کلاه‌برداری یک ایرانی از شهروندان افغانستان (عکس)
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۷    ۱۴۰۰/۸/۵ کد خبر: 168776 منبع: پرینت

بررسی‌های روزنامه ۸صبح نشان می‌دهد که یکی از شهروندان ایرانی ساکن در امریکا، زیر نام مهاجرت به کشورهای اروپایی، امریکا، آسترالیا و کانادا، از شهروندان افغانستان کلاه‌برداری می‌کند. او هم‌چنان ادعا دارد که پاسپورت افغانستان را در بدل ۵۰۰ دالر امریکایی برای افرادی که پاسپورت ندارند، فراهم می‌کند.

این مرد از طریق یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای به نام «ایرانِ بی‌مرز» مهاجرت به کشورهای اروپایی، امریکا، آسترالیا و کانادا را تبلیغ می‌کند و افزون بر شهروندان ایرانی، از مدتی به این‌سو تلاش دارد شهروندان افغانستان را نیز به بهانه مهاجرت و صدور ویزا، فریب دهد و از آن‌ها کلاه‌برداری کند.

معلوماتی که در اختیار روزنامه ۸صبح قرار گرفته، نشان می‌دهد که ده‌ها شهروند ایرانی از این فرد به اتهام کلاه‌برداری و فریب‌کاری شکایت کرده‌اند و شمار زیادی از افرادی که با وعده مهاجرت از سوی این فرد به ترکیه و کشورهای اروپای شرقی رفته‌اند، چندین ماه بی‌سرنوشت مانده و در شرایط بسیار اسف‌ناک زنده‌گی می‌کنند.

در جریان سال‌های اخیر بسیاری از شهروندان افغانستان تلاش کردند برای مهاجرت از راه‌های گوناگون خود را به کشورهای اروپایی، امریکا، آسترالیا و کانادا برسانند؛ در این میان بازار کلاه‌برداری و فریب‌کاری افراد سودجو بسیار گرم شده است.

افرادی که با شگردهای اغواکننده و نشان دادن باغ‌های «سرخ و سبز» به متقاضیان مهاجرت، از آن‌ها کلاه‌برداری می‌کنند و پس از دریافت پول، تلفن‌های‌شان خاموش می‌شود و هیچ پاسخی به مال‌باخته‌گان و فریب‌ خورده‌گان نمی‌دهند.

رامین دلاوری، شهروند ایرانی ساکن امریکا، یکی از افرادی است که ادعا دارد برای شهروندان افغانستان و ایران ویزای مهاجرت به کشورهای غربی را فراهم می‌کند. او از طریق یک شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای برای جذب مشتری اقدام می‌کند و با ارایه قیمت‌های بسیار نازل و مناسب برای مهاجرت، تلاش دارد افراد بیش‌تری جذب کند.

معلوماتی که در اختیار روزنامه ۸صبح قرار گرفته، نشان می‌دهد این مرد از سال‌ها به این‌سو سرگرم کلاه‌برداری و فریب‌کاری زیر نام مهاجرت است و ده‌ها شهروند ایرانی از او به اتهام کلاه‌برداری و فریب‌کاری به نام مهاجرت، در دادگاه‌های شهر تهران شکایت کرده‌اند.

براساس معلوماتی که یک منبع معتبر با روزنامه ۸صبح شریک کرده است، تنها در شهر تهران حدود ۸۰۰ نفر از او به دادگاه شکایت کرده‌اند و برای بررسی این شکایت‌ها ۸۱۸ دوسیه جرمی در چند دادگاه شهر تهران در حال بررسی است. با این حال شمار دقیق افرادی که در سایر شهرها قربانی فریب‌کاری مهاجرتی شده‌اند، مشخص نیست.

یکی از شهروندان ایرانی روایت می‌کند که اقوام نزدیک او چند سال پیش ۳۰ میلیون تومان ایرانی به دلاوری پرداخت کردند و قرار بود از طریق سفارت امریکا در کابل، ویزا دریافت کنند؛ اما پس از مراجعه به سفارت، درخواست ویزای‌شان رد شد و رامین دلاوری به تلفن آن‌ها پاسخ نداد.

