برق وارداتی افغانستان هرگز قطع نمی شود
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۴    ۱۴۰۰/۷/۱۳ کد خبر: 168597 منبع: پرینت

انرژي برق با دلايل كه من و ماركيت واچ داريم هرگز قطع نمي شود مگر جنگ در كشور، كه آنهم از سه كشور ديگر مي تواند جبران گردد.
زمستان نزديك مي شود و زلزله هاي سردي مردم را مي لرزاند، حالا تنها چنين نيست اين سال ها است كه مردم يخزده در پهلوي تعداد گرمزده ها زندگي دارند و سردي و سرد بودن برايشان مانند كشته شدن و شهيد دادن عادت شده است، گاه از سردي مي لرزند و گاه از گرمي مي سوزند. گوي مردم اين سرزمين را خدا براي سوختن و لرزيدن و كشته شدن و شهيد شدن و شلاق خوردن آفريده است.

ما با داشتن منابع آبي فراوان كه مي توانیم با مديريت آب ٢٣ - ٢٤ هزار ميگا وات برق توليد كنیم هنوز هم گله هاي از واردات برق داريم و همه ساله هشدار هاي حتی اهانت بار از سوي همسايه ها كه برق را بروي شما مي بنديم، مواجه مي شويم.

يادم هست وقتي جنراتورهاي بزرگ براي برق خريداري شد و سروصداي اين جنراتور ها خواب را از چشمان ما ربوده بود به وزارت برق مراجعه كردم و در چندين برنامه تلويزيوني بيرون شدم كه به خريد جنراتور دست نزنيد لطف كنيد بند هاي برق موجود را توسعه دهيد و بند هاي برق آبي، حرارتي(جوزجان) بادي(هرات) افتابي (دشت بكوا) دست زنيد، كه فبول سرداران فاتح دولت آنوقن واقع نشد.

براي ثبوت حرف ها بايد گفت كه: با مصرف ١،٨ میليارد دالر بر درياي كوكچه بند برق ساخته مي شود كه علاوه از آنكه چهار ولايت تحت آبياري مناسب قرار مي گيرد مي تواند از ٣٥- ٤٥ فيصد واردات برق را كاهش دهد، اين پروژه از جانب وزارت آب وبرق كاملا آماده بود و هست و از جانب ديگر هيچ گونه دشواري حقوقي بين المللي ندارد چون درياي سيحون كاملا درياي داخل كشور است.
ولي قبول نشد، دليل آن در بر گرفتن مدت پنج سال اعمار آن بود.
به همين قسيم بند هاي ديگر كه فردا به آن مي پردازم(طرح چه بايد كرد- كتاب - نوشته استاد مسعود)

حالا ما ٢٢ فيصد برق مصرف داخلي را توليد مي كنيم و ٧٨ فيصد انرژي برق را از خارج وارد مي كنيم.
واردات از چهار كشور خارجي صورت مي دهيم:
ايران
تركمنستان
ازبكستان
تاجیكستان
اين معني آنرا مي دهد كه اين كشور ها برقي اند و صادر كننده برق ولي ما…..

از جمله نادر كشور هايی هستيم كه اكثريت انرژي برق وارد شده را به مصرف روشني كردن خانواده ها و يا تسخين بكار مي بنديم و اندك آنرا به توليد.
از اين رو داراي پاينتربن سطح بهره وري انرژي برق هستيم، در جهان ديگر واردات برق براي توليد صورت گرفته و موثريت آنرا از روي مقايسه بين بهره وري برق و مصرف آن به گونه پرداخت ها سنجش مي نمايند.

شركت برق مي گويد تا هنوز ٦٢ میليون از بابت برق بدهكار چهار كشور صادر كننده هستيم، ٥٠ میليون دالر در كيسه داريم؛ پس مساله بزرگ قطع برق وجود ندارد
چرا اين معضله نيست و چرا اين كشور ها برق را نمي توانند قطع كنند.

دليل:
١- مقدار پول آنقدر هنگفت نيست، زياد قرض را ايران به اندازه بالاتر از ٢٥ میليون دالر و ازبكستان بالاتر از ١١ میليون دالر دارد.
دو كشور ديگر كمتر از آن.
٢_ برق و در مجموع انرژي يك كالاي استراتژيك سياسي اقتصادي أست و مانند نيروي كار و تعرفه از روي معيارات سياسي سنجش مي گردد با وجوديكه كالاي اقتصادي اند.
در تحليل پيست در بخش پوليتكل مورد بحث قرار مي گيرد.

دشواري قطع كردن براي اين كشورها:
١- اين كشور ها وابستگي خاص به افغانستان نسبت ترانزيت به آسياي جنوبي دارد.
الف- تركمنستان براي انتقال گاز به آسياي جنوبي (تاپي).
ب- ازبكستان براي رسيدن به بازار هاي آسياي جنوبي و بخصوص كالا هاي صنعتي و برق.
ج- علاقمندي رسيده به آسياي ميانه و اهداف سياسي اين كشور.
د- ايران به خاطر آرام شدن افغانستان در مورد مديريت سخت گيرانه آب.
هه- مبلغ كوچك و مقايسه اهداف بزرگ اين كشور ها.
و- تاثيرات چين و روسيه بر اين كشورها بر اساس اينكه بايد با طالبان تعامل صورت گيرد.
اين كشور ها شامل سازمان شانگهاي، ايكو و سارك است، لذا تصاميم آنان وابسته به اين سازمان ها و سياست هاي منطقوي اند.
ر- شركت برق ٥٠ میليون در كيسه دارد و مي تواند قسمت هاي از قرصه را بپردازد و اين عادي ترين شكل معاملات اقتصادي در قسمت تاديات است.

