برای دوره پسا طالبان آمادگی بگیرید
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۰۴    ۱۴۰۰/۸/۳۰ کد خبر: 169041 منبع: پرینت

برای دوره پسا طالبان باید از همین اکنون آمادگی گرفت. مبادا باز هم لغزش های گذشته تکرار شود.
آوازه هایی به گوش می رسد که مردم یکپارچه مخالف نظام طالبان شده و از دست گرسنگی، بی روزگاری، بیکاری و بیماری فریاد شان به آسمان ها رسیده است.

طالبان به دلیل وابستگی مطلق به آی اس آی پاکستان مورد اعتماد روسیه، چین و ایران نیستند.
غرب هم دیر یا زود از ترس راه افتادن انقلاب توده یی در برابر ستمگری های طالبان دست به کار خواهد شد تا یک دولت فراگیر را جانشین طالبان نماید تا بتواند مواضع خود را حفظ نماید.

به هر رو، بخواهیم یا نخواهیم با فرا رسیدن زمستان کشور وارد فاز بسیار خطرناک فاجعه و بحران عمیق چند لایه خواهد شد.
برایند این بحران عمیق شدن بحران مشروعیت داخلی و خارجی طالبان است.
این گونه فشار دو جانبه داخلی و خارجی می تواند نظام طالبی را از پا بر اندازد.

بیگمان دیر یا زود یک اداره دیگر جانشین اداره طالبان خواهد شد.
بنا بر این، باید یکپارچه بر دو اصل بیطرف ساختن کشور و اصلاح قانون اساسی و ساختار نظام تاکید نماییم تا بار دیگر شاهد یک دور و تسلسل باطل دیگر نشویم.
اگر این دو اصل مهم به هر دلیلی نادیده گرفته سود، باز هم شاهد تکرار بحران خواهیم بود.
بسیار مهم است که در نطام آینده به انحصار گرایی پایان داده شود.

عزیز آریانفر


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
پسا طالبان
حکومت طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   آموختن از تاریخ را فراموش نکنید.

>>>   اگر مردم انقلاب میکرد بهترین وقتش در حاکمیت غنی و دار و دسته اش و عبدالله و دار و دسته اش بود که بی عدالتی، دزدی، فساد، فهشا، زورگویی و..و به اوج خود رسیده بود.حالا امنیت نسبی کامل وجود دارد، کلم هر نوع فساد، رشوه برچیده شده. چرا باید انقلاب شود ما باید به حاکمان فعلی وقت بدهیم نه بیست سال که برای دزدان، و چپاولگران داده بودیم بلکه دو و یا سه سال وقت بدهیم من مطمین هستم کار های زیاد خواهد شد زیرت در این دولت دیگر خایینین وجود ندارد و نخواهد داشت.

>>>   آن چیزی که نباید نادیده گرفت همین قسمت از نوشته است که دیر یا زود غرب بیاید و یک دولت فراگیر تشکیل دهد وباز غلامان خود را بر سر کار بیاورد یا هر کشوری در تشکیل نظام دخالت کند آن موقع سهم خود را میخواهد پس بی طرف ساختن کشور بی معنی می شود مشکلی چهل سال پسان به آن دچار هستیم که به جای گفت و گپ و رسیدن به مواضع مشترک به بیرون چشم داریم و باز تکرار حوادث گذشته و اگر نخبگان ما در خارج کشور دور یک میز جمع نشوند و اختلافات خود را حل نکنند و اگر کسی لجبازی قومی کرد باید کنار گذاشته شود چون دیگر توان تحملش نیست

>>>   آریانفر صاحب طوری که معلومدار است یک اتفاقی غریب در حال افتادن است و نابودی طالب به دست خودشان است که بسیار مبارک باید باشد
طوریکه گفتم حقانی ها با ملا برادر دشمن خونی هستند و در انفجار شفاخانه اردو ملی مثلی آفتاب بود و پنج هزار طرفدار ملا برادر به کابل آمده اند دیر یا زود با هم جنگ خواهند کرد خود را ضعیف و انشالله نابود کنند ولی برای اشتباهی که در بیست سال بود نادیده گرفتن طالب افغانی بود همان قندهاری را در حکومت شریک شود دیگر کدام جنگی نشود
ملا برادر مثلی که به انتخابات و مشارکت همه اقوام دیده دارد پس با او میتوان معامله کرد

