گردهمایی حمایتی گروهی از هزاره‌ها از طالبان در کابل
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۸    ۱۴۰۰/۹/۵ کد خبر: 169083 منبع: پرینت

حدود هزار شهروند هزاره و شیعه افغانستان در کابل در یک گردهمایی با اعلام حمایت از حکومت طالبان، خواهان "فراگیرتر شدن" این دولت و اجازه تحصیل برای همه زنان شدند.
جعفر مهدوی، دبیرکل "حزب ملت افغانستان" و برگزارکننده این گردهمایی گفت که دولت قبلی به ریاست جمهوری اشرف غنی "تاریک‌ترین نقطه در تاریخ افغانستان" بود.
او گفت: "افغانستان استقلال نداشت و سفارتخانه‌های خارجی بر همه جنبه‌های حکومت مسلط بودند. خدا را شکر، اکنون از این دوران تاریک عبور کرده‌ایم."

در این گردهمایی آیت‌الله واعظ‌زاده بهسودی، یکی از مراجع تقلید شیعیان افغانستان نیز حضور داشت و حمایت خود را از تلاش‌های آقای مهدوی "برای مطالبات و نمایندگی از جامعه هزاره" اعلام کرد.

آقای مهدوی گفت از زمانی که طالبان در ماه آگوست/اوت قدرت را به دست گرفتند، "به جنگ و فساد پایان داده‌اند و امنیت بهبود یافته است".
با این حال او خواستار تشکیل دولت "فراگیرتر" از سوی طالبان شد و از حاکمان جدید خواست تا مدارس دخترانه را بازگشایی کنند.
آقای مهدوی گفت: "امیدواریم در هفته‌ها یا ماه‌های آینده شاهد دولتی فراگیر باشیم که نمایندگانی از همه مردم داشته باشد".

به گزارش بی بی سی، در این گردهمایی، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز شرکت داشت و در صحبت‌های روی "وحدت ملی، همدلی و همکاری" مردم افغانستان تاکید کرد.
آقای مجاهد گفت: "وعده می‌سپاریم که بعد از این که جهاد علیه اشغال به پایان رسید، جهاد آبادانی کشور را آغاز می‌کنیم. افغانستان نو از جنگ بیرون آمده و ما در پی اغاز پروژه‌های بزرگ انکشافی هستیم."

هزاره‌ها و شیعه‌های افغانستان در چند سال گذشته هدف حملات گروه‌های تندرو از جمله گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در افغانستان بوده‌اند .
طالبان نیز در گذشته متهم به آزار و اذیت و کشتار اعضای این گروه قومی بوده است. از جمله این گروه متهم به "قتل عام" هزاره‌ها در مزار شریف در سال ۱۹۹۸ است که به گفته دیدبان حقوق بشر در آن حداقل ۲۰۰۰ غیرنظامی عمدتاً هزاره اعدام شدند.
دولت کنونی، که طالبان می‌گوید موقت است، شامل هیچ زنی نیست و تقریباً به طور کامل از اعضای طالبان تشکیل شده که اکثر وزرای شان پشتون و سنی هستند.
تنها چند روز پس از تسلط طالبان در ماه آگست/اوت، مجسمه عبدالعلی مزاری، یکی از رهبران سیاسی برجسته هزاره در بامیان سر بریده شد.
هرچند هیچ کس مسوولیت این عمل را به عهده نگرفت، اما طالبان در سال ۲۰۰۱ به دلیل تخریب دو مجسمه غول پیکر بودا در بامیان پس از اینکه آنها را غیراسلامی دانستند، در تخریب مجسمه‌ها شهرت دارند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هزاره‌ها
طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   چه زودفراموشتان شد انفجار مکتب دخترانه کابل که همین وحشی ها عامل انتحاری آن بودند وچه زودفراموش کردید کلگی جنایات این گروه ضد انسانی
شرم برشما باد که بزدل ترین قوم استید دراین کشور
شرم بررهبران شما که در خود فروشی خاعن ترین نفرات استند.

