اینجا فقط ویرانی ملی است!
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۳    ۱۴۰۰/۸/۲۹ کد خبر: 169017 منبع: پرینت

از دیر زمانی کلمۀ "ملی" در ادبیات کشور ما رایج است، که گاه در پیشوند و گاهی هم در پسوند کلیمات سنجاق شده است، ازینکه این کلیمه به واقعیت های جامعه ما سازگاری ندارد، هیچگاهی "ملی" نشد، که نشد.

چقدر فریاد کشیدیم، اردوی ملی، پولیس ملی و امنیت ملی، اما دیدیم که به یک اشپلاق سیصد هزار (ملی) در یک شب رفت پشت کارش، سالها است ما بیرق ملی انتخاب نموده ایم، اما دیدیم که از بیرق هم جندۀ سخی ساختند و هر تیم و در هرجاه بیرق خودش را بلند کردند، بدبختانه بیرق ما هم (ملی) نشد.

چه شوروغوغا برپا کردیم که جانکری آمد و حکومت وحدت ملی را ساختیم، در یک کشور دو حکومت داشتیم، نتیجه را دیدیم که حکومت ما هم تا آخر (ملی) نشد.
برای فقرزدایی دسترخوانِ ملی ساختیم، دیدیم که نان ده افغانیگی را به قیمتِ 180 افغانی برای مستحقین توزیع کردیم، توزیع نان ما هم (ملی) نشد.

تلویزیون ملی تأسیس کردیم، که تنها فرمایشات ارگ را میگرفت، فرمایش دیگر را یا سانسور و یا هرگز نشر نمیکرد، بالاخره صدای ما هم (ملی) نشد، مطبعۀ ملی ساختیم، مطبعۀ ما دوبخش داشت، توصیف ارگ و اعلانات شاروالی، نشرات ما هم (ملی) نبود و ملی نشد، آرشیف ملی ساختیم، اما بدست خود مجسمه های آنرا شکستاندیم، آثار قمیتی آنرا تاراج نمودیم، آرشیف ما هم (ملی) نشد، بودجۀ ملی ساختیم، درحالیکه هفتاد فیصد مردم زیرفقر است، ما بشمول گوشت بودنه شانزده نوع گوشت را در آن شامل کردیم، پس بودجۀ ما هم ( ملی) نبود و ملی نشد.

ما بیشتر از کشورهای دیگر داد از منافع ملی میزدیم، اما دیدیم که هر کدام در کُرتی و واسکت چهار جیب فالتو ساختیم و منافع را از (ملی) به (شخصی) ارتقا دادیم، نانِ خوردن نداشتیم، میلیاردرها شدیم، منافع هم (ملی) نشد.

در صنعت ما زمانی بوتِ ملی ساختیم، چون به فرهنگ ملی ناآشنا بودیم، به رشد آن کمک نکردیم، صنعت بوتِ ملی هم سقوط کرد، (ملی) نشد.
قبل از آنکه ادابِ بالا شدن و نشستن در بسها را بدانیم، نام بسهای شهری را (ملی بس) گذاشتیم، بدبختانه هزاران استخوان و اسکلیت این بسها را در گوشۀ از شهر انبار نمودیم. اینهم (ملی) نشد.

سرمایۀ ملی گفتیم، اما همه سرمایه ملی را تاراج کردیم، بخارج انتقال دادیم، سرمایه هم (ملی) نشد، منابع ملی گفتیم، اما همه معدنیات و جنگلات را قاچاق کردیم، که چیزی بنام (ملی) برایش باقی نمانده است.

شما دوستان را چه دردسر بدهم، نتیجۀ این همه (ناملی) های ما بود که (عزت و آبروی ملی) ما به زمین ریخته شد، و سبب (تباهی ملی) شد، بنابرین گفته میتوانیم " اینجا هیچ چیز ملی نیست، فقط ویرانی، ملی است"

هاشمی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
منافع ملی
ملی
نظرات بینندگان:

