دو دهه در کژ راهه؛ برگردیم
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۴۲    ۱۴۰۰/۸/۲۹ کد خبر: 169018 منبع: پرینت

بمبی که در غربی کابل منفجر می شود، کفر می گویم، فحش می دهم و داد می زنم. اما دیگر در فیسبوک ناله نمی کنم، از عجز و لابه بیزارم و از تسلیت و تعزیت متنفرم. می روم به سکوتِ ممتدی که هر لحظه اش قیامتی است. می اندیشم و می اندیشم؛ اما هیچ راه حلی ندارم. اعتراف کنیم که همه‌ی ما دست در چانه می مانیم و هیچ کاری نمی توانیم. برخی ها پس از حادثه به واکنش فکر می کند، واکنشی نه به منظورِ جلوگیری، واکنش سیاسی، به هدف بهره کشی، به هدف آمادگی برای بار دیگر سوار شدن. در هر حال، وضعیتِ امروز حاصل سالها بیکارگی، بدنیتی و خیانتِ خود ما است.

ما دو دهه در کژ راهه ایم؛ اما بر نمی گردیم، برگردیم همتباران! این روزها نوشته‌ی جعفر مهدوی در تویتر واکنش بر انگیز شد، آن نوشته از جنسِ نوشته های کنشگرانِ مردم ما در ۲۰ سال گذشته است. ما در این دو دهه حضور آمریکایی ها، فقط به ساز دیگران رقصیدیم، برای دیگران نوشتیم، برای دیگران نیروی کمکی بودیم و هیچ گاه برای مردمِ هزاره کاری نکردیم. با تاجیک ها با توجیه "همگرایی ملیت های محروم" صفحه باز کردیم و در کنارِ پشتون ها، با منطقِ همگامی با کاروان پیروز همسو شدیم. ولی مردمِ ما روز و روزگاری نداشتند و ندارند.

در اوجِ حکومت طالبان، ما یک محوری به نامِ حزب وحدت داشتیم؛ اما در زمانه‌ی جمهوریت، با تمام توان در مقابل این محور ایستادیم. به جای تقویه‌ی حزب به تخریب پناه بردیم و به جای مشوره دشنام دادیم. حزب وحدت مال شخصی کسی نبود، حزب مردم ما بود، حالا آن محور و حزب را به گونه‌ی جدی، تاثیرگذار و شناسا نداریم. علاوه بر این، یک ذهنیت ستیز علیه نهادسازی، حزب سازی و ایجاد محور وجود دارد. بیشتر از همه چیز، این مورد نگران کننده است. هزاره‌ی درسخوان، سیاسی اندیش و در معرضِ نسل کشی، وقتی که در برابرِ حرکت جمعی می ایستد، وضع را بدتر می کند و نا امیدی و بدبینی را بیشتر. فقط همین قدر به ذهنم می رسد که ما در کژ راهه ایم و تا برنگردیم، بیشتر منحرف می شویم!

میثم صحرا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
میثم صحرا
هزاره
نظرات بینندگان:

>>>   این انفجارات سه عامل میتواند داشته باشد:
یا طالبان میخواهند مردم هزاره را کوچ بدهند.
یا رهبران هزاره ها خودشان این کار را میکنند،بخاطر نشان دادن مظلومیت هزاره ها و امتیاز گیری از دولت.
یا ایرانی ها این کار را میکنند،بخاطر امتیاز گیری از دولت طالبان برای هزاره ها و یا نفرت پراگنی هزاره ها در مقابل طالبان.

>>>   متاسفانه ما درگیر طلیسم خطرناکی هستیم . منظورم این است که همه ما را این طلسم درهم پیچانیده است و هر تحول و تغیری که رونما می شود ، گرهی بر گره های این طلسم افزود می شود . مردم افغانستان یعنی گله های بشری که تا هنوز از مرز های که بشریت را به انسانیت می رساند ، عبور نکرده اند . انسانیت یعنی درهم شکنی تابود های سنتی جامعه ، عصیان در باور های پوسیده و عقیدتی ، رویکرد و تعریف تازه از دین و قرائت جدید از باور ها و عقایدی که صدها سال است این مردم را در طلسم خود گرفتار کرده ، به همان پیمانه که از خدا یاد کردیم به همان پیمانه از سوی خدا ، رانده شدیم و مهربانی ، شفقت ، انسان دوستی را از یاد بردیم و به سرعت به سوی محلی گرایی ، خود محوری ، خودستایی ، تعرض شخصی ، غارتگری و چپاول و دروغ و تخریب و تخقیر و خرافه گویی و گدایی روی آوردیم .در طلسم خطرناکی گرفتار آمده ایم که شکستن آن قربانی و سال های دیگری را کار دارد . تا از این طلسم رهایی نیابیم ، نجاتی در کار نیست . تا از این طلسم رهایی نیابیم به خود کفایی و خودباوری و آرزو های انسانی خود نخواهیم رسید !

>>>   توطئه قتل مزاری توسط داکو های حزب وحدت در تبانی با ملیشه ها طرح ریزی شد تا وحدت بشکند و هر کدام سلطنت خود را ایجاد کنند. همین داکو (که از غلامی به سلطنت هم نرسیدند) هر روز در نوسان بودند گاهی با یک 'زی'، گاهی با دیگر 'زی' و گاهی هم با دبل 'ع'. تا درخت دسته تبر را آماده نکند، کندن درخت کاری آسانی نیست.
آتش‌خاوری

>>>   طالب ادامه دولت فاشیستی غنی احمدزی است و از بین رفتنی است مثل اینکه غنی احمدزی از بین رفت

>>>   طالب دیروز هم هزاره را کشت ، امروز هم میکشد و فردا هم خواهد کشت.
طالب و شیعه و به خصوص هزاره و کوچی با هم جمع نمیشود.
یکی و خلاص

>>>   درمتن نوشته شده که ما مدت 20 سال به ساز ديگران رقصیدیم این برادردرست فرموده .امادیر فهمیده مابیست نه بلکه بیش از 120سال به ساز دیگران رقصیدیم ممکن سال های سال دیگر به ساز دیگران خواهیم رقصید .تجاوزامپراطوری بریتانیایی کبیررادرتاریخ خواندیم.اماتجاوز اتحادجماهيرشوروی راتحت نام همکاری بین المللی کارگران جهان وتجاوز ایالات متحده امریکا تحت فیصله بن رابه چشم سردیدیم این دوابرقدرت بقدرت مالی ونظامی شان هرچه درتوان داشتند به همکاری رفقای نا خلف شان درین کشوربی در ودروازه تاختند اماچیزی بدست نیاوردند.اولی بنام همکاری ازهم پاشید دومی با قدرت گرفتن اولی درلبه ازهم پاشیدن قرارگرفته .مداخله رابس کنید مردم کشورراه خودراخودپیداخواهند کرد .( براه دیگران رفتن حرام است )


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است