قدرتهای جهانی در قبال طالبان به توافق می رسند
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۵۸    ۱۴۰۰/۷/۱ کد خبر: 168473 منبع: پرینت

قدرت های جهانی برسر یک خط مشترک در قبال طالبان به توافق می رسند.
تلویزیون یک آلمان: شما خواهان یک دولت نماینده، صلح و ثبات در افغانستان هستید: پنج قدرت جهانی با درخواست مشترکی از طالبان درخواست کرده اند. روسیه و چین نیز در این سفر حضور دارند.

پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد یک خط مشترک در برابر طالبان اسلامگرای افراطی به توافق رسیدند. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت، ایالات متحده، بریتانیای کبیر، فرانسه، روسیه و چین پس از به قدرت رسیدن در افغانستان از طالبان خواستند تا دولتی تشکیل دهند که "نماینده همه اقشار مردم" باشد.

بر این اساس، هر پنج قدرت جهانی خواهان "افغانستان صلح آمیز و باثبات بودند که در آن کمک های بشردوستانه بدون مشکل و بدون تبعیض توزیع شود".
گوترش پس از دیدار با وزرای خارجه پنج کشور در نیویورک گفت "شما در تلاش برای" افغانستان که در آن حقوق زنان و دختران رعایت شود.
طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان در اواسط ماه اوت، اعضای دولت انتقالی خود را که از نظر بین المللی به رسمیت شناخته نشده بود، نامگذاری کردند. با این حال، نه یک زن و نه یکی از اعضای دولت مسوول حقوق زنان نبود. اسلام گرایان افراطی همچنین نتوانستند خواسته های دیگر ایالت ها برای مشارکت بخش های دیگر مردم در دولت را رعایت کنند.

توافق مهم بین پنج قدرت جهانی؛
یک مقام آمریکایی این دیدار را که لیز تروس وزیر امور خارجه انگلیس نامیده بود "سازنده" و با "توافق های فراوان" توصیف کرد. این مقام گفت: "من فکر نمی کنم هیچ کس از ترکیب این دولت موقت راضی باشد، از جمله چینی ها. اتحاد پنج قدرت جهانی بسیار مهم است، زیرا مسکو و پکن در پایان ماه اوت هنگامی که شورای امنیت قطعنامه ای را در مورد انتظارات جامعه بین المللی از رژیم جدید در کابل تصویب کرد.

رد دولت موقت طالبان؛
طالبان پس از به دست گرفتن قدرت در افغانستان در اواسط ماه اوت، اعضای دولت انتقالی خود را که از نظر بین المللی به رسمیت شناخته نشده بود، نامگذاری کردند. در میان آنها، اما نه یک زن و نه یکی از اعضای دولت مسوول حقوق زنان نبود. اسلام گرایان رادیکال همچنین نتوانستند خواسته های دیگر ایالت ها برای مشارکت سایر گروه های جمعیتی در دولت را رعایت کنند.
روز چهارشنبه بار دیگر از این موضوع انتقاد کرد و گفت: "اعلام دولت بدون فراگیر یک اشتباه تاکتیکی از سوی طالبان بود." وی گفت: این تصمیم باعث می شود ارتباط ما با آنها سخت تر شود." مهم است که این پیام را از زبان همه ما بشنوید.

وزیر خارجه فدرال هایکو ماس (SPD)؛
ماس، افغانستان را "بزرگترین چالش" پیش روی جامعه بین المللی توصیف کرد. وی گفت: "به عنوان گروه 20، ما نه تنها باید از قدرت اقتصادی خود، بلکه از وزن سیاسی خود برای تأثیرگذاری برتصمیمات حاکمان جدید در افغانستان استفاده کنیم.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قدرتهای جهانی
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   قدرت های جهانی از جمله امریکا ، انگلیس ، فرانسه ، المان ، به افغانستان کمک اقتصادی کند مردم ما زیره خط فقر هستند و از جنگ به شدت اسیب دیده اند ،زمستان در حال فرا رسیدن است و برای مردم بیچاره افغانستان هیج سر پناهی نیست ،
حبیب الله یوسف زی

>>>   تروریسم را هیج کشور عاقلی به رسمیت نمیشناسد

>>>   عالی، تا فشار جامعه جهانی نباشد پاکستان و طالب به مردم افغانستان رویه انسانی ننموده همچنان از حقوق انسانی و حق مشارکت برخوردار نخواهند بود.

>>>   تایید این پشتون های فاشیست وهابی گرا توسط غربی ها، تفی خواهد بود که بر 'مولی کراسی' خود خودشان بکنند ما خیلی وقتها انجام دادیم.
آتش خاوری

>>>   خبرنگاروطالب.
خبرنگار:عالیقدر.کلتوروفرهنگ وادب،موسیقی وهنر،تیاتروورزش چه شد؟
طالب.اعوذب اله من الشیطان الرجیم.بسم اله الرحمن الرحیم.الصلوت والسلام علی رسوله الکریم.وامابعد.ازچیزهای که شمایاداوری کردیدانهااثاروعلایم یک دولت کفری است.جهادمابه خاطرتاسیس یک دولت اسلامی بودنه دولت کفری.مگردرزمان پیغمبرکلتور،فرهنگ ،ادب،سینماو... بود؟
خبرنگار.اگروضع به همین منوال پیش برودمگرفکرنمیکنیدکه ملیونها نفردریکی دوماه اینده ازگرسنگی خواهندمرد؟
طالب.به صفت اولادمسلمان حداقل بایدبدانیدکه روزی رسان خداونداست ومرگ وزندگی هم به دست خداوند.اگرکسی ازگرسنگی میمیرداین خواست خداونداست ودرمقابل اراده ذات او مابنده های عاجزنمیتوانیم کاری بکنیم.متباقی کدام سوال احمقانه دیگرندارید؟
خبرنگار.نخیرسوال دیگرندارم ،ولی احمق معلوم است.
عاقل

>>>   پسر احمد شاه مسعود از یکطرف حرف از جهاد و مقاومت می زند و از طرف دیگر دید و بازدید همرای سناتوران امریکای دارد نمی دانم مردم افغانستان چرا این قدر نادان اند

>>>   بودنه بګیل باز به میدان جنګ نم اید! بیغم باش که دزدان سقوی روی خوش بیند!

>>>   زنده باد برادران طالب و همه عزیزان در امارات اسلامی افغانستان , من از مجاهدین اسلام هستم و در جرمنی زندگانی میکنم و تلاش های بسیاری در حال انجام دادن هستم تا جهان زحمت و خدمات برادران طالب را بهتر بشناسد و دروغ پردازی ها که در رسانه و مطربان فاسد گفته شود بر ملا شود و مقامات آلمان را مجبور خواهم کرد تا با مسایل داخلی افغانستان احترام بگذارند
ان شالله روزی جهاد نهایی و بزرگ را در اروپا توسط همه مجاهدین اسلام در اروپا انج خوهیم داد تا پرچم اسلام عزیز برفراشته شود در اروپا - برادران خواهران جهاد نزدیک است و کافران نابود خواهند شد - ما در حال برنامه ریزی و طراحی بزرگترین عملیات جهادی در اروپا در آلمان , فرانسه , ایتالیا , انگلیس , هلند , سویدن , ناروی و چند کشور دیگر هستیم تا قدرت اسلام را به جهان نشان دهیم
از برادران مجاهد مسلمان افغان هستم از جرمنی و عاشق اسلام و جهاد با تشکر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است