>>>   اصطلاح ملی در فرهنگ ستمگری قومی افغانستان که طی سه صدسال یک قوم بزور و ستمگری و ظلم و استبداد و وحشیگری و قتل عام و انتحاری حکومت کرده است به کلمه مُلی تبدیل شده است شاید همان ملی سرخک که از فلفل تند تر و از زهر کشنده تر است. بعد از سه صدسال از متن این داد و فریاد ملی افراطیون طالب که مزدور یک کشور دشمن و بیگانه پاکستان و اجیران امریکا، انگلیس، روسیه و چین اند و حاضر در بدل پول و قدرت برای هکس و هر قدرتی مزدوری و غلامی کنند بیرون شده است. طالبان نتیجه ملی ملی ملی اند. از این فاشیزم قومی هیچوقت اصطلاح ملی و وحدت اقوام بیرون نمیشود و حاصل آن داعش و طالب است که از تمام وجود شان افراطیت، ستگری، فاشیزم، کشتار، خون مردم مظلوم و بیگناه، جهالت، تاریکی و صدها بد و بدتر دیگر موج میزند است. هروقت حقوق شهروندی برای تمام اقوام آماده شد آن وقت اصطلاح ملی را میتوان استعمال کرد.

>>>   طالبان توانایی کشف مکالمات واتسپ ، سیگنال ، وایبر ، مسینجر، ایمیل و دیگر وسایل ارتباطی را ندارند. یگانه امکانات نیم بند که در اختیار دارند کشف اس ام اس و مکالمات مستقیم تیلفونی است که خوشبختانه در افغانستان کمتر استفاده میشود. حتا اگر پاکستانی ها و کدام کشور دیگر بخواهد این توانایی را در اختیار شان قرار بدهد برای فعلا نا ممکن است. ازینرو مبارزین ضد گروه ستم گر و مزدور طالبان باید هراس از استفاده این وسایل را نداشته باشند. برای مصونیت بیشتر پس از تبادل پیام ها تاریخچه پیام هایتان را پاک کنید. طالب با ایجاد فضای ترس و مبالغه در مورد توانایی های کشفی خویش میخواهد از بیرون شدن اطلاعات راجع به مظالم و بدرفتاری های خود با مردم بکاهد. در بعضی موادر متخصصین آی اس آی دوامدار با طالبان همکاری می کنند تا ظرفیت های کشفی گروه دست نشانده خود را تقویت بخشند اما پاکستان خود دچار ضعف های جدی درین بخش است. از تبادل پیام برای مبارزه بر ضد این گروه و افشا سازی مظالم آنها با استفاده از طرق یادشده نگران نباشید.

>>>   من در یک تحلیل کوتاه بادلایل موجه که
درین جا و این ستون تفصیل را مجال نیست، خاین ملی درجه اول اشرف غنی
پسیف انسان تاریخ را میدانم.
آقای اخلاقی اختیار آزادی بیان خود را دارد که هم در نعل می کوبد و هم در میخ.
وقتیکه فراتر از اشرف غنی فاقد ش ر ف بخواهیم در باره ذوات و اشخاص قضاوت کنیم ( اگر این آقای اخلاقی همان اخلاقی انشعاب یافته
از حزب جمعیت باشد خودش از اعضای کابینه متلاشی شده ای اشرف غنی و عنصر تازه نفس خایینین است.
م. زمین بوس کابل

>>>   30 ملیون جمعیت ملکی افغانستان بالای طالب بشورید و انقلاب کنید و هفتاد هزار طالب را به جهنم بفرستیم و ملک خویش ازاد سازیم

>>>   برای اولین مشکل اصلی ما را به نوشته درآورد.احساس مسعولیت کردن همان چیزی که ما خود رابه آن نیازی نمیبینیم.وبرای شکست ها کلگی را مقصرمی دانیم اما از اشتیاهات خودغافل ماندیم. ما هیچ وقت به مثابه یک ملت مقابل زیاده خواهی دشمنان ایستا نشدیم. هیچ وقت دلمان برای وطن عزیز نسوخت وتنها به فکر خود بودیم.
امروز همان ها که روزگاری مغرورانه برچوکی قدرت تکیه کرده بودند درکشورهای خارجی وفارغ از دردوغم ملت برای ما فرمان مقاومت صادر میکنند کسی نیست از این لافوکها سئوال کند آن زمانی که دالرهای نشمار به دستتان میرسید چرا کاری برای این مردم بدبخت نکردید؟ چندشفاخانه با این دالرها ساختید؟ برای نیروی دفاعی چه کردید؟ چندمرکز فرهنگی جورکردید؟ وچندنفرانسان تربیت کردید؟ انسانهایی با دلی پاک و باسواد وعاشق وطن وآبادانی این محنت کرده؟ چرا فقط به فکر خود وخویشان خودبودید؟ مردم را ازیاد بردید وبا سیاست های عغط وقوم گرای خود کشور را تکه تکه ساختید. به خدا که غم این وطن عاقبت آن کسانی که آرزوهایی بلند برای آبادانی داشتند دق خاهدداد.وشما همچنان شعار می دهید.

