همه کانادا را اوغان های کوچی پر کرده اند
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۵۵    ۱۴۰۰/۱۰/۱۸ کد خبر: 169450 منبع: پرینت

وقتی افغانستان به دست طالبان افتاد، کشور کانادا اعلام کرد که چهل هزاره پناه‌جو را از افغانستان می‌پذیرد.
این روزها مثل سیل، اوغان‌ها آن‌هم از جنس کوچی‌ به کانادا سرازیر شده‌اند.

با توجه به ارقامی که دیده می‌شود احتمال دارد ظرفیت چهل هزار پناهجو را پر کرده باشند. کانادا هرکسی را آورده بجز کسانی که واقعا مستحق‌اند و جان‌شان واقعا در خطر است. وقتی من برای جاستین ترودو نامه نوشتم و تذکر دادم که هیچ کسی در افغانستان مستحق‌تر از هزاره‌ها نیست، تعدادی از خود ما سر من دهن‌ کج کردند که کانادا مگر دیوانه است همه هزاره‌ها را بپذیرد. حالا اگر من بپرسم که کانادا مگر دیوانه است که هزاران خانواده اوغان و کوچی را انتقال داده‌ است؟ حتما جوابی ندارید.

اوغان‌ها اتحاد دارند. به این‌گونه موضوعات نگاه ناممکن ندارند. لابی می‌کنند و دلال‌های‌شان خوب و بد نگفته همه را لیست کرده انتقال می‌دهند. خب حق را که کسی نمی‌گوید بیا بگیر. حق گرفتنی است. باید صدا بلند می‌شد. من سعی کردم روی این موضوع تمرکز ایجاد شود، برای همین نامه نوشتم. ولی توجه نشد که هیچ تازه بیاب هم شدم.

آمریکا در روند تخلیه همین اشتباه را مرتکب شد و بدون بررسی دقیق تروریست‌ها و کوچی‌ها را بار زد و خارج کرد، همه تروریست برآمدند اکنون از ترس اصلا کسی را نمی‌برد. کانادا هم بدون عبرت‌گیری عین اشتباه را مرتکب شده و بدون توجه اوغان و کوچی و تروریست‌ها را انتقال داده‌ است، بعد از این هرقدر که داد بزنیم از ترس هزاره‌ها را هم نخواهند پذیرفت.

این‌گونه بی‌عدالتی‌ها را که می‌بینم عذاب وجدان می‌گیرم. با وجود اینکه اتهامات گوناگون حواله‌ام می‌شود نمی‌توانم سکوت کنم. برای هزاره‌های که در کانادا هستند و در قبال این موضوع تا این حد بی‌تفاوت ماندند، با معذرت باید بگویم که واقعا جای شرم است.

محبوبه مسیحا


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کانادا
اوغانهای کوچی
نظرات بینندگان:

>>>   هزارا بچیش چین ومغولستان برین قوارای تان کتی کانادایا نمی خورد یک کشور بینی پوچکه پیدا کنین خوب این توصیه است جدی نگرین.

>>>   هزاره در کانادا نشان داد که چقدر نجادپرست است
مردم کانادا اختیاردار کشورشان هستند و هر که را بخواهند جای میدهند هر که را نخواهد اخراج مبکند
به هزاره کدام ربطی ندارد
هزاره این قوم لافوک بیچاره در توهم هست که به هزارستان مهاجرت کرده و اختیار دار کاناداست
همه جا از هزاره به خاطری این کارها نفرت دارند

>>>   جای شرم برای تو میباشد نفرت برانگیز
من خود تاجیک هستم مگر در آن خانواده ها اطفال نیستند؟مگر دختران زنان در آن خانواده ها نیستند؟مگر آنها انسان نیستند؟مگر آرزو ندارند؟مگر هر پشتونی طالب است؟از قومگرایی و نفرت پراکنی در کانادا دست برنداشتی؟تو وجدان نداری.جای شرم است و امیدوارم روزنامه و مدیا در کانادا نامه تو را به طوری گسترده نشر کنند تا فعالان اجتماعی و فعالان کانادایی در حوزه مهاجرت جوابی برایت بدهند و بی آبرو شوی و برایت ابراز تاسف کنند که اینجا کاناداست نه افغانستان.تاسف تاسف تاسف

>>>   از شما پرسان میکنم فرق محبوبه مسیحا و اسماعیل یون را نوشته کنید

>>>   از مردم کانادا بزرگی و همدیگر پذیری را بیاموز
آفرین بر هزاره هایی که به تو اعتراض کرده اند

