کمربند امنیتی در اطراف افغانستان ایجاد می شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۵    ۱۴۰۰/۱۰/۲۱ کد خبر: 169471 منبع: پرینت

امامعلی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان در نشست مجازی کشورهای عضو "سازمان پیمان امنیت جمعی" پیشنهاد کرده است که "یک کمربند امنیتی در اطراف افغانستان" ایجاد شود. همزمان، ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه هم در این ویدیو کنفرانس با اشاره به ناآرامی‌های اخیر قزاقستان گفت "روسیه هرگز اجازه انقلاب در منطقه را نخواهد داد".

به گزارش خبرگزاری تاس، آقای رحمان در صحبت تلفنی با آقای پوتین نیز در مورد امنیت در مرزهای این کشور با افغانستان صحبت کرده است.
نشست مجازی اضطراری سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد ناآرامی‌های اخیر در قزاقستان برگزار شد.
رییس جمهور تاجیکستان در این نشست گفته است: "به طور کلی، براساس استخبارات تاجیکستان، بیش از ۴۰ کمپ و مرکز آموزش تروریست‌ها در ولایت‌های شمال شرقی افغانستان وجود دارد که بیش از ۶۰۰۰ شبه نظامی را جای داده است."
آقای رحمان افزوده که وضعیت در مرز تاجیکستان و افغانستان هر روز "پیچیده‌تر" می‌شود: درگیری‌ها درست در امتداد مرز با تاجیکستان اتفاق می‌افتند.
به گفته او، در هفته گذشته، در جایی در نزدیکی مرز دستکم ۱۱ نیروی طالبان کشته و ۱۸ نفر زخمی شدند.
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اخیرا بارها درباره خطر "سرازیر شدن اسلامگرایان افراطی" به منطقه بعد از تحولات افغانستان هشدار داده است.

نیروهای روسی در کشورهای منطقه؛
پیشنهاد رییس جمهور تاجیکستان ممکن است درخواست از پوتین برای اعزام نیروهای روسی به مرزهای این کشور با افغانستان باشد.
نیروهای کشورهای عضو ایتلاف نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه پس روی کار آمدن طالبان، چند تمرین نظامی در نزدیک مرزهای جنوبی تاجیکستان با نگاهی به روند تحولات افغانستان برگزار کرده اند.

به گزارش بی بی سی، اخیرا، سربازان روسی برای بازگرداندن نظم در پی آشوب‌های خیابانی اخیر به قزاقستان اعزام شده اند. این اولین بار است که نیروهای این پیمان نظامی - حدود ۲۵۰۰ سرباز برای تامین امنیت داخلی یک عضو اعزام می‌شوند.
وظیفه این نیروها حفاظت از مراکز مهم این کشور به منظور "صلح‌بانی" خوانده شده است.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعزام سربازان روسی به قزاقستان را زیر سوال برده است.
او روز جمعه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو گفت: "تجربه تاریخی اخیر نشان داده که وقتی روس‌ها پا به خانه‌تان بگذارند بیرون کردنشان بسیار دشوار خواهد بود."
جمهوری‌های شوروی سابق؛ بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و روسیه عضو این پیمان امنیتی هستند.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تاجیکستان
کمربند امنیتی
نظرات بینندگان:

>>>   "تجربه تاریخی اخیر نشان داده که وقتی روس‌ها پا به خانه‌تان بگذارند بیرون کردنشان بسیار دشوار خواهد بود." مگر رفتن شما کله خر ها آسان است؟؟؟؟ تجربه عراق، سوریه، سعودی، اردن، بحرین و........ اگر مارا مثال بدهید همه کله گنده نیستند و میدانند که شما برای جلوگیری از پول اضافی یونیفورم بدل کرده اید (اردوی اجیر ارزان) و یگان همسایه کم رس هم خیال میکنند که شیطان شکست خورده است!!!! چه خنده آور
آتش خاوری

>>>   اصلاً ایجاد قطعه استشهادی یا همان قطعه عملیات انتحاری در ترکیب اردوی افغانستان از طرف طالبان،خلاف نورم های ملل متحد و امنیت جهانی است.
بنأ باید این موضوع در جلسه شورای امنیت ملل متحد مورد بررسی قرار گیرد که آیا یک کشور که خواهان برسمیت شناختن خویش از طرف جامعه جهانی است،احازه تشکیل یک قطعه انتحاری یا عملیات تروریستی را در ترکیب قوای مسلح خویش دارد و یا نه؟

>>>   چرابرنده جنگ همیشه افغانهاست؟
جواب.برای انسان نورمال وبرخودارازعقل سلیم،هم حیات خودش برایش مهم است وهم ازدیگران،امابرای احمق نه حیات خودش ارزش داردونه هم ازدیگران.
عاقل

>>>   عجب آمریکا هفتاد سال است از جاپان بیرون نمی شود.در عراق پارلمان آن کشور حکم به خروج عساکر آمریکا داد ترامپ تهدبد کرد تعزیزات اقتصادی بالایتان وضع می کنیم

>>>   پروژه آوردن طالبان در اثر استراتیژِ مشترک آی اس آی و سی آی ای بحرانی ساختن منطقه آسیای مرکزی و جنوبی و اختلال در پیشرویهای چین و قدرت و نفوذ روسیه در آسیای مرکزی بوده است طالبان وظیفه دارند که خود را برای نفوذ و حمله به آسیای مرکزی از طریق تروریستان افراطی و اسلامی آماده کنند و خواست مشترکی که در پیمان با امریکا در قطر وعده داده اند عملی کنند. کشورهای آسیای میانه بغیر از دفاع راه دیگری ندارند. شروع آن از قزاقستان شد و بعد در کشورهای دیگر شروع میشود. باید رژیم طالبان بعنوان مرکز تروریسم و افراطیون در منطقه از بین برده شود و منطقه امن شود.

>>>   اکه رحمان تیر شو از جرت وفرت خرماشرینی که پشیمانی حاصل نخواهد داشت .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است