کریکت افغانستان قدرتمندانه اسکاتلند را شکست داد
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۲    ۱۴۰۰/۸/۴ کد خبر: 168764 منبع: پرینت

تیم ملی کریکت افغانستان در اولین مسابقه خود در مسابقات جام جهانی ۲۰ آوره/دور کریکت مردان در شارجه، امارت متحده عربی در یک بازی حساب شده و پرهیجان تیم اسکاتلند را شکست داد.
به گزارش بی بی سی، تیم افغانستان در نخستین بازی‌ در برابر اسکاتلند ابتدا توپ‌زنی (بتینگ) را آغاز کرد و در نهایت پس از بیست دور (۱۲۰ پرتاب توپ) ۱۹۰ امتیاز گرفت و بنابراین ۱۹۱ امتیاز را برای اسکاتلند که توپ را پرتاب می‌کرد (باولینگ)، هدف تعیین کرد. افغانستان پس از پایان توپ‌زنی خود فقط ۴بازیکن خود را از دست داد (۴ ویکت).
سپس نوبت به اسکاتلند رسید که توپ‌زنی کند؛ ولی این تیم همه بازیکنان خود را از دست داد و تنها موفق به کسب ۶۰ امتیاز شد. در نتیجه افغانستان با ۱۳۰ دوش (ران) به پیروزی رسید.

به گفته تحلیلگران تیم افغانستان امتیاز بسیار خوبی به دست آورده‌ و این نخستین بار است که در یک بازی بیست آوره چنین هدف بالایی برای حریف خود تعیین کرد.
حضور تیم افغانستان با برچم سه رنگ و پخش سرود "جمهوری اسلامی افغانستان" -حکومتی که پس از ۱۵ آگوست دیگر وجود ندارد، در این مسابقات در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی خبرساز شد.
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتی این پیروی را تبریک گفت. همچنین انس حقانی، برادر سراج الدین حقانی، وزیر داخله طالبان بلافاصله پس از برد تیم افغانستان در توییتی نوشت که "افغانستان برد".

روز جمعه (۲۹ اکتبر) نیز تیم کریکت افغانستان در برابر پاکستان بازی می‌کند که برای علاقمندان این ورزش در هر دو کشور هیجان‌انگیز است.
ستاره‌های تیم ملی کریکت افغانستان راشد خان، کاپیتان پیشین که از بهترین بازیکنان جهانی است، محمد نبی، کاپیتان فعلی معروف به "ضربه زن بزرگ" است که به ستاره‌های اصلی لیگ برتر کریکت هند (ای‌پی‌ال) تبدیل شده اند.

در سایت‌ها و بنرهای رسمی برگزارکنندگان و میزبانان این مسابقات از جمله در سایت شورای جهانی کریکت دیده می‌شود که برای تیم ملی کریکت افغانستان از پرچم سه‌رنگ افغانستان استفاده شده است.
به گزارش رویترز، محمد نبی، کاپیتان تیم افغانستان روز گذشته به خبرنگاران گفت که امیدوار است تیمش بتواند شادی را به خانه‌های افغان‌ها بیاورد با آنکه به گفته او شرایط تیمش "ایده آل نیست".

پس از روی کار آمدن طالبان در ۱۵ آگوست/اوت، تیم کریکت افغانستان مشکلاتی برای تمرینات و آمادگی حضور در این مسابقات جهانی داشته است.
به دلیل مشکلات صدور ویزا و محدویت‌های همه‌گیری کرونا، تیم افغانستان دیرتر وارد امارات متحده عربی شد.
این در حالی است که بازیکنان زن کریکت افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان مخفی شده اند و فعالیتی ندارند.
او گفت که "علاقمندان واقعا منتظرند، چراکه تنها خوشبختی در افغانستان کریکت است. اگر در مسابقات خوب عمل کنیم و بازیها را ببریم ، علاقمندان واقعا خوشحال می‌شوند و بر چهره‌های زیادی لبخند خواهد نشست."

افغانستان در این مسابقات در گروه دوم همراه با تیم‌های هند، پاکستان و نیوزلند، قهرمان پیشین هم گروه است. دو تیم برتر به مرحله نیمه نهایی صعود خواهند کرد.
تیم ملی کریکت افغانستان رشد حیرت‌انگیزی در سال‌های اخیر داشته است و انتظار می‌رود که به عنوان یکی از ۸ تیم برتر به این سری مسابقات جهانی باشد.

