روابط عجیب و غریب ایران و طالبان
ایران به جز از تاجیکستان و مردم فارسی زبان افغانستان هیچ متحد طبیعی دیگری در منطقه ندارد. اما زمانداران دولتی ایران در حال تخریب تمام پل های عقب فرهنگی، زبانی، مذهبی و تاریخی با مردم هم سرنوشت خود در منطقه هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۱۱    ۱۴۰۰/۸/۱۶ کد خبر: 168883 منبع: پرینت

بحث اول:
زمانداران دولتی ایران چنان بخود می بالند که گویا اینها بودند که "اژدهای امریکایی" را در افغانستان بعد از بیست سال پیکار کشتند. بنابراین یکی از کلان کاران بازی پسا امریکایی خود را بحساب می آورند.
آنها همچنان تصور می کنند عربستان سعودی را از بازی اخراج کرده و جنگجویان سوگند خورده وهابی، دشمنان ایران را از طریق طالبان مهار کرده اند.
زمانداران دولتی ایران باور دارند که منافع مشترک ایران و طالبان جنگیدن با دشمن مشترک یعنی داعش است. به باور ایران داعش بحیث ابزار بازی امریکا، عربستان سعودی و اسراییل از خاور میانه تا افغانستان است.

بحث دوم:
واقعیت این است که طالبان امریکا را شکست نداده اند. بر خلاف تصور آمریکایی ها شکل بازی را تغییر دادند و بلای ترور و وحشت ۲۰ ساله را که بر دوش آنها سنگینی می کرد و سود آن را بازیگران منطقوی می بردند از دوش خود به جان ایران و منطقه انداختند و خود بحیث شبح در منطقه وحشت را مدیریت می کنند.
چنانچه سه ماه شده است که امریکایی ها افغانستان را ترک کرده اند و امارت طالبان را برسمیت نشناخته اند و پول های سرشار برای شان سرازیر نکرده اند، ایران و سایر حامیان طالبان توان چرخاندن ماشین وحشت طالبان را با پول خود ندارند. این در حالی است که با گذشت هر روز کابوس حملات داعش سایه در منطقه انداخته است.

بحث سوم:
باور می‌شود که گرمی روابط ایران با طالبان دیر دوام نخواهد کرد. زیرا افکار طالبان از لحاظ مذهبی و حضور جنگجویان وهابی با داعش نزدیک تر نسبت به ایران شیعی است. ایران برای هر دو گروه اهریمن مذهبی شمرده می‌شود. جنگ قدرت میان طالب و داعش هم به نفع ایران تمام نخواهد شد. اتحاد داعش و طالب و القاعده هم بعید نیست. زیرا جلوی آنان در دست بازیگران منطقوی و جهانی است، که دشمنان سوگند خورده ایران محسوب می‌شوند.
همچنان طالبان نه از لحاظ مذهبی با ایران وجه مشترک دارند و نه از لحاظ قبیلوی، فرهنگی و زبانی. در ذات و فرهنگ طالبان ایران بحیث یک اهریمن تاریخی شمرده می‌شود. حتی آنها یک واژه "دانشگاه" را تحمل نمی توانند، چه رسد به مذهب شعیه و زبان و فرهنگ والای فارسی احترام بگذارند.
اگر همه دشمنان ایران اند، پس دوستان ایران کی ها اند؟

واقعیت این است که ایران به جز از تاجیکستان و مردم فارسی زبان افغانستان هیچ متحد طبیعی دیگری در منطقه ندارد. اما زمانداران دولتی ایران در حال تخریب تمام پل های عقب فرهنگی، زبانی، مذهبی و تاریخی با مردم هم سرنوشت خود در منطقه هستند.

هارون امیرزاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زمانداران ایران
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   جناب آقای هارون امیرزاده
نویسنده گرامی
سردمداران هر کشوری موظف هستند که منافع مردم خود را تامین کنند.اگر حاکمان ایران هم چنین کنند، کار اندیشمندانه ای کرده اند.بالاتر از سیاهی رنگی نیست،در مقابل آدم شرور باید عاقلانه و با سیاست عمل کرد تا شر او دامن انسان را نگیرد.
داشتن رابطه مسالمت آمیز با طالبان به معنی دشمنی با تاجیکستان یا مردم فارسی زبان افغانستان نیست بلکه یک دوراندیشی است.امیدوارم شما این مفهوم را درک کرده باشید.شما باید خوشحال باشید که اگر رابطه حسنه ای بین ایران و طالبان شکل بگیرد به نفع گسترش صلح در منطقه و به نفع مردم افغانستان نیز هست.پس بهتر است از قضاوت نادرست دست بردارید و عاقلانه با مسائل برخورد کنید.
کامران مهاجری-تهران

>>>   این تحلیل های آبکی و بی ارزش رو از کجا در میآورید بخاطر همین بی سوادی سیاسی و نداشتن هیچ گونه فهم و درک‌مناسبی این اوضاع افغانستان هست که بیش از چهل ساله خود درگیری دارید
متحدین استراتژیک‌ ایران در منطقه ، عراق ، سوریه ، لبنان ، یمن هست و همچنین روابط استراتژیک و بسیار نزدیک ایران ، چین ، روسیه خاری در چشم دشمنان داخلی و خارجی ایران هست
التماس سواد رسانه ای و سیاسی واقعا جای تاسف هست از این تحلیلگران بی سواد که فقط یک‌ چیزی برای خود بدون هیچ درک و فهم سیاسی به قلم‌در می آورند

