چشم دوختن چینی‌ها به معادن لیتیوم افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۵۹    ۱۴۰۰/۹/۴ کد خبر: 169073 منبع: پرینت

شرکت‌های تجاری چین درنظر دارند استخراج معادن لیتیوم افغانستان را به عهده بگیرند.
به گزارش اسپوتنیک، ایندیپندنت فارسی به نقل از گزارشی روز سه شنبه روزنامه گلوبال تایمز چین نوشت که گروهی از تاجران چینی از پنج شرکت تجاری این کشور اوایل ماه نوامبر با ویزای خاص به افغانستان رفته‌اند تا معادن لیتیوم این کشور را بررسی کنند.

یومینگهوی، مدیر کمیته توسعه اقتصادی و تجارت چین گفته است که این تاجران با هماهنگی وزارت معادن طالبان به افغانستان رفته‌ و بررسی‌ها در مورد معادن لیتیوم را آغاز کرده‌اند. یومینگهوی اضافه کرده است که با وجود آغاز بررسی‌ها، آنان همچنان از وضعیت امنیتی افغانستان نگران‌اند.
به گفته یومینگهوی، هرچند تاجران چینی به سرمایه‌گذاری در معادن مس و لیتیوم افغانستان‌ علاقه‌مندند، در پی ‌آن‌اند تا ضمانت‌های لازم سیاسی و امنیتی برای تداوم کار خود در افغانستان را هم به دست آورند.

مقام‌های طالبان از سرمایه‌گذاری چین در بخش معادن افغانستان استقبال کرده و گفته‌اند که امکانات لازم برای این سرمایه‌گذاری را مهیا خواهند کرد. دولت چین نیز شرکت‌های این کشور را برای سرمایه‌گذاری در افغانستان تشویق می‌کند. گائو سوسو، از بخش کمیته توسعه اقتصادی و تجارتی چین، می‌گوید که تنها این پنج شرکت نیستند که دنبال لیتیوم افغانستان‌اند، بلکه بیش از 20 شرکت چینی دیگر نیز جستجو در این مورد را آغاز کرده‌اند.

چینی‌ها از سرمایه‌گذاری‌های سابق خود در افغانستان تجربه تلخی دارند. شرکت‌های چینی قبل از این نیز در معادن افغانستان، از جمله معدن مس عینک که دومین معدن مس جهان است، سرمایه‌گذاری کرده بودند اما فعالیت آن‌ها به دلیل مشکلات امنیتی تقریبا متوقف شد. چین همچنین در استخراج نفت شمال افغانستان نیز سرمایه‌گذاری کرده است. با این حال، مقام‌های چینی می‌گویند تا زمانی که ثبات لازم در امنیت افغانستان به وجود نیاید، امکان سرمایه‌گذاری روی معادن افغانستان وجود نخواهد داشت.

طالبان پیش از این گفته بود که زمینه تامین امنیت تمامی شرکت‌هایی را که در افغانستان سرمایه‌گذاری کنند، مهیا خواهد کرد.
امروزه لیتیوم یکی از پرکاربردترین فلزها است که از آن در ساخت باتری‌ها، قطعات طیاره و حتی فضاپیما‌ها استفاده می‌شود. با توجه به الکتریکی شدن روزافزون ماشین‌ها در جهان، نیاز به فلز لیتیوم روزبه‌روز بیشتر شده است. افغانستان یکی از کشورهای غنی از لیتیوم است. طبق گزارش‌ها معادن لیتیوم افغانستان در حال حاضر با کشور بولیویا که فعلا بزرگ‌ترین استخراج‌کننده لیتیوم در جهان است، برابری می‌کند.
تقریبا تمام معادن لیتیوم افغانستان دست‌نخورده مانده‌ و تاکنون استخراج نشده‌اند