>>>   خسته خسته ازجفای سرزمین من " بی سرود وبی صدای سرزمین من. آه ... سرزمین من... شعراز داودسرخوش
(علی ضیاایران

>>>   طالبان: بعد از حصول آزادی خدمت به مردم و حل مشکلات اقتصادی در اولویت ماست(منبع سپوتنیک).
طالیبان !درصورتیکه شما جزقتل وغارت وکشتاروانفجارچیزی نمیدانید وهم منابع مالی تان بخاطرعدم پزیرش خواست های معقول جامعه جهانی منفی صفراست،خدمت به مردم وحل مشکل اقتصادی انان چطور ممکن است؟
اگربگویم مردم لوده نیست،خواهیدگفت اگرلوده نمیبودندباماهمکاروهمدست نمیشدند.درهمین موردخاص حق باشماست.
عاقل

>>>   سایر تروریست ها نیز قصد رسیدن به قدرت را کرده اند(منبع سپوتنیک).
زیاد ساده است.ازتخنیک طالبان استفاده کنید.اول بااستفاده ازملا هامردم رااحمق بسازید.بااحمق شدن جامعه دیگرده ها ملیون طرفداروهواهخواه دارید وانگاه قدرت به سهولت دراختیارشماقرارمیگیرد.لعنت به دروغگو.
عاقل

>>>   دکترچنگیزپهلوان:
« در افغانستان روحیه ی تقدیرگرایی و نادیده گرفتن تجربه های تلخ سخت رواج است. بسیاری از فعالان نمی خواهند از گذشته ها پند بگیرند. تجربه ها انتقال داده نمی شود و کسی نیست که به جمع بندی علمی و بیطرفانه ی آنها بپردازد.»

>>>   اگر یک تحلیل واقعبینانه تاریخی از وضعیت سیاسی افغانستان داشته باشیم، قشنگ درمی‌یابیم که از دوصد و هفتاد و اندی سال به این سو، مرض مزمن «پرخوری قدرت» پشتون‌ها، باعث شده است تا موازنه‌ی قدرت به نفع هژمون قوم پشتون رقم خورده و اقوام دیگر از حلقه‌ی حاکمیت به دور پرت شوند. در نتیجه‌ی تک قومی شدن قدرت در طول این سالیان دراز، تراکم و تمرکز در ابزارهای سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی به نفع قوم غالب ایجاد شده است. ستم ملی بر مبنای ذهنیت انحصاری و طرد و نفی، باعث گردیده که در طول حاکمیت استبدادی شیونیست‌های قبیلوی، نشانه‌ی ولو ضعیف از مشارکت جمعی و وحدت ملی در تاریخ سیاه این کشور به چشم نخورد.

در اثر دوام حاکمیت‌های توتالیتر، استبدادی و انحصاری در افغانستان، بحران تضاد قومی بین حکام مستبد و تمامیت‌خواه و اقوام محروم کشور تشدید شده و در نهایت منجر به ایجاد فضای تاریک، مبهم و مغشوش بی‌اعتمادی ملی گردیده و هیچ‌گاه ساختار حاکمیت تک‌قومی به حاکمیت چند ملیتی تغییر شکل نداده است. به همین لحاظ در دولت‌های توتالیتر و انحصارطلب گذشته هیچ نشانی از ساختار‌های مشارکتی که نشاندهنده تبلور اراده جمعی باشد، به نظر نیامده و مردم در همچو نظام‌های توتالیتر همواره با فقدان توسعه سیاسی مواجه بوده‌اند. در طول این دوصد و هفتاد و اندی سال سیاه، نخبگان شیونیست‌ قوم غالب با تمام قوا تلاش ورزیده‌اند تا از مشارکت سیاسی نخبگان اقوام دیگر در بدنه حاکمیت، جلوگیری به عمل آورند.

