ایران، افغانستان، مذاکره و یا معامله؟
 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۳۷    ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ کد خبر: 169469 منبع: پرینت

احمد مسعود و اسماعیل خان به وساطت دولت ایران، با امیرخان متقی وارد مذاکره شدند، بهتر است بگوییم که این به اصطلاح «مقاومتگران فیسبوکی» وارد معامله شدند. از اول معلوم بود که اسماعیل خان را ایرانی هابه ایران کشانیدند و احمد مسعود در تاجیکستان، بدون کدام برنامه نظامی، جنگی و حتی سیاسی در انتظار چنین روزی لحظه شماری میکرد.

وقتی امیرخان متقی به ایران رسید، احمد مسعود عاجل به ایران پرواز کرد. بدون شک که در این مذاکره، معاملات پشت پرده صورت گرفته است و نخستین پرده این درامه استعفای لیوال سفیر افغانستان در ایران بود که بجایش برادر زاده اسماعیل خان به امضای امیرخان متقی بحیث سرپرست سفارت افغانستان منصوب گردید و دیروز حفیظ منصور از این ملاقات احمد مسعود و اسماعیل خان با متقی، چنان ذوق زده شده بود که این خبر را شش مرتبه با پست کوتاه و برجسته، در صفحه خود منتشر کرده بود.

اگر از مقاومتگران هزاره {فرضآ فرمانده علیپور} این ملاقات را به وساطت ایران انجام میداد، جال شما رسانه ها و از جمله فیسبوک را تماشا میکردید که چه غوغای برپا میشد. میگفتند که ما نمی گفتیم که این هزاره ها نوکر و مزدور ایران، حامی ولایت فقیه، کارگزاران شیعه افراطی اند، حال مسعود پسر که عنوان رهبر جبهه مقاومت ملی را یدک میکشد به سادگی قورت دادن یک گیلاس آب، با دشمن ملت و مردم خود به وساطت ایران وارد معامله میشود. کسی نیست که بگوید، طالبان با مردم پنجشیر چه کردند؟ جوانان پنجشیر را در کابل چگونه شکار کردند؟ همین دیروز چندین جوان پنجشیری را درکابل با اهانت تمام در تولبکس موترها پرتاب کردند و با خود بردند. مگر مقاومتگران اندراب را با شدت و بیرحمی سرکو ب نکردند؟ احمد مسعود چه پاسخی برای مردم زجرکشیده ای خود دارد؟

دشمنانی که ملت و جهان آنها را قبول ندارند و در تنگنای بزرگی گیر مانده اند، فصل گرما فصل تباهی، شکست و سقوط آنها خواهند بود، اما به اصطلاح رهبر جوان مقاومت ملی، تمام ابهت مبارزه سرسختانه یک ملت را در پای یک مشت ریش و پشم قربانی نکرد؟ آخرین سردار مقاومت مدنی فرهنگی علیه تحجر طالبی یعنی استاد جلال در زندان نیفتاد؟ این زنهای شجاع و مبارز به میدان آمدند و رهایی استاد را شعار دادند، خودش پیام آور مقاومت مدنی نبود؟

شما آقای مسعود برای دیدار متقی سر از پا نشناختید برای اینکه کمر را به مقاومت راست کنید، برعکس تا کمر به پیشواز یک سردمدار جهل و جنون، خم شدید؟
من از اسماعیل خان هیچ گلایه ای ندارم، او همیشه در وادی ها ی معامله «استادی» خود را نشان داده است. اما شما آقای مسعود که خود را میراث دار مقاومت پدر تان میدانید، چگونه تسلیم جادوی ایران شدید و سپس دست در دست امیرخان متقی گذاشتید؟ مگر پاسخ صدها جوان مبارز از پنجشیر تا کابل و مزار را چه میدهید که شبانه ناپدید شدند و دیگر در خانه های شان برنگشتند؟

علی تقوایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ایران
افغانستان
نظرات بینندگان:

