در خزانه دولت طالبان چقدر است؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۷    ۱۴۰۰/۶/۳۰ کد خبر: 168448 منبع: پرینت

نمي دانم چقدر دقيق مي گويم براي اينكه در اين يك ماه هيچگونه معلومات در مورد اندازه و مقدار پول ملي ندارم و تنها بسنده به
-٤،٥ میليارد افغاني كه روز ٢٣٠ میليون افغاني روزانه درامد طالبان قبل از آمدن ايشان در كابل
-٣٥٦ میليون پول هاي جديدا چاپ شده كه شوق اجمل احمدي رييس بانك بود تا امضا ايشان بر فرق پول افغاني بخورد و پول افغاني را به پول افغاني لبناني تبديل و حيثيت بين المللي دهد.
-جمع ٣٥٦ میليون افغاني پول هاي مندرس كه آماده حريق بودند و حريق نشدند. كه مجموعا ٧١٢ میليون افغاني مي شود در خزانه دولت بايد وجود داشته باشد
-جمع درآمد هاي بندري كه اگر با فرضيه همان ٢٣٠ میليون افغاني روزانه حساب نماييم در يكماه پسين به رقم ٦٩٠٠ میليون افغاني مي شود.

نتيجه:
حالا در خزانه دولت بايد:
٤٥٠٠ میليون + ٧١٣ میليون+ ٦٩٠٠ میليون = ١٢١١٢ میليون مي شود كه به اين اساس ما بايد در خزانه دولت ١٢ میليارد و ١٢٢ میليون افغاني داشته باشيم.

طالبان بايد چه كند:
حالا طالبان مي توانند با داشتن اين مبلغ در خزانه حد اقل احتياجات مردم را با برنامه منظم رفع كنند.
دولت معاش گير حد اكثري ٧٥٠٠٠٠ داشت كه جمع ٣٥٠٠٠٠ قوت هاي مسلح نيز بود اگر بطور اوسط براي جلوگيري از قحطي مبلغ وسطي ٥٠٠٠ افغاني براي هر مامور بپردازيم مجموع معاشات قابل پرداخت به ٣ میليارد و ٧٥٩ هزار مي رسد كه در ست ٣٠ فيصد وجوه خزانه است.

اين در حالي أست كه هر روز مقدار كالا ها وارد كشور شده و درامد گمركي افزايش يافته است، اين معاشات از طريق بانك هاي خصوصي و دولتي پرداخت مي گردد، افغانستان در ماه بعدي بالاتر از ٦ میليارد و ٩٠٠ میليون افغاني دست مي آورد.
كه تنها با ٦ میليارد و ٣٠٠ میليون افغاني ٧٠٠ پروژه شركت انكشاف ملي را در حركت آورده و حداقل ٣٥٠٠ كارگر و كارمند اين پروژه ها را ياري دهد تا در دايره قحطي نرسند و ذخاير نيز افزايش صعودي خود را بپيمايد.
به اين صورت از قحطي جلوگيري نسبي شده و كشور هاي ديگر كمك هاي بشر دوستانه را انجام مي دهند.

بودجه ٦٠ درصدي قوت هاي مسلح كاهش يافته است و تنها ٣٠ فيصد بودجه عادي قوت هاي مسلح ضرورت است كه تعداد زيادي آنان تا هنوز با بي باوري كه دارند مراجعه نكرده اند.
پس نتيجه مي گيريم مشكل در مديريت توزيع منابع پولي كشور موجود أست ورنه مشكل اينچناني رخ نمي داد.
براي رفع قحطي تمامي كمك ها به سيلو ها مانند ذخاير استراتژيك انتقال كند و كارت هاي كوپوني توزيع شود، اين امر از هرج ومرج جلوگيري مي كند و حساب وكتاب نيز شفافيت مي يابد.
درآمدها به خزانه مركزي انتقال كند و مركزيت مالي را مطرح كنند تا مركز واحد بوجود آيد و مراكز مالي مختلف كه اكنون بوجود آمده أست از ميان برداشته شود.

عشق آباد
سید مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
خزانه دولب
خزانه طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   تنها یک کشتی هیروئین طالبان که در هندوستان ضبط شده بیشتر از دو ملیارد دالر ارزش دارد و کشتی های قبلی که ضبط نشده و کشتی های بعدی هم در راه است و شما این عواید را حساب نکردید.
چندین قرار داد معادن که پیش فروش شده اند و پول آن پرداخته شده را شما حساب نکردید.
روس و چین و پاکستان که نمایندگان شان را به حضور رییس الوزرا و کرزی و عبدالله فرستاند به همین منظور بود تا معادن از قبل خریده شده را تسلیم شوند.
رییس الوزرا در نظر دارد که یکی دو زن جدید رگیرد و ملا برادر هم که در حبس خانگی است ریشه اش در همین کشمکش ها است.

>>>   در افغانستان سالانه هفت هزار تن تریاک حاصل برداری میشود.
از هر ده کیلو تریاک یک کیلو هیرویین ساخته میشود.
یعنی سالانه حدود هفتصد تن هیرویین تولید میشود که میشود هفتصد هزار کیلو هیرویین.
هر کیلووهیرویین اگر در مارکیت بین المللی طور متوسط دوصد هزار دالر باشد،قیمت مجموعی آن میشو یکصد و چهل ملیارد دلار.
حالا ازین مقدار پول چقدر آن به دولت افغانستان میرسد؟
طالبان حالا کل افغانستان را زیر کنترول دارند.
طالبان که چهل کشور دنیا را در جنگ شکست دادند،نمیتوانند قاچاقبر های بین المللی را شکست دهند و بازار هیرویین دنیا را خودشان زیر کنترول بگیرند و خودشان تولید کنند و خود شان عرضه و تقاضا و نرخ هیرویین در جهان را کنترول کنند؟

>>>   جناب استاد مسعود از تحلیل علمی تان تشکر افتخار ما هستی عمرت طولانی باد … شما واجب الا حترام هستید .
ب،م از کابل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است