اعتراض زنان در واکنش به خاموشی جامعه جهانی
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۵۳    ۱۴۰۰/۸/۴ کد خبر: 168771 منبع: پرینت

شماری از زنان در واکنش به آنچه که رعایت نشدن حقوق شان از سوی حکومت تازه و خاموشی جامعه جهانی، سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری در این باره می‌دانند، دست به اعتراض زدند.
آنان که در جاده‌های کابل راهپیمایی کردند می‌گویند که با گذشت بیش از دو ماه هنوز هم امارت اسلامی زمینه کار و آموزش را برای بانوان فراهم نساخته است.

به گزارش طلوع، عارفه فاطمی، معترض، گفت: «ما در این این‌جا آمدیم صدای مان را در واکنش به خاموشی جامعه جهانی و سازمان ملل در وضعیت کنونی افغانستان بلند کنیم.»
مرجان امیری، معترض، گفت: «امروز نیم از پیکر جامعه حذف شده است. ما از حق مان محروم شدیم.»

در همین حال، شماری از فعالان بانوان ضمن نادیده گرفتن حقوق بانوان از سوی امارت اسلامی می‌گویند که بانوان حق کار و تحصیل را مطابق شریعت اسلامی دارند و از جامعه جهانی می‌خواهند که در این زمینه خاموشی اختیار نکند.
زرقا یفتلی، فعال حقوق بانوان، گفت: «اگر جامعه جهانی از حالت گفتاری بیرون شود و به اقدامات عملی دست بزند، می‌تواند محدودیت‌های فعلی در برابر زنان برای دسترسی به حقوق اولیه شان را برطرف بسازد.»

با این همه، برخی از مسوولان پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان هم می‌گویند که اگر امارت اسلامی می‌خواهد راه تعامل با جهان را در پیش گیرد، باید به حقوق بانوان توجه کند.
بهشته یعقوبی، کمیشنر پیشین کمیسیون حقوق بشر افغانستان، گفت: «اگر دولت بخواهد تعامل با دنیا را پیش بگیرد، پس باید خود را ملزم به رعایت حقوق بشری، حقوق زنان و تمام قوانین بین المللی بداند.»

پیش از این امارت اسلامی گفته است که آنان با درنظر داشت قوانین اسلامی زمینه کار و آموزش را برای بانوان افغانستان فراهم خواهند ساخت.
خواستیم در این مورد دیدگاه امارت اسلامی را داشته باشیم، اما با تماس‌های مکرر موفق به دریافت آن نشدیم.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اعتراض زنان
بانوان
نظرات بینندگان:

>>>   آنها همان زنان اند که هر روز به فحشا روی آورده اند و حالا می خواهند در کشور های کفری انتقال شوند

>>>   بلی هم وطن سلام
خودی تان بهتر میدانید که از این آدم کشان جز
نژاد پرست همین است بس
اعتراض نکنید که سری تان را از پشت کردن تان
جدا میکند یا به کشوری شیطان میدهند

>>>   چرا باید رعایت قوانین اسلامی جبری باشد؟؟؟ خود این گپ ها خلاف شرع است، هر کس اختیارش را دارد که به بهشت حوران میرود و یا در آتش دور از ملا ها.
آتش خاوری

>>>   زن باید در خانه باشد و به کارهای خانه مشغول باشد زن نباید درخارج منزل کار کند , ما مردان افغان مسلمان هستیم , غیرت داریم , زنها باید در خانه باشد و وقتی شوهر خود آمد برایش چای بریزند و غذا بیارند و به شوهر بگن خسته نباشی , خدا قوت و به بچه ها رسیدگی کند , کار زن رسیدن به مرد هست و باید بچه آوری کند و بچه بدنیا بیاورد و تربیت و بزرگ کند و مرد هم نان آور باشد و بیرون کار کند و نان و ارزاق بیاورد خانه برای زن و بچه
متخصص علوم و فنون اسلامی از مراکز معتبر جهان