>>>   ‏ذبیح الله مجاهد سخنگوی ا.ا.ا. و معین امور نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در گردهمایی بزرگ مردمی به حمایت از ا.ا.ا. در غرب کابل: امارت اسلامی در پی انتقام‌گیری از هیچ‌کس نیست، مجاهدین امارت اسلامی تلاش دارند تا حیثیت ‌و عزت هیچ هموطن ما صدمه نبیند.
حبیب الله یوسف زی

>>>   براران اهل تشعیه ما و هزارها افغانستان در طول چندین سال از بزرگان خود به شکل سواستفاده میشد و بخصوص در زمان غنی که همه روزه در مناطق شان انسانهای بیگناه از بین میرفت و حالا که دولت امارات اسلامی روی کار امده امید یک مراوده نیک با ایشان داشته باشد تا باشد کسانیکه تعبیض وتعصب را دامن میزنند دیگر تبلیغات میانخالهی وزراگین خود را بدور بیفگند.
عبدالله ریحان

>>>   باسلام خدمت مردم هزاره و رگ و ریشه خودم:طالبان در طی بیست سال فقط به انتحاری خرابکاری و جنایتهای ضدبشری دست زده اند و الحمدلله هیچ قومی در افغانستان مانند هزاره ،تاجک، ازبک، ودیگر اقوام کوچک آنها را کمک نکرده بلکه بر علیه این گرو تروریستی ایستادند و طالبان یک مشت مردمان فریبکار و ظالم هستند که بخاطر منافع خود حاضرند دست به هر عملی بزنند در شرایط فعلی هم طالبان برای نجات خود از گرداب نیستی هزاره ها را نشانه گرفته اند مردم پاک هزاره نباید قربانی جنایتها و شریک انتحاریها و میلیونها جنایت ضدبشری طالب شوند این حکومت و امارت طالبان بقای بلند مدت ندارد بلاخره مردم افغانستان همه یکدست شده و اینها را نابود خواهد ساخت اما مردم هزاره دست شان بخون هیچ هموطنی آلوده نیست چرا ناحق و ناخواسته شریک جنایت طالبان شوند هزاره ها چطور کشته های انتحاریهای طالب را فراموش کنند و با قاتلان جگرگوشه های خود بعیت کنند طالب را امروز در جهان همه بعنوان یک گرو تروریستی آدمکش و جنایتکار میشناسد طالب در حال غرق شدن است و از هیچ ابزاری برای نجات خود دریغ نمیکند هزاره های افغانستان باید فریب تبلیغات کشور ایران را که غیر مستقیم در کنار طالبان قرار دارد و بخاطر منافع خود میخواهد هزاره ها را که اکثرا شیعه هستند قربانی کنند در حالیکه تجربه های قبلی نشان داده که ایران همیشه بخاطر حفظ منافع خود هزاره ها را در افغانستان نشانه گرفته اند مردم پاک هزاره نباید فریب سیاستمداران درباری را بخورند که فردا آنها هم فرار خواهد کرد و مردم هزاره بازهم تک و تنها خواهد ماند وقتی طالب از بین برود حتما یک حکومت همه شمول باید جای گزین شود آنوقت اگر هزاره ها در کنار طالب جنایتکار قرار گرفته باشد قومی که همیشه بیرق طالب را بلند کرده هم بر علیه هزاره ها خواهد شد و همه جنایت طالب را به گردن هزاره ها انداخته و آنوقت همه یکدست شده و هزاره را سرکوب خواهد ساخت پس برادران و خواهران بخاطر چند و قتی که سختی آمده مایوس نشوید و در کنار ملحدین و جنایتکاران نروید نام پاک قوم هزاره را کنار نام طالب جنایتکار و تروریست قرار ندهید و جنایتهای نکرده را بگردن نگیرید شریک جرم و جنایت دیگران نشوید بخداوند ایمان داشته باشید که این همه سختیها را برطرف خواهد ساخت...
محمد علی شریعتی

>>>   دلم برای همه عزیزان هموطن ام میسوزد و به خصوص برای هزاره ها.
طالب همه را نابود میکند اما این بار به اساس برنامه دراز مدت پیش میرود و تا زمانی که نوبت گروهی نرسیده باشد همرایش خشونت نمیکند.
دوای درد ملت ما مقاومت دوم است و بس.