رامین دلاوری ادعا دارد که با دریافت مبلغ ۲۵۰۰ دالر امریکایی برای افرادی که پاسپورت افغانستان دارند و ۳۰۰۰ دالر امریکایی برای افرادی که پاسپورت ندارند، زمینه مهاجرت به کشورهای غربی را فراهم می‌سازد. جالب‌تر این‌که او در تبلیغات خود مدعی است که در بدل ۵۰۰ دالر پاسپورت افغانستان را تهیه می‌کند.

او هم‌چنان در بخش دیگری از تبلیغات مهاجرت که از طریق شبکه ماهواره‌اش نشر می‌شود، ادعا دارد که هر خانواده چهار‌نفری با کودکان زیر چهار سال را به مبلغ ۳۵۰۰ دالر و هر خانواده چهار‌نفری با کودکان بالای چهار سال را در بدل دریافت ۴۰۰۰ دالر امریکایی به کشورهای غربی انتقال می‌دهد.

روش فریب‌کاری این مرد به‌گونه‌ای است که با پیشنهاد مبلغ‌های نسبتاً کم در مقایسه با شرکت‌های معتبر و قانونی مهاجرتی، افراد کم‌بضاعت را طعمه خود می‌کند و پول‌های‌شان را به جیب می‌زند؛ افرادی که با فروش تمام دار و ندار زنده‌گی‌شان، تلاش می‌کنند پول مهاجرت و سفر به کشورهای خارجی را فراهم کنند.

روش دریافت پول از کسانی که قصد مهاجرت دارند، نیز جالب است. او در آغاز کار تمام مبلغ ۳۵۰۰ دالر را تقاضا نمی‌کند، بلکه از افراد می‌خواهد که برای طی مراحل اسناد و صدور ویزا، حدود ۲۰ درصد پول را پرداخت کنند و پس از پایان کار، پول باقی‌مانده را بپردازند.

بررسی‌های روزنامه ۸صبح نشان می‌دهد با آن‌که خود رامین دلاوری ساکن امریکا است، اما متقاضیان مهاجرت پول خود را باید به چند حساب بانکی در «بانک ملت» ایران پرداخت کنند. مالک حسابی که پول به آن واریز می‌شود، یک زن ایرانی است که گفته می‌شود با شبکه کلاه‌برداری مهاجرتی هم‌دست است.

رامین دلاوری ادعا دارد که افرادی در افغانستان با وی همکاری می‌کنند، اما نشانی و شماره تماس دقیقی از آن‌ها ارایه نمی‌کند. او با دادن نشانی برخی مناطق شهر هرات، تلاش می‌کند اعتماد شهروندان افغانستان را جلب کرده و آن‌ها را برای کلاه‌برداری طعمه خود کند. به‌گونه مثال او در یکی از برنامه‌های تلویزیونی خود به یک متقاضی مهاجرت می‌گوید: «در شهر هرات برو به خیابان مهتاب، باغ آزادی. از آن‌جا تماس بگیر تا بگویم چه کار کنی.» نشانی که این مرد می‌دهد، کاملاً نامشخص است و فرد متقاضی مهاجرت نمی‌داند در شهر هرات و خیابان مهتاب دقیقاً باید کجا برود.

افزون بر شهروندان افغانستان، تمرکز اصلی رامین دلاوری، کلاه‌برداری از شهروندان ایرانی است که قصد مهاجرت به کشورهای غربی را دارند. یافته‌های روزنامه ۸صبح نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر شمار زیادی از شهروندان ایرانی از سوی دلاوری به ترکیه و کشورهای اروپای شرقی انتقال یافته و بی‌سرنوشت به حال خود رها شده‌اند.

یک منبع معتبر، معلوماتی را در اختیار روزنامه ۸صبح قرار داده که نشان می‌دهد ده‌ها شهروند ایرانی با نام مهاجرت به کشورهای اروپایی، به کشورهای ترکیه، کرواسیا، بوسنیا، یونان، صربستان، چک، اسلواکیا و سایر کشورهای اروپای شرقی انتقال یافته و بدون پول و امکانات، زنده‎‌گی مشقت‌باری را سپری می‌کنند.