بر اساس بررسی‌های سازمان فضایی امریکا (ناسا)، معادن لیتیوم افغانستان به طول 850 تا 900 کیلومتر و عرض 150 تا 200 کیلومتر از هرات در غرب شروع می‌شود و تا نورستان در شرق افغانستان امتداد دارد. بعضی از معادن مانند معادن درومگل و جامنک در استان نورستان پیش‌تر بررسی شده‌اند و مشخص شده است که بیش از چهار میلیون تن اکسید لیتیوم دارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
لیتیوم
معادن افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   من پنج سال پیش در استفاده از لیتیوم و ساخت بطری های لیتیوم از طِیق همین سایت پیشنهاد داده بودم. و یاد آور هم شده بودم که بدون هیچ امتیازی حاضرم رهنمای تان برای تبدیل این کشور به یکی از بزرگترین تولہد کننده گان منبع انرژی باشم و به هیچ خارجی ضرورت ندارید، کسی از خواب بیدار نشد و حال دیگران به دزدی آن دست و آستین بالا زده اند
آتش‌خاوری

>>>   هیچ کشوری در عرصه استخراج معادن افغانستان کمک نخواهد کرد.
زیرا بار ها شما امریکا را به دزدی معادن افغانستان متهم کردبد.اما امریکا رفت و معادن شما جابجا باقی ماند.رهبران امریکا خودشان در افغانستان جنگ را در دادند.خودشان بنام جنگ افغانستان از دولت شان تریلیون دلار بودجه گرفتند و یک اندازه اش را در جنگ افغانستان خرچ کردند و یک اندازه اش را به رهبران دولتی و جنگ سالاران افغانستان دادند و باقی را خودشان خوردند.
با وجودی که امریکا از هیچ معدن شما استفاده نکرده است،او را به دزدی متهم کردید،اگر یک کشور دیگر معدن شما را استخراج کند،هزار بار به دزدی متهم میشود.
گذشته از آن که استخراج معادن عوارض محیط زیستی دارد و مردم خواهد چوب و بیل و کلنگ را به جان استخراج کننده های بیچاره گرفته،آنها را از کشور اخراج خواهند کرد و خواهند گفت که ازین ها کرده امریکایی ها خوب بود که در جنگ روبرو میجنگید و میکشت .اما این استخراج کننده های معادن.ما را همراه پروبلم های محیط زیستی،زجر داده میکشند.

>>>   چبنی ها بی عقل نبستند.
دیروز به دلیل حملات طالبان نتوانستند که معدن مس عینک را استخراج کنند و امروز چگونه بر طالب میشود اعتماد کرد؟؟؟
فردا که مقاومت جان گرفت لوگر از دست رس طالب بیرون میشود و نورستلن تبدیل به گورستان طالب مبشود و هرات سرفرازانه طالب را جاروب میکند و قندهار طالبان را به آشغال دانی خواهد ریخت و دیگر هیچ طالبی در افغانستان توان ایستادن را نخواهد داشت.

>>>   اگر شما یک معدن فلزات را استخراج میکنید یک قیمت دارد.
زمانی که آن را تجزیه و تصفیه میکنید و به مواد پخته تبدیل میکنید،قیمت آن ده چند بالا میرود.
و زمانی که شما ازین مواد پخته باز وسایل و سامان و آلات میسازید و بفروش میرسانید،باز ده چند قیمت آن بالا میرود.
بنأ افغانستان باید در عوض فروش مواد خام معدنی،زمینه سرمایه گزاری ها را هم در زمینه استخراج و هم در زمینه تصفیه و هم در زمینه ساختن فابریکه ها جهت تولیدات صنعتی فراهم کند که اقلاً پنجاه فیصد عواید ازین معادن نصیب خودش شود.
در غیر آنصورت از صد دلار،نود و نه دلار در جیب سرمایه گزاران میرود و فقط یک دلار برای افغانستان باقی میماند.