>>>   بار دیگر دست ریاکار و خون الود سیاستمداران تهران نشین اینبار از استین جعفر مهدوی بیرون امده ، خدا خیر پیش کند
این پروژه «دبیرکل سازی» !؟زخمهای عمیقی بر پیکر نحیف مردم هزاره زده؟!!

>>>   اولا دیده بان حقوق بشر غلط کرد گفت 2000 نفر از هزاره ها شهید شدند کم از کم سی هرار نفرهستند
دوم آیت الله بهسودی شرم را خورده و یک لیوان آب هم روی آن که در زمان پیشروی طالبان فتوای جهاد کفایی بر علیه طالبان جنایتکار تروریست صادر می کند و الان از تروریستان حمایت می کند
حتی به سایه خود نمیتوان اعتماد کرد و این خیانت تاریخی بر علیه مردم مظلوم هزاره است که هر ضربه ای خورده از همین بزرگان خیانتکار خورده است
جوانان آگاه و بیدار هزاره هیچوقت تن به ذلت نمی دهند و با طالبان سر سازش ندارند

>>>   به محمد علی شریعتی
واقعا مرزهای حقارت دا جا به جا کرده ای و امیدارم در ایران زندگی نکنی و گرنه مقامات ایران هرچه سریعتر تو را اخراج کنند
بیچاره کدوم تبلیغات؟مگه هزاره ها از خود عقل و شعور ندارند که به تبلیغات گوش کنند؟امثال بیچاره هایی مثل تو که سالهاست همه چیز رو گردن این و آن می ندازید دیگه بحال بهم زنی رسیده ای
این تصمیم خودشان است و اختیار دار خودشان هستند و صلاح خود را در این دیده اند به ایران چه مربوط؟
وقتی می روند با طالبان هم دست برای صلح می دهند باز حقارت امثال تو تمامی ندارد

>>>   از نظر من این یک حرکت مثبت است دلیل آن این است که از کشتار مردم مظلومی که خلیلی و محقق نتوانستند از آن ها حمایت کنند و اکنون در میدان بی کسی به سر می برند ، بهتر راهکار است . حمایت بخشی از مردم هزاره از طالبان ، حد اقل می تواند مردم هزاره را از بی جا شدن و آواره گی از سوی طالبان نجات دهد و حالا که مرجع تقلید ، عالمی هزاره و جعفر مهدوی حمایت خود را بصورت علنی از طالبان اضهار کردند ، لازم است تلاش نمایند تا برای مردم هزاره مصونیت بیاورند و دیگران اجازه ندهند که از سوی اقوام کوچی به کوچ اجباری سوق داده شوند .

>>>   به شریعتی
شما تاجیکها به شمول ازبکها خود در صفوف جنگجویان طالب حضور دارید و هزاران نفر از هزاره ها را به شهادت رسانده اند و در حکومت قبیله طالب هم عضویت دارند و هزاره ها را هشدار میدهد که بعد از سقوط طالب شما ره کشتار میکنیم.عجب .....استی
چند وزیر حکومت طالب تاجیک استه؟والی پنجشیر تاجیک طالب نیست؟

>>>   طالبان به مراتب بهتر از تشکیلات مخوف سازمان نصر با پوشش حزب وحدت (حزب نفاق) است آنقدر که سران بدنام این حزب خائن به مردم هزاره ستم کرد در تاریخ کشور سابقه ندارد. اقدام مقبت طالبان نجات مردم هزاره از یوغ اسارت باند مزاری و خلیلی و محقق و دانش اشترلی است. مردم فکر کنید طی چهار دهه با شما چه کردند؟

