جهاد، جنگ میهنی نیست!
 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۳۹    ۱۴۰۰/۷/۱۷ کد خبر: 168619 منبع: پرینت

هر جنگ برای داعیه‌ای بر پا می‌شود و یا در عقب هر جنگ دلیلی نهفته است. در کنار این مساله، مفهوم دیگری زیر عنوان روایت جنگ وجود دارد که به صورت کل در بر گیرنده علت، جریان، چگونگی و آینده جنگ می‌باشد. اهمیت اصلی روایت جنگ در این است که تعین کننده مرحله پس از جنگ است. حالا هرگاه وطن و دین را اساس قرار داده و به کنکاش بپردازیم، نتیجه چنین خواهد شد:

اگر جنگ برای میهن باشد، میهن اصل است و شما حاضر هستید تا خون خود را برای نجات وطن بریزید و هدف چنین جنگ چیزی جز آبادی و سربلندی وطن بوده نمی‌تواند. در مقابل هرگاه دین علت، معلول و هدف جنگ باشد در این صورت دین اصل است و هم‌چو جنگی با یک پیش فرض ذهنی برای دفاع از دین خدا راه افتاده است. حالا هرگاه هدف جنگ نجات دین (جهاد) باشد در این‌صورت بربادی وطن برای برپایی دین قابل توجیه است و مشکل اصلی جنگ در افغانستان دقیقا از همین‌جا آغاز می‌شود یعنی روایت جنگ در افغانستان همواره دینی و عقیدتی بوده است.

به عنوان‌ مثال هرگاه جنگ‌ طا لبان علیه مردم ما را اگر مدنظر بگیریم، میبینیم که این‌ جنگ با حمایت مستقیم استخبارات منطقه، قاچاق مواد مخدر، پول شیوخ خلیج، جرایم سازمان یافته و اخاذی از مردم به نام عشر و‌ ذکات راه انداخته شد و تا به اینجا رسید اما در آخر کار همین جنگ عنوان جهاد را حمل می‌کند، جنگجویان این جنگ نیز مجاهد خطاب می‌شوند و حاصل آن نیز چیزی جز بربادی وطن نیست اما چون از آدرس خدا و دین راه افتاده است از دید طرفدارانش مقدس پنداشته می‌شود.

جمع بندی من از این بحث این است که همه جنگ‌های ما، از یورش محمود غزنوی و احمدخان ابدالی به هند تا به جنگ‌های انگلو-افغان به شمول جنگ “استقلال‌خواهی” و ایستادگی علیه شوروی و جنگ جاری طالبان، زیر عنوان جهاد اتفاق افتیده است. بنا بر همین دلایل باورمند و طرفدار جدا شدن راه مقاومت از راه جهاد هستم زیرا برای امتحان کردن‌ نیز اگر باشد ارزش دارد تا یکبار برای وطن بجنگیم‌ زیرا در کنار این که جهاد جنگ میهنی نیست حاصل آن نیز مانند گذشته آبادی وطن نخواهد بود. من فکر می‌کنم تا زمانی که دروازه جنگی زیر عنوان جهاد در افغانستان برای همیشه مسدود نشود و دفاع از دین خداوند را بنا به قول خودش ( وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ) به عهده خود خداوند نگذاریم، از شر طا لب آزاد نخواهیم شد.
روایت جنگ امروز ما زمینی و برای آزادی، عدالت و برابری باید باشد.

سمیر بدرود


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جهاد
جنگ میهنی
نظرات بینندگان:

