کشاورزان هلمندی: چاره‌ای جز کشت تریاک نداریم
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۱۰    ۱۴۰۰/۹/۱ کد خبر: 169049 منبع: پرینت

کشاورزان در ولایت هلمند به بی‌بی‌سی گفته‌اند که با خشکسالی فلج کننده و مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، چاره‌ای ندارند جز اینکه برای سیر کردن خانواده‌های گرسنه خود به "تولید تریاک" روی آورند.
در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که برای کنترل خشخاش، باید محصولات جایگزین کشت شود و جامعه جهانی باید در این زمینه به افغانستان کمک کند.

گزارش‌هایی مبنی بر افزایش قابل توجه کشت خشخاش در افغانستان در سال جاری پس از روی کار آمدن طالبان نشر شده است. اما آقای مجاهد هر گونه افزایش کشت را رد می‌کند. کشاورزان قندهار می‌گویند که طالبان هنوز کشت خشخاش را منع نکرده‌اند.
آقای مجاهد می‌گوید: "مشکل اصلی ناتوانی مالی کشاورزان است."

گزارش‌های تایید نشده از برخی مناطق حاکی از آن است که امسال بیش از هر زمان دیگری خشخاش کشت شده است، مانند برخی از ولسوالی‌های دورافتاده ننگرهار در شرق کشور.
افغانستان بزرگترین تولید کننده تریاک در جهان است. طالبان در روزهای نخست ورود به کابل اعلام کردند که سیاست دوره پیشین خود در مبارزه با مواد مخدر را احیا خواهند کرد.
بخش مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور طالبان گفته است که در یک هفته گذشته، ۲۷۱۸ معتاد به مواد مخدر را از نواحی مختلف کابل جمع آوری کرده‌اند.
خبرگزاری دولتی باختر گزارش داده است که معتادان جمع آوری شده به شفاخانه‌های ویژه ترک اعتیاد منتقل شده‌اند.
بر اساس آمار وزارت بهداشت افغانستان در اوایل سال جاری، شمار معتادان در این کشور به ۲.۵ میلیون نفر می‌رسد که نزدیک به ۸۵۰ هزار آن زنان هستند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کشاورزان هلمندی
کشت تریاک
نظرات بینندگان:

>>>   طالبان کشت خشخاش را منع نمیکنند بلکه تشویق میکنند بخاطریکه همین طالبان هستند که کاروبار تریاک را میکنند. رهبران شان از جمله امیرخان متقی وزیر خارجه تمام تجارت تریاک افغانستان را انحصار کرده وخودش میکند. دهقانان هلمند باید از خدا بترسند و تریاک کشت نکنند چرا گندم کشت نمیکنند که شکم اولادهای شان سیر شود. ذبیح الله به اصطلاح مجاهد که میگوید که جامعه جهانی با دهقانان کمک کند آیا در وقت ظاهر شاه همین دهقانان که پنبه و گندم و ماش و جواری را کشت میکردند جامعه جهانی چه کمک کرده بود حالا هم همین حاصلات را کشت کنند و از خدا بترسند هر معتاد که از وجه اعتیاد میمیرد همین دهقان ها و طالبان ظالم در خون شان گناه خود را جواب خواهند داد. مرگ بر دهقانان کشت کننده تریاک وطالبان.
امیری

>>>   شیطان بزرگ از همین خاطر یونیفورم پوش ها را با خلطه کشال ها عوض کرد که کشت بیشتر تریاک باعث بدنامی اش میشد. امریکا جایی نرفته و حالا آزادانه هر قدر تریاک کار داشته باشد بدست میاورد، البته با خوش نامی
آتش خاوری

>>>   اطلاعیه.
بعدازگوساله خطاب کردن نعیم وردک توسط استاد جلال همه گوساله ها خودراتوهین شده فکرکرده وقراراست به روز شنبه ۲۷ نومبرتظاهراتی رادر اکثرشهرهای اروپا وامریکاراه اندازی کنند اشتراک تقریبا همه افغانها ی عزیز که نام خداحداقل ۹۹ فیصدشان گوساله هستندحتمی وضروری است.
استادجلال درجواب یک گوساله ژورنا لست که چرا نعیم وردک راکه باداشتن ریش درازوشباهت واضح به بزعوض بز گوساله خطاب کرده است اظهارداشته که ازترس برادران پنجشیری این کاررانکرده است.
عاقل

>>>   کشت کوکنار تجارت اصلی طالبان است.

>>>   اگر حرف اسلام باشد طالبان موضوع شریعت را علیه اقوام غیرپشتون استفاده میکنند اگر موضوع کشت تریاک باشد شریعت را کنار میگذارند و کشت تریاک و تجارت مواد مخدر را حلال میدانند لعنت به این تروریستان دروغگو و مزدور پاکستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است