ملتِ سرچپه!
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۳    ۱۴۰۰/۸/۲۰ کد خبر: 168936 منبع: پرینت

دوستان گرامی، قبل از سقوط جمهوریت روزی رییس جمهور غنی در صحبت شان تذکر دادند: پلان امنیتی ی را ساخته که میتواند در مدت ششماه اوضاع کشور و منطقه را تغییر دهد. با شنیدن این سخن باخود گفتم عجب ملتی هستیم، رییس جمهور ما ده سال آرام نشست حالا که طالب از کویته به چهارآسیاب رسیده است، رییس جمهور پلان امنیتی ساخته است. هر کار ما سرچپه است، امروز تصمیم گرفتم تحت این عنوان چند کار سرچپۀ ما را در یک یک سطر بطور کنایه برایتان بنویسم، امیدوارم دوستان آنرا توحین ملت ما تصور نه نمایند.
• ملتی که همه میدانهای جنگ را بُرده اند، اما همه میدانهای سیاست را باخته.
• ملتی که در ویرانی چندین سرتفکیت دارند و در آبادانی همیشه مشروط و ناکام مانده اند.
• ملتی که پولدار شوند تعداد زنان را افزایش میدهند، اگرگرسنه شوند تولید طفل را زیاد میکنند.
• ملتی که کودکی را با مرغ جنگی و تخم جنگی آغاز میکنند و پیری را با سگ جنگی ، قُچ جنگی و آدم جنگی.
• ملتی که در داخل اتاق خدا با خدا عهد بستند، مگر ساعتی بعد باز گریبان یکدیگر دریدند.
• ملتی که سرخزانه نشسته اند،گدایی میکنند.
• ملتی که به پول همه جهان سیر نشد و به زورِ همه جهان امن.
• ملتی که بیشتر از بیگانه خود را کشته اند.
• ملتی که مردۀ بد ندارد و زندۀ خوب.
• ملتی که ماسترش کیله میفروشد و ملایش سلطنت میکند.
• ملتی که برای رفع خستگی نصوار میزند وبرای رفع تنهایی پودر.
• ملتی که گلکارش در بست نجار کار میکند و نجارش در بست جنرال.
• ملتی که فیل خانه ندارند فیل میخَرَند، شمشیر ندارند با شیر می جنگندند.
• ملتی که خدمتگذارش را کشته اند و خاینش را تاجگذاری.
• ملتی که تفنگدارش نان خورده است، وقلمدارش سیلی.
• ملتی که از دزد طلبِ خدمت میکند و از قاتل طلبِ قضاوت.
• ملتی که زبانش تفنگ است و منطقش سیلی.
• ملتی که جنگ شان همیشه بالای مرده های شان است.

محمد عارف هاشمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ملت سرچپه
بیگانه
نظرات بینندگان:

>>>   شک ندارم که نویسنده این صفحه ازدشمنان ملت افغانستان است. اگرنمیدانی بدان که ما نه تنها ملت چپه نیستیم که شجاعترین ملت استیم. از قدیم الایام جنگجویان افغان پشت هردشمنی را لرزانده است.با کومک الله متعال اول انگلیس را از خاکمان گم کردیم و بعد شوروی کومونیست ودراخیر بزرگترین قدرت نظامی دنیا را به زانو در آوردیم وشرماندیم.بلایی برسر ابرقدرت آمریکا آوردیم که پرزیدنتش بایدن با شنیدن اسم افغانستان ازترس برخود می گوزد.این همان ملت قهرمانی است که تو از آن بد گفته ای.لطفا افغان پیپرهم هرمتن ضدملی راچاپ نکنید.

>>>   افغانستان یک سرزمینی است با کوه های سر به فلک کشیده و دره های عمیق که سنگر طبیعی جنگ است و در سر راه دو امپراطوری و تمدن بزرگ وقت یعنی هندوستان و چین قرار دارد و از طرف غرب در طول تاریخ بخاطر تسخیر این امپراطوری ها و همچنان نزدیک به بحر هند که از طرف روس ها،بخاطر رسیدن به آب های گرم هند و همچنان از طرف انگلیس ها،بخاطر جلوگیری از نفوذ امپراطور تزار به جنوب و همچنان از طرف امریکا،بخاطر کنترول قدرت های بزرگ منطقه،مورد حملات نظامی قرار گرفته است.
در طول تاریخ و این جنگ ها،چون مردم افغانستان غریب بودند،بخاطر امرار معیشت خود،به دو دسته تقسیم شدند.یک قسمت شان تحت سایه اشغال قرار گرفتند و یک قسمت دیگر شان به کمک کشور های منطقه و همسایه و فرا منطقوی،در مقابل اشغال جنگیدند.
آنهایی که در پهلوی اشغال بودند،کشور های اشغال گر مجبور بودند که در پهلوی اعاشه و اباطه مردم،در جهت دولت سازی و تعلیم و تربیه و اقتصاد و سیاست و غیره،برای پیشبرد امور ،کدر سازی کنند و دولت فعال تشکیل کنند.
اما بر خلاف کسانی که در مقابل اشغال جنگیدند،فقط یک لقمه نان بخور نمیر بدست آوردند و تعلیمات و آموزش های جنگی دیدتد و جنگ کردند.
زمانی که آنها در جنگ پیروز شدتد،چون کادر های مسلکی برای اداره امور دولت نداشتند و افرادی را که بغیر از جنگ هیچ چیز دیگر را یاد نداشتند،به مقام های بلند دولتی گماشتند و در نتیجه کشور به پروبلم اقتصادی مواجه شده است و باز زمینه برای اشغال دیگر مهیا شده است.
این سیستم از دوران لشکر کشی هخامنشی ها و اسکندر و آشوکا و ساسانیان و عرب ها و چنگیز خان و انگلیس ها و روس ها و امریکایی ها،تا امروز ادامه داشته است.

>>>   مردم افغانستان خود دشمن افغانستان هستند
این جمله معنی عمیقی دارد اگر آن را فهمیدیم و تعصب نکردیم مشکلات ما اگر حل نشود ولی کم می شود

>>>   بله هم ملت سرچپه بود و هم دولت .... باورتان میشود اشرف غنی تک و تنها کودتا کرد . بر ضد سیستم غلط و پر ازفساد.

>>>   این بود کودتا اشرف غنی ، انبار های اسلحه جنرال دوستم را خالی کرد و بعد رفت در خانه اش که تصرف شده بود عکس یادګاری ګرفت . در یک مصاحبه اش هم ګفته من هرګز از افغانستان نمیګریزم و نمیروم دستش را خطاب به مردم میکند و میګوید شما هستید که در اخر میګریزید. همه دولت مداران و سیاسیون قبلی کلشان را یک شبه از افغانستان ګریختاند و فراری داد. وطن ماند برای صاحبان اصلی اش برای نسل احمد شاه بابا و میروس و دیګر پشتون های اصلی که در زمان حکومت هایشان دیګر ممالک از نامشان ترس داشتند از حملات شان و از بی رحمی شان و از حق خواهی شان . ببینید طالبان هم یک نمونه از همو بشتون های سرسخت است که لرزه به تن تمام دنیا انداخته که از ترس جرات نمیکنند انرا به رسمیت بشناسند مسیفهمند که باز بلای جانشان میشود خدا نکند که روحیه کشور ګشایی احمد شاه بابا و حق خواهی محمود غزنوی در دلشان بیدار شود باز ببینید که چه خواهد کردند .از خاطر ضایع شدن حق یک افغان دنیارا به لرزه خواهند اورد و این است غیرت افغانی .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است