توقیف 18 ساعته حنیف اتمر در میدان هوایی ترکیه
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۹    ۱۴۰۰/۸/۱۷ کد خبر: 168909 منبع: پرینت

فرار اتمر با سه ‌و نیم میلیون دالر و توقیف 18 ساعته از و در میدان هوایی استانبول؛
حنیف اتمردرکنار سایر وزیران اشرف غنی، از فرار گروه غنی غافلگیرشده و عاجل به سوی میدان هوایی شتافته بودند. روزهای پس از فرارغنی، عکسی از اتمر در کنار بشیراحمد ته‌ینج، اسپنتا و چند مقام دیگر انتشار یافته بود.

شاهدان بالا مقام حکومت منحل شده اکنون می‌گویند که حنیف اتمر وقت فرار از کابل، دریک بکس مبلغ سه ونیم ملیون دالر را با خود حمل می‌کرد.
آن‌ها به واسطه یک هواپیمای ترکی از کابل کشیده شدند.
وقتی طیاره در فرودگاه استانبول به زمین نشست و مسافران به سوی پیشخوان ارزیابی مدارک تازه آمده‌ها صف بستند؛ اتمر انتظار داشت از راه وی آی پی برود؛ اما در قطار مسافران عادی رهنمایی شد و دیگر مقرره‌های دپلوماتیک شامل حال او نمی‌شد.

پولیس به هنگام تفتیش محموله‌های اتمر، درداخل یک بکس، ده‌ها بسته دالر را بیرون آورد. شمارش پول نشان داد که مبلغ سه و نیم میلیون دالر بود.
پولیس به تحقیقات آغاز کرد.
بشیر احمدته‌ینج وزیر کار و امور اجتماعی حکومت پیشین و بابر ایشچی عضو پارلمان پیشین که همسفر او بودند، حکایت دارند که این واقعه مایۀ شرمساری گردید. آن‌ها چون ترک تبار اند، برای مساعدت وترجمانی سوال پولیس و جواب اتمر پیش شدند.
ته‌ینج و بابر به یک زبان می‌گویند که پرسش اصلی پولیس فرودگاه این بود که این همه نقدینه‌های دالر از کجا آمده؟
لب‌های حنیف اتمر خشک شده و آب می‌طلبید. به گواهی ته‌ینج و بابر، حنیف اتمر گفت که این پول وزارت خارجه است و جهت پرداخت معاشات دیپلومات‌های افغان در اروپا با خود آورده است.
پولیس می‌پرسد: چی ثبوت داری؟
اتمرساکت می‌ماند.
پولیس: چرا از راه بانک به شکل قانونی ارسال نکردی؟
باز لاجواب می‌ماند.
استمرار پرسش‌ها اتمر را یک بار واداشت تا بگوید: این پول شخصی من است!
تکرار سوال پولیس: پس چرا از راه قانونی انتقال ندادی... این چنین حمل وانتقال پول جرم است این پول شویی است؛ شما چرا مرتکب این عمل شدید؟
حنیف اتمر که به زیرکی شهره است، بعد می‌گوید: این پول در خانه من بود، شرایط کابل خراب شد عاجل با خودم آوردم.
پولیس می‌پرسد: در وطن شما این قدر پول را در خانه نگهداری کردن جرم نیست؟ کدام مدارک اثباتیه از دادن مالیه از کشور خودت داری؟ عمل شما فرار از مالیه است.
آیا در قانون شما این جرم نیست؟
اتمر این بار بیخی بی‌جواب می‌ماند.

ته‌ینج وایشچی می‌گویند لب‌های اتمر خشکیده بود از ما خواهش کرد او را کمک کنیم و تنها نگذاریم. ما هم درتلاش افتادیم زیرا این رسوایی برای همه‌ی کشور بود.
ته‌ینج می‌گوید این آدم کل مارا دو پیسه کرد. مامور پولیس گروپ ما را برای باز پرس به یک جای دیگری انتقال داد. بعد از ۳ ساعت به ما اجازه داده شد برویم. اما حنیف اتمر را برای تحقیقات بیشتر نزد خود نگهداشت.
چند روز پیش جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت سابق که در این قافله حضور داشت، نیز همین قضیه را تایید کرده گفت که به خاطر اتمر همه‌ی مان بیاب شدیم. حتی به ما جواب نداشت که این پول از کیست و از کجا کرده؟
وقتی قضیه کلان شد، اتمر به ذبیح الله لغمانی (داماد امرالله صالح) جنرال قونسل افغانستان دراستانبول تماس گرفت که عاجل خودش را برساند.
فیصل می‌گوید: بعد خبر شدیم وقتی ذبیح الله لغمانی به آن‌جا رفت، به سوالات پولیس پاسخ قناعت بخش داده نشد. بعداً ذبیح الله برایم گفت این حنیف اتمر عزت وآبروی کشور را برباد داد. به همین سبب نتوانستم برایش در استانبول اقامت بگیرم.
به اثر از تقاضای مکرر همین قدر توانستم که بعد از توقیف 18 ساعته اتمر در میدان و تحقیقات جدی، برایش اجازه رفتن به آلمان داده شد وپول ضبط گردید.

کد (8)
(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حنیف اتمر
ترکیه
نظرات بینندگان:

>>>   دوستم نیز ترک زبان است و سال ها در ترکیه زندگی کرده است.
آیا شما قصر های وی و خانواده او را که در جوزجان وجود دارد و در تلویزیون نشان داده شد،دیدید؟
مقصد من تبرئه اتمر نیست،بلکه همه دزد بودند،بشمول خود بشیر احمد ته پنج که سخنگوی دوستم بود و لغمانی و خیر اش امرالله صالح و غنی و دیگران.
تفاوت درین است که اتمر یک اندازه جیب خرچی یعنی چند میلیون دلار همراه خود گرفته بود و دیگران جیب خرچی خود را همراه خود نگرفته بودند بلکه همراه با س پول های دیگر خود به حساب های بانکی خود در خارج انتقال داده بودند.
حنیف اتمر چندین سال وزیرتعلیم و تربیه و وزیر داخله و مشاور امنیت ملی با بودجه های ملیارد دلاری بود.فکر میکنید که همه سرمایه اش همین چند میلیون دلار بود؟
شما به خطا رفتید.این فقط جیب خرج اش بود ،تا وقتی که خود را در جایی در خارج مسکن گزین کند.

>>>   حنیف اتمر شروع از وزارت انکشاف دهات که بر نامه های صد ملیونی داشت تا وزارت معارف و داخله و ...... از صدها ملیون دالر اضافه تر اندوخته دارد. وی کسانی چون عمر زاخیلوان را از فقر و تنگدستی نجات داده به ملیاردری رساند٬ فکر نکنید که استاد از شاگرد عقب مانده باشد.
گل محمد نورزی

>>>   یک محاسبه سر دستی
یک بندل صد دالری میشود ده هزار
3500000÷10000=350
یعنی پول بکس اتمر حد اقل باید ۳۵۰ بندل صد دالری میبود و این مقدار پول در یک بکس جای نمیشود.
دیگر اینکه ، خلیلزاد و اتمر و غنی و کرزی و طالب همه دزد اند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است