>>>   آقای اریانفر!!!
در این جای شک نیست که حکومت طالبان خس سر آب است. اما فراموش نکنید که در شرایط کنونی کسی را که بتواند مردم و در مجموع کشور در هم ریخته را با هم متحد گرداند به نظر نمیرسد. بسیاری از قلم بدستان در خارج کشور مصروف جنگ‌های زبانی و قومی استند.. بیاد تان است بیست سال قبل طالبان از بین برده شدند البته توسط امریکاییان. در دوران حاکمیت قبلی طالبان ، این گروه وحشی ترین گروه ، و بد ترین نوعی از اخوان المسلمین بودند ولی میدانید که به مجرد سقوط طالبان از کوه ها و کوچه و پس کوچه ها مدعیان تاج و تخت به هر نام و عنوان برای غصب قدرت دست و آستین بر زدند از همان آغاز هر بخشی از قدرت دولتی در فکر حمایت قوم و قبیله خویش و چور دارایی های منقول و غیر منقول عامه بر آمدند ، کارکرد های همین افراد در سال‌های ۱۹۹۲-۱۹۹۶ در کابل شاهد این ادعا میباشد. به مجردیکه طالب سقوط کند باز همان دزدان قدیم ، چون رشید دوستم ، معلم عطا، تورن اسماعیل امرالله صالح ، رهبران دزد حزب وحدت اسلامی دارو دسته احمد مسعود ، دزدان قبایلی و زی ها همه بار دگر برای غارت کشور از هر طرف سرا زیر میشوند.
دلیل دوباره به قدرت رسیدن آنها این است که هر کدام شان وابسته به یک قدرت خارجی میباشند و هیچ کدام ریشه ای توده یی ندارند.
گذشته از آن در تمام افغانستان یک حزب واقعا ملی و دموکراتیک که به ارزش های معنوی کشور و به وحدت تمام اقوام و قبایل و ملیتها باور و ایمان داشته باشند وجود فیزیکی ندارد. بسیاری از احزاب بر مبنای اهداف ناسیونالیستی افراطی استوار بوده و تک قومی میاندیشند و هیچ کدام شان برنامه و پلاتفارم وسیعا مردمی ندارند.احزاب چپ نیز وحدت نظر بین هم نداشته و هم در شرایط کنونی رهبر واقعا دلسوز ، وطنپرست عاری از فساد و داغ فهمیده و پاک نفس در کشور به نظر نمیخورد.بار ها با سرنوشت مردم افراد به نام‌های مختلف تجارت سیاسی کرده اند و کمر وطن زیر چنین بارهای سنگین خم گردیده است.
اگر میخواهید که چلنج بزرگ برای طالب باشید ، جبهه وسیع ملی پدر وطن را تشکیل دهید و در آن تمام احزاب و سازمانهای واقعا ملی و مترقی و افراد متنفذ و دلسوز عضویت داشته باشند و میکانیزم کار این جبهه باید مطابق شرایط عینی کشور بوده و دارای یک برنامه جدی انقلابی باشد . مبارزه برای حق ایجاب یک خیزش بزرگ مدنی و مترقی ومبارزه سخت را میطلبد.
ما باید از اعتراضات دهقانان هندی که بیش‌تر از یک سال با تحمل بیش‌ترین مشقات و دادن قربانی ها در شرایط سخت بخاطر خواسته‌ های انقلابی شان علیه یک سلسله قوانینی که حزب فاشیستی BJP انرا بر طبقه زحمتکش دهقان هندوستان میقبولاند ، بیاموزیم. جنبش دهقانان هند بالاخره دولت را مجبور به عقب نشینی کردند ....علت پیروزی آنها در وحدت گفتار و عمل شان بود...در این نبرد هندو مسلمان ، سیک و عیسوی همه با هم متحد بودند ...
اگر ما چون گذشته مصروف جنگ‌های قومی و زبانی فیسبوکی و سایتها باشیم و احزاب و افراد هم بخاطر اهداف شخصی شان منافع عام را فراموش کنند ، بدون شک مبارزه ای ما به بن بست مواجه خواهد شد...
حنظله

>>>   (برای دوره پساازطالبان امادگی بگیرید).
اول طالبان راازبین ببر.امادگی اسان است ،این رابگذاربرای ما.خودت فقط همان کارک اول راانجام بده.
عاقل

>>>   اگر با جمع کردن بساط ملیشه ها و چرکستان سفسطه ها و رواج جاهلیت عرب را هم ازین سرزمین پاک نکنیم بعد از پسا طالب بازهم طالبچه خواهد آمد. پس از پک کردن التهاب باید روی انساج سالم با آنتی سپتیک خوب پاک شود.
آتش خاوری