>>>   افغانستان فرصتهای بزرگی را از دست داده است. نهضت امانی که امیدی برای فردای افغانستان پیشرفته بود با موانع از قبل پلان شده از بین رفت ،خاندان نادر خان فقط خوردند و نوشیدند و کشور را در چهارچوب عقبماندگی نگهداشتند،در حالیکه جامعه مرفه ، مردم با سواد میتوانست باعث بقای سلطنت گردد، مردم با یک نظام دو برخورد دارند ، منفی یا مثبت، اگر مردم از رهبر و زدیم راضی باشند چه شاه باشد چه رییس جمهور همیشه در کنار رهبر دولت قرار میگیرند ولی اگر دولت‌ها دزد باشند دگر قضیه روشن است.
در سال‌های پسین شرایط استخراج معادن کشور های جهان سوم توسط کشور های پیشرفته تغییر یافته است بدین معنی که شرکت های خارجی باید مسوولیت مسایل محیط زیست را در رابطه به هر پروژه خارجی در نظر بگیرند که در گذشته ها چنین نبود، موضوع مهم دگر منع کار اطفال در معادن میباشد که در گذشته نسبی معمول بود و کمپنی های خارجی هم از این موضوع چشم پوشی میکردند. در حکومت قبلی وزارت معادن و صنایع تلاش زیاد داشتند تا کمپنی های کشور کانادا را برای مواد طبیعی افغانستان جلب کنند ، اما مسایل امنیتی مانع نشان دادن دلچسپی آنها گردید.
کمپنی های چینایی در آفریقا در بخش‌های مختلف سرمایه گذاری کرده اند ولی مشکل اساسی با این کمپنی ها این است که آنها مسایل محیط زیست را در نظر نمیگیرند ، آب های فاضله و سایر مشتقات ناشی از استخراج مواد زیر زمینی به آب های دریا ها ملحق میریزند و باعث آلودگی آب آشامیدنی برای باشندگان منطقه های مذکور گردیده است. استخراج معدن مس عینک آب فراوان بکار دارد و ولایت لوگر به قتل آب و خشکسالی ها دچار است. گذشته از آن چینایی ها عادت دارند که کارگران چینایی را برای تکمیل پروژه های شان برای کار با خود میاورند...در قرغزستان و بعضی جمهوری‌های دگر شوروی سابق این کا را کرده اند که با واکنش مردم محل مواجه شده اند تا آنجا که تاسیسات شان به آتش کشیده شده است. زیرا مردم محلات این جمهوریت ها اکثرا دارای مهارتهای مسلکی کاری استند که از زمان شوروی سابق با ادامه تحصیل در موسسات تحصیلی کارگری طور رایگان این مهاجرتها را کسب کرده بودند و امروز اکثر شان از بیکاری رنج میبرند.
باید گفت که دولت وقت شوروی بیش از پنج هزار جوان افغان را با دادن بورس‌های رایگان مسلکی کارگری تربیه کرده بود که اکثر به کشور باز گشتند و به کارخانجات موجود کشور به کار جذب گردیدند.
بدون استخراج معادن افغانستان ، نمیتواند برای نسل های آینده کشور مستقل باشد.زنده یاد ببرک کارمل گفته اند”بدون استقلال اقتصادی پایه های استقلال سیاسی متزلزل میباشد.”
حکومت فعلی طالبان برای ثبات حکومت طالبانی سخت به پول نیاز دارند ،شاید همین تشنگی آنها به پول آنها را وادار سازد تا امنیت را هزار فیصد تامین کنند تا سرمایه های خارجی جلب گردد...
اگر در افغانستان یک حکومت قوی با روحیه وطنپرستانه وجود داشته باشد امکان تحقق چنین پلانها وجود خواهد داشت در غیر آن یک خواب است و بس، زیرا ما همسایگان مفسد و حسود داریم، منظورم حکومات ایران و پاکستان است...آنها چهل سال قبل درک کرده بودند که اگر در افغانستان یک حکومت قوی ، دموکراتیک با اندیشه مترقی ، حفظ حقوق اقلیت‌ها ، حقوق کامل زنان ، اتحاد طبقه دهقان و کارگر که در حال نضج بود ، باقی و پایدار گردد ، دگر گلیم رژیم اخوند ها در ایران و تجزیه پاکستان مصنوعی حتمی میگردد ، به همین خاطر آنها از افغانستان همیشه هراس دارند و در راه پیشرفت و شکوفایی افغانستان واحد و یک پارچه سنگ اندازی کرده و میکنند...
حنظله

>>>   مردم جاهل از بیست سال پیش هر که برای استخراج معادن آمدند آنها را کشتار کردند
برای موزیم معادن را می خواهید؟همه کشورها معادن را استخراج و به فروش می رسانند و عایداتش را صرف آبادی وطن خود را می کنند ولی مردم جاهل ما آنها را دزد می دانند و هر کشور برای استخراج معادن بیاید او را دشمن می گویند
معادن آثار باستانی تاریخی نیست