>>>   زمانی که امریکا تحت نام مبارزه با تروریزم به افغانستان حمله کرد،همه کشور های منطقه بشمول ایران پشتیبانی کردند و هیچکس اعتراض نکرد که بخاطر یک کیک پوستین را حریق نکنید و بخاطر گرفتن بن لادن بسته یک کشور را بمبارد نکنید. زیرا جرم یک عمل شخصی است و بخاطر جرم یک شخص،یک ملت و یک کشور مورد بمبارد نباید قرار بگیرد.
بعد ازربیست سال جنگ در افغانستان،امریکا از افغانستان بیرون شد و کشور را دوباره به طالبان تحویل داد،اما گفت که تا زمانی که طالبان شرایط من را قبول نکنند،ما طالبان را برسمیت نمی شناسیم.
کشور های منطقه نیز این پیشنهاد امریکا را مورد تأیید قرار دادند و هیچکدام کشور منطقه و دنیا ،طالبان را برسمیت نشناختند.
من متیقن هستم که اگر همین حالا امریکا را برسمیت بشناسد،تمام کشور های دیگر طالبان را برسمیت میشناسند و اگر امریکا طالبان را دوباره سرنگون کند و دولت قبلی افغانستان را روی کار بیاورد،باز همه کشور های منطقه طالبان را محکوم و حکومت قبلی را برسمیت میشناسند.
بنأ کشور های منطقه و کشور های فرا منطقوی،حتی کشور هایی که خود را ابر قدرت ها و سردمداران جهان،چه از نگاه نظامی و چه از نگاه اقتصادی میدانند،همه در مورد افغانستان،دنباله رو سیاست های امریکا در مورد افغانستان هستند و ایران نیز شامل این کشور های دنباله رو امریکا در مورد افغانستان است.

>>>   متاسفانه همین طوره ایران طی ۴۰سال گزشته دنبال نجات فلسطین وسرزمیهای عرب بوده ودراین سیاست بدشمنان ایران وشیعه کمک فراوان کرده جان شیرین جوانان شیعه رافدای دشمنی کرده که که هیچ ربطی نه به ایران داره نه زبان فارسی ونتیجه اش تحریم مملکت شیعه وآشتی دادن عراب واسراییل شده واین کار ایران تا جای رسیده همین عراقی که به کمک ایران توانست داعش راشکست دهد امروز از ایران متفرن

>>>   ایران اگر بلد نبود که چکار کند الان وضعیتش از افغانستان هم بدتر بود. پس لازم نیست شما نصیحتش کنید

>>>   شما پیش فرض هایی دارید که نادرست نیست. در بحث دوم گفته اید طالب و ترور و وحشت ۲۰ سال بلای جان امریکا بود گویی طالب ناگهان از پشت بوته در آمد و آمریکا مظلوم میدان بود. خود آمریکایی ها امروز میدانند که حمله به برج های دوقلو یک نمایش بود برای حمله به افغانستان. خود امریکایی ها امروز میگویند خودشان طالب و داعش را ساختند.

شما در بحث دوم میگویید ایران توان مالی برای چرخاندن ماشین ترور و وحشت طالب را ندارد. مگر ایران چند گروه تروریستی را چرخانده است که طالب دومی باشد؟ بله از نظر شما شاید کسانی که در عراق در برابر سلطه بیگانه مقاومت میکنند گروه تروریستی هستند. شاید در نگاه شما کسانی که در سوریه برای دفاع از کشور در برابر خواست امریکا و صهیونیزم میجنگند گروه تروریستی هستند؟ شاید در نگاه شما کسانی که در لبنان برای جلوگیری از زمین خواری رژیم صهیونیستی میجنگند تروریست هستند؟ شاید در نگاه شما گرسنه های پاپتی که در یمن در برابر زیاده خواهی عربستان میجمگند گروه تروریستی هستند؟ ایران اینها را تجهیز تسلیحاتی میکند اگر بتواند مالی نیز میکند ولی همه آنها برای میهن خود میجنگند. کاری که در افغانستان نکردید.

تا همین جا هم مردم افغانستان دوست و دشمن خود را نمیشناسند و هرکه به ایران فحش دهد روشن فکر تلقی میشود. نیازی نیست شما بر این مساله تلاش کنید. شکاف گسترده را غنی بابا ایجاد کرد. تحلیل شما به هزار و یک دلیل بی ریشه و بدون کمترین آگاهی از اوضاع منطقه و اوضاع جهانی است. ولی گمان میکنم از اینکه احمدمسعود به مشهد رفت و با اسماعیل خان دیدار داشت سوخته اید. گمان میکنم شما بودید که از لندن پیام میفرستاید. اگر درست بگویم رفتار شما طبیعی است.

