چرا آمار نفوس تاجیک ها همه را متعجب ساخت؟
افزایش نفوس پشتون ها در یک ماه از ۴۴ فیصد به ۶۵ فیصد قابل تعجب نیست. زیرا یک لشکر بزرگی پاکستانی ها بخصوص وزیرستانی های مسلح زیر نام طالب قندهاری و هلمندی و حقانی به افغانستان ریختند 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۰    ۱۴۰۰/۸/۴ کد خبر: 168768 منبع: پرینت

اخیرا رییس جمهور امام علی رحمان و پوتین ارقام نفوس تاجیک های افغانستان را در جریان گفتگو های منطقوی پیرامون افغانستان بیان کردند، که باعث تعجب بسیاری ها شده است. اما چندی قبل عمران خان تعداد پشتون های افغانستان را ۶۵ فی‌صد اعلام نمود. این در حالی بود که عمران خان قبل از پیروزی طالبان در مصاحبه ای در پاکستان نفوس پشتون های افغانستان را ۴۴ فی‌صد اعلام نموده بود. افزایش نفوس پشتون ها در ظرف یک ماه از ۴۴ فیصد به ۶۵ فیصد قابل تعجب نیست. زیرا یک لشکر بزرگی پاکستانی ها بخصوص وزیرستانی های مسلح خشن زیر نام طالب قندهاری و هلمندی و حقانی به سر جان، مال و ناموس افغانستان ریخته اند و کشور و مردم را بحیث غنیمت جنگی گروگان گرفته اند. اگر فردا کولابی ها و بدخشانی های تاجیکستان در کنار مقاومت گران تاجیک افغانستان قرار گیرند، بدون شک نفوس تاجیکان از ۴۷ فی‌صد به ۶۷ فیصد افزایش خواهد یافت.
بیاد داریم که چند سال پیش پرویز مشرف نفوس پشتون ها را ۹۵ درصد و نفوس تاجیکان را ۵ درصد پنجشیری معرفی کرده بود.

واقعیت این است که هیچ کسی نفوس واقعی افغانستان و اقوام آنرا نمی دانند، ولی ارقام مختلف در شرایط مختلف به نشر می رسد. رژیم های تمامیت خواه افغانستان در یک سده اخیر از ترس اینکه تعداد اقوام منصوب به آنها در اقلیت بود، هر گز حاضر به سرشماری نفوس نشدند. برخلاف تا که توانستند ارقام دروغین و جعلی را به به نشر سپردند تا ازین طریق قدرت و امتیازات بیشتر به کمک خارجی ها بدست بیاورند.
اولین آمار جعلی نفوس در زمان ظاهرشاه و بعد داوود خان و سپس حفیط الله امین به نشر رسید.

سلیمان لایق که در راس اکادمی علوم در زمان حاکمیت حزب دموکراتیک خلق افغانستان قرار داشت ارقام جعلی به شوروی ها داد که نفوس پشتون ها را ۵۵ فی‌صد معرفی نموده بود. او در زمان حکومت نجیب در یک مقاله جنجالی در روزنامه حقیقت انقلاب ثور یک ارقام شاخدار نفوس پشتونها را نشر کرد و مدعی شد که ناقلین پشتون شمال عقب مانده را به بهشت تبدیل کردند ولی خانه خود جنوب را عقب مانده گذاشتند. بگونه مثال او گفت:" زمانی می گفتند اگر مرگ می خواهی قندوز برو، ولی پشتونها با زحمات شان قندوز را به کندوی شمال تبدیل کردند".

در ۲۰ سال اخیر افکار جهان را خلیلزاد، کرزی و غنی با ارقام جعلی اقوام افغانستان گمراه ساختند تا امتیازات برای یک قوم خاص از جهان بدست بیاورند. اکادمی علوم و احصاییه مرکزی در این مدت بحیث منابع اصلی جعل نفوس در خدمت تمامیت خواهان تکنوکرات غربی قرار داشت. بر اساس ارقام جعلی نفوس محلات وکلا از ولایات مختلف وارد پارلمان شدند. بر اساس نفوس جعلی کوچی ها در ۲ دهه اخیر زیادترین امتیازات گرفتند.