ظهور سریع و رشد شگفت‌انگیز کریکت در افغانستان تحسین بسیاری از علاقه‌مندان این ورزش در جهان را برانگیخت.. زیرا تنها یک سال پس از لغو ممنوعیت این ورزش در سال ۲۰۰۱ بود که این کشور توانست توسط شورای بین‌المللی کریکت (ICC) به عنوان عضو وابسته پذیرفته شود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کریکت افغانستان
اسکاتلند
نظرات بینندگان:

>>>   به ملت غیور افغانستان تبریک ازخداوند لایزال موفقیت های مزید وسرافرازی مردم مردم افغانستان خواهانم.

>>>   محمد نبی کاپیتان تیم هنگام خواندن سرود ملی گریه میکرد چقدر این بچه ها زحمت کشیدند شاید لبخندی دراین شرایط سخت بروی صورت مردمشان بنشانند چقدر زحمت چندین ساله ایشان براحتی در خطر نابودیست خدا همه جوانان افغانستان را مانند شما باغیرت کند

>>>   اوباشان !
ماکه تمبان نکردیم،بستن نکتایی هیچ زیب ندارند.کرکت به شمامبارک.
مامیدانیم ازاثرچوروچپاول وغارت هرکدام تان صاحب سرمایه های هنگفت مالی هستید.
اماحداقل قوانین انسانی رارعایت کنید تاکشورهای کفری که ازعقل وضمیرووجدان برخوداراند،مردم غریب مارا کمک های انسانی کنندتادرزمستان پیشروازسرما وفقرهمه نمیرند.
عاقل

>>>   چیزِ زیادی نه، فقط یک خورده شعور و نیم‌مثقال عقل را که آدم به کار بیاندازد به روشنی فهمیده می‌شود مشکل این ملک ریشه در کجا دارد.
بحران از ناسیونالیسم قومی-پشتونی ناشی می‌شود. همه‌ی کسانی که احساسات وطن‌خواهی تان فَوَرانی شده است و امروز همه‌چیز را از دست داده‌اید، از یاد نبرید که ناسیونالیسم افغانی عامل آن است.
تیم کرکت یکی از جلوه‌های آن ناسیونالیسم است. فعال شدن تنها یک فدراسیونِ ورزشی از مجموعِ ۵۵ فدراسیونِ ورزش و آنهم تنها کرکت، معنا دارد. به پرچم و سرود نمادهای ناسیونالیسم افغانی اند هرکدام تعریف دارند. درِ هیچ کدام این نمادها و جلوه‌ها شما جایگاه ندارید؛ از چه برای هیچ این‌همه شیفته‌گی راه انداخته اید؟
از سقوطِ رژیم قبلی تا امروز سدتا مصیبت سر مردم آمد ولی تنها و اختصاصن غنی فعال می‌شود و برای به اصطلاح پیروزی کرکت تبریکی می‌نویسد، اینها هم معنا دارند. همه تبلیغ و تمجید و خاطرخواهی برای آرمان و مانفیست پشتونوالی اند. بخشِ عظیم و اساسی ویرانی و بحرانِ جغرافیایی به اسم افغانستان ازهمین‌جا ریشه می‌گیرد. برای همین تاهنوز نه وطنِ باعزت داریم و نه نماد و ارزش و هویت ملی.
کمی، فقط کمی سر حافظه‌ی تاریخی و درازمدتِ تان هم نه، سرِ حافظه میان‌مدتِ تان فشار بیارید.
نوشته از کفایت الله محمدی