>>>   محترم اریانفر!
چهل سال قبل ببرک کارمل طرحهای پیشنهادی صلح را برای ختم جنگ و تامین صلح اعلام کرد ، برای آیت الله خمینی دو بار نامه دوستانه نوشت و از این ملای متعصب بار ها تقاضا کرد تا با هم یکجا علیه دسایس امریکا در منطقه موضعگیری کنند ، برای پاکستان بار ها پیشنهاد صلح کرد اما هر دو همسایه ای ما برنامه های خود را در قبال افغانستان داشتند .طرحهای ایشان شالوده ای مشی مصالحه ای دکتور نجیب الله و توافقات ژنیوا را تشکیل میداد...با وجود امضای توافقات ژنیو ، و مشی مصالحه ملی شهید نجیب الله واگذاری قدرت برای تنظیم‌های ساخت پشاور نه تنها جنگ ختم نگردید باکه فصل تازه از جنگ‌های تنظیمی در مرکز ولایات آغاز گردید علل انرا شما میدانید..حکومت بیست ساله حامد کرزی و اشرف غنی با حمایت خارجیان نتوانست دل توده ها را بدست آورد،بالاخره از پا در آمد. حکومت طالبان اگر به دو مساله مهم جواب مثبت دهد واقعا وطنی بیاندیشند دگر فصل جنگ‌های خانمانسوز تمام است.نخست تامین حقوق طبقه اناث و دوم تامین و تضمین حقوق سایر ملیت ها با حفظ زبان رسم عنعنات و اعتقادات مذهبی ایشان و شمولیت آنها در اداره کشور.
اگر طالب چنین گامها را بردارد مردم افغانستان با وجود نبود امکانات مادی حاضر به تحمل هر نوع قربانی بخاطر تامین صلح خواهند بود.البته در اینجا جنبش های روشنفکری ، هنر و ادبیات و غیره سخت زیر ضزبات اعمال سیاست های اسلام سنتی قرار خواهد گرفت ولی با گذشت زمان و زنده نگهداشتن جوانه های مبارزات انقلابی می‌توان در سرنوشت سیاسی کشور در سال‌های نه چندان دور حضور پیدا کرد ...
مردم آواره دگر توان پرداخت جانی هزینه های جنگ را ندارند.
طالب یک گروه وابسته با استخبارات بین المللی است. برای ریشه کن کردن طالب باید در بین طالب نفوذ کرد ، طالب را اهلی ساخت یعنی شست و شوی مغزی کرد، شهر کابل چهل سال قبل شاهد وارد شدن جهادی های وحشی که از کوه ها با مو های ژولیده و ریش های سه متره با تن های بد بو در شهر سرازیر شدند بود و در ظرف چند سال محدود همین جهادی ها باشندگان اصیل کابل را در مود و فیشن عقب زدند ...طالب هم چنین خواهد شد.
شهر کابل محل زندگی برای همه اقوام و زبان‌ها است. از همه عقاید و سنت ها .افغانستان خانه مشترک ما است باید انرا آباد کنیم.
زمانی افغانستان تازه به استقلال رسیده شاهد ریفورمهای نهضت امانی بود ، اما نظر به توطیه ها شاه را فرار دادند ، امروز عده ای از قلم بدستان تاخت و تاز بر شاه امان الله میکنند و از چنگیز و تیمور قهرمان سازی میکنند ، بر ضد رژیم نسبتا مترقی داود خان موضع گیری های سخت دارند ، بر ضد جمهوری دموکراتیک افغانستان دوازده سال جنگ کردند و گفتند کفار و کمونیستها آمده ، رهبران این مخالفین ملیونر شدند و توده ها را در فقر رها کردند و اکنون هم بار ها از وقوع جنگ‌های جدید خبر می‌دهند ولی نمیدانند که در پرورشگاه های کشور اطفال صرف یکبار نان برای خوردن دارند در حالیکه جناب‌ها در خارج کشور با فامیل های عزیز شان در خانه ها و آپارتمان‌های گرم زندگی مرفه دارند.
من از آقای اریانفر و دگران صمیمانه خواهش می‌کنم که تیکه داری به ناحق ملیونها افغان بدبخت و جنگ زده را کنار بگذارید، آنها خود شان راه حل با طالب را جستجو خواهند کرد نه شما با پخش نسخه های متحدالمال تان .
کابلی

