کامیلوف: طالبان نماینده‌ بزرگ مردم افغانستان هستند؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۰۰    ۱۴۰۰/۸/۲۷ کد خبر: 169007 منبع: پرینت

آقای عزیزالله کامیلوف وزیر خارجه‌ی ازبکستان در یک نشست مهم گفته است: «طالبان هیچ خطر تروریستی نبوده و نماینده‌ بزرگ مردم افغانستان هستند. آن‌ها هیچ‌جایی را در جهان تهدید نکرده اند.»

آقای کامیلوف دکترای تاریخ را از اکادمی دیپلوماسی شوروی بدست آورده است. شنیدن چنین سخنانی از یک وزیر دانا موجب تعجبم شد.
من از آقای وزیر می‌پرسم: «کدام عملیات پیچیده‌ی تروریستی در جهان بدون حمایت ط‌لبان صورت نگرفته است. آیا اسلامیست‌های ازبکستان، حزب حرکت اسلامی، جمعه نمنگانی و طاهر یولداش که در جغرافیای تحت حمایت ط‌ لبان به چالش جدی برای شما تبدیل شده اند، چگونه رشد کردند؟
بستر رشد بزرگ‌ترین سازمان‌های مخوف تروریستی را در جهان کی فراهم کرد؟
مگر همین شما نبودید که با روسیه و چین در تلاش محدودیت نقش طالبان در درازای دریای آمو، مثلثی را ساخته بودید؟
چه شد که یک‌باره ط البان نماینده‌ی بزرگ مردم افغانستان شد؟»

شما به عنوان دیپلومات کارکشته، به خوبی می‌دانید که زبان دیپلوماسی، زبان سیاست رسمی دولت‌ها است. دیپلومات‌ها در برابر گفته های خود مسوول هستند.
ازبکستان به عنوان همسایه‌ی مردم افغانستان و عضو سازمان ملل متحد نمی‌تواند در برابر قطع‌نامه‌ی شورای امنیت و منشور سازمان ملل موضع‌گیری کند. پس اگر اینان نماینده‌ی بزرگ مردم افغانستان هستند! چه شده که شما آنان‌را به رسمیت نمی‌شناسید.

من به عنوان پژوهشگر سیاست خارجی به این باور هستم که سخنرانی شما دشواری کلان با جوهر دیپلوماسی که از آن نمایندگی می‌کنید، دارد. این‌گونه سخنرانی‌ها را بگذارید به رییس اداره‌ی استخبارات ازبکستان چون به شدت بوی سیاست‌های زیر پرده می‌دهد.

نکته‌ی آخر این‌که دیپلوماسی پیوند دهنده‌ی مردمان است. دولت‌ها زمانی سزاوار نمایندگی از مردمان هستند که مقبولیت و مشروعیت ملی حاصل کنند. به این می‌گویند دیپلوماسی خلق‌ها، چیزی‌که شما سال‌ها در اکادمی دیپلوماسی مسکو آموزش دیدید.

ملک ستیز


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کامیلوف
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   طاهر پشتون
آقای ملک ستیز! خودت درس تیوریک زیاد خواندی و لی یک موضوع مهم را فراموش کردی که در سیاست دوست و دوشمن دایمی هیچ وجود ندارد وفقط منافع ملی نظر به شرایط مهم میباشد. ین را وزیر خارجه ازبکستان بخوبی میداند. چند وقت بعد خواهید دید که امریکا هم با طالبان روابط برقرار کند باوجودیکه ۲۴۰۰ سربازش را طالبان کشته اند. ویا خواهید دید که بین طالبان و پاکستان تنش بوجود آید با وجودیکه یگانه حامی طالبان پاکستان بوده است.