عمده ترين كانال براي جلوگيري از قطع برق چينل وزارت خارجه است كه داراي موثريت زياد است.
عمده ترين اصل در حوزه جيوپولتيك همانا دانستن موقعيت خود يا جيو استراتژيك خود در درون يك حوزه جغرافيايي است اين مساله مي تواند كاميابي و ناكامي انگشت گذارد.
افغانستان بايد سياست كند و از موقعيت خود استفاده برد.
متاسفانه امروز ديده مي شود از اين امتياز پاكستاني ها زياد بهره مي گيرند و همانطوريكه در خودكفايي اقتصادي از سبب ويراني افغانستان كار هاي را براي كشور خود انجام دادند، حالا نيز به نمايندگي ما در مجامع بين المللي مبرميت منطقوي خود را در بازي هاي جهاني نمايش مي دهند.
ضعف سياسيون و رهبري افغانستان باعث شگوفايي رهبري پاكستان أست.
متوجه باشيد آرامش پاكستان در درون جنگ افغانستان نهفته أست ورنه عكس موضوع بوقوع مي پيوندد.

عشق آباد
سید مسعود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
برق
هسمایه ها
نظرات بینندگان:

>>>   ملا هیبت تا حال ۴ بار کتاب قدوری و شش بار کتاب هدایه را رو خوانی کرده اما راه حل مشکل برق را نیافته.
بیچاره ملا
بیچاره ملت

>>>   مسئله بالای قطع برق نیست.
چون کمک های بشردوستانه ملل متحد از سر گرفته شده است،حالا شرکت برق میگوید که ما پول پرداخت برق را به کشور های همسایه نداریم و ازین طریق میخواهند از ملل متحد پول بگیرند.
سابق میگفتند که طالبان پول برق مشترکین را میگیرند و یا مأمورین عالیرتبه دولت پول مصرف برق را نمیدهند.
حالا طالبان خودشان در دولت هستند و مأمورین عالیرتبه نیز فرار کردند.
پس چرا شرکت برق نمیتواند پول برق وارداتی خود را بپردازد؟
مشترکین حتی با وجودی که برق هایشان پرچاو میشود و در بیست و چهار ساعت،دوساعت برق ندارند،اما بل های برق چند هزاری می آید و بیچاره ها بخاطری که برق شان قطع نشود،میپردازند.
پس شرکت برق میخواهد از پول ملل متحد سؤ استفاده کند.

>>>   چشم من به این متن دقیقتر جذب شد: " اين سال ها است كه مردم يخزده در پهلوي تعداد گرمزده ها زندگي دارند" و در دلم گشت که درین سال ها 'گرمزده ها' سر یکدیگر را برای رفتن به حج هم شکستانده اند تا ستاره های 'حاجی چند مرتبه یی' را بیشتر سازند.
آتش خاوری

>>>   اگر سرمایه گذاری در صنعت برق افغانستان صورت بگیره افغانستان هم میتونه نیاز برقش و تامین کنه مگه کشورهایی که برق صادر میکنن به افغانستان چی کار کردن من ایرانیم نه افغان ، اگر جنگ در افغانستان نبود مثل تاجیکستان و ترکمنستان و ازبکستان میتونست برق تولید و صادر کنه اما بخاطر جنگ افغانستان از تولید برق عقب موند امروز هم دیر نیست اگه افغانستان شروع به تولید برق کنه در آینده دیگه نیاز به واردات نداره

>>>   به بندهای توافق طالبان با هیات ایرانی نگاهی بکنید. گویا طالب بخوبی میداند که زیرساخت را باید بسازد. گمان میکنم بوی امید و آبادانی می آید.

>>>   خاوری ،
اگر راه حل منطقی و عملی برای محو طالب داری ، پیش کش گن در غیر آن فقط کنایه های ضد دین دردی را دوا نمیکند.

>>>   در خبر است که طالبان دارایی های زورمندان قدیم را میفروشند تا پول برق را تادیه کنند اما سوال این است که این دارایی ها به کی فروخته میشود؟؟؟؟
مردم عادی که پول نان خود را ندارند و خریداران این املاک باید ابر زورمندان باشند تا این قیمت های ملیون دالری را بپردازند و کجای منطق قبول میکند که یک سرمایه دار در این شرایط اختناق بیاید و ملیون ها دالر را به خاطر جایداد هایی بپردازد که هیچ نفع تجارتی برایش ندارد مگر اینکه عضو مافیای درون طالبان باشد.

>>>   این سالها است! از زمان بزک و سیک ربانی
مردم تباه وبرباد اند! هم جنګ هم بط انرژی بودن!

>>>   بیچاره خاوری
فهم هرکس به اندازه عقل اش

>>>   راه حل مشکل برق
به سرمایه گذاران داخلی فرصت بدهند و تضمین مالی و جانی در سطح ملی و بین المللی بدهند تا بیایند و بالای بند های برق سرمایه گذاری کنند و همزمان تولید برق و ترانسپورت برق باید جدا از هم مدیریت شود و شرکت برق فقط باید توزیع کننده برق به مشتریان و خریدار برق از تولید کنندگان و ترانسپورتر ها باشد.
یک پروسه فنی و علمی است که از فهم ملا و مولوی دور است اما اگر به اهل فن فرصت داده شود مشکل برق در ۲۰ سال آینده از ریشه حل میشود.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است