دیدار مسعود و اسماعیل خان با متقی در تهران
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۳۷    ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ کد خبر: 169456 منبع: پرینت

یک منبع نزدیک به طالبان به خبرنگار افتخاری ما در تهران گفت که با حضور هیات بیست و شش نفری طالبان در تهران، وزارتخارجه ایران از احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت و محمد اسماعیل خان رهبر جهادی حوزه غرب کشور، نیز دعوت بعمل آورده و در نشستی سه جانبه آنان را با هیات طالبان روبرو کرده است.

در این نشست که با حضور امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران برگزار شده بود، احمد مسعود و اسماعیل خان خواسته های شان با مولوی متقی وزیر خارجه طالبان در میان گذاشتند و وی قول مساعد داد تا با رهبران طالبان در کابل گفتگو کرده و زمینه حضور این فرد جهادی را در افغانستان برای گفتگوهای بیشتر فراهم آورد.

(این خبر در بخش تلکس شایعات سایت شبکه اطلاع رسانی افغانستان نشر شده است)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اسماعیل خان
احمد مسعود
متقی طالبان
نظرات بینندگان:

>>>   احمد مسعود و اسمعیل خان نمایندگان یک تفکر هستند نه دو فرد.

>>>   طالب زبان زور را میداند به طالب هیچ اعتمادی نیست دروغگو و جاهل، قاتل، فاشیست و ضد بشر اند و مزدور پاکستان اند باید با پاکستانیها مذاکره شود چون طالبان صلاحیت ندارند. اقوام غیرپشتون باید برای یک مبارزه طولانی آماده شوند که در آخر صد فیصد موفق میشوند چون اکثریت اند راه مذاکره با طالب بی نتیجه است.

>>>   متقی از اسمعیل خان پرسید که شما که در دوران روس ها علیه روس ها در هرات جهاد کردید و در بین مجاهدین نام پیدا کردید،چرا در وقت تجاوز امریکایی ها با آنها همکاری کردبد؟
او در جواب گفت:
قسم به همین روزی که قلارتروش است،من صرف در زمانی که والی هرات بودم و وزیر آب و برق،از سیاست دولت وقت و امریکایی ها پشتیبانی کردم.
زمانی که من ار چوکی برطرف شدم،همیش منتقد دولت اشرف غنی بودم که چرا مرا برطرف کرد؟

>>>   محمدنعیم غیور
تا طالبان به مطالبات مخالفتهای وسیع ملی و بین المللی علیه ایشان پاسخ قانع کننده ندهند.
نه مردم افغانستان، نه طالبان، نه مخالفان داخلی شان و نه دنیا از وضع موجود افغانستان هر گز احساس آرامش نخواهند کرد.
در افغانستان از چهار دهه افکار دینی و تعلقات قومی مردم به ابزار قدرتهای جهانی و منطقه تبدیل شده. گاهی غرب علیه شرق و گاهی شرق علیه غرب تعدادی از اقشار محروم فرهنگی و اقتصادی مردم را در جهت اهداف خود منسجم نموده اند. و حالا در فاینل معلوم نیست که چه میشود.
ولی جز تفاهم ملی و بین المللی دیگر راه معقولی برای همه ای طرفها وجود ندارد.

>>>   Wahid Payman
من ریز جزئیات گفت‌وگوی امیر اسماعیل خان با امیر خان متقی را مطلع هستم. مطالباتی که از سوی امیر اسماعیل خان مطرح شده نشان می‌دهد که فاصله میان امارت و جریان مقاومت مانند فاصله زمین تا خورشید است.
آقای سلیمانی قبلا وزیر مختار سفارت افغانستان در تهران بود و ۴ ماه می‌شود سرپرست سفارت افغانستان است. اما طالبان به دلایل سیاسی به آقای سلیمانی مکتوب هم دادند. این مکتوب ربطی به گفت‌وگوهای این دو نفر ندارد.

>>>   نظر دهنده اول
نماینده یک تفکر هستند ولی دو نفر هستند

>>>   منابع از رهبری مقاومت می‌گویند که هیات جبهه مقاومت، به رهبری جناب امیر اسماعیل خان، دو جلسه با نمایندگان تالبان در تهران داشته‌اند.
در دیدار اولی، متقی و وزیر تجارت و اقتصاد تالبان در برابر استدلال‌های هیات جبهه مقاومت کم آورده، خشم‌گین و عصبانی شده‌اند. سپس با پا درمیانی ایرانی‌ها، هیات تالبان به جلسه دومی حاضر می‌شوند اما به نتایجی دست نمی‌یابند.
بعد از جلسه دوم، امیرخان متقی می‌خواسته که به سفارت افغانستان رفته و به اصطلاح سفارت را بگیرند و در آنجا عکس‌گیری نمایند که به اثر مخالفت نمایندگان جبهه مقاومت، ایرانی‌ها مانع این کار هیات تالبان شده و این امر موجب خشم بیشتر متقی و همراهانش شده و پس از آن، متقی تهران را به مقصد مشهد ترک کرده و از مشهد به کابل برگشته است.
گفتنی است که هیات تالبان به رهبری متقی، برنامه داشته که چند قرارداد تجارتی و اقتصادی با جانب ایران امضا کند، چندین ملاقات با مقام‌های ایرانی داشته و اعلامیه مشترک نشر کنند که بعد از خشم‌گین شدن و تنش به میان آمده، این کارها نیز ناتمام مانده و هیات تالبان با عجله به کابل برگشته است.
نکته قابل یادآوری دیگر این است که متقی و هیات همراهش در جواب به خواست‌های مطروحه هیات جبهه مقاومت، استدلالش این بوده که ما صلاحیت لازم نداریم.
منابع هم‌چنان می‌گویند که ایرانی‌ها زیاد بر تالبان فشار آورده تا به خواست‌های مشروع و معقول جبهه مقاومت گوش دهند و اگر به این خواست‌ها توجه نشود، عواقب ناگواری بدنبال خواهد داشت.
باید گفت که جناب احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی در دو جلسه‌ای که هیات تالبان و هیات مقاومت در تهران داشتند، حضور نداشته و روشن نیست که ادعای تالبان مبنی بر مذاکره با جناب مسعود بر چه مبنایی استوار است. این نکته‌ای است که رهبری جبهه باید در موردش وضاحت بدهد.
رستم روشنگر

>>>   مسعود باخت


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است