هم اکنون در نظام ظاهرا امارت اسلامی اما در واقع حاکمیت استبدادی تکقومی، طالبان نیز حقوق اقوام غیرپشتون بیشتر از پیش قربانی همان پدیده شوم ستم‌ملی یا قومی (National Opression) می‌شوند. حاکمیت طالبان نیز به به رغم خواست جامعه جهانی همان برخورد انحصارگرایانه و روش‌های انحصاری و استبدادی سلاطین گذشته را اقتباس نموده و قدرت را به گونه‏‌ي توزيع کرده اند که تیم انحصارطلب، اقتدارگرا و تماميت‏خواه تحریک طالبان را در راس هرم قدرت و پست‌های کلیدی حاکمیت سیاسی گماشته اند و هيچ گاه حاکمیتی با قاعده وسیع ملی مبتنی بر قرائت انسانی از اسلام را که بر پایه مناسبات مردم‌سالاری، ارزش‌های حقوق بشری و حضور متناسب نمایندگان اقوام در حلقه قدرت سیاسی باشد را برنتافته اند. اما با آنهم انتظار دارند تا جامعه جهانی این حاکمیت توتالیتر و قرون وسطایی را به رسمیت بشناسند.!

عباس دلجو

>>>   تلاش پاکستان برای مهار طالبان و گسترش افراط گرایی در افغانستان
منابع امنیتی و اطلاعاتی به «فارین پالیسی» گفتند که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی‌اس‌آی) در تلاش است تا برای مهار قدرت طالبان و تقویت افراطگرایی در افغانستان اعضای ناراضی طالبان و سایر گروه‌های جهادی کوچک را زیر چتر یک گروه واحد متحد کند.
این نشریه آمریکایی افزود به اسنادی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد آی‌اس‌آی گروهی را تحت عنوان «ائتلاف دعوت اسلامی» ایجاد کرده و تامین مالی می‌کند و هدف از ایجاد آن «بی‌ثبات کردن طالبان از طریق تقویت افراطگرایی در سراسر افغانستان است».
در ادامه این گزارش آمده است که «ائتلاف دعوت اسلامی» در پی حمایت ISI از گروهی تحت عنوان «کاروان ابو عبیده» ایجاد شد که پس از توافق آمریکا و طالبان در سال 2020 از شبکه حقانی جدا شده بود.
گزارش می‌افزاید که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان به عنوان اهرم فشار بر طالبان جهت اطمینان از حفاظت منافع این کشور در افغانستان استفاده می‌کند.

>>>   در ابتدا سالگرد وفات پدر اژه ای را تسلیت می گم. ناراحتم که هرچه کاشتم با رفتن ایشان نابود شد. هفته گذشته جلسه ای با دکتر احمق وخشیته داشتم و ایشان ضمن تایید این خبر معتقد بودند که روسیه هم در تقویت این شرایط بسیار فعالانه عمل کرده است. من خودم محمد صادق امینیان به عنوان باشنده وین اوستغرایش و دانشجوی داکتوری انجنیرینگ راه سازی دانشگاه تکنیکال وین با تعقیت اخبار می توانم تایید بکنم.
بار دیگر از همه زحمت کشان این سایت هم تشکر لازمه را دارم.

>>>   کشور در اشغال آی اس آی پاکستان قرار دارد. در کابل شبکه دهشت افکن حقانی و باند تبهکار طالب فرمان می رانند. اداره طالبان فاقد مشروعیت ملی و بین المللی است. کشور در آستانه فاجعه انسانی قرار دارد. 18میلیون گرسنه و ۳ میلیون آواره داخلی داریم. اگر کدام تغییری به میان نیاید انتظار می رود تا پایان زمستان این رقم تا 30میلیون بالا برود.
شماره آوارگان خارجی به شش میلیون می رسد.
رژیم طالبان تک تباری، تک زبانی، تک جنسیتی، تک اندیش و تک مذهبی است.
باید فشار داخلی و خارجی بر این گروه افزایش یابد تا حاضر به تن دادن به اصلاحات عمیق بنیادی شوند.
در غیر آن کشور سر از بهار پیش رو یعنی سر از اواخر فبروری و اوایل ماه مارچ 2022 وارد گود جنگ فرسایشی خانمانسوز گسترده دیگری خواهد شد.