>>>   آقای مهدوی سلام! قبل ازگردهمائی شما سه مرتبه علمای دینی برادران اهل تشیع ما درشهرکابل به حمایت ازامارت اسلامی نشست برگزارنمودند وحمایت خودرااعلان نمودند اماکدام نتیجه مطلوب درپی نداشت .
خدکند که گردهمائی شما نتیجه مطلوب درقبال داشته باشد.
خداکند که این عمل شما مانند استادخلیلی واستاد محقق نباشد.
احترام

>>>   بیچاره قوم (شریف) هزاره!!!
چوپان دیگری رمه ی هزاره را به حضور قصابان متواضعانه تسلیم داد.
در طول بیست سال٬ هزاره ها با فرهنگ شدند٬ با سواد شدند٬ قهرمان در بخش ورزش شدند٬ زنان شان در اردوی ملی و پولیس ملی پیشگام شدند؛
اما هیهات!

صفت برده منشی و چاکری از روح و روان هزاره هیچگاهی زایل نشد٬ و گوسپندوار به دنبال چوپانان معامله گر شتافتند٬ و نتوانستند از میان خودانسان با شرف و خدمتگاری را به نام رهبر تبارز دهند.
هرچه سید٬ آغا٬ ملا٬ ملحد٬ روشنفکر و دگراندیشی به نام رهبر در میان شان ظهور کرد٬ ایشان فقط همین یک صفت مشترک را داشتند و آن اینکه؛
یعنی تحویل دادن رمه گوسپندان به قربانگاه٬ و یگانه دست آورد شان نیز همان پیه٬ احشاء و امعای گوسپندان شان بود٬ بعد از بدور انداختن توسط قصابان.
چه بیچاره ملتی!

استاد خلیلی٬ استاد محقق٬ واعظی٬ کاشفی٬ عرفانی٬ رضوانی٬ جنتی٬ کربلایی روحانی٬ آیت العظمی٬ سیدالاعلی٬ عارف العارفین٬ استاد دانش٬ استاد مرتضوی٬ استاد عبدالعلی٬ و نیچه ها و سارتر های خود خوانده ی از قماش سعادتی و چهره منحوسی که (از ذکر نامش نفرت دارم) وسیله کشتار دهمزنگ را فراهم کرد.
و حالا هم خم چشمی٬ وجدان مرده ای٬ بی پاسی٬ شرف باخته ی که روی همه معامله گران را سپید کرد به نام:

استاد جعفر مهدوی
جنابی که از نام با سواد و (روشنفکر) هزاره در طول بیست سال با آستان بوسی دربار حامد کرزی - اشرف غنی احمدری صاحب نام و مقام شد٬ عضویت پارلمانی و کدر دانشگاهی را نصیب گردید؛

حالا همه جنایات٬ وحشت٬ ترور٬ انتحار٬ انفجار٬ کشتار جمعی و کوچ های اجباری هزاره های مظلوم را توسط گروه آدمکش که با تیوری فاشستی قبیلوی:
( تاجیک را به تاجیکستان٬ و اوزبیک را به اوزبیکستان٬ اما هزاره را به گورستان) فرستاده روان اند؛

به رویای واهی یک مقام نمایشی که شاید روزی نامش را وزیر صاحب مهدوی خوانند٬ رمه گوسپندانی را که از خانه و کاشانه شان در دایکندی و دایزنگی رانده شده اند٬ و در زیر مصلای تخریب شده ی مزاری پناه آورده بودند٬ به قصابان طالب سرافرازانه تسلیم میدهد.
به یقین کامل میگویم که رویای وزیر شدن جناب جعفر مهدوی٬ همانگونه رویا باقی خواهد ماند٬این رهبران هزاره گاهی از تاریخ چیزی نیاموختند؛