>>>   مقاومت بر علیه کی مردم افغانستان ؟ مقاومت با کدام نیرو؟ ایا از طریق فیس بوک میشود مقاومت کرد ؟ لاف زدن و هارت و پورت تا کی سوء استفاه از احساسات مردم ساده و نا اگاه تا کی؟ درد و رنج جنگ واقعی را امثال من تجربه کردند و طعم جنگ را با خون و پوست خود تجربه کردم ، جنگیدن جیگر میخواهد، خون میخواهد، اوارگی میخواهد ، گرسنگی میخواهد ، صبر و استقامت میخواهد. امریکا با متحدان غربی با ان همه سلاح سبک و سنگین و طیارات جاسوسی و جنگی و میلیارد ها دالر در برابر دلیر مردان امارت اسلامی ناکام ماندن در جنگ ، مقاومت فیس بوکی شما جای خود را دارد . از فکر و اندیشه من احمد مسعود راه درستی را انتخاب کرد یک راه مسالمت امیز و بدون خون ریزی بگذریم ، 9 ژانویه با خبر شدیم که ایران به سفارت خانه افغانستان در تهران دستور تخلیه داده که افراد رژیم سابق باید بیرون شود ، سفارت خانه در حال واگذاری به حاکمیت امارت اسلامی است
حبیب الله یوسف زی

>>>   آقای تقوایی
زم زم
کدام معامله؟؟؟
این بار اول گفتگو ها نیست.
قبل از آغاز حمله طالب به پنجشیر هم چندین دکر مذاکرات صورت گرفت و جبهه مقاومت مواضع خود را اعلام کرد و طالب نپذیرفت و حمله گرد.
حالا طالب از جانب جامعه جهانی زیر فشار است و جبهه مقاومت هم حد اقل از طرف ایران.
خواست های جبهه مقاومت اگر در مذاکرات به دست بیاید پس ضرورت به جنگ نیست در غیر آن مقاومت سر جایش است.
جنگ وسیله فشار بر حریف است تا در پای میز مذاکره تمکین کند.
در غیر آن جنگ مفهوم ندارد.

>>>   شما اگه اهل مقاومت مدنی بودید اصن چه جوری کشورو طی دو هفته تحویل اوغان بی‌تربیت دادید که حالا بخواید مقاومت کنید؟! همون موقع مقاومت می‌کردید. مگه اکثریت نیستید؟ دنیای سیاست عرصه‌ی جو گیری و هیجان زدگی شماها نیست.

>>>   راهکار چیست؟ پاسخ خون خون است؟
من فکر میکنم هر تحرکی بهتر از سکون است. اگر از پس این دیدار گشایش سیاسی برای دیگر اقوام پدید نیامد پس بهتر است مقاومت از مسعود گذر کند و با فکر پیش برود. یک اساسنامه با احترام به حقوق شهروندی اقوام میسازد و اگر کسی گفت مقاومت میداند که زیر کدام پرچم ایستاده است. مسعود زمان زیادی برای این کار و ساختارمند کردن مقاومت داشت ولی کاری نکرد. اتلاف وقت کرد. این دیدار یک خوبی دارد. اگر مسعود امتیاز شایسته ای بگیرد که ارزش خونهای فدا شده پایمال نشود، پس به سود مردم از نگاه داخلی و خارجی است. از نگاه داخلی بحث قبیله گرایی محدود میشود حکومت عقلانی میشود و از نگاه خارجی زبان کشورها کوتاه شده و حکومت را برسمیت میشناسند و در زندگی و گرسنگی مردم گشایشی پدید میاید.
اگر مسعود آرمان مقاومت را به گندمی فروخته باشد این بی هنری مسعود است که عیان میشود و اوست که از سر راه کنار گذاشته میشود ورنه مقاومت و عدالتخواهی با معامله رهبران هرگز نمی میرد. باز هم در این حالت سودی به حال مردم است چرا که رهبران واقعی طلایه دار جریان عدالتخواهی شده و از انحصار رهبران جعلی بیرون امده و در راستای منافع عامه مردم گام برمیدارد.
پس در هر دو حالت این اقدام مبارک است. اگر مسعود گوهری دارد بسود مردم پایان میابد اگر ندارد هر چه زودتر رسوا شود بسود مردم است. پس هر تحرکی بهتر از سکون است.

