نماینده افغانستان در سازمان ملل استعفا داد
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۵    ۱۴۰۰/۹/۲۵ کد خبر: 169269 منبع: پرینت

غلام محمد اسحق‌زی نماینده دولت سابق افغانستان در سازمان ملل از سمت اش استعفا داد.
وی پس از فرار اشرف غنی و تلاش‌های طالبان برای تصاحب کرسی افغانستان، همچنان این کرسی را حفظ کرده بود.
اسحق‌زی دلیل استعفای خود را فروپاشی دولت سابق افغانستان و قطع روابط خود با کابل اعلام کرده است.

تا کنون تلاش‌های مکرر طالبان برای جایگزینی سهیل شاهین بجای غلام محمد اسحق‌زی برای تصاحب این کرسی بی‌نتیجه مانده است.
اخیراً سازمان ملل در قطعنامه‌ای تاکید کرده بود که برسمیت شناختن دولت طالبان در افغانستان را برای مدتی «نامعلوم» به تعویق می‌اندازد که به معنی ابقای اسحق‌زی در سمت خود بود.

پذیرش نماینده طالبان برای نمایندگی از افغانستان در سازمان ملل گامی جدی برای برسمیت شناخته شدن دولت طالبان به عنوان حکومت رسمی افغانستان خواهد بود و باید دید آیا استعفای اسحق‌زی زمینه رسمیت یافتن طالبان را هموار می‌کند یا خیر.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سازمان ملل
نماینده دولت
نظرات بینندگان:

>>>   معلومدار وقتی که یک دولت سقوط کرده باشد و از بین رفته باشد،دیگر موجودیت نماینده آن یک چیز بیهوده است.
حتی سفارت خانه ها نیز چنین است.
درست است که دولت های خارجی دولت طالبان را برسمیت نمی شناسند. اما موجودیت نمایندگان دولت قبلی و سفرا دولت قبلی در خارج،باید رسمیت داشته باشند،باید بودجه داشته باشند،باید عواید و مصارف داشته باشند.بابد ارتباطات با اداره های کشور های خارجی داشته باشند.
در صورتی که دولت قبلی دیگر وجود نداشته باشد،چگونه تمام این اجراات صورت میگیرد؟
در تفاهم با کدام مرجع؟
همین حالا بعضی کشور های خارجی بشمول ادارات ملل متحد از دولت طالبان خواستار اجازه فعالیت رسمی شان هستند.زیرا این ادارات و کشور ها میدانند که بدون اجازه دولت طالبان،فعالیت این کشور ها و ادارات در داخل افغانستان غیر قانونی است.
عین همین حالت بالای نمایندگی ها و سفارت خانه های افغانستان در خارج کشور است.
دولت قبلی دیگر وجود ندارد و فعالیت های این ادارات افغانستان در کشور های خارجی بدون اجازه دولت طالبان،غیر قانونی است.
در نهایت امر اگر دولت ها و نهاد های خارجی دولت طالبان را برسمیت نمی شناسند، غرض از بین بردن خلا قانونی،باید فعالیت اداره های خارجی افغانستان،بشمول نمایندگی ها و سفارت های افغانستان،تا معلوم شدن رابطه جامعه جهانی با طالبان،تعطیل شود.
معلومدار یک تعداد افغان هایی که در خارج از افغانستان زندگی میکنند و غرض رسیدگی به امورات قنسلی شان،مانند ویزه و پاسپورت و اقامت و نکاه خط و دیگر مسایل باید به سفارت ها و قنسل گری ها و سایر نمایندگی های افغانستان در خارج مراجعت کنند،اما در صورتی که فعالیت رسمی این نمایندگی ها از نظر قانونی مورد سوال قرار گیرد،بنأ اجراات این نمایندگی ها نیز درین رمینه مورد سوال قرار میگیرد و قانونی بودن آن مورد پرسش قرار میگیرد.

>>>   جناب اسحاق زی نماینده ای افغانستان در سازمان ملل نبود بلکه نماینده خارجی ها وممثل انها در سازمان ملل بود استعفایش نیز به امر ومشوره ای انها صورت گرفته ویک قدم به امدن نماینده ای طالب دران سازمان نزدیک شده است در واقع این خارجی ها تعیین کننده ای نقش اصلی موسسات را دارند چنانچخ غنی وکرزی وعبدالله را اوردند وبردند وطالب را اوردند باز هر چه اراده داشتند انجام میدهند کسی را یارای مخالفت وممانعت نیست دیده شود در نهایت دیگر چه گلی را اب خواهند داد
حاجی ولایت خان صافی مقیم پاریس


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است