عبدالله اجازه خروج از افغانستان را ندارد
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۳    ۱۴۰۰/۸/۳۰ کد خبر: 169031 منبع: پرینت

چندی پیش سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، حامدکرزی و عبدالله عبدالله را «جنایتکاران بزرگ» خواند. این اظهار نظر او شک هایی را درباره زندگی این دو فرد زیر نظر طالبان به راه انداخت. هرچند حامد کرزی و داکتر عبدالله عبدالله چند وقت یکبار با برخی از نمایندگان کشورهای خارجی دیدار می‌کنند، اما دیدارهای مردمی آن‌ها بسیار محدود شده است.
به گزارش شفقنا؛ محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان اخیراً در یک سخنرانی حامد کرزی رییس جمهور اسبق، داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی حکومت قبلی و فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه پیشین را «جنایت کاران بزرگ» خواند و گفت که با آن هم این چهره‌های حکومت‌های قبلی عفو شده و از آن‌ها محافظت می‌شود.

این اظهارات شک و گمان‌هایی را در مورد نحوه برخورد طالبان با مقام‌های حکومت پیشین و وضعیت زندگی آن‌ها ایجاد کرده است. منابع نزدیک به عبدالله عبدالله به دویچه وله تایید کردند که محدودیت‌ها بر این شخصیت سیاسی با گذشت هر روز بیشتر می‌شود.
هرچند حامد کرزی و داکتر عبدالله عبدالله گاهی با برخی از نمایندگان کشورهای خارجی دیدار می‌کنند، اما دیدارهای مردمی آن‌ها بسیار محدود شده است.
پیش از سقوط کابل به دست طالبان، دفتر حامد کرزی تقریباً همه روزه میزبان دیپلومات‌ها، رهبران سیاسی افغانستان و نمایندگان اقشار مختلف افغانستان بود؛ به حدی که برخی‌ها می‌گفتند رفت و آمد دیپلومات‌ها به دفتر کرزی بیشتر از مراجعه آن‌ها به ارگ ریاست جمهوری است.

گروه طالبان وقتی بار اول در دهه ۱۹۹۰ کابل را تصرف کردند، داکتر نجیب الله رئیس جمهور اسبق افغانستان را به دار آویختند. رفتار آن زمان این گروه، همه را در روز سقوط کابل وحشت زده کرده بود. بسیاری مقامات سابق حکومت به میدان هوایی کابل رفتند و از همان مسیر افغانستان را ترک کردند.
حامد کرزی ساعاتی پس از سقوط کابل با نشر یک پیام ویدیویی که فرزندان‌اش نیز در کنارش حضور داشتند، مردم را به آرامش فراخواند و گفت:«ما در همین جا و با شما هستیم.» داکتر عبدالله نیز با نشر ویدیوی دیگر از فرار اشرف غنی خبر داد و بعد در میان مردم در یکی از جاده‌های کابل ظاهر شد.

برخی از منابع به رسانه ها از محدودیت‌های طالبان بر این دو چهره سیاسی سخن گفته اند. خانه‌های این شخصیت‌های سیاسی توسط افراد طالبان نظارت می‌شود.
یک منبع نزدیک به داکتر عبدالله عبدالله که در حکومت قبلی کارمند ریاست مصالحه ملی بود و نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به دویچه وله گفت: «وضعیت داکتر عبدالله خوب نیست.»
این منبع افزود که قرار بوده داکتر عبدالله عبداالله در دو نشست در ایران و روسیه شرکت کند، ولی طالبان اجازه نداده اند تا این چهره سیاسی از افغانستان خارج شود. به گفته او، داکتر عبدالله عبدالله رسماً به این دو نشست دعوت شده بود ولی طالبان نه با استفاده از زور بلکه «به نحوی به داکتر عبدالله فهماندند که اجازه بیرون شدن از افغانستان را ندارد.»
این منبع نزدیک به داکتر عبدالله همچنین گفت: «وضعیت اقتصادی او نیز خوب نیست.»
یک کارمند دیگر ریاست مصالحه ملی سابق گفت که داکتر عبدالله عبدالله قصد داشت برای دیدار با خانواده اش به هند برود، ولی برایش اجازه بیرون شدن از افغانستان داده نشد.
یک تن دیگر از نزدیکان داکتر عبدالله عبدالله گفت که او می‌دانست با چنین محدودیت‌هایی مواجه می‌شود؛ ولی ماندن در افغانستان را ترجیح داد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
کرزی
نظرات بینندگان:

>>>   بادرک عمل کرد این دو شخصیت در ۲۰ سال گذشته من شخصا ماندن اینها راقلبا ترجیح میدهم وبزرگترین قهرمانی میدانم.ای کاش این ها هم در مسایل سیاسی فعلی کشورسهیم شودوفرصت جبران برایشان داده شود.

>>>   عبد الله را،امریکا بشتروبهتر میشناسد،شاید وظیفه داشنته
باشد،

>>>   طالبان برایش گفتند که اگر برای دایم به هندوستان میرود،ما غرض نداریم و هر افغان اگر بخواهد،میتواند به خارج پناهنده شود و برود.اما حق بازگشت را ندارند.زیرا زوی مسایل امنیتی،ما نمیتوانیم دوباره برای آنها اجازه ورود بدهیم.
عفو رهبران سیاسی به این معنی نیست که آنها هر کجا دل شان است بروند و بر علیه دولت فعالیت های سیاسی تخریب کارانه کنند.
اگر داکتر عبدالله میخواهد،میتواند فامیل خود را از هندوستان به افغانستان بخواهد و مثل سایر فامیل های دیگر افغانها در وطن خود زندگی کنند.
بنأ درین شرایط بغرنج سیاسی و اقتصادی که هنوز ما را کشور های خارجی به رسمیت نشناختند،ما نمیتوانیم ریسک فعالیت های تخریب کارانه رهبران سیاسی سابق را قبول کنیم.

>>>   نتیجه سکوت استراتیژیک جز این نمیتواند باشد.

>>>   نظردهنده سوم همان حبیب یوسف زی خودمان است که با امیرالمومنین سروسری دارد.اگر دانستید ازکجا فهمیدم از آنجا که از اخبار مخفی حکومت باخبراست خبرهایی که حتی عبدالله عبدالله هم از آن بی خبراست.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است