>>>   هر وقت هزاره که برای طالبان تجمع هزاران نفری برپا کردند جواب خونهای مزارشریف و خانواده های در حال کوچ دادن و خون مزاری را دادید بعد برای احمد مسعود ایراد بگبرید. شما چطور جواب دختران مکتب سید شهدا و نوزادان و مادران شفاخانه را چگونه می دهید که به سرکردگی مرجع تقلیدتان و مهدوی برای طالب جشن گرفتید
احمد مسعود بر خلاف هزاره ها همایش هزاران نفری برای حمایت از طالبان برگزار نکرده است
شما هزاره ها خیانت کردید و در حال مظلوم نمایی

>>>   دشمنانی که ملت و جهان آنها را قبول ندارند!!!
ولی گویا هزاره ها آنها را قبول دارند و با طالبان دیدار می کنند و تجمع می کنند
واقعا در دیدارهای علمای هزاره با طالبان چه گذشت؟
اینها همه کمر مقاومت را شکست و مسعود بسیار غصه خورد و خود را تنها دید و مجبور به مذاکره با طالبان چون احساس کرد هزاره همه ارزش ها و شهدای ملت را فدا کرد

>>>   اقای تقوایی
مردم در برچسپ زدن نوکری سران هزاره ها برای ایران ملامت نیستند.خود تان بگویید که حزب وحدت اسلامی هزاره ها در کجا و تحت قیمومیت کی ها تاسیس شد . انهم در شرایطی که قوم هزاره اولین جرگه ای شانرا در کابل تدویر کرده بودند و برای اولین بار طی دوصدو پنجاه سال اخیر هزاره به حیث یک ملیت با حیثیت و زحمتکش رسما تثبیت شد ...رهبران تان پرچمی ها را متهم به وطنفروشی میکرد ایا خود شان با شکم های گنده ای شان تذکره ایران را در جیب نداشته اند؟؟؟ ایا اینها از از اخوند ها دستور نمیگرفتند؟؟؟ ببرک کارمل در هر سخنرانی اش از هزاره ها به حیث ملیت زحمتکش با احترام یاد میکرد . هزاره ها به حرف یک لیدر افغان اعتماد نکردند ولی بدور عبدالعلی مزاری که از شهر قم به هزاره جات طور قاچاق دیسانت شد جمع گردیدند سلطانعلی علی کشتمند را ترور کردید . گناه او این بود که سند هویت از .... ایران را در دست نداشت..هر ضربه ای که بر شما طی این مدت وارد گردیده است از سرخوردگی سران معامله گر شما بوده است که ایران را قبله دوم خود محسوب میدارند. بلی اگر علیپور با ایرانیان در پای میز مذاکره بنشیند یقینا برای بدست اوردن حمایت باید به انها امتیاز نیز بدهد پس چنین معاملات به زیان مردم خواهد بود وعلیپور هم برای همیشه بدنام.
شما احمد خان مسعود را به کفر گرفته اید. حالا متوجه شدید که بدون حمایت خارجی نمیتوان جنگ کرد. تجارب چهل سال اخیر را میدانید که اگر حمایت اسراییل و ناتو نمیبود و اگر پاکستان برای انها اجازه
اقامت و فعالیت از خاک خویش علیه ج.د.ا. را نمیداد اشرار افغانستان به مشکل میتوانستند یک سا ل مقاومت کنند...به همین ترتیب اگر طالبان حمایت جمهوری خلق چین پاکستان و ایران و روسیه را نمیداشتند در برابر بمبهای امریکا یک سال هم مقاومت کرده نمیتوانستند.
احمد مسعود باریکی قضیه را درک کرده است. او شاید تلاش کند گره که بدست میتوان باز کرد با دندان نمیخواهد باز کند. مذاکره و مفاهمه بهترین راه است که اگر نتیجه بدهد جان هزاران جوان حفظ خواهد شد...در شرایطیکه امریکا حاضر به مذاکره با طالب شد هیچ اشکالی ندارد که مخالفین طالبان از همین شیوه استفاده کنند. جنگ اخرین راه است که هر زمانی هر یک از طرفین بخواهند اغاز میگردد...زمان احمد شاه مسعود گذشته است. در انزمانها احمد شاه مسعود در کنار خود ازبیکها و حاجی قدیر پشتون از جلال اباد را داشت ولی حالا جبهه مقاومت صاف و پاک یک طرفه است...
گذشته از ان در انزمان جمعیت اسلامی افغانستان تقریبا یک حزب واحد و یکپارچه بود و بسیاری از قوماندانان و کادر های ان هنوز با دالر امریکایی چندان اشنایی نداشتند و صاحب عمارات زیبا و تجارت احجار کریمه نبودند ولی حالا یک حزب منشعب و بدون رهبر واقعی با صد ها نوع جذر و مد میباشد. عطا محمد نور همیشه در انترفیو هایش از اقامتگاه قشنگش برای انکه خودرا تسکین دهد یک جمله را تکرا میکند: ؛؛ما امپراتوری شوروی را شکست دادیم ..؛؛ یعنی طالب خس سر اب است..
در این جای شک نیست که طالب و طالبان عصاره ای دیوبندی ها استند طوریکه شهید نجیب الله همیشه هوشدار میداد که پاکستان میخواهد در افغانستان ملا یان دیوبندی را که از دهه ها است نوکر انگلیس بوده اند در افغانستان به قدرت برسانند . زمان قدم به قدم پیشبینی های دو رهبر اخیر ج.د. ا. را به اثبات رساند.
اگر تکرار میکنم اگر طالب حاضر به تمکین گردد مورد استقبال مردم افغانستان که در فقر به سر میبرند در سرمای زمستان چوب سوخت ندارند دختران نوبالغ خود را میفروشند و بیشتر از هفت ملیون کودک در معرض خطر مرگ ناشی از سو تغذی قرار دارند قرار خواهد گرفت.
حنظله

