.
ناگهان بحث مذاکره پیش میاید جلادان طالب با نادانی از بند رها میشوند وطالبانی که به قول همین آمریکایی ها قصه اش تمام شده ناگهان سراز جای برمیدارد ودر اخیر انفجارات را به حد اعلا میرساند.رهبران طالبان یکی یکی از زندان آزادشده وآمریکا که دیگر ماندنش به صرفه نیست با یک تئوری ناامن ساختن کشور وسرایت این ناامنی به همسایگان به ویژه ایران از افغانستان میرود.
آمریکا بی جهت از افغانستان نرفته است! وبه شما قول میدهم در سالهای آینده به یک بهانه واهی وارد افغانستان میشود وروزی از نو....
این گاو شیر ده را رها نمی کند

>>>   تجزیه طلب بزرګ مسعود و پدراموف اند که از ترس در کدام غار پت استند!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است