براساس معلومات این منبع، برخی از مهاجران بی‌سرنوشت برای فراهم کردن پول سفر، گُرده و اعضای بدن خود را می‌فروشند. اعضای بدن مهاجران از سوی شبکه قاچاق‌بران انسان برای فروش به کشورهای گوناگون جهان فرستاده می‌شود.

جعل پاسپورت افغانستان برای ثبت نام در نهادهای مهاجرتی کشورهای غربی، یکی از روش‌های دیگر کلاه‌برداری است. بسیاری از شهروندان ایرانی طی یکی دو سال اخیر با دریافت پاسپورت‌های جعلی افغانستان تلاش کرده‌اند به‌عنوان شهروندان افغانستان در کشورهای غربی درخواست پناهنده‌گی بدهند.

بخش دیگر فعالیت رامین دلاوری، فراهم کردن پاسپورت افغانستان است. او ادعا دارد که در بدل دریافت ۵۰۰ دالر امریکایی پاسپورت افغانستان فراهم می‌کند. دریافت پاسپورت افغانستان تنها برای شهروندان افغانستان نیست و بسیاری از شهروندان ایرانی که قصد مهاجرت به کشورهای غربی را دارند، با دریافت پاسپورت جعلی می‌کوشند خود را شهروند افغانستان معرفی کنند.

شهروندان ایرانی با استفاده از پاسپورت ایران که نیاز به ویزای ترکیه ندارد، خود را به این کشور می‌رسانند و با عبور از ترکیه راهی یونان می‌شوند. در یونان پاسپورت‌های ایرانی را مخفی کرده و با ارایه پاسپورت جعلی افغانستان، خود را شهروند افغانستان معرفی می‌کنند.

روزنامه ۸صبح خواست دیدگاه رامین دلاوری را در پیوند به ادعاهای مطرح شده در این گزارش جویا شود، اما او حاضر به پاسخ‌گویی نشد و شماره‌های تماس درج شده در شبکه تلویزیونی ماهواره‌ای او پاسخی به درخواست مصاحبه از سوی روزنامه ۸صبح ندادند.

با جست‌و‌جوی نام «رامین دلاوری» در گوگل و یوتیوب، حجم قابل توجهی از خبرها و گزارش‌های فریب‌کاری و کلاه‌برداری نمایان می‌شود. به نظر می‌رسد او در کنار کلاه‌برداری از شهروندان ایرانی، حالا برای فریب شهروندان افغانستان دندان تیز کرده و می‌خواهد مردم افغانستان را هم قربانی کلاه‌برداری خود کند.

کد (6)


کلاه‌برداری یک ایرانی از شهروندان افغانستان

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کلاه‌برداری ایرانی
شهروندان افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   تازه فهميديد اين كلاهبرداره از سالها پيش پليس ايران اين شبكه رو معرفي كرده بود كه مردم گول نخورند سر صدها ايراني رو كلاه گذاشته

>>>   هزارهاافغان ازاحماقت افغان سواستفاده کرد. اگریک ایرانی هم اینکار راکار راکرد مشکلی نیست. اضافه تراز۴۰ سال است که ایران وایرانی بامشکل ملیونها افغان فقیرودزدو قاچاقبر واوباش دست وپنجه نرم میکنند و ما ازاعماق قلب ممنون ومدیون ایران وایرانی هستیم.گوشت ازناخن جدایی ندارد.
عاقل

>>>   در برنامه بعدی او تصمیم دارد که یک تعداد افغانها و ایرانی ها را پول بدهد و به استدیو دعوت کند که آنها اقرار کنند که او آنها را در بدل سه و نیم هزار دالر به کشور مقصد رساندند و از او تشکری کنند و بدین وسیله تعداد زیادتر مراجعین پیدا کند.