>>>   مردم ایران از احمد مسعود حمایت می کند
احمد مسعود مسخره هزاره ها نیست.انقدر شجاع هست که ار بیرون وارد کشورش شد و با دست خالی مقاومت کرد بارها فریاد آی ملت به پاخیزید به ما پیوندید تا طالبان را شکست دهیم
ولی ملت با خایه هایش در حال بازی کردن بود
بسیاری از یارانش را از دست داد و با دلی پرخون مجبور به ترک دیار شد گرچه الان هم در دیار خود و پدر فقیدش به سر میبرد یعنی ایران عزیز
ما دیدیم هزاره ها به دعوت احمد مسعود گوش نکرد ولی به دعوت طالبان لبیک گفت
احمد مسعود به چه کسی اعتماد کند؟

>>>   اعتماد به طالب مزدور پاکستان و سیاست خام دولت ایران بجز ندامت و خجالت برای مردم افغانستان ندارد و در پشت آن آی اس آی پاکستان و سی آی ای امریکا قرار دارند که دولت ایران به پاکستان و امریکا چراغ سبز نشان داده است در پشت همه این سیاستهای پوشالی حوادث آسیای میانه و قزاقستان است که طالبان به کمک مستقیم آی اس آی در دخالت مستقیم داشته اند و تروریستان آسیای میانه را بعد از آموزش به قزاقستان فرستاده اند به همه جهت امام علی رحمن در نشست امنیتی کشورها پیمان امنیت جمعی کمربند امنیتی را بدور افغانستان مطرح کرد تا جلو حملات طالبان گرفته شود. حمله به ترکمنستان نیز توسط طالبان صورت گرفته است. افغانستان مرکز تمام عملیان سازمانهای جاسوسی منطقه و جهان است طالب مواد سوخت این خرمن آتش اند و جنگها و تروریستان را و مواد مخدر مافیا را انجام میدهند و مزدور و اجیر اند. در رهبری آن آی اس آی و سی آی ای امریکا اند که از طرف موساد اسرائیل و انتجلنت سرویس انگلیس تغذیه فکری میشنود. پاکستان بحیث مزدور معاش و دالر میگیرد و ایران ..... دفاع میکند و هیج طرح و برنامه ندارد...

>>>   آقای تقوایی
شما از کجا میدانید که معامله یی صورت گرفته؟؟؟؟
اگر صورت گرفته چه معامله یی؟؟؟؟
اینکه لیوال استعفا داده و یک گارمند دیگر سفارت به جایش سرپرست شده گدام ارزشی ندارد چون با یک امضای دیگر بر طرف میشود.
در اصل تا زمانیکه طالبان از طرف جامعه جهانی شناخته نشوند نه خودشان ترزش دارند و نه هم سفرای شان.
اصل قصه این است که جبهه مقاومت با یک بسته پیشنهادی روی میز مذاکره نشسته و طبعا" تضمین های جهانی را هم با خود خواهد داشت و حال دیده شود که طالبان چقدر یک دست هستند و چقدر استقلالیت عمل دارند.
قصه بر سر یک وزارت و چند وزارت و امثالهم نیست بلکه قصه مهم تر از این ها است.
توصیه من به خودت این است که به جای گلایه راه حل پیشنهاد کنید که هم از جنگ جلو گیری شود و هم هویت اقوام و عزت مردملن دیار مفومت حفظ شود چون کم کم خط و نشان بین خودی و غیر خودی روشن تر میشود.