Aziz Arianfar

>>>   "مقاومت" در برابر تروریستان طالبان بی‌معنی است!
باید ایدئولوژی، نام و نحوه این مبارزه را تغییر داد.
از این پس باید از تروریستان طالبان و حامیا‌ن‌شان "انتقام" گرفت!
با این تروریستان وحشی‌ باید همانند خودشان وحشیانه برخورد کرد! ۲۷۰ سال صبر کافی است!
ترحم بر گرگ تیز دندان، ستمکاری بُوَد بر گوسفندان
Wase Soroush

>>>   از نگاه قانون اسلام،اگر یک کشور کفر و بیگانه بالای یک کشور اسلامی حمله میکند و آن کشور را تصرف میکند،برای همه مردم این کشور جهاد فرض است و باید در مقابل کفر جهاد کنند.
اگر جهاد نمی کنند و در زیر سایه کفر رندگی میکنند و امرار معیشت میکنند،گناههکار میشوند.خصوصاً سربازانی که در مقابل مجاهدین میجنگند.
بنأ بدین ملحوظ عفو عمومی اعلان شده است.
دولت قبلی نیز چنین عفو را در مقابل طالبانی که اسیر شده بودند و در محابس بندی بودند ،اعلان کرده بود و چند مرنبه چندین هزار طالب را مورد عفو قرار داد و برایشان گفت که شما فریب عناصر ضد دولت دموکراتیک ما را خورده بودید و در مقابل ما جنگ کردید.حالا ما شما را عفو میکنیم و دیگر سلاح گرفته در مقابل ما جنگ نکنید که یا ما دوباره شما را دستگیر میکنیم و یا هم اگر در جنگ در مقابل شما موفق نشدیم،فرار را بر قرار ترجیح میدهیم.این موضوع را خود اشرف غنی،توسط بیانیه شفاهی اش که توسط رییس محبس پل چرخی برای طالبان بیان کرده بود.اظهار نموده بود.

>>>   این عفو محترم برای مردمان این مرزبوم نیست تنها به کسانیکه در طول بیست سال طلای همه اموال مردم را بتاراج بردند ر فکر آسایش مردم افغانستان نبودند قصر ها ساختند میلیونها و. میلونها دالر را دزدی نمودند. و در بانکهای خارجی جابجا کردند در ترکیه وکشور هایعربی قصر های زرین خریداری نمودند اما با وجود این بدبختی که مرتکب شده اند در عفو شامل اند قصر های عطای لافوک و مارشال بیفهم پسران فهیم پهلوان که تنها در قبرش بالای میلیونها دالر به مصرف رسیده ،به همین شکل همه شان که از قید قلم جا گزاشته شده .
عبدالله ریحان

>>>   اولی
" از نگاه قانون اسلام،اگر یک کشور کفر و بیگانه بالای یک کشور اسلامی حمله میکند و آن کشور را تصرف میکند،برای همه مردم این کشور جهاد فرض است" یعنی پیام ات به مردم اینست که جهاد علیه وهابی های صهیونیست و مفسدالارض بالای همه ما فرض است و باید ریشه این غلامان سیاه روی شیطان بزرگ و سعودی صهیونیست را هر چه زودتر برکنیم. من هیچ مخالفتی ندارم
آتش‌خاوری

>>>   این گروه مزدور پاکستان که برای تقل، ترور، انتحار و انفجار توسط امریکا و پاکستان ساحته شدند فکر میکنند که با گروگان گرفتن 37 میلیون انسان مظلوم و بیگناه افغانستان توسط سی یا چهل هزار ملیشه آدمکش و تروریست میتوانند افغانستان به یک صوبه پاکستان تبدیل کنند و برسرنوشت سی هفت میلیون مسلط شوند کور خوانده اند این تحت هیچ شرایطی ممکن نیست و هیچوقت عملی نمیشود این یک ملیارد فیصد اطمینان است که طالب میرود و روسیاهی به زغالها میماند پس بهتر است که زودتر مردم افغانستان از گروگان این گروه وحشی و تروریست و ظالم نجات پیدا کنند

