ورود ساکنان جنوبی افغانستان به پاکستان آزاد شد
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۴۵    ۱۴۰۰/۸/۵ کد خبر: 168779 منبع: پرینت

پاکستان قدم‌های کلانی برای مهندسی سیاسی اجتماعی در قالب عملی ساختن بخش‌های عمده‌ای از آنچه عمق استراتژیک این کشور برای افغانستان نامیده می‌شود، برداشته است.

پاکستان بسته‌های پیشنهادی خاصی برای طالبان در مشرقی و ولایات جنوبی کشور ارایه کرده است. این بسته‌های پیشنهادی قدم‌های بزرگ برای یک پلان درازمدت است. پاکستانی‌ها پیشنهاد داده‌‌اند که تمام باشنده‌های اصلی ولایات جنوبی به ویژه ولایت قندهار و سپس هلمند، زابل و ارزگان می‌توانند تنها با نشان دادن تذکره‌های‌شان که در آن مسکن اصلی‌شان یکی از این چهار ولایت ذکر شده باشد، به راحتی وارد خاک پاکستان شوند و گشت و گذار کنند، تجارت کنند و قیودات مرزی بر آن‌ها وضع نخواهد شد.

این کار در مشرقی آغاز شده است و آن‌هایی که باشنده اصلی ننگرهار باشند می‌توانند به آن‌سوی مرز بروند.
در بین طالبان، موافقان این طرح بیشتر از مخالفان آن است. این طرح از سوی مردم ولایات یاد شده با استقبال بی‌نظیری روبرو خواهد شد و دموگرافی این مناطق در دراز مدت با تغییرات کلانی روبرو خواهد شد و جابجایی کلان جمعیتی رخ خواهد داد و پاکستان از این مساله نفع زیادی خواهد برد.

همین اکنون پاکستانی‌های نزدیک مرز به ویژه در مرزهای مشرقی کشور، به راحتی و بدون نظارت خاصی و با نشان دادن شناخته‌کارت وارد افغانستان می‌شوند و هیچ‌گونه ردیابی استخباراتی امنیتی بر آن‌ها انجام نمی‌شود و قیوداتی برای آن‌ها از سوی طالبان وجود ندارد.

تمام فشارهایی که این‌روزها بر مرزهای پاکستان با افغانستان از سوی پاکستانی‌ها اعمال می‌شود و تمام تحقیرها بر افغانستانی‌ها، برای ساده‌سازی راه جهت عملی‌سازی این طرح است. کرنل‌های پاکستانی به شدت بر سر این مساله تاکید دارند و این سیاست و حکم مستقیما از سوی اسلام آباد پیش‌ برده می‌شود.

پاکستان تعلقات و نیازهای مردم ولایات جنوبی و مشرقی افغانستان را با مناطق سرحدی خود بسیار خوب می‌فهمد و از آن به راحتی استفاده سیاسی می‌برد. نقش سنتی قندهار در سیاست افغانستان با عملی‌سازی این طرح به صورت صد در صد در دست پاکستان خواهد بود و در غیر آن، این نقش به شدت ضعیف خواهد شد. فصل‌ موفقیت‌ و عملی‌سازی طرح‌های پاکستان برای مهندسی‌های کلانی که تحت نظر استبلیشمنت این کشور بود، فرا رسیده است.

عزیز نیکیار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ولایات جنوبی
پاکستان
نظرات بینندگان:

>>>   پاکستان میترسد که بیست سال او انتحاری ها را از پاکستان به افغانستان میفرستاد و حالا نوبت تاجکان و ازبکان و هزاره ها است که انتحاری ها را از افغانستان به پاکستان میفرستند.
په پشتو کی یو متل دی چه وایی:
ژرنده که دپلار دی هم په وار دی.

>>>   بسیار خوب است.
لر و بر به هم برسند تا از فراق ننالند.

>>>   ولایات هم مرز با پاکستان خوشحال اند که پاکستانی شوند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است