>>>   دومی ازدنیا بی خبر!
شیطان بزرگت چیز هایی را برد که قیمت تر و پر اهمیت تر از لیتیوم بوده است (نظرات قبلی ام را بخوان)، دوم امریکا تلاش در گسترش پروژه تولید 'سودیم بطری' و 'نیکل-زینک بطری' دارد و 'لیتیوم بطری' در دست کشور هایی آسیایی قرار دارد (کوریا، چین و.....).
نظر دهنده چارمی، تشکر از معلومات فشرده و و با ارزش و مهمترین نکته همین است که ما مواد را به چین بدهیم و دوباره با قیمت ۲۰ چند بالاتر بطری خود را از آنها بخریم. راه دیگرش اینست که چین فابریکه تولید را در کشور تاسیس کند که حداقل منبع خوب کار یابی برای مردم باشد.
آتش خاوری

>>>   با ملا کراسی هیچ کاری پیش نمیرود.
مساجد بدون ملا مانده اند و ملا ها همه کارمندان دفاتر شده اند.

>>>   نظر دهنده دوم ایرانی
تا دیروز میگفتید آمریکا کشورتان را اشغال کرده
وداره معادن را غارت می‌کنه حالا که رفته چیزی دیگه ای میگید البته تحمل گرانی تورم سخته بهت حق میدم
به قول معروف همه رو آب مبره شما رو توهم میبره

>>>   افغانستان اولین کشوری در جهان نیست که منابع طبیعی آن مورد بهره برداری باید قرار بگیرد. هر نوع معاهده و عقد قرار داد با هر کشور اگر صورت گیرد ، منافع ملی کشور در قدم نخست مد نظر گرفته شود.گذشته از آن
هدف عمده از بهره برداری منابع طبیعی کا ریابی میباشد...کمپنی های کشور های اروپایی اکثرا متکی به کارمندان و کارگران داخلی به سرپرستی افراد فنی کمپنی میباشد. ولی قرار داد با کشور چین کاملا صفحه جداگانه بوده و باید مقامات افغانی محتاطانه با این کشور گام بردارند.چینایی ها معمولا دنبال دولت‌هایی فاسد و ناکاره استند. آنها با عقد قرار داد ها و در دام انداختن ابن حکومت‌های فاسد ، شرایط خود را دیکته میکنند. طور مثال پروژه بندر آبی در سریلانکا.افریقا و غیره. افغانستان نباید به سوی روابط نزدیک پاکستان و چین بیبیند. روابط این دو کشور کاملا خصوصیات جداگانه خود را دارد.به هر حال هر قراردی برای استخراج هر بخشی از منابع زیرزمینی ما در دستور کار باشد باید افغانستان حرف اول را داشته باشد ...
با تاسف که طی چهل سال جنگ منابع سرشار مواد خام توسط قاچاقبران و جهادی ها طور غیر قانونی بهره برداری شد و عواید آن به جیب همین کلمه گویان لا الله ... ریخته شد ....امید در شرایط فعلی حکومت طالبی حد اقل جلو
قاچاق مواد خام گرفته شود.
من دو روز قبل مراسم باز گشایی موزیک کابل را شاهد بودم. اگر واقعا این طالب اهلی شده باشد و قرار ادعای شان حامی و حافظ آثار قدیمی کشور باشند پس این یک بشارت خوب است و ما را به فردای بهتر و شفاف امیدوار میسازد.برای من فرق نمیکند که رهبران کشور پتو و یا پکول به تن کنند پشتو و با فارسی حرف بزنند مهم این است که برای مردم خدمت کنند. بودند نکتایی پوشانی که از امریکا و اروپا آمدند و یکجا با تنبان پوشان کشور را غارت کردند.
امید است که دگر استخراج سنگهای لاجورد و زمرد از انحصار مافیای پنجشیر و بدخشان بیرون گردیده و عواید ناشی از آن در آبادی کشور قرار گیرد....
ثاقب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است