تقریبا نفوس واقعی اقوام را می شد در انتخابات در دو دهه اخیر دید که پشتون ها بیشتر از ۳۰ فی‌صد نفوس افغانستان را تشکیل نمی دهند، ولی از راه تقلب و زور امریکایی ها رییس جمهور و وکلا انتخاب شدند.
تاجیکان در تمام انتخابات نقش کلیدی بازی کردند و اگر انتخابات واقعی برگزار می شد، تاجیکان نفوس کافی برای پیروزی داشتند. بدون شک حمایت نسبی اقوام هزاره و ازبیک پیروزی کاندیدای تاجیکان را قطعی ساخته بود.
باید گفت غیر پشتون ها بار ها به جعل آمار نفوس اقوام اعتراض کردند. در نبود آمار واقعی هر گروه قومی نفوس خود را بیشتر از دیگری می دانند.

تاجیکان شاید یگانه مردمی در افغانستان باشند ، که از دو چیز بیشتر خجالت می کشند: یکی اینکه خود را تاجیک در انظار عمومی معرفی کنند. زیرا فکر می کنند این یک نوع قوم پرستی و تعصب است. در حالیکه دیگران با افتخار از قومیت خود دفاع می کنند.
دوم اینکه می شرمند که نفوس واقعی مردم خود را بیان کنند. به آنها چنان تلقین شده که تاجیکان کمتر از پشتونها اند. وقتی تاجیکان آمار نفوس تاجیکان افغانستان را از زبان رییس جمهور تاجیکستان و روسیه شنیدند، بسیاری آنها نه تنها استقبال نکردند، بلکه متعجب هم شدند. اگر این ارقام در مورد پشتونها و یا اقوام دیگر افغانستان اعلام میشد، شاید برای ماه ها اتن و رقص پایکوبی می کردند.

یکی از اطلاعات دروغین در افکار جهانی در یک سده اخیر در گردش است، که گویا تاجیکان یک اقلیت قومی شمال افغانستان است. این در حالی است که نفوس قابل ملاحظه ای تاجیکان افغانستان در جنوب هندوکش از پنجشیر و شمالی بزرگ شروع تا ننگرهار، لغمان، پکتیا، پکتیکا، غزنی، لوگر، وردک زندگی می کنند.
اگر هر گروه قومی در تجزیه افغانستان ذینفع باشد، ولی تاجیکان ذینفع نیستند. زیرا تجزیه افغانستان بمعنای پارچه پارچه شدن سر زمین، هویت و تاریخ تاجیکان افغانستان است.
آنها قدیمی ترین صاحبان افغانستان و یا خراسان زمین اند که زبان، تاریخ، فرهنگ و هویت شان زنده و بیانگر این حقیقت است از قندهار تا هلمند و از هرات، فراه و غور تا پکتیا، ننگرهار، خوست و لغمان، بلخ، بغلان و تخار و بدخشان... حضور فیزیکی و یا فرهنگی آنان قابل لمس است.

اگر کسی به ارقام ۴۷ فیصد پوتین و ۴۶ فیصد امام علی رحمان شک داشته باشد، شاید بهتر باشد بجای نگرانی برویم بسوی نفوس شماری علمی و معیاری تا معلوم شود که کی چقدر است و دست ارقام بازان جعلی داخلی و خارجی قطع شود.
شاید بزرگترین افتخار و امتیاز تاجیکان این باشد که با دستان خالی و شکم گرسنه در فصل سرد پاییز و زمستانی فرزندان شان در کوه پایه های هندوکش با وحشی ترین موجودات قرن بیست و یکم برای آزادی، عدالت و سر بلند مردم افغانستان می جنگند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاجیک ها
پشتون ها
نظرات بینندگان:

>>>   میثم صحرا
ادعای دیگری در مورد اکثریت
ایستادن در کنار تاجیک ها، هیچ توجیهی جز مبارزه با سیطره طلبی افغان ها نداشته و ندارد. از سالِ ۲۰۰۹ تا انتخاباتِ گذشته مردم هزاره به عبد الله عبد الله رای دادند، تا از افغانیزه شدنِ همه چیز جلوگیری کند. عبد الله یک مهره‌ی افغان بود؛ اما چهره های تاثیرگذار تاجیک در کنارِ او بود، از این لحاظ هزاره ها به عبد الله رای دادند. در تاریخ می خوانیم که هزاره ها بارها هیئت تشکیل دادند تا از بامیان راهی پنجشیر شود و با مسعود گفت وگو کند، ولی یک بار از پنجشیر به بامیان هیئت اعزام نشد. معاهده‌ی جبل السراج تشکیل شد و باز هم پیمان شکنی از طرف جمعیتی ها صورت گرفت. در شرایط حال نیز هزاره ها با تمامِ توان از احمد مسعود حمایت کرد؛ اما تقابل در غرب بر سرِ پرچم شورای نظار بود. سیطره طلبان تاجیک هرگز نمی پذیرفتند که از برافراشتنِ پرچمِ شورای نظار دست بکشند. نامِ مقاومت ملی بود؛ اما زیر پرچمِ شورای نظار. ما در کنار تاجیک ها سالها ایستادیم تا از هژمونی قومی افغان ها جلوگیری کنیم، حالا این متحد سیاسی، خود هژمون طلب است. ادعای ۴۷ درصدی تاجیک ها، همان قدر مسخره است که ادعای ۷۰ درصدی پشتون ها/ افغان ها. این رویه‌ی کتمان، بدون شک سایر اقوام را حساس می کند و آنان نیز نمی تواند هژمون قومی دیگری را بپذیرد. بتدریج وحدت اقوامِ غیر افغان، در جهت مبارزه با فاشیسم وطنی، از بین می رود. همگرایی به معنای پذیرش همگان است، نه اینکه خطای افغان ها، این بار از سوی تاجیک ها سر بزند و با بیرق شورای نظار، حرف از مقاومت ملی زده شود.

>>>   اگر تعداد تاجیک ها ۸۸٪ هم شود تغییری نخواهد آمد زیرا ما تاجیک ها به خواب سنگین طلسم عرب ها رفته ایم و همه چیز را قربانی همان بهشت خیالی ساخته ایم. آنانیکه که دیگر به بهشت بند و واز نیستند هر چه ظلم و ستم از دست شان بیاید بر دیگران میکنند،امید که ما بهشتی شویم.
آتش خاوری

>>>   دقیقا میخواستم حرف جناب خاوری را بزنم مهم جمعیت و تعداد نفوس نیست مهمتر همت بلند است که ما نداریم ۹۹درصد هم کا باشیم چه فایده وقتی یا فرار میکنیم یا سکوت
هرچند گاهی فکر میکنم این فقط پشتون احمق است که بی دلیل و منطق هم خودرا میکشد هم دیگران را و ادم عاقل داخل چنین جنگ ابلهانه ای نمیشود مشکل با معلوم شدن نفوس حل نمیشود بلکه فقط با سواد دار شدن قوم پشتون معلوم میشود
پشتون ها خودشان میدانند چیزی برای رو کردن در مقابل تاریخ و تمدن تاجیک ندارند در مقابل فارسی ندارند میدانند به نفع کل ملت است هویت تاجیک با ان پیشینه عالی پذیرفته شود تا پشتونی که واقعا بدون تعصب عرض میکنم هیچی ندارد لیکن اینها فقط برای اربابی و پول بیشتر میجنگند هنوز هم خواب چند دهه پیش را میبینند که دیگر اقوام برده و ایشان اربابان بودند زهی خیال باطل فقط به یک جنگ بی انتها دامن میزنند ما تاجیک ها هم باید هزاره و ازبک و دیگر اقوام را در کنار خود داشته باشیم و واقعا سهم بدهیم تا همه باهم جلو این پای لوچ هارا بگیریم

>>>   اگر خصوصًا طي بيست سال گذشته ما تاجكان حكومتي ده فيصد از دزدي هاي خود را بالاي ملت و يا حد اقل در قراي خود براي بهبود وضع مردم خود مصرف ميكرديم امروز حال ما اينطور نميبود.

>>>   جناب آتش خاوری؛ استاد گرامی. چندان نگران نباشید. مردمی که در پی فکری هستند بهتر است یکبار برای همیشه بر آنان پیاده شود. هیچ چیز مانند این نمی تواند عیار آن فکر را روشن سازد. همیشه از دل افراط تقریط زاده میشود. اینها از این سوی بام افتاده اند و چند دهه دیگر مردم از آن سوی بام می افتند. پاینده باشید.

