فشارهای طالبان، پاکستان را به تعطیلی کشاند
 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۶    ۱۴۰۰/۸/۲ کد خبر: 168735 منبع: پرینت

درحالی که طالبان گذرگاه مرزی با پاکستان را به‌دلیل بدرفتاری با مسافران افغان بسته است، ساکنین شهر مرزی «چمن» پاکستان به‌دلیل مسدود ماندن این مرز اعتصاب کردند.
به گزارش تسنیم، روز گذشته «اتحاد تجار همه احزاب» در واکنش به مسدود شدن گذرگاه مرزی «چمن ـ سپین بولدک» توسط طالبان در فراخوانی برای اعتصاب کامل در چمن سبب شد همه فروشگاه‌ها، بازارها، مراکز خرید و مشاغل در این شهر مرزی بسته شود.

«داون نیوز» با اعلام این خبر نوشت که چندین دور از مذاکرات بین طالبان و مقامات مرزی پاکستان برای بازگشایی این گذرگاه مرزی تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
براساس این گزارش، «ملا یوسف وفا» والی طالبان در قندهار تأکید کرده است که تا زمانی که به اتباع افغان اجازه عبور از مرز با تذکره (شناسنامه) داده نشود، مرز باز نخواهد شد.

«لالا جام اچکزی» و «صادق اچکزی» رهبران ائتلاف تجار همه احزاب در پاکستان با اظهار اینکه جامعه تجاری به‌دلیل بسته شدن مرزها در هفته‌های گذشته با زیان مالی هنگفتی روبه‌رو شده است، افزودند که به‌دلیل تعلیق عرضه از افغانستان، قیمت کالاها از جمله میوه و سبزیجات تازه در بازارهای محلی افزایش یافته است.
آن‌ها افزودند که هزاران کارگر روزمزد که امرار معاش می‌کنند، بیکار شده‌اند و هیچ وسیله دیگری برای تأمین مایحتاج خود ندارند.

تجار پاکستانی همچنین خواستار برداشتن محدودیت‌های عابران پیاده از هر دو طرف شده تأکید کردند که باید اجازه عبور از مرز با کارت‌های شناسایی ملی پاکستان و افغانستان داده شود.
تاجران با انتقاد از دولت پاکستان تأکید کردند که همان‌طور که «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان گفته بود باید پست‌های بازرسی غیرضروری برداشته و مرزها به‌مدت 24 ساعت باز شود.
تجار همچنین تأکید کردند که تیم مذاکراتی پاکستان با مسوولین افغانستان باید شامل نمایندگان اتحاد تجار همه احزاب نیز باشد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
فشارهای طالبان
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   یگان بار سگ پاچه صاحبش را هم میگیرد، چیزی جالب و نو نیست!
آتش خاوری

>>>   پاکستان فکر نکند که جنگ در افغانستان و پاکستان خلاص شده است.
بعد از حادثه یازدهم سپتامبر،طالبان ازقدرت کنار زده شدند و به پاکستان رفتند و برضد دولت وقت،دست به عملیات جنگی و انتحاری زدند که بالاخره طالبان موفق شدند که بعد از بیست سال،قوای خارجی را از افغانستان بیرون کنند و دوباره قدرت را بدست بگیرند و دولت سابق را سقوط بدهند.
حالا کارمندان سابق دولت نیز مثل طالبان،یک تعداد شان در داخل کشور هستند و یک تعداد شان در کشور های همسایه و هر کدام شان ملیاردر هستند و به مراتب وضعیت مالی آنها از طالبان کرده بهتر است و توان این را دارند که هم در افغانستان و هم در پاکستان،حملات جنگی و تهاجمی و انتحاری را تحت نام داعش ،براه بیاندازند.
بنأ طالبان و پاکستان باید با تشکیل یک دولت همه شمول، سران این کارمندان سابق دولت را شامل دولت کنند و آهسته آهسته،نسل اول آنها به تقاعد سوق داده شوند و نسل دوم شان را که تحصیل کرده ها هستند،در ادارات دولتی مقرر کنند تا کشور از بی اتفاقی و جنگ و بدبختی خلاص شود.
در غیر آنصورت اگر این افراد با نفوذ دوباره شامل دولت نشوند،امکانات این که نسل دوم شان نیز به مقاومت بپردازند،وجود دارد. زیرا آنها منابع مالی فراوان دارند و کشور هایی مانند ایران و هند و آسیای میانه،امکانات فراهم کردن منابع لوژیستیکیدآنها را دارند.

>>>   پاکستان فعلا" اقدام به استخدام نظامیان و پولیس و امنیت ملی برای تشکیل یک گروه جدید کرده اند تا در یکی دو ستل آینده در بازی کلان استخباراتی منطفه کارت برای بازی داشته باشند.

>>>   اقتصاد شاهرگ جامعه است. انتقال مواد اولیه وغیره به هر دو طرف مرز بنیاد روابط تجارتی و اقتصادی هر دو طرف را تشکیل داده و چرخ زندگی را به حرکت در میاورد ، بسته بودن مرزها بر اقتصاد هر دو طرف ضربه وارد کرده است،با گذشت زمان ، طالبان ماهیت اصلی و خصوصیات استعمار ی سیاست های پاکستان را در قبال افغانستان درک خواهند کرد ، به زودی دو دستگی در دستگاه رهبری طالبان بوجود خواهد آمد ، بخش حقانی که منافع ملی را فدای ناز و ادای پاکستانی ها کرده است ، با مقاومت از درون طالبان مواجه خواهد شد و این نا رضایتی بیرون از حلقه طالبان در میان مردم سر بلند خواهد کرد و در نتیجه نارضایتی عموم را باعث میگردد، طالبان در تنگنای اقتصادی قرار دارند و زیاد در هراس اند که اگر پروسه شناخت امارت به درازا بکشد ، فقر اقتصادی در کشور بیش‌تر و بیش‌تر خواهد گردید و این وضعیت موجودیت آنها را در خطر میاندازد.انهاییکه زینه زیر پای طالبان گذاشتند و آنها را در راه عملیات انتحاری و تروریستی علیه مردم افغانستان تشویق میکردند ، امروز زینه را از زیر پای طالبان پایین میکشند و طالبان در شاهراه بدون داشتن یک حکومت فراملیتی قرار دارند که همین انگیزه زمینه های تزلزل امارت را باعث گردیده و جنگ داخلی در کشور را به نحو دگر باعث میگردد و عمر انرا کوتاه تر خواهد کرد...
فخر اهنگر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است