>>>   بعداز سقوط طالبان بازهم درگیری قدرت و چپاول اتفاق می افتد این واقعیت سیاست مداران کشور ماست فرقی هم بین طالب و غیر طالب نیست بنابراین وقتی برای سیاست مداران باقی نمی ماند که کار فرهنگی کنند یا ماشین طالب پروری را نابود کنند وقتشان کاملا پر است خب چه باید کرد بنظر بنده مردم باسواد افغانستان از حالا امروز با فداکاری از خود گذشتگی شروع به تعلیم مردم پشتون کنند شروع به ساختن مراکز ورزشی و هنری کنند باید نسل بعدی از تفکرات طالبانی دور باشد واین زمانبر است و از خودگذشتگی بزرگی میطلبد این مهم بر عهده تمام ملت است خارج نشیشنان باید هزینه هارا تامین کنند و نخبگان داخلی مدیریت کنند پشتون ها باید از زندگی قبیله ای خارج شوند و متمدن شوند باید از رفتنشان به مدارس پاکستانی جلوگیری شود لوازم پیشگیری از بارداری رایگان توضیع شود زاد و ولد کم شود تا بشود خدمات رسانی کرد مثلا هر خانواده ۱۰اولاد چطور میتوان هزینه تحصیل همه را پرداخت اگر پشتون ها باسواد شوند دیگر مردم افغانستان قابل تعامل است باید مناطق پشتون نشین را اینترنت و دیگر رسانه های اجتماعی توزیع کرد تا از تفکر تک بعدی بیرون بیایند پشتون ها بد نیستند بلکه مثل تمام مردم افغانستان وطن دوست هستند منتها از احساس پاکشان سوء استفاده میشود کاری به عده ای خاعن نداریم مردم را میگویم باید زن ومرد کوچک و بزرگ پشتون سواد خواندن نوشتن بلد باشد تا بشود زبان مشترک ایجاد کرد
از حالا باید رسانه هایی درخارج از افغانستان مشغول همبستگی ملت شود نه طبق الگوی امریکایی که بیشتر امتحان شد و جواب نداد بلکه طبق الگوی اسلامی باید شکل واقعی اسلام که راعفت مهم ترین رکنش است به مردم افغانستان عرضه شود باید مردم رابطه شان با ملاهای قلابی خاعن قطع شود و شبکه های دینی قوی به وجود بیاید رسانه هایی که جوابگوی سوالات دینی مردم باشد و براحتی در دسترس و کاملا بدور از فضای بحث های شیعه و سنی علمایی دلسوز و فهیم باید شیعه شبکه های خودرا داشته باشد و اهل سنت هم برای خودش بدون بحث درمورد تشیع و تسنن بلکه برای اتحاد ملت
خیلی خیلی کار داریم اما همت نه

>>>   انچه که مسلم است گروهک طالبان نباید به این حکومت انحصارگرایانه قومی خود ادامه دهد و نباید به رسمیت شناخته شود .باید هم از داخل و هم از طرف جامعه بین الملل تحت فشار باشد تا مجبور به اجرای قانون اساسی ۲۰۰۴ و اصلاح ان بر اساس خواست و نظر عامه ملت شود و به زودترین فرصت انتخابات در افغانستان نهادینه شود.

>>>   ههههههههه، مفت خور های بی عرزه خوب یاد گرفتین باز مردم را سپر قرار داده به به مسند قدرت برسید (چون بازی گر های سیاست همان های که بودین هستید!)

>>>   خداکند مردم ازتجارب ناهنجار گذشته پند گرفته باشند.

>>>   نظردهنده دومی (جناب مستطاب حبیب یوسف زی) مردم نان خوردن ندارند مردم امنیت شخصی ندارند مردم کدام امیدی به بهبود ندارند مردم هرروز شکنجه وتحقیر میشوند.هدف تو امثال طرفداران آن وحشی ها خریدن زمان برای محکم کردن پایه های حکومت ظالمانه اشان است.
مردم لطفا لطفا اگر قراراست حرکتی کنید هم اکنون انجامش دهید.فرداخیلی دیراست.هرروز که از حکومت این قوم بگذرد برانداختن این نظام سختتر میشود.
هنوزفرصت دارید تاانقلاب کنید وبه والله که این حکومت لافوک و بزدلتر ازاین است که مقاومت کند.
این حکومت ریشه مردمی ندارد وازسوی بیگانه حمایت میشود

>>>   تاجیک و هزاره و فارسیوان صرف به خاطری مهاجرت سواد دار شده و تعلیم دیده حال قوم بزرگ پشتون را مسخره می کند که اینها را باید با سواد کرد ؟هههه


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است