>>>   وزیر اوزببکیستان بسیار حقیفت را گفته مردم مسلمان افغانستان نظام کفر را نمیخواهند عیاشان لندغران فراریان نماینده مردم مسلمان افغانستان نیستند

>>>   یکبار افغانستان آرام شود بخیر به داد شما اوف ها هم خواهیم رسید

>>>   جناب داکتر ستیز!
این وارونه گی های سیاسی همه را سرگیچه میسازد٬ به فرموده شما چنین اظهارات می بایست توسط اداره ی استخبارات کشورش بیان میشد تا وزیر خارجه؛
یقین دارم که این نوشته ی تانرا جناب وزیر خارجه اوزبیکستان نخواهند خواند.
ازینرو امیدوارم به همان زبان دپلوماسی که دران استادید و شاید هم به حساب تویت وی بلد باشید٬ به همان زبان روسی که وی زبان دپلوماسی را آموخته٬ موصوف را به اصطلاح وطنی ( خرفهم) سازید!!!

>>>   گر ضرورت بود،روا باشد.
بعد ازین که چنگیزخان ده ها میلیون نفر راکشت و شهر ها را ویران کرد،ملا ها دور خود جمع شدند تا در مورد مسلمان بودن و یا کافر بودن چنگیز خان تصمیم بگیرند.
یک تعداد ملا ها باور داشتند که چنگیز خان مسلمان نیست،زیرا با وجودی که او نماز میخواند و روزه میگیرد،اما به رکن پنجم اسلام،یعنی حج عقیده ندارد،بنأ مسلمان نیست.
اما یک تعداد ملا های دیگر میگفتند که او مسلمان است،زیرا به چهار بنای مسلمانی عقیده دارد.
این که ده ها میلیون نیز را کشته بود و هزاران شهر را حریق کرده خراب کرد،هیچ نقشی در مسلمان بودن و یا نبودن او نداشت.مهم عقیده او به پنج بناه مسلمانی بود.

>>>   این کامیلو پوف از سیاست بو نمیبرد

>>>   جیاب وزیر کشور همسایه مگر سخنرانی آقای پوتین نشنیده اید که تاجیکان در افغانستان بین 40 تا 46 فیصد نفوس این کشور را تشکیل میدهند و 13 فیصد هزاره و 7 فیصد ازبک، 26 فیصد پشتون و متباقی سایر اقوام میباشند پس چگونه طالبان نماینده اکثریت اقوام افغانستان اند و علاوه بر آن بیشتر پشتونهای ملی و دیموکرات و تححصیلکرده نیز از طالبان که ملیشه های پاکستانی میباشند حمایت نمکنند. مردم افغانستان از شما تقاضا دارند که غاصبان و قلدران و ظالمان را که بزور تفنگ بر مردم افغانستان دیکتاتوری میکنند و زور میگویند و همه مردم را گروگان گرفته اند، نماینده مردم نگویید که صد در صد اشتباه و دور از انصاف و عدالت و دیپلماسی است.

>>>   اینکه رییس جمهوری ازبکستان چه کفته خوب کفته ویا بد ویا دروغ کفته ویا راست قضاوت را میگزارم من از اقای ملک ستیز زن جو سوال دارم خودت یک دیپلومات کارکشته جا میگزاری و همیشه توصیه های پدرانه اظهار میداری ،در معادلات بین المللی همیشه کشوری با کشور دیگر دشمن نیست رییس جمهوری مخالف رییس جمهوری دیگری برای همیشه نیست .
اساس و. بنیاد تعاملات سیاسی و خارجی برای همیشه روی یخ نوشته نشده بلکه همه ملت ها و کشورها میخواهند مردمان شان در آسایش زندگی نمایند ،خودت با این دروغگوی هایت دیگر مردم را خسته مساز و. از یک گروه خاص چپاولگر دفاع مکن بیتفاوت است که از کدام قوم وقبیله اند صداقت و ایمانداری را مد. نظر گیر .
عبدالله ریحان

>>>   مگر 30 فیصد از 46 فیصد تفکر طالب را دارد


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است