>>>   حکومت فعلی امریکا با رژیم ایران شاخ در شاخ است و بدون یاد گرفتن از تجربه تلخ همسایه شیطان اش فکر میکند که خروس های جنگی را شاید در آینده کار داشته باشد. رژیم کانادا خوب میداند که چه میکند زیرا درین راستا پارسی زبانان مورد اعتماد نیستند. مگر باید بیاد داشته باشند که این مهاجرین نو شان از گیر دالخور گریخته اند پس برای ایران چگونه کار آمد خواهند بود؟؟؟؟
آتش‌خاوری

>>>   بحث اوغان و هزاره نیست هم اوغان بدبخت است هم هزاره هم تاجیک همه از گشنگی میمرن بس کنین این قوم گرایی را بعد هرکسی توانست رفت چه کوچی چه عصری نوش جانش

>>>   ای کاش همه اوغانها و کوچی هارا ببرند و کشور ما از لوث وجود آنان پاک گردد.

>>>   خانم مسیحا درود برشما
من هم هزاره هستم لکن تمام هزاره هارا مستحق پناهجوی نمیدانم . مستحق پناه خواهی کسی هست که طرفدار اصالت انسانی دربرابر نا انسانی باشد نه هزاره ایکه دیروز امریکا اشغالگران ناتورادر اسارت مردم کشور کمک میکرد. نمونه های این وطنفروششان دربین هزاره ها کم نیستند.
امدن کوچی ها به کانادا برای شما چه مشکلی ایجاد میکند؟ بشماچه که چکسی به کانادا پناهنده میشود؟ حسادت؟ تنگ نظری؟متاسفم که یک زن تعلیم یافته هزاره دراین حد پایین تفکر بسر میبرد.سالها قبل زمانیکه افغانستان تحت اشغال شوروی بود ما به اروپا آمدیم.ایرانی ها که نیز مثل ما پناهنده بودند با یکدیگر زمزمه " اینا افغانورو هم گذاشته بیان" .سخن شما مرا بیاد آن تنگ نظری ایرانی ها می اندازد.
امیدوارم وسعت دید تان راانکشاف دارید زیرا هزاره گرایی وتنگنظری مغزتان را زندانی میکنند.با سلام ظ.ن.

>>>   برایت می نویسم نویسنده نه چندان محترم؛ تا کجا می خواهید به این تفکر فاشیستی راه بدهید وبه دلیل واهی و مسخره ازدنیا بخواهید که تنها قوم هزاره را منحیث مهاجران شریف به کشور خود راه بدهند؟ از کی وکجا شما قوم با اصالت ومتمدن افعانستان شناخته شدید؟ که از این کشور بزرگ نمایندگی می کنید؟ فرض کنیم یک پشتون و یا تاجیک از پناهنده شدن قوم هزاره در ‌کانادا صدا بلند می کرد همی شما قوم بی ریشه اخطار نمی دادید؟ وغوغا نمی کردید؟ که تاجیک وپشتون نجاد پرستند؟ شما فریب کاران و دشمنان اصلی وطن جایی در میان مردمان آزاده ندارید و تنها پناهگاه شما لافوکهای از تیره مغولان کشورایران است.اما همی بیادران ایرانی شما هم به تازگی به خباثت و دورویی شما بینا شدند.

>>>   متاسفم چقدر زشت که به نخست وزیر کانادا نامه نوشتی برای اخراج پناهجویان

>>>   کوچی ها مگر انسان نیستند ؟ نمی دانم آگاه هستید یا خیر که مظلوم ترین مردم افغانستان عده زیادی از همین مردم کوچی ها هستند که از هیچگونه کمک های اجتماعی ، اقتصادی و صحیی در طول سال های زنده گی شان برخوردار نیستند . این نفرت پراگنی خیلی خیلی مشمز کننده و تهوع آور است . انسان انسان است جوامعی مدنی هیچگونه فرقی میان انسان ها را قایل نمی شوند این ما هستیم که با ذهنیت و فکر عقب مانده ، با تمام بی رحمی قومی را تحقیر و قومی را تحسین می کنیم بدون این که بدانم خودمان چقدر بی وجدان هستیم .