>>>   چارمی بی نام و نشان و غیرتی
"ما مردان افغان مسلمان هستیم , غیرت داریم......" این غیرت کاذب کاش بجای استفاده در مقابل 'مادران' بر ضد چرکستان استفاده میشد تا امروز پیش پای خور چارتا دال خور نمی بودی. همان غنیمت است که "متخصص علوم و فنون اسلامی" هستی و نه پروفیسور ورنه چه گل شرم آور دیگری را به آب میدادی!!!!
آتش خاوری

>>>   خاک بر سر مراکز معتبر در جهان که به تو مدرک داده اند ولی در همان کشورها که این مدارک را به تو مثلا متخصص داده اند زنان در مدارس دانشگاه هستند و سرکار می روند
به اسم اسلام افغانستان را بیچاره کردید
کدام کشور اسلامی اینطور است؟

>>>   در جریان موجودیت کرونا اکثراً کار ها در کشور های اروپایی و امریکا بطور آن لاین و از خانه توسط کارگران صورت میگرفت.
خصوصاً کارکنان بخش خدمات این امکانات را دارند که از خانه کارهای خویش را به پیش ببرند.
خصوصاً امروز در امریکا هشتاد فیصد عواید ناخالص ملی را بخش خدمات تشکیل میدهد.
پس چرا زنان از خانه کارهای خویش را به پیش نمی برند؟

>>>   جناب متخصص علوم و... شما باید شکر بخورید ، شما جنابعالی زن رو نوکر و کنیز فکر کردید، ؟ شما که مسلمان هستید و حضرت محمد که خانم ایشون خدیجه بود ، تجارت می کردند خانم خدیجه همیشه با حضرت محمد در سفر بودند نه در خانه چای درست کند و احترام به حقوق خانمها قایل شوید و آینو فراموش نکنید که از یه زن جنابعالی تولد شدید و اگر عقل و منطق دارید از برکت اون زنی است که شما از آن تولد شدید ، از زندگی خانم چه خبر دارید ، اگر یه روز از کار و بچه داری و...جای به خانم باشین تازه می فهمی که دنیا دست کیه .

>>>   به نظر من بعنوان یک مرد افغان دین دار و مومن ، زنها نباید از خانه بیرون‌ بیایند چون در سیره حضرت رسول اکرم (ص) هم‌ هست که مومنان زنهای خود را قایم و پنهان کنند زیرا اگر بیان بیرون شیطان آنها رو گول میزند و برای اینکه زنها از شیاطین حفظ شوند بهتره که در خانه بمانند و شوهر داری و بجه داری و خانه‌ رو نظافت کنند و به شوهرشون برسن
محمود از هرات

>>>   متخصص نکشی مارو
کدوم مراکز معتبر جهان ؟جرمنی؟ ... به شما وطن فروشان که اسلام را بازیچه امیال خود کرده اید ....به شما

>>>   محمود از هرات
خود عربا فهمیدن در سال ۲۰۲۱ نمیشه به سبک ۱۴۰۰ سال پیش زندگی کرد امثال تو اصرار دارید به سبک اعراب ۱۴۰۰ سال پیش زندگی کنید البته در ایران هم عده ای اصرار دارند به سبک ۱۴۰۰ سال پیش عربا زندگی کنن من ایرانیم نه افغان فقط ازت سوال میکنم اگر زنی شوهر نداشته باشه تکلیفش چیه ؟
زنان زیادی در افغانستان بخاطر جنگ شوهرشون و از دست دادن تکلیف این زنها چیه ؟
اگر یک زن شوهر دار شوهرش بمیره یا کشته بشه و توانمند نباشه تکلیف آینده خودش و بچه هاش چی میشه اومدیم و شوهر دوم پیدا نکرد باید از گشنگی بمیره ؟ فکر میکنی پیامبر اگر امروز زنده بود سنی و شیعه تندرو رو میپذیرفت ؟

>>>   محمود هراتی
"چون در سیره حضرت رسول اکرم (ص) هم‌ هست که مومنان زنهای خود را قایم و پنهان کنند" مگر 'عایشه' زن 'محمد' نبود!! پس در جنگ 'جمل' چه میکرد؟؟؟؟
آتش خاوری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است