>>>   Wahid Payman
بر اساس برخی ویژه‌گی‌های جغرافیایی پشتون‌ها عمدتا کریکت‌باز و سایر اقوام عمدتا فوتبال‌باز و فوتبال‌دوست هستند. لطفا ورزش را قومی و سیاسی نکنید. مردم غرب آسیا کُشته و مُرده فوتبال و مردم جنوب آسیا عاشق کریکت هستند. آب و هوا و جغرافیا و مهاجرت‌ها، نقش اساسی و اصلی در انتخاب این رشته‌های ورزشی داشته‌اند.
ورزش به جز در افغانستان‌ در همه جای دنیا از سیاست جداست. به تیم ملی کریکت افغانستان‌ افتخار می‌کنم، چنانچه به تیم ملی فوتبال کشور افتخار می‌کنیم. با هر پیروزی‌شان خوشحال می‌شوم و با هر شکست‌شان ناراحت.
زنده‌باد تیم ملی کریکت و تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی افغانستان

>>>   Asar Hakimi
بیش از ۶۵ هزار قلبک پای پست یک دزد فراری فاشیست (اشرف غنی احمدزی) به خاطر مبارک گویی بازی کرکیت، کافی است که این بازی که نماد تعصب و قوم‌گرایی بود، بیش از پیش برای بیشتر مردم این خراب شده، حتا بردش هم حس غمناکی به بار آورد. جز قوم‌گرایی چه چیزی دیگر سبب می‌شود که ۶۵ هزار انسان به عامل بدبختی، تباهی آوارگی یک ملت، قلب بفرستند. این فراتر از ابتلای جمعی به سندروم استکهلم است.
دیروز تالب -که از میان همه ورزش‌های افغانستان تنها اسپانسر همین بازی شده و برای بازیکنانش جواز سفر و فعالیت داده، حتا با بیرق و سرود حکومت اشرف غنی- دو کودک ۱۶ ساله‌ی پنجشیری را به جرمی پنجشیری بودن و یک کودک ۱۳ ساله غوری را نیز همراه کاکایش به جرم مخالفت با این گروه تروریستی تیر باران کردند؛ اما در همین بازی با غنی و دار و دسته اش حس مشترک دارند. انس حقانی نیز در کنار غنی برد کرکیت را تبریک گفته است، امرالله صالح هم و مرتضوی هم. یعنی چی‌پیوندی می‌تواند میان این چهار نمونه‌های بارز قوم‌گرایی، تروریزم، مزدوری و دلقکی، وجود داشته باشد؟
برای هیچ کسی از این‌ها درد کشتار، فقر و بی نوایی مردم ما دو توت ارزش ندارد، پس آیا راه اندازی اتن در این بازی قومی و تبریکی این دزد فراری با دلقک های مزدور و آن تروریست، جز نمکی بر زخم مردم ما دیگر چه می‌تواند باشد؟
نفرین بر وجدان‌های مرده‌ تان، انسان های آزرم‌فروخته و تهی از شرف.
دیدگاه‌ها و واکنش کاربران زیر پست، اشرف غنی نمونه‌ی خوب برای تبیین جامعه شناختی از وضعیت همزیستی امروز و آینده‌ی کشور است.

>>>   از همی کریکت متنفر استم.

>>>   واقعا که جای خجالت دارد فرق تو تاجیک خودبرتر بین با ان غنی فاشیست هیچی نیست ما با هر نژاد پرستی مخالفیم این بچه ها زحمت کشیدند دراین شرایط سخت دل مردم را شاد کردند بجای تشکر و قدر دانی نمک به زخم شان میپاشید چون راشد خان پشتون است هموطن من و شما نیست ؟پشتون جزء ملت ما نیست ؟هست قطعا و حتما هست با هر نوع نژاد پرستی مخالفم لیکن کریکت اصلا برای افغانستان نیست فوتبالم نیست هردو صادراتی هستند اما هر دو اگر موفق شوند افتخارش برای همه ماست در ایران کشتی بسیار بیشتر از ورزش های دیگر افتخار می اورد چون استعدادشان در این زمینه زیاداست حالا هموطنان پشتون ها استعداد کریکت بازی شان زیاد است باید حمایت کرد نه سرکوب وگرنه فرقی بین شما و پشتون های متعصب نیست

>>>   تیم کریکت افغانستان مسابقه را برده باز این فعالان و نویسندگان ما در حال نفرت پراکنی فومی هستند
لعنت بر شما که همه چیز را قومی می کنید
لعنت بر شما که در همه چیز لجبازی می کنید
لعنت بر شما که به جز انتقاد کردن بهانه گرفنن هیچکاری بلد نیستید و هیچ هنری ندارید


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است