>>>   افغانها و ایرانی ها متحد شوند دمار از روزگار این آدم در بیارند.
یک ایرانی

>>>   اون پرچم سرش ملیت اوست
این ایرانی نیست دیگه فقط فارسی حرف میزند

>>>   گوشت از ناخن جدایی ندارد. زنده باد عاقل که به راستی خردمند است. بسته به جهت فکری ایشان؛ ای کاش نام خویش را هم خردمند میگذاشت. اروزی بهترین ها از ایران برای برادران و خواهران عزیرتر از جان در افغانستان. و شرمسار از رنج هایی که نابخردان و پدرسوخته ها در این سالها بر شما روا داشتند.
در فرهنگ مشترک ما و شما اگر یک لقمه نان در سفره هست ان را با مهمان میخوریم. ای کاش این برخورد فرهنگی جهان شرق و غرب در این سه سده هرگز رخ نداده بود که فرهنگ ناب خود را از دست بدهیم و بجای آن پول پرست شویم. ای کاش فرهنگ خویش را زنده کنیم. غرب مردمی نیمه وحشی دارد که چون لختی و آزادای دروغینی را سر زبان انداخته است کسانی که فراتر از زیرشکم نمی اندیشند بسیار دلبسته به آن می شوند. ولی فرهنگ چیز دیگری است. آنچه آنها دارند خوی جانوری است. برای یافتن فرهنگ باید در کوچه های روستاهای ایران و افغانستان و تاجیکستان گشت. ای کاش بدانیم غرب دارد با ما چه می کند. ای کاش و هزاران ای کاش دیگر.

>>>   عاقل
بجای خودتان حرف بزنید هر ادمی از هر نژادی و کشوری اقدام به کلاهبرداری از بیچاره ترین انسان های دنیا بکند اوج بی شرفی اش را نشان میدهد
حضور مهاجرین هم یک معامله دو طرفه بوده امنیت در مقابل نسل اندر نسل برده و کارگر بدهی نداریم برای صاف کردن
اما بسیاری از ایرانیان بزرگوار بودند که در این شرایط سخت به مردم تازه امده کمک کردند خوبی سپاس و بدی جای نکوهش دارد

>>>   نسل اندر نسل برده و کارکر؟
مثل اینکه نمی دونی این دو کشور از هم جدا شدن
مقامات و مردم هر کشور مسءول خودشان هستند
بعد از جدایی میلیونی وارد ایران شدید می خواهی خدمات بهت بدهند؟چرا چون لطف کردی منت بر سر جهانیان گذاشته اید و مسلمان هستید؟خیلی عیجیبه افغانها که سرزمیتشان را جدا کردند ارث پدرشان را از ایران می خواهند. اگر برده و کارگر هستی برو خوب.جوانان ایرانی بیکار هستند دوسال از بهترین سالهای عمرشان را به سربازی می روند و به دولت وو ملت و کشور خود خدمت میکند ولی هنوز بیکار هستند.میخوای تو رو استخدام کنند اون بیکار باشه

>>>   نظر دهنده آخر
بیچاره شما به هم رحم نمی کنی
دولتمردان کشورت پولها رو برداشتن فرار کردن از دیگران توقع داری.تو که کشورت را رها کردی ساکت شو.باید برای ساختن کشورتان می ماندید ولی فرار کردید پس از خودتون شکایت کتید
نا هر چی میشه بقچه زیر بغل میان ایران
ایران و افغانستان توسط افغانها از هم جدا شدتد
بعدش دیگه چه بلایی بر سر کشورتون آوردید به خودتان مربوط است.اینجا هم ژست تشکر از مردم ایران رو نگیر تو تمام جملاتت نفرت از ایران و ایرانی موحود است که اوج حقارتت است

>>>   عزت و کرامت هر ملتی دست خودش است
لازم نیست برده باشی اگر وطنتان را ویران نمی کردید با خودخواهی لجبازی قومگرایی
بیست سال دنیا از شما حمایت بی سابقه کرد