>>>   مردم کانادا وقتی به تروریستهای اوعان پناهندگی میدهد باید مراقب آنها هم باشند اوغان امکان ندارد که با تروریستها ارتباط نداشته باشد کشور ما که جور نمیشه علت اصلی اش همین طائفه تروریست است اوغان کشور را بجایکه روبه پیشرفت و ترقی ببرد به طرف عقب و میخواهند به دوران جهالت ماقبل تاریخ ببرد هر کشوری که به این جاهل ها پناهندگی میدهند مراقب آینده زنان و اولاد های خود باشید که از این زامبی ها آسیب نبینند این جاهلان که کشور خود ما را در طی بیش از دوصد سال حکومتداری به پا ایستاده نتوانستند برای دیگران چی خواهد کردند...
محرم علی

>>>   اوغان ها اشخاص هوشیار و دلسوز به قوم خود هستند ممکن است رقابت های طایفه ای داشته باشند اما در مقابل هزاره ، تاجک ، ازبک و غیره مدافع یکدیگر هستند و دیدیم که در زمان احساس خطر از جانب اقوام دیگر ، فوراً کنار هم قرار گرفتند. نگفتند و نمی‌گویند که این‌ چلی یا ملا است یا این خلقی و تکنوکرات است بلکه دست اش را گرفته و بدون سر و صدا ، خاموشانه حمایت اش کرده و پروای هیچ کس را هم نکرده اند ولی در بین اقوام دیگر جریان بر عکس است ، همه گی خائن به قوم خود چاپلوس به زورمندان اقوام دیگر و تیشه به دست گرفته ریشه برادر خود را قطع میکنند.

>>>   سر خود بیاندازید!

>>>   من در کامنت قبلی ام هم عرض کردم که هزاره گرایی برابر است بانژاد گرایی. اینکه نژاد گرایان ملیت های دیگرمرتکب این خطا میشوند یک انسان شریف و تحصیل یافته نباید آنرا کاپی کند. اما قومای عزیزمن بجای تقبیح خانم مسیحا و مسدود ساختن این کانال فکری نادرست اورا تشویق کرده اند و آنهم با یک سلسله سخنان احساساتی.
این دسته کردن تبر گلبدین وآخندهای ملیتگرا است. آنها این را بعنوان سند بمردم شان نشان داده ومی گویند ببینید هزاره ها حتی ملک دیگران را هم به غیر هزاره ها روا ندارند.
یک کسی را که اشتباه کرده سرزنش کنید نه تشویق‌
با درود. ظ.ن.

>>>   منم یاد تنگ نظری هزاره افتادم
بارها و بارها در ایران به بودن مهاحران عراقی اعتراض کرده اند و جهلب است خود پناهنده هستند به رهبر ایران نامه نوشته اند که چرا عراقیها را راه دادید.واقعا تنگ نظری هزاره تا کجا

>>>   امروز اگر طالبان در تمام افعانستان تمام قدرت را دارند از برکت انسان های مثل محبوبه مسیحی است

>>>   من یک هزاره هستم اما قبل از آن یک وطن دار افغانستانی هستم و قبل از آن یک انسان هستم
اول از هر چیزی به انسان بودن خود می اندیشم به اینکه هر جا انسانی را دیدم به او مهربانی کنم به او کمک کنم اگر دردی دارد همدردی کنم فارغ از ملیت فارغ از قومیت هر جای این کره خاکی که باشد بعد از آن یک افغانستانی هستم و به وطندار خویش می اندیشم فارغ از اینکه از کدام قوم است همان کاری که تا به حال انجام داده ام نه من، بلکه تمام برادرانم این اندیشه را در خودمان نهادینه کرده ایم شاید اول سخت و مزخرف بود ولی شد و چی لذتی دارد دور کردن تعصبات و عنعنات قومی و نژادی که جز عذاب و زجر فکری و روانی برای انسان ندارد، ولی متاسفانه این افکار در بین ما وطنداران ریشه دوانده و از شر آن خلاصی نداریم. پس بنویسید و یکدیگر را دو بزنید تا از آن لذت ببرید که در حقیقت لذت نمیبرید خود را آزار میدهید افکارتان را آزار میدهید اخلاق را زیر پا میگذارید ووو

>>>   وقتی ‌که گپ هایتان در باره اقوام مختلف و دو ودشنام دادن تمام شد؛ به این موضوع فکر کنید که این نفرت افکنی ها که ریشه در پلان های استخباراتی بیگانگان و زخمی ناسور دارد( زخمی کهنه که سالیان سال از آن خون می چکد) چه فایده ای برای رسیدن به رهایی از وابستگی و استقلال و سربلندی وطن دارد؟
به خدای مهربان سوگند که این قومگرایی افراطی کلگی ما را خفه ساخته و نادانسته به راهی می رویم که انتهایش ناکامی های بیشمار و دورشدن از اتحاد و همدلی میان مردمان است.
ای کاش بزرگان و رهبران اقوام مختلف؛ اقوامی که هر کدام می توانستند رنگی باشند زیبا برای شکل گیری رنگین ‌کمان صلح واستقلال، نشستی برگزار می کردند و با استدلال و منطق یک بار برای همیشه به این جدال بیهوده و مخرب پایان می دادند.
چرا هرگز یک ملت نشدیم؟ بزرگترین مانع همین درگیری های قومیتی است.
ابراهیم _ ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است