>>>   به استناد مدارک ‌‌منابع معتبر:
-در سال ۲۰۰۱ میزان تولید مواد مخدره در کشور ۲۰۰ تن بود در سال ۲۰۲۰ به ۱۵۰۰۰ تن افزایش یافت.
-در سال ۲۰۲۰ افغانستان اولین تولید کننده و صادر کننده مواد مخدره ( تریاک و‌هیرویین) در جهان شد.
-در سال ۲۰۰۱ میزان فقر در کشور ۲۰٪ بود در ۲۰۲۰ به ۹۵٪
افزایش یافت.
-در ۲۰۰۱ تعداد معتادین کشور ۱۰۰۰ نفر بود و‌در ۲۰۲۰ به سه ملیون معتاد افزایش یافت.
-در ۲۰۰۱ امنیت در ۹۰ ٪ خاک کشور تامین بود و‌در ۲۰۲۰ امنیت عمومی به ۳۰ ٪ از خاک کشور تقلیل یافت
-در ۲۰۰۱ جنگ در سه ولایت افغانستان جریان داشت در ۲۰۲۰
به ۳۰ ولایت کشور گسترش یافت
-در ۲۰۰۱ افغانستان در لیست کشور های فاسد جهان در رده
بندی شامل نبود و‌در ۲۰۱۳ اولین کشور فاسد جهان و‌در ۲۰۱۹ پنجمین کشور فاسد شد.
-در ۲۰۲۰ افغانستان بدترین کشور دنیا برای خبرنگاران، زنان، و‌کودکان معرفی شد.
-در ۲۰۲۰ افغانستان غم انگیز ترین مردم دنیا را داشت.
-در ۲۰۰۱ میزان جرایم جنایی در حد اقل آن اتفاق میافتاد، در ۲۰۲۱ تنها روزانه صد نفر در اثر جرایم جنایی( سرقت های مسلحانه، اختطاف، راه گیری، زورگویی، نزاع های خانواده گی) به قتل میرسید.
-در ۲۰۰۱ مردم با پدیده بنام غصب در حیات اجتماعی معرفی نبود؛ ولی در ۲۰۲۱ نهاد های غاصب (پارلمان، حکومت، و قوه قضاییه) از غاصبین نامدار کشور بود. حتی ادارات دولتی به حکم رییس جمهور جایداد های همدیگر را غصب میکردند. مثلا به ارزش بسیار بلند جایداد های شاروالی هرات که حتی رییس جمهور حق توضیح انرا ندارد توسط ادارات دولتی غصب شده است.
-در ۲۰۰۱ پدیده از فحشا در ادارات دولتی خبری نبود، در ۲۰۲۰ هر روز از فحشا در ادارات دولتی توسط بلند پایه ترین افراد دولت( پارلمان، حکومت، قضا، پوهنتون ها، مکاتب) مجامع بین المللی را شوکه کرده بود. نمونه های معتبر آن گزارش موسسات خارجی در ۲۰۱۸ از دانشگاه بلخ، رسوایی های رسانه ای چندین مقام بلند پایه دولت، ‌گزارش از مکاتب لوگر.
-در ۲۰۲۱ زور گویی های هییت حاکمه، شرکای قدرت، ‌منتقدین حاکمیت درمقابل همدیگر ار حد ‌‌حصر کذشته ‌‌غیر قابل محار شده بود.
-در سال ۲۰۲۰ حد اوسط درآمد سالانه فی نفر ۵۲۰ دالر امریکایی بود. در حالیکه بر اساس شاخصه های سازمان ملل متحد عاید سرانه کمتر ۱٫۹۰ دالر در روز معادل ۷۰۰ دالر سالانه زیر خط فقر حساب میشود.
-در سال ۲۰۲۰ به تعداد دو میلیون زن کدا در جاده های شهر های بزرگ در گرما و سرما مصروف پیدا کردن نان بود.
چنین وضیعت بی توجهی، بی عزتی، و غیر قابل مهار تا چه وقت میتوانست در یک کشور سنتی ادامه یابد!!!!!

محمد داوود

>>>   دستور هشت ماده‌ای وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به رسانه‌ها:
1 رسانه‌ها، سریال‌های که در آن زنان نقش بازی کرده اند را نشر نکنند.
2 نشر برنامه‌های طنزی و کمیدی که در آن افراد تحقیر می‌شوند، ممنوع است.
3 نشرفلم‌ها و ویدیوهای که عورت زن را نمایان میکند، ممنوع است.
4 فلم‌های داخلی و خارجی که مخالف شریعیت و اصول افغانی است، ممنوع.
5-خبرنگاران زن باید حجاب اسلامی را مراعات کنند.
6-پخش سریال ها و برنامه‌های که نقش صحابه و انبیا در آن است، ممنوع
7 تلویزیون ها باید فلم های مخالف شریعت پخش نکنند.
8 رسانه‌ها از نشر برنامه‌ها و سریال‌های که در آن به دین و کرامت انسای توهین شده است، خودداری کنند.