به یاد دارم که در دور اول طالبان٬ سرسپرده ی دیگر هزاره به نام استاد اکبری٬ بعد از سقوط دولت اسلامی استاد ربانی که در دربار استاد ربانی مقام و جایگاه به خصوصی داشت و هر از گاهی توقعات بیجایش را استاد شهید با جبین کشاده می پزیرفت؛
به آرزوی اینکه رهبر طالبان ملا عمر نیز از وی مانند استاد فقید پذیرایی خواهد کرد؛

بعد از اینک صدها تن از جوانان هزاره جانهای خویش را به نفع طالبان زیر رهبری استاد اکبری از دست داد بودند٬ وی رهسپار قندهار شده و به دربار ملای کور شرفیاب میشود؛
ملا عمر از طریق آگاه میشود که جناب اکبری در بدل آنهمه قربانی٬ حالا برای حصول مکافات٬ شاید تقرر به وزارتخانه ای به حضورش آمده است. ملا عمر بعد از شنیدن تقاضایش از طریق ترجمان با لطف و مرحمت میگوید:

««« دی خبیث ته ووایی چه باید خوشحال وی چه تا کاپر (کافر) نه وژنم٬ زه وزه٬ بیرته خپل جبهی ته لار سه»»».
یقین دارم٬ جناب مهدوی نیز این بار بعد از تسلیمی گوسپندان به دربار امیرالمومنین گمنام دیگری٬ پاسخی بهتری از استاد اکبری را نخواهد یافت!!!

حسین رضایی از مشهد

>>>   چهل سال این رهبران احمق مارا دسته دسته به قبرستان میفرستند به نام مصلحت با غنی مصلحت کردید چه عاید تشیع شد ؟اگر قرار است در هر حکومتی سیستماتیک کشته شویم در میدان جنگ هزار بار سرافرازانه تر است تا دخترکانمان در مکاتب وقتی در هر حکومتی به نام مصلحت ذلت را پیش میگیرید و امنیت را گدایی میکنید باید بفهمید به گدا چیز باارزشی نمیدهند امنیت حق مسلم هزاره و تشیع افغانستان است و زمانی این مهم محقق میشود که ریختن خون هزاره تاوان داشته باشد و بهایش گرفته شود مفت ترین خون ظاهرا خون تشیع و به خصوص هزاره است شما جمعیت کمی نیستید اگر همت کنید باید به حیث یک قدرت قوی در کشور باشید که هر حکومتی مجبور به تعامل با شما باشد مجبور به تامین امنیت شما باشد و باید بداند اداره افغانستان و امنیتش بخش مهمش به هزاره ها بسته است شما مرد میدان نبرد های سخت بودید و هستید بزرگان شما همان مزدوران سابق هستند این رهبران تا ملت افغانستان را تماما به گورستان نفرستند به نام مصلحت دست بردار نیستند کدام گوری هستند محقق ها دانش ها خلیلی ها این ها سرشان در ابخورش کشورهای مرادشان است برای این ها هیچ وقت ملت جایگاهی نداشته و نداره من نمیگویم از فردا بیل و کلنگ بردارید و به جنگ بروید اما باید تشکیلات منظم تشیع استخبارات مخصوص به خود صلاح و هرچیزی که یک قدرت نیاز دارد داشته باشید و از موضع قدرت با هر حکومتی صحبت کنید باید از بعضی اشتباهات تاریخی بگذرید وبا تاجیک ها نزدیک تر شوید بی طرفی شما تا بحال فقط ضعف شمارا رسانده در مزار خون شما دیده شد که ریخته شده اما در طی این ۲۰سال بیشتر از ان خون شما ریخته شد و هیچ هزینه ای برای ریزنده گان ان در پی نداشت ملت تشیع مکتب امام ما ازاده گی بود هرکس هر ادرسی جز این به شما داد سرش در ابخورش بیگانگان است و طمع در جان شما دارد