>>>   دنبال تاجیک رفتن جز خیانت چیزی نبود پس راھ وچارھ دیگر بسنجیم شای نتیجھ بھتر بگیریم

>>>   همین نوشته جناب هارون نشنه تعصب وقوم پرستی است.شگا را به خدابس کنید این جنگ برتری قومی راشمارا به خداقسم میدهم که کلگی به عنوان مردمان این کشوربلازده دست به دست هم بدهیم وبیش از این به این گپ های بیهوده پایان داده کشور را در علم وصنعت وتکنولوژی به پیش ببریم.تابه کی این همه تعصب نژادی؟ وطن ما جورنخواهد شد تا امثال هارون ها برطبل افزون طلبی قومی بکوبند.به خدا بحث وجدل درباره چندفیصد بودن قومی در عصری که به شدت با نژاد وقوم پرستی مخاف است نشانه زوال عقل ماست.کدام کشوری در دنیا ندیده ام که اینقدربالای اقوام یک سرزمین برسروکله هم بکوبند.تا این افکار در کله هامان است راهی به سوی استقلال وپیشرفت نداریم

>>>   تاجیکان و هزاره ها و ازبکها بیش از 67 فیصد نفوس افغانستان را تشکیل میدهند و با اقوام دیگر بیش از 74 فیصد میباشند این پشتونها که کمتر از 24 فیصد میباشند بر اکثریت مطلق استبداد و زورگوی و ستم میکنند غیرت، همت، لیاقت و شرافت غیر پشتونها کجاست که بر علیه ظلم و استبداد این گروه کوچک و ظالم و ستمگر قیام کنند و مردم افغانستان را برای همیشه از چنگ این ظالمان قاتل تجات دهند

>>>   واقعا حوصله دارید که در این هاگیر واگیر اوضاع کشورتون هنوز دنبال امار این قوم و‌اون قوم رو می گیرید،،،،،،

>>>   به نظر من تنها راه نجات افغانستان تجزیه است و هر قومی برای خود یک کشور شود , تاجیکان برای خود تاجیکستان جنوبی شوند , اوزبیک ها و ترکمان ها هم برای خود تورکستان شوند , پشتون ها هم برای خود پشتونستان شوند , هزاره ها هم مغول هستند بروند به همان سرزمین اجدادی خودشون مغولستان
مسعود سپوچولی از بامیان

>>>   قلم تان رساامیرزاده صاحب

>>>   عجب پس تو تاجیک بودی آب مفت به ایران میگفتی
من هزاره ها معذرت میخوام فکر کردم هزاره است
همون بهتر به احمد مسعود کمک نشد
اون تاجیک از تحریمها حمایت می کند این از بستن اب
من چقدر به هزاره ها تهمت زدم شرمنده

>>>   یعقوب یسنا
پوتین گفت ۴۷ در صد مردم افغان‌ستان تاجیک است. این را تنها پوتین نه، رییس ارتش انگلستان چندی پیش در یک مصاحبه‌ی تلویزیونی گفت فارسی زبان‌ها (اقوام غیر پشتو زبان) در افغان‌ستان اکثریت استند و یکی از سناتوران آمریکایی نیز در مقاله‌ای نوشته بود، اشرف غنی و خلیل‌زاد به ما گفته بود بیش از ۹۰ در صد مردم افغان‌ستان پشتون است، اما وقتی کابل رفتم متوجه شدم که واقعیت خلاف گفته‌ی غنی و خلیل‌زاد است، زیرا فارسی زبان‌ها اکثریت استند.
اگرچه سرشماری در کشور صورت نگرفته است، نمی‌توان تاکید کرد که مشخصا چند در صد تاجیک، اوزبیک، هزاره، پشتون و... در کشور است. به دور از مهر و کین اگر به حضور نفوس قومی در افغان‌ستان توجه کنیم، مردم تاجیک بیش‌تر است. این‌که در افغان‌ستان سرشماری صورت نمی‌گیرد، معنای مشخصی دارد. معنایش این است‌که مردم تاجیک بیش‌تر از مردم پشتون است. بنابراین هر باری‌که پروسه‌ی سرشماری به مرحله‌ی اجرایی می‌رسد، حکومت پروسه را مختل می‌کند. اما غنی می‌خواست آمار نفوس قومی را طوری دیگر مختل کند. او غیر از ۱۴ قوم، ۵۷ آدرس جدید قومی ساخت. با این کار می‌خواست قوم تاجیک، هزاره و اوزبیک را از درون متلاشی کند و این اقوام را به ۵۷ اقلیت قومی تبدیل کند.
حقیقت این است در افغان‌ستان اکثریت قومی نداریم. یعنی هیچ قومی به تنهایی، بالای ۵۰ در صد نیست. اما اکثریت زبانی و فرهنگی داریم. زبان فارسی اکثریت زبانی در مناسبات فرهنگی، علمی، ادبی و اجتماعی در کشور است.