>>>   برای ملت ایران امنیت مرزها ومنافع ملی مهم است طالبان یاغیر طالبان دردرجه دوم هستند ضمنا ملت ا یران به اینکه آمریکا چگونه ازافغانستان خارج شده است اهمیتی نمی دهند بلکه مهم اخراج آمریکا از منطقه میباشد ملت ایران از به اصطلاح متحدان طبیعی خود درمنطقه (به نظر شخصی نویسنده) تاکنون خیر وبرکتی عاید نکرده اند درعوض سیل مهاجران وکمکهای ... رااز هزینه ملی ایران پرداخته اند نهایتا اینکه ملت ایران هیچ نیازی به دوستان یکطرفه ندارند /
پرویز ایران پور تهران

>>>   الان است که ایرانی ها بیایند بگویید ما خوب هستیم
بهترین عالم هستیم میگی نه نگاه کن

>>>   زکریا مشکور کابلی
طال/بان معتدل (زامبی معتدل ) وجود ندارد !
رئيس شورای رهبری و صدر الوزرای طال/بان رسما در مصاحبه ای می گوید ، شیعیان مسلمان نیستند و ما آنها را در افغانستان نمی پذیریم!
و در سفری که به ایران داشتم متوجه شدم که در ایران چیزی از اسلام وجود ندارد !
تنبیه !
آیا اینها معتدل اند ؟
آیا اینها قابل تعامل اند ؟
آیا علمای شیعه می توانند محوز کمک برای اینها را صادر کنند ؟
آیا همکاری کردن با حکومتی که چنین فردی در راس دولت آن است ، جایز است ؟

>>>   ایران تمام تلاشش این است وارد جنگ نشود چون زیر بنای اقتصادی ایران در اثر تحریم ها بشدت اسیب پذیر شده همه ما کم و بیش متوجه دستپاچگی ایران در سیاست افغانستان شدیم واقعیت این است وجود دولتی قوی برای ایران دررافغانستان خطری محسوب میشود مخصوصا اگر پشتون باشند ایران فعلا سیاست از تهدید ها فرصت ساختن رو پیش گرفته و تصیم به سازش دوستی با طالبان دارد تا ببیند انها چقدر صادق هستند البته همه چیز طبق پیش بینی های ایران درست از اب درنیامد و بجای طالبان میانه رو دولت افغانستان به دست حقانی های تندرو افتاد ایران نگران خراب شدن ارتباطش با فارس های افغانستان نیست چون به خوبی میداند تعلق خاطر مردم فارس به ایران بیشتر از این ها است و خواهد بود و هروقت احساس خطر از جانب طالبان کردند براحتی فرمان را میچرخانند
هیچ بعید ندانید احمد مسعود چهار صباح دیگر سراز ایران دراورد و پروزه چند دهه ایران به بار نشیند نسبت به گذشته سیاست ایران در مقابل افغانستان به پختگی نسبی رسیده
چیزی که مشخص است ایران از افغانستان چشم پوشی کرده نمیتواند به دلایل بسیار زیاد که جای ذکرش نیست اما اینکه چطور به اهدافش برسد مسیرهای مختلف را میپیماید ۱طالبان ۲ فاطمیون ۳فارس هابه احتمال زیاد پسر مسعود باید دید از کدام راه زودتر به نتیجه میرسد و دیگر بازیگران منطقه ای چه ضد حمله ای به ایران میزنند
هرچند انواع راهها را در نظر گرفته اما هنوزم از بازی های جاری در افغانستان غافلگیر میشود وگاهی به نعل و گاهی به میخ میزند

>>>   Ghulam Azami
حکمتیار: ایران تلاش می‌ورزد تا مانع به‌رسمیت شناخته‌شدن طالبان شود
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می‌گوید که ایران تلاش دارد تا مانع به‌رسمیت شناخته‌شدن طالبان شود، در حالی‌که چین، روسیه،‌ پاکستان و عده‌ای از هم‌سایه‌های دیگر تمایل داشتند تا طالبان را به رسمیت بشناسند؛ اما ایران برای جلوگیری از این اقدام نشست تهران را برگزار کرد.
آقای حکمتیار در خطابه‌ی گفته است که افغان‌ها از تمام هم‌سایه‌های خود می‌خواهند تا سیاست مثبت و سازنده در رابطه به افغانستان‌ داشته باشند. به گفته‌ی او، افغان‌ها از تمام هم‌سایه‌ها به‌خصوص می‌خواهند تا نباید در امور افغانستان مداخله کنند و از ادامه‌ی جنگ حمایت نموده و بر آن سرمایه‌گذاری کنند.

>>>   Ehsan Salam
طالبان در میدان تبلیغات عیش‌کرده‌اند. وقتی می‌بینند و می‌خوانند که ما و شما؛ دموکراسی افغانی، جمهوری قلابی و سردمداران آن حکومت فاسد را می‌کوبیم، کیف می‌کنند و بال می‌کشند!
با امریکا داده‌گان ستیزه مکن!

>>>   اولویت ایران مردم افغانستان هست. دولت ها می روند و می آیند.

