حکومت‌داری غنیمت‌گرفتن سرزمین و زندگی اقوام؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۶    ۱۴۰۰/۸/۲۹ کد خبر: 169020 منبع: پرینت

ط‌البان فکر می‌کنند، حکومت‌داری غنیمت‌گرفتن سرزمین و زندگی اقوام است.
در گذشته حکومت‌داری غنیمت‌گرفتن بود. قومی بر اقوام حمله می‌کرد، سرزمین اقوام را تصرف می‌کرد، مردان اقوام را می‌کشت، زنان را کنیز می‌گرفت، هرچه دار و ندار اقوام را چپاول می‌کرد. به این چپاول می‌‌گفتند: غنیمت.

حکومت‌ها (قدرت‌های پیشین) اقتصاد خود را به اساس چور وچپاول (غنیمت) اقوام تامین می‌کردند. اما فعلا این شیوه در حکومت‌داری، کارآیی ندارد. ط‌البان سرزمین و زندگی اقوام افغانستان را به غنیمت گرفته‌اند، اما حکومت‌داری در روزگار کنونی به مناسبات سیاسی تعریف‌شده‌ی بین‌المللی ارتباط دارد. تصرف و به غنیمت‌گرفتن سرزمین و زندگی اقوام آسان است، اما غنیمت‌گرفتن و تصرف در مناسبات سیاسی فعلی، حکومت‌داری در پی ندارد.

حکومت‌های فعلی از مردم جزیه، غنیمت و عشر نمی‌گیرند، بلکه به مردم خدمات امنیتی (آرامشی)، شغلی، آسایشی، آموزشی و شهروندی ارایه می‌کنند. این‌که ط‌البان می‌گویند ما شما را عفو کردیم (بخشیدیم)، معنایش این است، شما (مردان) را نکشتیم و زنان متعلق به شما را کنیز نگرفتیم. اگرنه ما مردم چه تقصیری داریم که ما را ببخشند (عفو کنند). معنای این بخشش در حقیقت بخشیدن زندگی (حیات) ما و زنان ما است.

یعقوب یسنا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت‌داری
غنیمت‌گرفتن
نظرات بینندگان:

>>>   از نگاه قانون اسلام،اگر یک کشور کفر و بیگانه بالای یک کشور اسلامی حمله میکند و آن کشور را تصرف میکند،برای همه مردم این کشور جهاد فرض است و باید در مقابل کفر جهاد کنند.
اگر جهاد نمی کنند و در زیر سایه کفر رندگی میکنند و امرار معیشت میکنند،گناههکار میشوند.خصوصاً سربازانی که در مقابل مجاهدین میجنگند.
بنأ بدین ملحوظ عفو عمومی اعلان شده است.
دولت قبلی نیز چنین عفو را در مقابل طالبانی که اسیر شده بودند و در محابس بندی بودند ،اعلان کرده بود و چند مرنبه چندین هزار طالب را مورد عفو قرار داد و برایشان گفت که شما فریب عناصر ضد دولت دموکراتیک ما را خورده بودید و در مقابل ما جنگ کردید.حالا ما شما را عفو میکنیم و دیگر سلاح گرفته در مقابل ما جنگ نکنید که یا ما دوباره شما را دستگیر میکنیم و یا هم اگر در جنگ در مقابل شما موفق نشدیم،فرار را بر قرار ترجیح میدهیم.این موضوع را خود اشرف غنی،توسط بیانیه شفاهی اش که توسط رییس محبس پل چرخی برای طالبان بیان کرده بود.اظهار نموده بود.

>>>   این عفو محترم برای مردمان این مرزبوم نیست تنها به کسانیکه در طول بیست سال طلای همه اموال مردم را بتاراج بردند ر فکر آسایش مردم افغانستان نبودند قصر ها ساختند میلیونها و. میلونها دالر را دزدی نمودند. و در بانکهای خارجی جابجا کردند در ترکیه وکشور هایعربی قصر های زرین خریداری نمودند اما با وجود این بدبختی که مرتکب شده اند در عفو شامل اند قصر های عطای لافوک و مارشال بیفهم پسران فهیم پهلوان که تنها در قبرش بالای میلیونها دالر به مصرف رسیده ،به همین شکل همه شان که از قید قلم جا گزاشته شده .
عبدالله ریحان

>>>   اولی
" از نگاه قانون اسلام،اگر یک کشور کفر و بیگانه بالای یک کشور اسلامی حمله میکند و آن کشور را تصرف میکند،برای همه مردم این کشور جهاد فرض است" یعنی پیام ات به مردم اینست که جهاد علیه وهابی های صهیونیست و مفسدالارض بالای همه ما فرض است و باید ریشه این غلامان سیاه روی شیطان بزرگ و سعودی صهیونیست را هر چه زودتر برکنیم. من هیچ مخالفتی ندارم
آتش‌خاوری

>>>   این گروه مزدور پاکستان که برای تقل، ترور، انتحار و انفجار توسط امریکا و پاکستان ساحته شدند فکر میکنند که با گروگان گرفتن 37 میلیون انسان مظلوم و بیگناه افغانستان توسط سی یا چهل هزار ملیشه آدمکش و تروریست میتوانند افغانستان به یک صوبه پاکستان تبدیل کنند و برسرنوشت سی هفت میلیون مسلط شوند کور خوانده اند این تحت هیچ شرایطی ممکن نیست و هیچوقت عملی نمیشود این یک ملیارد فیصد اطمینان است که طالب میرود و روسیاهی به زغالها میماند پس بهتر است که زودتر مردم افغانستان از گروگان این گروه وحشی و تروریست و ظالم نجات پیدا کنند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است