>>>   فرض کنیم که شما درست میگوئید و نفوس اقوام غیر پشتون ۶۵ درصد باشد!! حالا برایم تشریح کنید که چطور این ۳۵ درصد میتواند اکثریت ۶۵ درصدی را مغلوب کند و گفته مردم در قوطی کند؟ آیا این ۶۵٪ خدا ناخواسته غیرت ندارند و یا کدام دلیل دیگر دارد.در انتخابات دوران جمهوریت حدود نیمی از پشتونهای افغانستان نظر به تهدیدات گروه طالبان نتوانستند که رای بدهند و نمیتوان آنرا ملاک قرار داد.

>>>   متوهم
هیچکس از تحریم ایران حمایت نمیکند بفهم اب مفت هم نه تنها به ایران به هیچ جای دنیا نباید برود هرکشوری سرمایه ای دارد مگر شما نفت و گاز رایگان میدهید که چنین توقعی دارید جنگ اب در جهان مطرح شد شکایت و پیگیری شد ولی بجایی نرسید میدانی چرا چون حقی در کار نبودهمین کمی مطالعه کن کمی تحقیق کن مثل کورها چشم بسته همه چیز را نپذیر
احمد مسعود به خوبی میداند از شما ابی گرم نمیشود که رو نزد خوب شد کمک نکردید تا مزه طالب رو هم بچشید شما اصلاح طلب ها و اصولگرا های حزب باد از وقتی رییسی روی کار امد بساط شما طالب پرست هارو خوب جمع کرد باشد تا شماهم از خواب خرگوشی طالب دوستی بیرون بیایید

>>>   عبدالمتین امین:
سویس پنج شباهت عجیب با افغانستان دارد اما هیچ کدام مشکلات افغانستان را ندارد.
شباهت ها
۱ سویس در تلاقی اروپایی غربی، مرکزی و جنوبی قرار گرفته است. افغانستان هم در تلاقی آسیایی مرکزی، آسیای جنوبی و خاور میانه قرار دارد.
۲ سویس محصور و محاط به خشکه است افغانستان هم محصور و محاط به خشکه است.
۳ سویس یک کشور‌کوهستانی است افغانستان هم یک کشور کوهستانی است.
۴ در سویس هم سه زبان بزرگ مطرح است( آلمانی ایتالیوی و‌فرانسوی در کنار رومانش) در افغانستان هم سه زبان بزرگ وجود دارد. فارسی، پشتو و ازبیکی
۵ سویس هم در میان قدرت های منطقه‌ای مانند آلمان، فرانسه ‌‌و ایتالیا قرار گرفته است.
افغانستان هم میان قدرت های منطقه ای مانند پاکستان، ایران، چین، هند و روسیه قرار دارد.
خوب سویسی ها چه کردند که ما نکردیم؟
سویسی ها در کنار دهها دلیل دیگر، دو ابتکار بزرگ انجام دادند.
۱ کشورشان را رسماً بی طرف اعلام کردند و در ۲۰۰ سال گذشته وارد هیچ نزاع جهانی نشدند.
۲ ساختار نظام سیاسی شان را غیر متمرکز ‌و فدرال ساختند تا نزاع قومی را به شیوه دموکراتیک مدیریت کنند.
افغانستان هیچ راهی جز بی طرف شدن در سطح جهانی و غیر متمرکز شدن در سطح داخلی ندارد.
اگر حالا کومنت می دهید که افغانستان را با سویس مقایسه می کنید، جواب من این است که ساختار غیر متمرکز سویس را سویس ساخت، افغانستان صد سال دیگر هم با نظام متمرکزِ تبعیض‌گر به ثبات نمی‌رسد.

>>>   به نظر من تاجیک ها به درد سیاست نمی خورد چرا که قوم بسیار احساسی هستند ؛ تاجیک ها بسیار خوشکل است بخصوص زنان تاجیک از نظر خوشکلی در سطح دنیا بی نظیر است بنابر این این قوم در کشور عزیز ما افغانستان به درد عشق و عاشقی می خورد و نفوس شان 99در صد هم اگر باشد باز کم است.

>>>   هیچ ملیت به تنهایی در افغانستان اکثریت نیست. ..
حنظله

>>>   چهل فیصد تاجیک ده فیصد ازبیک بیست فیصد هزاره ده فیصد غزلباش پنج فیصد سعید میماند باقی اقوام پشتون پانزده فیصد به قول برادران تاجیک ازبیک ‌هزاره پس چرا با آن هشتاد پنج فیصد نفوس همه رهبر های خایین تان فرار کردند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است