>>>   علت این همه ظلم به ملت افغانستان اینست که خود این ملت شریف ، با درایت و بطور حساب شده و آگاهانه برنمی خیزند و امورات و اختیار خود را به گروههای شبه نظامی مثل طالبان یا دولتها و شخصیتهای غربزده و غیره داده اند ... و از آنها توقع اصلاح و سامان دادن به اوضاع را دارند.
این مقاله هم با همین روحیه نوشته شده است !

آقای امیرزاده
شما بجای اینکه دنبال تخطئه و نقد ایران باشی (که بیشترین نفع ها را علیرغم تبلیغات بی پابه به افغانستان رسانده است )...وبجای توقع از رفتار باصطلاح مناسب این دولت یا آن دولت...

ببین چگونه می توانی مردم را حول یک محور اساسی مثل دین یا وطن یا هر دو جمع کنی و منشا آثار خیر برای مملکتت شوی!
و تنها با آگاهی و اتحاد و تلاش تک تک هموطنان افغانستانی هست که میتوان کشور را از یوغ استعمار و استحمار و استکبار و بدبختی نجات داد نه با نمک نشناسی و آب به آسیاب دشمن ریختن!

داریوش از تهران

>>>   جناب هارون امیرزاده گرامی:
تملم چیزهایی که نوشته اید درست است بجز درباره داعش
داعش هرگز هیچ گروهی را تحمل نمیکند این را در ده سال گذشته در عراق و سوریه اثبات کرده است
ایران داعش را در عراق و سوریه شکست داد اما حالا امریکا میخواهد ان را در افغانستان زنده کند بجز ایران چین و روسیه هم دقیقا روش ایران را در مواجهه با طالبان در پیش گرفته اند یعنی "کج دار و مریز" این مشکل ان ها هم هست
رویارویی و جنگ داعش و طالب هم دیر یا زود اتغاق خواهد افتاد اتحادی میان این دو نیست امریکا افغانستان را ترک نکرد بلکه ان را به پاکستان واگذار کرد یا به عبارت دقیق تر از راه سازمان ای اس ای پاکستان به انگلیس سپرد
طرح خاورمیانه جدید هم ایران را درگیر جنگ شیعه و سنی کرده در عراق سوریه یمن ولبنان و با اسراییل و حالا افغانستان ان هم زیر شدید ترین تحریم های تاریخ
نقشه دقیق امریکا درگیر کردن ایران و چین و روسیه و کشورهای اسیای مرکزی با تندروهای سلفی تکفیری برای سالیان دراز است تمام اینها را به دست قطر و ترکیه و اکستان به افغانستان ترانزیت میکنند ایران هم توان وارد شدن به ششمین صحنه جنگ در خاورمیانه را ندارد

>>>   دولت متعصب و اصولگذای رئیسی طالب است و در مواردی از طالبان شدیدتر عمل میکند. بتازگیها در یکی از مناطق ایران دستور داده شده است که در اطلاعیه های فوتی نام زنان را نوشته نکیند. تعداد گفته اند که مردم چگونه آگاه شوند که کدام کس مرده است. مگر از مرده زنان هم نفرت دارید. به این دلیل دولت افراطی ایران از طالبان حمایت میکند زیرا هردو متعصب و زن ستیز اند. این خبر را بخواند:
نوشتن اسامی بانوان متوفی در اطلاعیه‌های مراسم ترحیم ممنوع شد و پیگرد قانونی دارد +عکس
02:20 07.11.2021دریافت لینک کوتاه
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملکان خطاب به مدیر چاپخانه و خدمات کامپیوتری نوشت، نوشتن اسامی زنان در آگهی ‌ترحیم ممنوع است.
به گزارش اسپوتنیک، طی روز‌های گذشته نامه‌ای با امضای عادل قربانزاده، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ملکان از توابع استان آذربایجان شرقی منتشر شد که در آن خطاب به مدیر چاپخانه و خدمات کامپیوتری نوشته شده است: «از تاریخ ۲۵ مهرماه ذکر نام زنان در اطلاعیه‌های مجالس ترحیم ممنوع و پیگرد قانونی خواهد داشت.»

انتشار این اطلاعیه در فضای مجازی با موجی از واکنش کاربران در صفحات اجتماعی همراه شده است. کاربران بسیاری عنوان می‌کنند این اطلاعیه بر چه اساسی تنظیم و منتشر شده است و دلیل اصلی این موضوع چه می‌باشد و چرا شهروندان و مردم این سرزمین باید از چنین دستوری، بدون توضیح و دلیل پیروی کنند؟! گروهی از کاربران عنوان می‌کنند چرا در تبلیغات رسانه‌ها و نشان دادن زنان با اشکال مختلف، مسئله‌ای نیست اما با نام او پس از مرگش مسئله دارند، چه کسی پاسخگوی چنین تناقضاتی است؟!

غالب کاربران از دیدن چنین اطلاعیه‌ای متعجب‌اند و عنوان می‌کنند کجای جهان زندگی می‌کنیم و در کجای تاریخ ایستاده‌ایم؟! مگر می‌شود مردگان بی‌نام و نشان دفن شوند، چندی پیش نیز دستور پاک کردن عکس زنان از روی سنگ قبر آنان داده شده بود. این کاربران ضمن اظهار تاسف عنوان می‌کنند وای به حال ما که از سر مردگان‌مان نیز دست برنمی‌دارند و بسیار ناامید کننده است جامعه‌ای که تا به این حد منزلت زنان را زیر سوال می‌برند و در ادامه، خواستار عزل این مدیر هستند.