>>>   ...جنگهای سلطان غزنه و احمد خان ابدالی زیر پوشش اسلام بوده ولی مقصد اصلی جهانگشایی وغارت و کسب ثروت برای چرخانیدن دستگاه حاکم بوده است این یکی از روشهای یورشها بوده است و کاملا در ان زمانها مروج بوده است . جنگهای صلیبی نیز گواه این حقیقت است..حتی اگر ما به ماهیت فتوحات اسلام بیاندیشیم این فتوحات اهسته اهسته منبع بزرگ عایداتی فتح جهان به بهانه پخشش دین برای اعراب بوده است پرداخت غرامات جنگ کابلشاهان و دگر مدافعین افغانستان قدیم به اعراب مصداق این حقیقت است.
جنگ استقلال به منظور کسب اسقلال بود و استفاده از کلمه جهاد در جامعه سنتی افغانستان انزمان کاملا موجه بود . امان الله خان انگلیس را دشمن ازادی افغانستان اعلان کرد و استفاده از مفهوم جهاد خیلی کارگر افتاد زیرا نتیجه این همه جهاد حفظ استقلال در سه جنگ افغان و انگلیس بود افغانستان بعد از کسب استقلال مالک زمین و اسمان خویش گردید. ضرورت به تشریح نیست.اما اعلان جهاد علیه نهضت امانی در اثر توطیه استعمار به کمک فیودالها و روحانیون مرتجع موجه نبوده و نقش یک کتلست بد نام را دارا میباشد.به همین ترتیب پلان اعلان جهاد در جنگ علیه قوای شوروی از عقب در های بسته سازمانهای استخباراتی سی ای ای موساد ای اس ای وغیره طرح ریزی شده و به سران تنظیم ها یکجا با package های ملیون دالری دو دسته تقدیم گردید در حالیکه در سه جنگ افغان انگلیس افغانها با دستان خالی در برابر استعمار رزمیدند و قابل فخر است.متاسفانه بسیاری از قلم بدستان ما علت عقب ماندگی کشور را گاهی به این و گاهی به ان ملیت و قوم راجع میسازند. غلط است. نقش منفی استعمار و طبقات حاکم استثمار گر را که همواره برای حفظ منافع طبقاتی خویش در کنار ستمگران قرار میگیرند قصدا ذکر نمیکنند این طرز برخورد مغرضانه است.متاسفانه
که استفاده از دین طی یک قرن گذشته تا کنون همواره برای سرکوب نیروهای ملی و دموکراتیک در افغانستان استفاده شده است و حاکمیت طالب ضربه محکم دگری بر پیکر ارزشهای ملی و دموکراتیک در کشور میباشد و این همه حادثات و تحولات منفی خود بخودی نبوده بلکه همه پلان استعمار قدیم و نوین میباشد . ما باید فرق کامل استعمال مفاهیم دین و جهاد نظر به محل زمان و علت اعلان انرا طور کلی بدانیم...تا به خطا نرویم.
حنظله

>>>   برداشت من از تاریخ وقایع اینست که 'جهاد' جنگ داکو ها برای چور و چپاول است با لقب غنیمت!!
آتش خاوری

>>>   سلام هم وطن جهاد بر مردم افغانستان صد درصد
واجیب است علیه کفار قریش شاید بد تر از آن
اینها از نام مبارگ محمد ص سو استفاده میکند
اینها بد از یهود
بدتر از نمرود
بدتر از نصارا
بدتر از درنده کان
بدتر از کفتار گرگ ها
بدتر از مار ها
بد تراز عقربها
ای طالبان ای وحشت = استفاده کن از نام محمد
ای طالبان ای شیطان =استفاده کن از نام قرآن
ای طالبان ای کاهفر= استفاده کن از نام بشر

>>>   ما به امیدی که توداناشوی. عقل عالم با این فلسفه بافی مضحک میخواهی چه چیزی را ثبوت کنی؟
از تمام ادیان تنها اسلام با جنگ اشاعه یافته و میهن بمعنی سرزمین وزادگاهبهداز۱۸ام به یک مفهوم سیاسی مبدل گشته حالانکه هزاران سال قبل از هردو وجود داشته است. اگر مفهوم جنگ طالبان رامیخواهی صحبت کنی باید از تاریخ تبعیت نمایی. اینکه جنگ طالبان چیست ؟ جهادیا ناسیونالیزم در یک کلام ناسیونالیزم با ایدلوژی اسلامی.

>>>   امروز مردم افغانستان برای آزادی، استقلال و حق شهروندی برابر میجنگند و میخواهند از زیر ظلم، استبداد، ستم و تجاوز پاکستان و طالب نجات یابند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است