انتقال بخشی از تجهیزات نظامی به بیرون از کشور
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۷    ۱۴۰۰/۶/۳۱ کد خبر: 168451 منبع: پرینت

طالبان می‌گویند که پس از سقوط حکومت پیشین، بیشتر سازوبرگ‌های نظامی به بیرون از افغانستان انتقال یافته اند.
نوارهای تصویری و تصاویر نشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که چندین چرخبال‌ پس از سقوط حکومت پیشین به ازبیکستان منتقل شدند و نیز ادعا شده است که شماری از موترهای قوای مسلح حکومت پیشین در ایران دیده شده اند.

یک عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ با تأیید این خبر می‌گوید که بخشی از این سازوبرگ‌های نظامی از ایران برگردانده شده اند.
نور محمد متوکل، عضو کمیسیون فرهنگی وزارت اطلاعات و فرهنگ کابینه سرپرست، گفت: «مطالبه شود که این سرمایه ملت ما است، که تانک است یا طیاره است. باید ملت افغانستان از این مستفید شوند. یک چیزی از ایران برگشتانده شد.»

در همین حال، برخی از نظامیان پیشین می‌گویند تجهیزات قوای مسلح حکومت پیشین، بخشی از سرمایه‌های مردم افغانستان است و نبايد اجازه داده شود تا افغانستان بار دیگر از داشتن سازوبرگ‌های نظامی محروم شود.
به گزارش طلوع، سید احمد سیلاب، یک عضو مجلس نمایندگان، می‌گوید که پس از سقوط حکومت پیشین، ده‌ها چرخبال و صدها موتر هاموی نیروهای مسلح، به بیرون از افغانستان منقتل شده اند.
آقای سیلاب گفت: «از وزارت امور داخله، دفاع ملی و یا ریاست امنیت ملی تجهیزاتی که است، سرمایه ملی مردم است. امارت اسلامی باید این تجهیزات را از کشورهای همسایه دوباره به دست بیاورد.»

بر بنیاد آمارها، بیش از ۱۶۰ هواپیمای جنگی و نظامی، و ۲۲ هزار و ۱۷۶ هاموی زرهی در افغانستان وجود داشت، اما اکنون روشن نیست که چه شمار از این سازوبرگ‌های نظامی به بیرون منتقل شده و چه تعداد آن هنوز در افغانستان است.
قیام الدین قیام، باشنده کابل، گفت: «دولت‌ها می‌روند و میآیند؛ ولی تجهیزات شان به جا می‌باشد. بنا بر این، تجهیزات نظامی سرمایه ملت افغانستان است و باید دوباره به کشور برگردانده شوند.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تجهیزات نظامی
بیرون کشور
نظرات بینندگان:

>>>   پاکستان چیز های کار آمد را در روز های اول با خود برد و در ادارات مهم هم دستور از مشاوران پاکستانی است.

>>>   ازین باشنده کابل بپرسید که خود این ملت به کی تعلق دارد، به خودشان یا چرکستان؟؟؟؟؟
آتش خاوری

>>>   ایران هیچ احتیاجی به تجهیزات شما ندارد
اینها توسط سربازان افغان که به ایران فرار کردند آورده شده ایران به جای امن منتقل کرد
جنگنده های عراق زمان حمله صدام به کویت و حمله متقابل آمریکا به نیروهای عراقی در کویت به ایران انتقال داده شد بعد از بیست سال ایران آنها را تحویل عراق داد حالا چهارتا وانت به چه درد میخوره
ایران خودش خودرو زرهی هاموی تمام ایرانی به نام ارس میسازد.خودش تانک و هلی کوپتر میسازد
وزارت دفاع ایران همه چیز میسازد
هیچ احتیاجی به تجهیزات شما نیست

>>>   بیشترشون ازبکستان بالا کشید چون جنرال دوستم بی مصرف راه را هموار کرد , ترکمنستان , تاجیکستان و پاکستان هم سهم خود را برداشتند , مقداری هم که به سمت ایران گریخته بودم من دیدم توسط ایران بازگردانده شد پشت ماترهای بزرگ از هرات وارد کشور شد
محمد قلی بدرخشانی

>>>   در جواب آن برادر ایرانی شما یک پراید درست نمیتوانید بسازید آنوقت ھاموی ضد راکت میسازید؟

>>>   آن برادر افغانی راجب پراید گفته
مهم نیست تو باور بکنی یا نه اون کسانی که باید باور کنند باور کردند
تو مجلات و اندیشکده های معتبر جهان راجبش می نویسند محققان نظامی راجبش صحبت میکنند
بنویس خودروی زرهی به نام هاموی ارس تا قشنگ ببینی که ایران چی ساخته

>>>   درجواب نظریه5 ایران علاوه برموشک به انرزی اتمی هم دست یافته تمام دنیاهم میدانند پراید جای خوددارد.

>>>   ایران جزو معدود کشورهای کاملا خودکفا و تولید کننده تجهیزات نظامی است
ایران نیازی به این تجهیزات ندارد
اما ایران نگران است این تجهیزات روزی علیه ایران استفاده شود و با تند روی های طالبان این اتفاق ممکن است بی افتد
بغیر از ان ممکن است افغانستان روزی جولانگاه حقانی و داعش شود و اگر دستشان به این ادوات برسد یک فاجعه بزرگ برای منطقه رخ خواهد داد و نظر ایران این است که رست طالبان هرچه از سلاح و ادوات نظامی کوتاه تر شود منطقه امنتر خواهد شد

>>>   در جواب کسی که گفته ایران نمیتواند پراید بسازد عرض شود ما در ایران خودرو های شاهین .دناپلاس . سورن. پژو206sd.تارا. رانا . اس300. طوفان . فکه . ارس و..... را میسازیم اگر پول شما فقط به پراید ایران میرسد مشکل از شماس نه ما . در ضمن ما موشک فضایی میسازیم . راستی اگر از خودرو های ایرانی که دنیا ارزوی داشتنش را دارد خواستی چیزی بدانی در مورد ماشین سوپر اسپرت سیروانی موتورز تحقیق کن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است