>>>   داعش با طالبان متحد شود!!
داعش با هیچکس متحد نمیشود یا بیعت یا مرگ
جنگ داعش با طالبان هم بزودی شروع میشود

>>>   سلام علیکم
واقعیت این هست که ایران منافعی به جز حمایت از مردم افغانستان ندارد و حتی روابط یا عدم روابط با طالبان را باید در همین هدف تفسیر کرد. در صورتی که روابط حسنه با طالبان به نفع مردم افغانستان باشد ما با طالبان روابط حسنه خواهیم داشت. در صورتی که جنگ با طالبان به نفع مردم افغانستان باشد ما با طالبان خواهیم جنگید. در صورتی که تحریم طالبان به نفع مردم باشد همین طور. باید دید منافع مردم افغانستان چطور تامین می شود.

>>>   نقشه‌ی غرب برای ایران این بود که با طالبان وارد جنگ شود و ناگهان جمهوری آذربایجان و ترکیه از غرب به ایران حمله‌ور شوند.

>>>   امنیت افغانستان یعنی امنیت ایران پس ایران بخاطر خودش هم که شده بدنبال نا امنی در افغانستان نیست/

>>>   فکر کنم منظور نویسنده این بوده که متحدان ایران تاجیکها هستند یعنی تاجیکها افغانستان و تاجیکستان
من اصلا آدم مذهبی نیستم ولی خیلی واسم جالبه که طرف هیچ اشاره ای به هزاره ها نکرده است
و گویا آنها در حاشیه قرار داده است
ولی در اصل متحد ایران همین هزاره ها هستند که هم در جنگ با عراق و هم در سوریه بوده اند
تاجیکها فقط در برابر خطر طالبان از ایران کمک خواستند و به سرعت هم فراموش کردند
فرمانده سپاه قدس هم در مجلس فقط یه شیعیان افغانستان اشاره میکند

>>>   یکی دوبار نوشته های این نویسنده را خوانده ام
اگر نویسنده یک رییس جمهور یا فرمانده نظامی بود ظرف 48 ساعت تمام نیروهایش را یا از دست میداد یا با تلفات بالا شکست می خورد.بسیار متعصب عجول و بی برنامه و عصبی است.چیزی را به عنوان صبر استراتژیک را نمی شناسد و حتی نمی داند که فصل سرما در راه است و فعلا باید روی رساندن کمکهای غذایی و سوخت برای زمستان متمرکز شد و منتظر نزاع درون طالبان باشی و همچنین مواظب داعش
ایران با طالبان تعامل می کند و به قول خود طالبان مانع به رسمیت شناختن طالبان بین همسایگان است
سیاست چماق و هویج در دستور کار ایران است

>>>   هنری کسنجر زمان و فوکویامای افغانستان دوباره مگه چی گفته؟
قشنگ یه پا طالبان است برای خودش

>>>   تاجیکستان از خودش نمیتونه دفاع کنه با روسیه پیمان دفاعی داره مثله عربستان و آمریکا
تو هم تو لندن سرت بازه برو تو سرما نخوری

>>>   حالا فعلا اتحادها را فراموش کن برو ببین میتونی از قهرمان و یگانه حامی افغانستان یعنی رییس جمهور تاجیکستان بخواهی که این 150 خلبان افغان را که چند ماه است در زندان هستند آزاد کند
در رویاها به سر میبرد و حرف از اتحاد می زند

>>>   تا دیروز که می گفت داعش وجود ندارد باید بگردیم ببینیم قبله عالم نویسنده کیست که احتمالا آن کس راجب خطر داعش گفته این هم قبول کرده است
ولی در مورد خطر طالبان برای ایران باید بگم طالبان این کار را نمی کند ولی اگر بکند سپاه پاسداران با بولدوزر از روی طالبان رد می شود
ایران که تاجیکستان نیست که چند تا انتحاری تا مرز بفرستی بخواهی بترسونی
تازه ارتش ایران را نگفتم

>>>   رزاق مامون
کشتی کج و معوج طالبان کم کم به گِل می نشیند
یک طالب درتلویزیون می گوید ما نمی دانیم که چرا برخلاف روز های اول پیروزی طالبان و آمدن به کابل، اکنون روسیه، چین و ایران کم کم از طالبان خود را گوشه کرده اند. وقتی گپ های او را می شنوم یک چیز به ذهنم می آید که این طالبان چقدر خود شان درنظر خود شان، بی گناه، معصوم، خیرخواه و مستحق تلقی می کنند! هیچ نمی دانند که چه بازی گیج کننده ای علیه آن ها به راه افتاده است. پاکستان هم خاموش است و از خیزک زده های عمران خان و شاه محمود قریشی ازین کشور به آن کشور برای رسمیت بخشی طالبان خبری نیست.
مکتب خوانده گی های ابجد خوان که از هرگوشه و کنار افغانستان و دنیا برای طالبان تبلیغ مثبت می کردند نیز گنس شده اند که چی چیزی در جریان است. اصلاً به روی خود نمی آورند که مجمعی از مردم در ارگ کابل جای گرفته اند که حرفه اصلی شان، بم گذاری، اعزام انتحاری و کشتن انسان و خرابی مکتب و پل ها بوده است. هیچ به روی خود نمی آورند که درکابینه طالب، 17 تروریست معروف شامل لست سیاه جهان حضور دارند. هیچ به روی خود نمی آورند که گلیم مدنیت، هنر، فرهنگ و زنده گی شهری را جمع کرده اند و کشور عملاً به سوی بدویت صحرایی روان است.
به زودی شاید از گرانجانی این خواب بیرون خواهند پرید.