>>>   میگویند از برون بلا بهتر است که در داخل بلا بود!!!!
این توصیه بزرگان است.
حزب نجات تصمیم درست گرفته اند،آنها با واقعیتهای عینی برخورد واقعبینانه دارند. هزاره ها درک کردند که رهبران حزب وحدت دزدان قرن بیست و بیست و یکم افغانستان آنها را در میدان عمل سودا کردند.خلق زحمتکش هزاره باید با چالش های موجود برای داشتن زندگی نورمال تلاش کند. این تلاش با جنگ میسر نمیگردد. در صورتیکه طالب اطمینان می‌دهد که برای دگر اتباع هم جا در حکومت است باید آنها را فشار داد تا با حرفهای شان محکم و استوار باشند. این هزاره ها عملا وظیفه بزرگ مبارزه برای حقوق قانونی شان را بدوش گرفته اند ...همیشه جنگ در معادلات سیاسی مهره اساسی نیست.
از جمله سی و پنج ملیون حد اقل ده ملیون جوان و زیر سن پنجاه اند ،منهای ریش سفیدان و اطفال ، این ده ملیون کتله بزرگی در داخل کشور است. این کتله باید با زندگی سیاسی روزمره کشور دخیل باشد،به همین ترتیب این کتله وسیع را طالبان نمیتواند زندانی سازد یا قتل عام کند ، این تعداد اگر به حقوق خود نرسند از طریق اعتصابات ، تظاهرات ، می‌توانند کمر امارت اسلامی را بشکنند، اینها باید در داخل اردو ، پولیس تقاضای خدمت کنند ، در دفاتر دولتی تقاضای کار و حق تعیین سرنوشت مناسب نمایند،
باید در میدان عمل طالب را چلنج داد. جنگ آخرین انتخاب است، ....
ما شاهد مبارزات. باشندگان هانکانگ استیم، مبارزات اقلیت ایغور در چین استیم ، ، شاهد مبارزات. مردم در برما استیم و هم شاهد مبارزات قهرمانانه مردم فلسطین استیم. اگر ما از طالب و حکومت طالبانی فاصله بگیریم لجام گسیختگی طالب بیش‌تر از قبل میگردد،اکنون افغانستان وارد مرحله ای جدید از مبارزه گردیده است و اینبار مبارزه بخاطر حقوق ملیتها تامین عدالت و امنیت برای همه ، اگر ما در داخل نباشیم وبا طالب عملا محاسبه نکنیم ، دگر طالب هر چه بخواهد بر مردم بیدفاع تحمیل می‌کند.
انهاییکه در خارج از افغانستان زندگی میکنند و دارای زندگی آرام و مرفه استند باید مردم را برای شرکت مستقیم در همه امور حکومتداری با طالب تشویق کنند نه برای جنگ . چهل سال جنگ و خونریزی کفایت می‌کند.
انهاییکه در خارج استند و خلاف هر نوع همکاری با طالب استند ، بگذار باشند ، اما من از همین دوستان تقاضا دارم که قبول زحمت فرموده به افغانستان بیایید و با شرایط حاکم فعلی خود را آشنا سازید آنگاه طمطراق بازی های تان مثل باد پوقانه برون خواهد رفت . افرادی چون
ویس ناصری و غیره همیشه از شکم سیر از اتاق گرم از عقب کمپیوتر در جرمنی مشوره های هوایی می‌دهند ، همین افراد تا دیروز مردم را از همکاری با دولت نجیب و کارمل منع میکردند بنام اینکه آنها کافر اند و لی خود شان چهل سال قبل از کشور فرار کردند و از سالهاست که آب و نان از جیب کفار میخورند ولی مردم زحمتکش افغانستان را به نامهای مختلف از همکاری با دولت وقت باز داشتند.، همین افراد و یا اولاد هایشان امروز باز مردم را برای یک خونریزی دگر تشویق میکنند ،غلط است. طالب یک واقعیت است ،با این واقعیت باید با عقلمندی مبارزه کرد.
ثاقب


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است