>>>   نظر دهنده نهم دوست ایرانی کسی از شما تشکر نکرد
مگر شما چه کار کردید که توقع تشکر دارید به جز توهین به افغانستان وبه بهانه های مختلف پول گرفتن
بعد آن کسی که تو جوابش را دادی منظور کاربر
که اسمش عاقل گذاشته خودش ایرانی هموطنان است
که خودش را افغان جا میزند بعد بحث افغانستان
به شما ربطی ندارد که اینجا آمدید نطق میکنید
عقده ای تر از شما دوستان ایرانی کسی نیست

>>>   بابا بسه دیگه ...
هر جا میری ایرانی و افغانی سر جنگ دارند
نه سر پیاز هستید نه ته پیاز
یکی دیگه فرار کرده دزدی کرده اون یکی تروریست و بمب منفجر میکنه اینها میزنند سر و کله هم
خاک بر سرها دعوای چی رو با هم دارید
دعا کنید حداقل ایران سر پا بماند و گرنه همه بقچه بغل باید بریم تو جزیره ای جایی زندگی کنیم

>>>   به ایرانی
تازه به دوران رسیده برو تاریخ صفوی و قاجار را بخوان بعد بیا برای من رجز ما ملت فلانیم وبهمانیم نطق کن ملت ما کشور ما به تو هیچ ربطی ندارد سرتا پا کشورتان ایراداشکال است کی ما امدیم واینجا برای شما سخنرانی کردیم اینجا هم طبق قوانین بین الملل زندگی میکنیم به امثال توهم هیچ ربطی ندارد تو ادم بی هویت همونی هستی که اینجا تا ماه پیش میگفتی مردم افغانستان طالبان بهترن اینها را قبول کنید احترام گذاشتیم یک ملت به تو نگفت به توچه بهتراست پایت را اندازه گلیمت دراز کنی به اندازه کافی نشان دادی چقدر عقده ای هستی
من یک موضوع کاملا روشن را گفتم شما با مهاجران افغانستانی نه طبق اسلام و نه طبق اصول بین الملل رفتار کردید برده کشی کردید و میکنید چرا باید تشکر کرد ؟میفهمی رفتار نابجای دولت مردان شما چقدر شیعه را به کام اروپا فرستاد البته شما شیعه فقط دستمایه اهدافتان است
فقط ادای مهمانواز هاو مهربانان را درنیاورید نه دنیا احمق است نه مردم افغانستان این کشوری هم که هردم پز و قیافه اش را به همین ملت بیچاره میدهی هزاران خون ریختند چه در سوریه چه در عراق تو چند شهید دادی ؟این صداقتی که ملت افغانستان در مقابل ایران داشت با هرکشوری میداشت پاسخش غیر این بود
حالا هم‌ ما توقعی از ایران نداشته و نداریم دشمنی هم نداریم لیکن خودرا به خریت زده نمیتوانیم طبق واقعیات به موضوع نگاه میکنیم غیرت داریم کار میکنیم منت امثال توهم به سرمان نیست حکومت شما هم اگر برایش صرف نداشت ضرف مدت ۲۴ساعت همه افغانستانی هارا بیرون میکرد
از ایران

>>>   من راجب ملت فلان نزدم
ولی از شما سرتر و برتر هستیم تو همه چیز
از نظر علمی اقتصادی ورزشی نظامی اجتماعی فرهنگی سطح سواد و تو همه چیز
اگر سر تا پای کشور ما ایراد است تو همه چیز تاتید میکنم تو همه چیز از شما سرتر هستیم
تازیخ هر جا را میخوای بخوان ما پیشرفتهای زیادی برای افتخار کردن در حال حاضر داریم ولی شما باید بچسبید به همان گذشته ها
تاریخ شما هزاره ها مربوط به مغولهاست

>>>   ادعای مهد زبان فارسی ولی بیسوادترین و عقب مانده ترین کشور دنیا.ادعای مهد و علم دانش ولی جاهلترین قبیله ای ترین کشور دنیا.ادعای داشتن شخصیتهای علمی ولی کتابهای علمی مقالات و کتب مرجع علمی ایرانیان را استفاده می کنند
برو خدا رو شکر کن زبان ایران فارسی است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است