>>>   Rasoul Parsi
ایران روی طالبان زیاد هزینه کرد، ولی در پایان همه چیز به نفع پاکستان و آمریکا تمام شد. حالا چسبیده به ....اسماعیل خان و احمد مسعود.
ایران جان، تو اگر کاری می‌کردی هرات را به‌دست طالب نمی‌دادی (که بر خلاف تصورت به دست حقانی‌ها و بلوچ‌های ضد ایرانی افتاد) و در زمان سقوط پنجشیر، با آن‌همه سلاح و مهمات (که برای یک سال مبارزه با طالب، بدون حمایت خارجی، در کل کشور کفایت می‌کرد) به نفع طالب تبلیغات نمی‌کردی......

>>>   مارهای آستینی که ایران را از پا در آوردند
روابط عجیب و غریب ایران با طالبان همه را شگفت زده ساخته است. ایران کجا و طالبان کجا؟
کافیست که در ذیل به مارهای آستین پدران طالبان از لحاظ تاریخی نظر به اندازید که امپراطوری های ایران را چگونه از پا در آوردند :
۱) در قرن ۱۸ مردی معروف به "میرویس خان" که در آستین امپراطوری صفویان ایران پرورش یافته بود، ولی سر انجام ارباب صفوی خود را چنان نیش زد که به خاکستر تبدیل شد.
۲) مار آستینی خوش و خط و خالی بنام" احمد خان ملتانی "که بحیث غلام بچه در دربار نادر افشار در ناز و نعمت زندگی می کرد، ولی به مجرد قتل نادر افشار، سلطنت قبیلوی خود را در خراسان اعلام نمود و از ایران بزرگ جدا شد.
اولاده او سه سده است که به‌ درد سر بزرگی به ایران تبدیل شده اند. در قرن ۱۹ انگلیس ها را به خراسان آوردند و در جنگ به سر هرات بلای جان ایران شدند.
در سال‌های ۹۰ همین تروریستان طالب بودند که بحیث لشکر پاکستانی، سعودی، یهودی، امریکایی و انگلیسی و تروریزم بین المللی به بزرگترین تهدید علیه ایران تبدیل شدند. مواد مخدر و سیلی از مهاجران یکی دیگر از تهدیدات آنها بحساب می آید.
در ۲ دهه گذشته برادران تکنوکرات طالبان بلاهای آمریکایی و ناتو را در همسایگی با ایران جابجا کردند.
فراموش مان نشود که همین گلبدین حکمتیار، مار زخمی را که ایران از افغانستان نجات داد و بحیث مار آستین خود با مهر و محبت پرورش داد، به مجردیکه قدرت یافت، اولین نیش خود را به ایران زد. او ایران را بزرگترین دشمن قبیله خود معرفی می کرد و از امریکا خواست که ایران را نابود کند.
از انتطار دور نیست که طالبان بزرگترین هیولای دشمن ایران در افغانستان تبدیل شوند که مهار آن برای ایرانیان غیر ممکن شود.
راه گمی سیاست ایران تا آن حدیست که تصور می کنند تروریستان طالب به هر سازیکه ایران بزند خواهند رقصید.
هارون امیرزاده

>>>   دقیقا بر عکس ایران همواره تلاش کرده که با فارسی زبان افغانستان و تاجیکستان ارتباط برادران بر قرار کنند ولی تاجکان افغان یا مذدور امریکا بود و یا عربستان یکی خود را دیموکرات مترقی گرفته و دیگرش وهابی ضد شیعه بوده و در باره تاجیکستان باید گفت که امام علی و سیاستمداران تاجیکستان غلام حلق بگوش روسیه و کشورک های عربی شده و هر دو کشور افغانستان و تاجیکستان فقط در شرایط بحران چشم به طرف ایرانی می دوزند . در دوران کرزی اشرف غنی مگر کم ایران حراسی کردید
من تاجک هستم از کابل همه سیاستمداران فارسی زبان را می شناسم که چقدر به امریکا و عربستان علاقه داشتند. این حق ایران است که به منافع خودش توجه کنند همین طالبان حتا بخاطر قدرتمند بودن ایرانی اسلامی کمی احترام به ایران دارد ولی فارسی زبانان در زمان اشرف غنی حتا از نام گرفتن ایران هم می ترسیدن از امریکا دزد و تروریست

>>>   به نظر من نظر نویسنده سطور درست نیست.شما باید درک کنید که با بدگویی به طالبان که به هر حال بخش بزرگی از ملت تان هستند و هم به همسایگان خود نفعی وجود ندارد. باید جهد همه این باشد که تفنگ از میدان به در شود و قلم حاکم شود.