>>>   طالبان، جبهه مقاومت را در تهران ضربه فنی کرد و از ادامه بازی، بازداشت
مرادی

>>>   هرکس که میگوید که هزاره ها چوکره ایران هستند،دروغ میگویند.
گروه فاطمیون نیز که در ایران تشکیل شده بود و در جنگ عراق در مقابل صدام حسین و در سوریه در مقابل داعش از آنها استفاده شد، در ترکیب آن یک نفر هزاره هم نبود.همه شان سنی های پشتون و تاجک بودند.
این همه پروپاگند در مقابل هزاره ها است.ًً😊

>>>   چرابرنده جنگ همیشه افغانهاست؟
جواب.برای انسان نورمال وبرخودارازعقل سلیم،هم حیات خودش برایش مهم است وهم ازدیگران،امابرای احمق نه حیات خودش ارزش داردونه هم ازدیگران.
عاقل

>>>   مثل اینکه خبر نداری در صف داعش در سوریه سنی ها پشتون و تاجیک بودند
در جنگ با صدام هم عراق متحد شوروی بود

>>>   بعضی جوانان پنجشیر واقعآ در تمام بی امنیتی ، دزدی ها اختطاف ها زورگویها وبرهم زدن نظم شهری وحشت و دهشت در بین مردم دست دارد .واین کار طالبان در مقابل همچو افراد قابل قدر است.
احمد از ترکیه

>>>   جدیدا عمال احمد مسعود از طرف ایرانیها نظر می دهند که تاجیکها را بر شیعیان ترجیح دادیم
لازم به ذکر است ایران به احمد مسعود هشدار داده مزدورانش را از مرزهای ایران که تلاش برای درگیر کردن طالبان با ایران هستند عقب براند
ملاقات به درخواست خود عمال احمد مسعود صورت گرفته است البته اینها اصرار داشتند افشا نشود
خیلی هم التماس به ایران کردند
ایران هیچوقت شیعیان افغانستان را بر کسی ترجیح نمی دهد. تاجیکها قدم از قدم برای ایران بر نداشته اند و ایران به مقامات تاجیک هم زوری ویزا داد. سپاه هم از مزدوران احمد مسعود در ایران شاکی است

>>>   قهرمان سازی به سبک هالیوود!
شگفت انگیزترین چیزی که این روزها شاهد استم یک اتفاق عجیب است! ناگهان کلگی مردم اقتصاد دان وسیاستمدار شده اند.هرنفری که توان خریدن مبایل را داشته در این گپ ها داخل می شود با سواد اندک و ادعاهای بزرگ!
کجا گفته اند و نوشته اند که در مبارزه با دشمن مذاکره جایگه ای ندارد؟ نمونه زنده آن مذاکره آخندهای ایران با آمریکا و غرب است که دشمنان خونی هم بودند و اساسا شما میدانید که مذاکره بخشی از مبارزه است؟ در باره اهداف ایران در مذاکره اخیر میان مسعود وطالبان گپی نیست که هرکشوری برای خود سیاستی دارد، بناّ نمی توان گفت که ایران یا سیاست مداری با قوه زور بچه مسعود که برخلاف مدعیان بیسواد فیسبوکی نه سودای قهرمان سازی دارد و نه حاضر است به بهای نابودی کشور بر دشمنش پیروز شود به پای میز مذاکره کشیده است!
لطفا بیایید یک بار عقلانی فکر کنیم و به دور از احساسات کور واحمقانه به واقعیتها نگاه کنیم. احمد مسعود با کدام پشتوانه به جنگ بزرگترین ماشین جنگی که افرادش کشته شدن را هدف نهایی خود می داند برود؟ با پشتوانه غرب؟ ویا فریب کاران آمریکایی که خنجر از پشت بر مردم این کشور زدند و پس از غارت ملی فرار کردند؟
با مدد کدام مردم به مقابله با این دشمن برخیزد؟ با مردمی که نان برای سیر کردن خود وفامیلشان را ندارند؟ ویا آن فراری های ترسو وبزدل که در جایی آسوده نشسته و با شکم های سیر عاروق روشنفکرانه میزنند و شب وروز در اینترنت جولان میدهند و یاوه می بافند؟ باور کنید که وطن را این افکار قهرمان پروری کاذب و قهرمان پرستی دروغین بر باد داد.
ابراهیم

>>>   مسعود تا زنده بود معامله کرد.
فرزندش نیز چیز دیگری از او یاد نگرفت.