>>>   بلی بلی و بلی به این شعر نگاه کنید
من با شاعر هم نظرم این امارت پوشالی ساخت پاکستان بسیار بی بنیاد است زیرا اجیر و مزدور اجنبی است و تاریخ افغانستان ثابت کرده است که مزدوران بیگانه بخصوص غلامان پاکستان در برابر اراده مردم ناچیز و خس و خاشاک اند.

کاخ ظلم
اگـر اراده کـنـیـد کاخ ظلم بـرباد است
امارت غاصبین بی اسـاس وبنیاد است
گـذشـت دورۀ غـار و قـرون وسـطایی
خرد به دامن دل ها چراغ درداد است
زعـقل و دانش عصر نـویـن نمی دانید
مگر تعصب وجهل شما مادرزاد است
بـه نطـفه جـنـبـش افـکار را بخشـکانید
فروغ جوشش اندیشه خلق وایجاد است
گـروه جـابـر و مزدورِ فـوج پاکـسـتان
اجیر و بـرده کجـا مستقل و آزاد است
وطـن شـده بـه خدا لانـۀ تـروریسـتـان
که این پروژۀ شـوم غنی خلیلزاد است
وطن فتاده به چرخاب جنگ قدرت ها
خرد موازنـۀ بی طرف سـر داد اسـت
به چنگ عـده یی خلق وطن گروگانند
بهرطرف نگری جیغ ودادوفریاد است
ترور ووحشت و ارعاب تابکی طالب
مگر مرام شما جوروظلم و بیداد است
صفیر زوروتفنگ را چرا کنید تحمیل
تـباه کـنـنـدۀ وزن و نـوا و اوراد است
زبان قـهـر و سـتم را کسـی نمی فهمد
که ضد شعروشعور و بیان افراد است
سـرود و نغـمۀ دل هـا را کند خامـوش
که جنگ تان بخدا ضد خاطرشاد است
زن ار چـراغ دل و نیم پیکر باغ است
چرا زدید ستم شاخ خشک شمشاداست
بـه ذهـن تنگ شـما جـامعه نمی گـنجد
چوخشک ترازجنسِ سنگ وپولاداست
ز چنگ تان بچکـد خـون مردم مظلوم
سر بـریـده بسی در جـوال صیاد است
جـواب تان بـه خلق گـرسنه و محـروم
فقط کشتن و تهدید به جای امـداد است
به قول ووعدۀ تان هیچ اعتمادی نیست
هـمه دسـایس افـراطـیــون شـیـاد است
به زور خنجـر خـونین دوام نمی آریـد
که این تجربه را مرد وزن بریاد است
مـده فـشار که جسـت فنر شـود افـزون
چو آب گذشت زسر ز یرپا اولاد است
چو اژدهاک ز مردم مغز سـر خواهد
برای دفـع سـتم کاوه هـای حـداد است
مبـارزه و قـیـــام خـلــق را کـنــد آزاد
که این طریقۀ مطلوت رسم اجداداست
23/11/2021
این شعر از محترم رسول پویان است

>>>   وحید عمر یکی از چهره‌های نردیک به اشرف‌، از نخستین کسانی است که قلم برداشت و در صدد تطهیر و سفید کردن چهره‌ی آن لجن تاریخ برامد. او خودرا به آب و آتش می‌زند تا بگوید غنی خائین نیست و مملکت را نابود نکرده. وحید عمر حق معاش‌های قلُمبه و سُلُمبه و سهمش از ۱۶۹ میلیون دالر را می‌خواهد ادا کند؛ اما هر باری که این جوان در مورد غنی می‌نویسد و یا لب می‌جنباند، بوی گند و متعفنِ غنی و دار و دسته‌اش بیش‌تر می‌شود. مشوره صادقانهٔ من به وحید عمر این است که اگر تا آخر عمر خفه‌خون بگیرد و حرفی در مورد ۷ سالِ حکومتِ بدنام غنی نزند، به مراتب شراف‌مندانه‌تر از آن است که در موردش سخن بگوید.
راحله دوستم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است