>>>   البته من فکر می کنم روابط طالبان و ایران ساخته و پرداخته‌ی رسانه‌های غربی باشد و واقعیت این هست هیچ وقت روابط ایران و افغانستان بدتر از زمان طالبان نبوده است.
ولی میتوان گفت طالبان بر پایه‌ی ناسیونالیسم پشتون و بنیادگرایی دینی بنا شده است و زیاد از ایران دور نیست. چون پشتون‌ها در واقع یک قوم ایرانی هستند و به یک زبان ایرانی جنوب شرقی صحبت می کنند و بخشی از اندیشه‌ی پان ایرانیسم هستند. بنیادگرایی دینی هم در واقع تفکر حاکم بر ایران معاصر و ایران تاریخی هست. در فلات ایران همیشه خانواده اهمیت داشته. همیشه خدا و معنویات اهمیت داشته و همیشه استقلال سیاسی اهمیت داشته و سکولاریسم شکست خورده. بنابراین طالبان که از اول اعتقاد داشت تکیه کردن به آمریکا اشتباه هست و دین گرایی عقب ماندگی نیست به نوعی ایرانی فکر می کرد.

>>>   ایران کاری را کرده که هر حکومتی عاقل می کند طالبان را برسمیت نشناخته است تا شرایطی که گفته تامین شود ولی با او نیز از در جنگ در نیامد ه است . به شهادت تاریخ ایران از افغانستان جز بدبختی ندیده است و تاجیکستان نیز گلی به روی ما نزده است در جنگ صدام علیه ایران فقط دولت سوریه پشتیبان ایران بود .اگرگروههای افغانستان وسرمداران آنها ذره ای تدبیر داشتند این اوضاع افغانستان نبود که این همه مردمش آواره شوند
عبدالله از ایران

>>>   به rasul parsi
خیلی متاسف شدم که به جایی رسیدی از یک کشور دیگر میگویی که هرات را نمیدادی
شماها با ایران هراسی رابطه را تمام کردید
اگر حالیت بود که زمان بودن آمریکا انقدر از خود بی خود نمیشدید که در رسانه هایتان نهایت توهین را به ایران کردید و انقدر متوهم و طلبکار هستی که فکر کردی ایران می گوید بله بفرمایید کمکت لازم دارید چشم حتما الان میرم به کمک پنجشیر
نمک نشناسان بروند از تاجیکستان کمک بخواهند
کافیست به رسانه های تاجیک زمان ترور قاسم سلیمانی که پشتیبان شما بود مراجعه کنید

>>>   تاجیکها به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند و در زمان حکومت ربانی بدتر از طالبان بودند و حاضر به شراکت با بقیه نبودند البته با پشتونها حاضر به تقسیم بودند و رفتار حکومت تاجیکها باعث به وجود و خیزش طالبان در مرتبه اول شد چنان که احمدشاه مسعود زمانی برای ایران در رادیو رجزخوانی میکرد و مردم شیعه را قتل عام کرد در کابل و در آن زمان هم وضعیتی بود که شیعه در خطر جدی بود و ایران بین طالبان و احمدشاه مسعود مجبور به انتخاب تاجیکها شد و الان هم مجبور به انتخاب بین طالبان و داعش است و طالبان به عنوان پرکننده خلا خروج آمریکا برای جلوگیری از هرج و مرج و جنگ داخلی دهه هفتاد ضروریست

>>>   دولت مقتدر ایران که عاقلانه وباقدرت وبا درایت در پی منافع ملی ومردم ایران و افغانستان است گرچه هنوز تغییرات دولت هنوز از سطح استانداران وبه مدیران دستگاه‌های دولتی و اجرایی نرسیده است ولی عملکرد کلان دولت خوب بوده است وکارشکنی هایی عوامل دولت قبل که هنوز سرکار هستند و می خواهند رییسی را بدنام کنند ادامه دارد مانند قضیه وزارت نفت وقضیه عدم درج عکس متوفای زن در اعلامیه ترحیم و.....که توطئه آنان خللی در عزم خدمت رییس‌جمهور عزیز ایران ندارد ودر سیاست خارجی هم پشتیبانی از دولت فراگیر در افغانستان ادامه دارد وشروط ایران نیز اعلام شد.
عبدالله ایران