>>>   در ده سال اخیر ایران بخوبی فهمید که هزاره درک کرده که تاجیک‌های هم نژاد ایران بسیار مقدم بر هزاره در نزدی ایران بوده و هزاره فقط استعمال شده و حداقل در افغانستان چندان تن به استعمال نمی‌دهند و به همین خاطر تاجیک‌ها را ،که واقعاً با پشتونها دچار مشکل شده است، حمایت جدی کند و تا دستش از دخالت در افغانستان بیش از حد کوتاه نشود.

>>>   همیشه به ایران رسانه های غربی انتقاد می کنند که ملت ها می خواهند با هم صلح و آشتی و مذاکره کنند ایران نمی گذارد هی سلاح می فرستد و می گوید بجنگید. حالا ایران صدای شما را شنیده این بار می گوید نجنگید بیایید با هم دوست باشید و پس فردا نگویید ایران کشور ما را خراب کرد و ما را به جان هم انداخت و ما هیچ مشکلی با هم نداشتیم.

>>>   جالبه که اینجا خیلی ها فکر میکنند سیاست ایران در قبال طالیان و افغانستان سردرگمی هس. ایران داره گندی که امریکا زد رو جمع میکنه. مذاکره ای که بین غنی و طالب توی دوحه برگزار شد اصالت نداشت. این چیزی که ایران شروع کرده اصالت داره.امیدوارم بدون نیاز به جنگ به نتیحه برسه. فقط بگم سیاست عقلانی ایران توی غرب اسیا ثابت شده. سرگردون نیست

>>>   ایران در ده سال اخیر فهمید شما دیگه ملت بشو نیستید. آمریکا هم در 2003 فهمید

>>>   اقدار ملی در افغانستان مسبب ترقی ورفاه کشور است مردم خوب میدانندکه حزب بازی ها و قوم گراییها و طن را خوار و زبون می کند و همسایه های ما در کمین هستند که چیزی بدست اورندمردم باید بدانندکه یک حکومت ملی می تواند که وطن را مانند میرویس نیکه منسجم سازد در غیر ان سهم دادن حزب ها قوم ها مناطق سبب بربادی این حکومت هم خواهد شد
فتح

>>>   شما فکر میکنید که احمد مسعود خود جاهل نیست که بدیدار جاهل دیگر بنام متقی رفته؟ طالبان نیروی جاهل، عقبگرا، ضد زن، ضد اقلیتهای ملی واقلیت های دینی هستند اما احمد مسعود نوکر اشغالگران امریکائی است وبابلک واتریعنی سازمان قتل وترورهزاران انسان درافغانستان، سوریه، سومالیاوعراق برسرمیز معامله نشسته است. این کودک جاهل تمام افغانستان رابمعامله گرفته تاباردیگر عکس پدرش رادرچارراهی هابناحق بنام قهرمان ملی نصب کند.
من بعنوان یک افغانستانی که از ملیت هزاره می آیم ترجیح میدهم تحت حکومت عقبگرای طالبانی بسر ببرم نه زیر چکمه های سربازان بلک واتر. من ترجیح میدهم با طالبان نادان وشووینیست زندگی کنم نه با این کودک وطنفروش وجاهل که کارش رابامعامله باامریکا برسرسرنوشت مردم شروع کرده.
سلام

>>>   این روزها افرادی که مشخص نیست از کجا دستور میگیرند وبه کجا وصل هستند در فضای مجازی و با اهدافی نه چندان خیرخواهانه نقاب به چهره زده اند وبا محاوره نویسی و استفاده از لهجه تهرانی حرفهایشان را از زبان یک ایرانی بازتاب میدهند و برماست که سره را از ناسره تشخیص داده تا نقشه آنان نقش بر آب شود.

... از عزیزان خواهشمندم به هرکس که خود را ایرانی و یا افغانستانی می داند و یا تلاش می کند با تغییر عامدانه رسم الخط، میان مردمان دو کشور تفرقه و جدایی بیندازد؛ اعتنایی نکنند و نگاهشان را نسبت به یکدیگر با این فریب کاری های متداول درفضای مجازی تغییر نداده؛ به دوستی و همدلی بیشتر فکر کنند.
خداوند یارتان باد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است