>>>   ما کدام وجه مشترک فکری و سیاسی با طالب نداریم اما بخاطر جلوگیری از افزایش بحران بشری و برای ایجاد یک حکومت ملی و همه شمول، مذاکره و گفتگو با طالب را ترجیح می دهیم و برای بهبود وضعیت ملت و مملکت، به اندازه توان خود سعی و تلاش نیز می کنیم. این خواست ما و مردم افغانستان و برنامه آمریکا و کشورهای جهان می باشد. شاید توقع تعدادی از دوستان، جوانان و هموطنان این باشد که ما هنوز هم حق تصمیم گیری خود را به احمد و محمود بسپاریم و منتظر باشیم که آنها برای ما و مردم ما تصمیم بگیرند اما حرف واضح اینست که هیچ کس، گروه و نهاد حق و صلاحیت تصمیم گیری برای ما را ندارند. ما با درک اینکه هموطنان مظلوم و بی دفاع مان از جنگ خسته اند و حتی برای یک لقمه نان، اطفال معصوم خود را به فروش می رسانند، قرار گرفتن در کنار آنها و تلاش برای بهبود وضعیت آنها را مسؤلیت اسلامی و وجدانی خود می دانیم.
محمد جواد رحیمی

>>>   پنجشیر با تبلیغات ایران شکست خورد
برگی جدید از تحریفات و بنداز گردن دیگری از افغانها

>>>   ابوالفضل چمروشیان نژاد :
پیشنهاد میکنم که یک کنفدراسیون با نام
«کنفدراسیون ایران بزرگ »
یا
« کنفدراسیون نوروز »
با حضور کشورهای ایران و پاکستان و افغانستان و تاجیکستان و عراق تاسیس شود .

>>>   خودم افغان هستم متولد ایران و زخم خورده جنگ های وطن... مطلب شما را خواندم احساسی است نی عقلانی اگر نگاه ساده کنی وطن ما هیچ منفعت د ایران نداشته همیش بار سنگین مهاجر بالای ایران بوده و اقتصاد فقیر و ناقص این کشور مه خودم وطن زندگی کردم آنقدر که افغان ها از مهاجر در وطن نفرت دارد یک چارکش ایرانی ندارد واقعا مردم ایران کلان دل مهربان دلسوز و نیکو کار هستن که متاسفانه ای خصلت ها در ما مردم نیست اگر میبود وطن هیچ وقت تنها نمیخوردم و چور چپاوول نمیکردم خودم تاجیک هستم اما گپ حق تلخ است آنقدر که تاجیک ها در وطن بی وجدان است هیچ قوم دیگر نیست دروغگو فتنه گر ضربه رسان حسود جاه طلب و خلافکار پوشت بند این قوم پشتون است که خود را مسلمان میدانه و مردم را کافر و متاسفانه افغانستان که خراب شد همیش نتیجه این دو قوم حسود و از خود راضی و جاه طلب و فتنه گر است...مگر چشم ندارید ندیدید تمام حکومت داران افغانستان از این دو قوم حیله گر بوده همیشه و هست و نابود شدن وطن هم نتیجه این دو قوم فتنه گر است .... دیگر چی میخواهید ؟؟؟؟ حال وطن را تبدیل به صحرای محشر کردید دست بجان دنیا انداختید ؟؟؟ بروید سر در گریبانتان کنید ببینید که چی کردید که این حال روز مردم بدبخت و فلک زده و ستم دیده ما شده... دروغ بس است ناف تاجیک با دروغ زده شده دروغ در خون روح تاجیک جای گرفته از حیله مکر تان وطن د بوی آمد بس است اگر دین ندارید مذهب ندارید ایمان ندارید شما را به همان عزیزانتان و خار ذلیل شدن از دست شما بس کنید.

>>>   خنده دارترین مطلبی که تا حالا خوندم
ایران به جز تاجیکستان و فارسی زبانان افغانستان متحد دیگری در منطقه ندارد!!!!!!
نویسنده اصلا تو باغ نیست و تمام دنیا میگه مهمترین متحد ایران حزب الله لبنان است
متحدان طبیعی تا حالا برای ایران چیکار کرده اند؟
به خاطر رفتار خودتون حمایت ایران رو از دست دادید
گذشت اون زمانیکه هر کاری می کردید ازتون حمایت میشد اون زمان که داشتید تو رسانه های فارسی زبان به ایران فحاشی می کردید اینجا مقامات ایران داشتند یک به یک به خاطر می سپردند
با رفتارتون هیچ متحدی برای خودتون نگداشتید

>>>   احمد مسعود بارها گفته خواهان مذاکره با طالبان است و چند بار این کار رو کرده
هزاره ها هم با طالبان مذاکره کرده اند

>>>   پیشنهاد شما خنک و کودکانه است
خیالبافی تا وقتی در فکر خود کنی مربوط به خودت هست ولی وقتی جار و بیان کنی قضاوت می شوی
آخر برادر، ایران را چه به افغانستان؟! مردم ایران توان سه میلیون افغان را ندارند آنوقت کنفدراسیون با افغانستان کنند تا فردا چهل میلیون افغان وارد ایران شوند؟! ایران تحریم است و با هزلر اشتباه این هست و افغانستان ما با یک اشتباه این... کشور شما با اروپا و آمریکا سرشاخ و رقابت است و کدام مشکل بین مردم شما است؟؟ و افغانستان با خودش هم کنار نمی آید با طالبان و دزدهای خود سرشاخ است.. مردم ایران کجا مردم افغان کجا... بیست سال تهران بودم بیست سال هم وطن و چند سال جرمنی من به شما بگویم این نمی شود چون افغانستان بسیار فاصله دارد با همسایگان خود
آقا ابوالفضل چمروشیان نژاد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است